Dodavatel moderátorů pro Facebook končí po zjištění, jak firma zachází s zaměstnanci. Ti si stěžovali na nevhodné pracovní podmínky, špínu, sexuální harašení a dopadá na ně posttraumatická stresová porucha. Cognizant přitom najímal tisíce lidí napříč celým světem, aby pro Facebook rozhodovali o nevhodném obsahu. Detaily najdete v A Facebook content moderation vendor is quitting the business after two Verge investigations a hlavně v The secret lives of Facebook moderators in America. Zajímavá souvislost je nicméně v Cognizant to shed 7,000 jobs to cut costs, exit content business.
Juul zamlčel, že jeho e-cigarety jsou tak silné, že jde o další produkt vyvolávající závislost. Velmi zásadní text od Reuters Juul disregarded early evidence it was hooking teens odkrývá, že na počátku Juul zjistili, že přísun nikotinu do krve je tak silný, že dokonce zvažovali způsoby, jak ho omezit. Nakonec zvítězila potřeba uspět na trhu, nikoliv otázka zdraví uživatelů. Celé to nakonec před několika měsíci vyústilo ve stovky lidí s vážnými plicními nemocemi a několik mrtvých. Roli v tom má hrát i přidávání příchutí, které byly dost zásadní právě pro úspěch těchto e-cigaret.
browlock() ve Firefoxu je zneužíván scammery, kteří znemožní přístup k prohlížeči a chtějí, aby uživatel volal na podvodnou linku podpory. Firefox o problémů ví a už asi tři měsíce (sic) pracuje na nápravě. Viz Actively exploited bug in fully updated Firefox is sending users into a tizzy.
TELEgraficky
Google Site Kit pro všechny WordPressy (org) ■ New Relic koupil IOpipe ■ World of Warcraft: Shadowland ■ Overwatch 2 na cestě ■ Sakra užitečná věc to webtest.app ■ FreeBSD 12.1 je venku ■ CouRage odešel z Twitche ■ 8chan je zpět jako 8kun ■ Surface Pro X ■ Why the fuck was I breached? ■ Díla z roku 1942 vstupující do Public Domain ■ alsoasked.com
WEBDESIGN, INTERNET
Fake news weby už dnes mají i fake čtenáře. Vydělávají tím peníze a okrádají inzerenty. Detaily si přečtěte v These Hugely Popular Local News Sites In The US And Canada Are Fake a najdete tam i to, o které weby jde – Albany Daily News (10 milionů zhlédnutých stránek za měsíc), City of Edmonton News (mající víc zhlédnutých stránek než skutečné noviny z Edmonta) a Laredo Tribune (plus již nefunkční Stanton Daily). Jde o noviny bez zaměstnanců, velmi často i bez obsahu či aktualizací, často ale obsahující kopie zpráv z jiných webů. Nenajdete je ani na sociálních sítích, nemají ani kanceláře či kontakty.
Microsoft má nové logo pro prohlížeč Edge. Už nepřipomíná Internet Explorer. Viz Microsoft unveils new Edge browser logo that no longer looks like Internet Explorer.
Mozilla znemožnila rozšířením spouštět vzdálený kód. Je to dobré opatření pro bezpečnost a soukromí, ale vedlejší efekt samozřejmě je, že to rozbilo například rozšíření pro překládání obsahu přes Google Translate. Detaily v Mozilla bans all extensions that execute remote code.
Dropbox spustil službu pro přenos souborů do velikosti 100 MB a na 7 dní. Dropbox Transfer je tradiční jednorázové sdílení souborů bez nutnosti používat množství dalších věcí, které Dropbox postupně přivedly do poněkud přeplácané podoby. Odesílatel se dozví počet stažení a kliknutí, může dostávat upozornění při každé přístupu, lze nastavit heslo a časově omezit dostupnost. To samé můžete víceméně používat při klasickém sdílení uvnitř Dropboxu, Transfer se hodí ke statickému nasdílení. Pokud máte placený Dropbox, je velikost i platnost podstatně vyšší (2 GB a 100 GB). Dropbox Transfer je možné používat i bez účtu u Dropboxu. Prostě tam nahrajete soubor, získáte odkaz, který bude dostupný sedm dní. Viz We introduced Dropbox Transfer in beta earlier this year to make delivering any file simple. People typically use Dropbox for collaborative sharing, but sometimes you need more of a “send-it-and-forget-it” solution.
Firefox příští rok potlačí vyskakovací upozornění. Ta upozornění, která si můžete „objednat“, aby vám je mohly weby posílat. Ale také ta, která jsou masově zneužívána pro spam a uživatelé zpravidla vůbec netuší, že si něco „objednali“, a už vůbec netuší, jak to vypnout. Hodně užitečný tah. Viz Firefox to hide notification popups by default starting next year.
Stargate Command na konci roku přestane existovat. Původní oficiální streamovací web a hub pro fanoušky Hvězdné brány po méně než dvou letech zavírá brány. Zoufat ale není potřeba, budou pokračovat na YouTube na Stargate Command kanále.
SOFTWARE
Mozilla znemožní sideloading rozšíření ve Firefoxu. Jako hlavní důvod zmiňuje to, že tento způsob instalace rozšíření způsobuje uživatelům problémy – umožňuje totiž mimo jiné i instalaci rozšíření, aniž by to uživatel chtěl, a tím se stává i nástrojem pro malware. Ke změně dojde od verze 70 – sideloading bude fungovat, ale instalace se provede mezi klasická rozšíření a pouze do aktivního profilu. Kompletní konec sideloadingu přijde s verzí 74, tedy v březnu 2020. Viz Firefox to discontinue sideloaded extensions.
Tohle bude zajímavé – Blizzard oznámil Diablo IV. Odehrávat se bude dlouhé roky po událostech z Diablo III. A Blizzard se dušuje, že bude ještě temnější a násilnější. Detaily v Diablo IV announced at BlizzCon 2019.
Malwarebytes má novou verzi 4.0. Nabízí přepracované rozhraní, má i nové algoritmy na hlídání malwaru a ve Windows se nově registruje jako antivirový software. Novou verzi si musíte přímo stáhnout a pro starší Windows už použitelná nebude. Malwarebytes je jedno z funkčních řešení proti malwaru (to klasické antiviry řeší jenom výjimečně). Viz Malwarebytes 4.0 Released With New UI and Scanning Engine.
HARDWARE
MARKETING A KOMUNIKACE
Facebook se přejmenoval na FACEBOOK. Název psaný velkými písmeny vyjadřuje značku jako takovou, název Facebook bude používat pro aplikaci. Pokud si právě říkáte, že je to snad nějaký opožděný Apríl, tak špatná zpráva. Není. Oni to myslí absolutně vážně. Viz Facebook je nově FACEBOOK, který provozuje Facebook nebo Introducing Our New Company Brand a nejspíš se v mobilní aplikace Facebooku můžete brzy těšit na nahoře uvedený Facebook a dole uvedený FACEBOOK.
Apple zveřejnil aktualizované Podmínky ochrany soukromí a využívání dat uživatelů. Viz Apple publishes new technical details on privacy features a Apple updates its privacy pages, and you should take a look, kde podrobněji rozebírají jednotlivé změny a novinky. Hodně zajímavé jsou postřehy okolo nové techniky Real User Indicator.
Gap ze své vánoční kampaně vypouští televizní reklamu. V Ignoring TV is a strange choice for a big brand se tomu diví, ale otázkou zůstává, jestli za zásadně méně peněz Gap (někdy i) levnějším videem nezasáhne nakonec podstatné lépe potřebnou cílovku na internetu. Gap navýšil rozpočet a vše dá na sociální sítě, YouTube, Hulu, Vevo a Facebook Watch.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
Austrálie chce použít rozpoznávání obličeje pro ověření věku pro přístup k pornu. Viz Australia wants to use face recognition for porn age verification, kde navíc zjistíte, že mají velké plány používat to i pro další potřeby.
Los Angeles chce od Uberu data o pohybu koloběžek. Uber to odmítá a i zkouší žalobou zjistit, zda je může (či nesmí) vydat. V L.A. je přitom v provozu 37 tisíc koloběžek. Uber upozorňuje, že geolokační údaje jsou osobně identifikovatelné informace, a odmítá data poskytnout. Viz L.A. wants to know where you ride your scooter, and Uber isn’t happy.
Registrátoři Web.com, Network Solutions a Register.com byli hacknuti a údaje o zákaznících získali hackeři. K úniku došlo v srpnu a klasicky se na něj přišlo teprve před několika týdny. Mezi uniklými daty jsou jména, adresy, telefonní čísla, e-maily a informace o objednaných službách. Neměly by tam být informace o platebních kartách a platbách. Viz Hackers breach security at Web.com, Network Solutions and Register.com, accessing private customer info.
Facebook ponechal informace o členech skupin volně dostupné, ač to tak být nemělo. Ze stovky vývojářů jich jedenáct nový bezpečnostní nedostatek využíval. Kolika uživatelů se to týkalo, Facebook neuvedl, ale prý „požádá“, aby tito vývojáři získaná data smazali. Nikdy nekončící seriál děravosti Facebooku tak dále pokračuje. Viz Facebook Groups members’ info left exposed to 100 app developers.
Síť dívek předvádějících se na webkamerách nechala přístupná data uživatelů i samotných dívek. Kdokoliv se přes nezabezpečené databáze mohl dostat k údajům o stovkách tisíc lidí v podobě záznamů o aktivitách – uživatelská jména, IP adresy, zprávy z chatů a záznamy hesel v nepovedených přihlášeních. Detaily v A network of ‘camgirl’ sites exposed millions of users and sex workers.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Elon Musk (opět) opustil Twitter. Podle dalšího tweetu si není jistý tím, že je k něčemu dobrý. Ale Reddit prý ano.
Americký prezident Donald Trump a jeho využívání Twitteru je velmi zdařile popsáno v How Trump Reshaped the Presidency in Over 11,000 Tweets. Samotné provedení článku je velmi zajímavé, ale ještě zajímavější jsou fakta a čísla. Ale to není všechno, New Work Times mají neméně zajímavé In Trump’s Twitter Feed: Conspiracy-Mongers, Racists and Spies.
MOBILNÍ APLIKACE
Fonty od Adobe jsou nově dostupné pro iOS 13 přes aplikaci Creative Cloud. Ti s předplatným pro Creative Cloud mají přístup ke všem 17 tisícům fontů, ti bez předplatného zhruba k 1300. Viz Adobe Brings Fonts to iOS in Creative Cloud Mobile.
Microsoft spojil Excel, Word, PowerPoint a pomůcky pro PDF do jedné aplikace. Nová aplikace Office je dostupná prozatím jako beta pro Android i iOS. Microsoftu tak konečně došlo, že oddělené aplikace pro každý druh souboru (podobně to má bohužel i Google) jsou na mobilních telefonech a tabletech kontraproduktivní. Pro iOS už je betatest plný, pro Android ale můžete začít zkoušet. Viz Office app for Android – How to access the public preview.
iOS 13.2.2 opravuje problém s „multitaskingem“ na iPhone/iPadu. Nově Apple nebude tak rychle zabíjet aplikace po přepnutí, ale multitasking opravdu nečekejte a stejně počítejte s tím, že rozepsaný příspěvek na Facebooku či Twitteru přepnutí do jiné aplikace a zpět nepřežije. Jen je šance, že onu opuštěnou aplikaci systém nezabije hned, ale o pár minut později. Jde o jednu ze zásadních věcí, které brzdí použití iPadu jako alternativy pro notebook. Viz Apple rolls out iOS 13.2.2 update with fix for annoying multitasking bug.
STARTUPY A EKONOMIKA
Google (Alphabet) koupí Fitbit za 2,1 miliardy dolarů. Oznámil to Fitbit v pátek 1. listopadu a Google si tak kupuje možnou cestu, jak konkurovat Apple v chytrých hodinkách a sporttrackerech. Viz Je to oficiální, Google kupuje Fitbit. Cena? 2,1 miliardy dolarů nebo Google will acquire Fitbit in $2.1 billion deal and direct challenge to Apple. Celé je to totiž také o tom, že Google může získat údaje o desítkách milionů aktivních lidí.
Apple spustil TV+ za 5 USD měsíčně (s novým iPhonem rozdávají rok zdarma). Celý svět si tak trochu dělá legraci z toho, že je to sice skvělá cena, ale že za tuto cenu dostanete pouze devět seriálů a filmů. Což je, samozřejmě, tak trochu neférové srovnání.
Vlastník TikToku je středem bezpečnostního šetření ohledně nákupu aplikace Musical.ly. Tu ByteDance koupili v roce 2017 za 1 miliardu dolarů a podle všeho nákup neprošel nutnou kontrolou. V době akvizice mělo Musical.ly mít 60 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Viz TikTok owner scrutinised over Musical.ly deal.
Uber pokračuje ve spalování peněz. Další ztráta dosáhla 1,1 miliardy dolarů i při 30% meziročním růstu příjmů na 3,81 miliardy dolarů. V roce 2021 by se měl Uber stát ziskovým, pomoci v tom má i aktuální propouštění a omezování nákladů. Kumulativní ztráta tak podle všeho představuje přes 16 miliard dolarů.
Xerox chce koupit HP, společnost má tržní hodnotu 27 miliard dolarů. Xerox přitom zhruba třetinovou. Oba výrobci tiskáren a osobních počítačů potřebují výrazně omezit náklady a právě spojení by mohlo znamenat výrazné úspory, možná i více než 2 miliardy dolarů. HP je navíc v dalším procesu restrukturalizace a do konce fiskálního roku 2022 plánuje propustit mezi 7 až 9 tisíc zaměstnanci (skoro 16 % celkového stavu).
Nová dot com bublina je tady. Jmenuje se internetová inzerce. Velmi dlouhé a velmi dobré čtení najdete v The new dot com bubble is here: it’s called online advertising. Boří mýty, uvádí věci na pravou míru, ukazuje, jak je reklama na Facebooku zásadně méně efektivní, než se Facebook snaží ukazovat.
INFOGRAFIKY
Etiketa na sociálních médiích v podobě infografiky obsahuje některé užitečné tipy, co dělat a nedělat na sociálních sítích. Včetně informací o tom, jaké z těch špatných věcí jsou nejčastější.
Sociální média napříč generacemi se samozřejmě netýká Česka, ale pohled to je zajímavý a užitečný.
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních.
Vzniká průběžně celý týden.