Česká televize je na sociálních sítích jako doma
Skutečnou štikou v oblasti sociálních sítí je Česká televize. Ta překvapivě nemá nejvíce fanoušků na své stránce věnované právě jí, tam jsou jich mimochodem necelé čtyři tisíce, ale na zpravodajské Čtyřiadvacítce, kterou v tuto chvíli „okupuje“ přes 41 tisíc fanoušků. Stránka si získala velkou popularitu zvláště loni při ničivých záplavách a daří se jí také při různých speciálech, kdy jí zde diváci aktivně diskutují a přispívají. Svojí samotnou stránku na Facebooku pak mají například i interaktivní pořad Hyde Park a víkendových 168 hodin. S mnohem menším zájmem, okolo tisíce fanoušků, se pak musí spokojit Ekonomika+ a Ekonomika ČT 24. Česká televize jako instituce má na Facebooku necelé čtyři tísíce fanoušků, program ČT 1 dosáhl do včerejší půlnoci 1 254 fanoušků, ČT 2 něco přes tisíc a ČT 4 více než 3 100 fanoušků.
Česká televize je také velkým průkopníkem v oblasti chytrých mobilních telefonů. Nejčerstvější záležitostí je spuštění on-line vysílání kanálu ČT 4 pro iPhony a také tablety iPad od Applu. Už v tuto chvíli je pro tato zařízení dostupná také Čtyřiadvacítka, kterou možné najít také ve vybraných modelech s operačním systémem Android. ČT 24 také přizpůsobila pro přenosná zařízení svůj zpravodajský portál. Co se týká komunitních sítí, Česká televize nezůstává pouze u Facebooku, využívá také Twitter na adrese: http://twitter.com/ct24zive. Na něm je také Hyde Park, Otázky Václava Moravce a samotná Česká televize. Videoserver YouTube Česká televize využívá také, ovšem spíše „slavnostně“ v dobách různých katastrof a podobných událostí nebo Otázek Václava Moravce speciál. V lednu ČT spustila novou podobu iVysílání, svého internetového videoarchivu.
Hlavní stránka profilu České televize na Facebooku, který má necelé čtyři tisíce fanoušků
Nova nejvíce táhne na Facebooku svým Comebackem
Přesto, že televize Nova je naší nejsledovanější televizní stanicí, na Facebooku zas tak závratný počet fanoušků nemá. V době psaní tohoto textu jich bylo necelých 19 tisíc. V podstatě s absolutním nezájmem se potýká Nova Cinema, která má na tomto komunitním portálu nějakých 340 fanoušků, což na kanál, který je dostupný celoplošně jako nekódovaný v rámci multiplexu 2, je opravdu málo (placená Nova Sport jich má 10 449 a česko-slovenská MTV dokonce 12 581). Na Facebooku se však daří nováckým seriálům. Seriál Dokonalý svět se sice již nevysílá, ale v době, kdy pobýval na televizní obrazovce, si získal okolo 13 tisíc fanoušků. Při této příležitosti možná jedna zajímavá perlička – Nova stále nechává „žít“ na webu jednu z hlavních postav tohoto seriálu, ředitelku módního časopisu Grace jménem Michelle. Zrovna včera jí vyšel na webu Doma.cz jeden z článků, který radí čtenářkám „jak na to“. Bezkonkurenčně nejlépe je pak na tom Comeback, který cílí na mladou generaci diváků a tudíž i hlavní uživatele sociálních sítí. Na Facebooku má bezkonkurenčních 172 tisíc fanoušků. V porovnání s ním pak působí i Ordinace v růžové zahradě s 36 tisíci fanoušky jako „malá sestřička“. Mimochodem i jednotlivé postavy z Comebacku mají své samostatné profily.
Prima Cool: Program s rekordním počtem fanoušků na Facebooku
Televizním programem s rekordním počtem fanoušků na Facebooku je bezkonkurenčně Prima Cool. Ta už dokázala na tomto komunitním webu přitáhnout téměř 110 tisíc diváků. A na její stránce to skutečně žije. Nejen, že Prima neustále přináší novinky ze zákulisí, nebo na druhou stranu jen nějaké srandičky, ale především jí tu neustále diskutují její fanoušci a posílají příspěvky na zeď. Například až zbytečný status z pondělka „The Simpsons – just now…“ dokázal vzbudit zájem 202 lidí formou Like a objevilo se u něho 29 komentářů. Nový kanál televize Prima, stanice love, zatím na Facebooku příliš nebodovala. Jde sice o novou televizní stanici, ale na to, kolik se kolem ní toho napsalo, by mohl být výsledek lepší než 2300 fanoušků. Na stranu druhou je to stanice určená pouze ženám, respektive spíše dívkám, a překvapivě má více fanoušků než samotná Prima (1280, ale druhý oficiální profil jich má dokonce 5284), jejíž prezentace na Facebooku opět ožila teprve před nedávnem.
Bezkonkurenčně nejúspěšnějším pořadem z pohledu sociálních sítí je Ano, šéfe!, jehož další řadu by měla česká komerční dvojka brzy nabídnout. Jak prozradila DigiZone.cz mluvčí Primy Jana Mrákotová, televize však tento profil nevlastní. Na Facebooku dokázal přilákat přes 158 tisíc fanoušků a je tak dokonce ještě úspěšnější než Comeback na Nově. Zatím minimum příznivců mají Aféry, které dokázaly přilákat prozatím pouze 13 fanoušků, na jejich obrazu je však nutné uvést, že jejich profil vznikl teprve ve středu odpoledne a byl komunikován pouze prostřednictvím hlavního profilu, který zatím příliš fanoušků neoslovil (a seriál Aféry začne Prima vysílat až dnes). Stejně jako Nova, ani Prima zatím žádný servis prostřednictvím chytrých mobilů divákům nepřináší. Nepočítáme-li tedy u Novy čtečku zpravodajské agentury Mediafax.
Sekce Nová média, kterou v České televizi vede Milan Fridrich má obrovskou výhodu v tom, že se specializuje pouze na internet, sociální sítě, mobilní zařízení a v budoucnu také moderní televizory, takzvané Smart TV (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)
Kolik lidí zvládá v televizích nová média? Na špici je opět ČT
Vzhledem k tomu, že Česká televize má pro nová média již zmiňovanou stejnojmennou sekci, počet pracovníků, kteří se o ni starají, pochopitelně odpovídá podobě, s jakou se veřejnoprávní médium v této oblasti prezentuje. O Facebook se stará hodně lidí, u všech je to ale vedlejší doplňková činnost. Nikdo není za práci na Facebooku placen. O stránku ČT, ČT 1, ČT 2, ČT 24 a ČT 4 se stará několik administrátorů – já, Tomáš Hodbod, Pavlína Kvapilová a redakce portálu ČT 24,
prozradil DigiZone.cz výkonný ředitel sekce Nová média Milan Fridrich. O stránky pořadů se pak starají jednotliví dramaturgové nebo moderátoři. Všichni to dělají vedle své běžné práce a často ve volném čase z nadšení, protože chtějí oslovit diváka,
uvedl Fridrich. Není nutností, aby měl každý pořad svůj profil. V případě, že ho ale má, musí se dodržovat určitá pravidla, která sestavil konzultant všech lidí v ČT pro sociální sítě a sociální komunikaci Tomáš Hodbod. O stránky ČT na Facebooku se celkově starají desítky lidí nad svůj běžný rámec práce.
Faceliftem prošla v nedávné době také sekce iVysílání – internetový videoarchiv České televize (Zdroj: ČT)
Česká televize a internet
Internet ČT zaměstnává podle Fridricha 15 lidí včetně vlastních programátorů stránek ČT, na portálu ct24.cz je přibližně 20 lidí. Využívá se maximálně synergie s programem ČT 24 a u internetu se na podkladech k informacím o pořadech podílejí dramaturgové, lidé z archivu v rámci svých pracovních povinnosti. S plánovaným portálem ČT 4 počítáme s rozšířením redakce o 10 lidí, v souvislosti s namnožením práce kolem iVysílání a aplikaci na mobily a plánované chytré televizory bude nutné posílit také tým programátorů. Celkově ale celý tým Nových médií nebude mít více než 50 stálých lidí na provoz veškerého internetu ČT, mobilních aplikací a plánovaného hybridního vysílání ČT,
přiblížil výkonný ředitel této sekce. O videoarchiv se pak stará redakce internetu, která je zařazena do sekce Nová média, samotné iVysílání zastřešuje společnost Kit Digital, která se stará o streaming. O chytré mobily se stará po manažerské a vizuální stránce sám Fridrich, jeho kolega Hodboď je v tomto případě konzultantem. Aplikace vyvíjejí společnosti Inmite, Erika, Motion a Mediaworks. V minulosti k nim patřil také Futuroom.
Kolik lidí se stará například o videoarchiv Voyo.cz? Na tuhle otázku vám Nova neodpoví. (Repro foto: Voyo.cz)
Komerční televize jsou v oblasti internetu tajemné jako hrad v Karpatech
Zatímco Česká televize, respektive výkonný ředitel sekce Nová média Milan Fridrich, nemá s odhalením zákulisí fungování internetových projektů problémy, komerčním stanicím už to obtíže dělá. Například vyjádření mluvčí televize Nova Michaely Fričové na tuto otázku bylo velmi stručné. V podstatě se zúžilo pouze na konstatování, že jde o interní údaj, který nebude do médií komunikován. Bylo tomu tak jak v případě dotazů na internetové stránky, tak i videoarchivy a aplikace pro chytré mobily. Za každou produktovou část internetu je zodpovědný produktový manažer – odborník ve své oblasti, který má podporu celého týmu a svých kolegů,
prozradila Fričová a dodala: V organizační struktuře CET 21 jsou nová média zahrnuta pod Sekci internetu a ostatních interaktivních služeb, jejímž ředitelem je Pavel Krbec.
Mluvčí Primy Jana Mrákotová reagovala ohledně dotazu na počet pracovníků, kteří se věnují internetu a sociálním sítím následovně: Informace, které se týkají zaměstnanců, zveřejňovat nebudeme – mají interní charakter. Facebooku a internetu samozřejmě věnuje velkou pozornost a je zde senior manager, pod kterého tato problematika spadá.
Marketing, sociální sítě a nová média? Na Barrandově zvládají vše tři lidé pod vedením Janise Sidovského (vlevo). (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)
Na Barrandově se o vše okolo marketingu starají tři lidi
Na Facebooku je aktivní také nejnovější s digitálních stanic – plnoformátový program TV Barrandov. Zde zatím oslovil necelých dva a půl tisíce fanoušků. Kanál pro své diváky zprovoznil na mobilních zařízeních prozatím aplikaci Animáček (pexeso, 574 fanoušků)) a Barrandovský Videostop (488 fanoušků), v budoucnu by mělo být možné vstupovat také do archivu tohoto plnoformátového programu minimálně prostřednictvím iPhonu a iPadu. Pokud byste ale čekali, že se o tyto záležitosti stará nějaký speciální tým lidí, nebo k tomuto účelu byl vyčleněn dokonce konkrétní pracovník, pak byste se mýlili. Na Barrandově se o tyto záležitosti stará tým tří lidí z marketingu včetně mě, a to od posílání tiskových zpráv až po mobilní aplikace,
sdělil DigiZone.cz místopředseda představenstva, ředitel vlastní tvorby a marketingové komunikace Barrandova Janis Sidovský.
Tuzemská pobočka HBO nemůže podobu webu v podstatě téměř vůbec ovlivnit, ani tu na mobilním telefonu iPhone. (Zdroj: HBO)
Jak jsou na tom malé televize? Různě
Hudební televize Óčko si svůj vysílací stream obhospodařuje samo, dodává k němu i popisky a technickou stránku zajišťuje už Stream.cz. Podobně je tomu například u stránek ocko.idnes.cz, kde se o obsah redakčně stará iDNES, který je spolu s Óčkem součástí společnosti Mafra Media. V tomto případě tedy dodává hudební televize pouze stream. Vysílání pro mobilní telefony iPhone zajišťuje technicky společnost Mediawork. Stránky na Facebooku si Óčko možná překvapivě nespravuje samo, ale má při této příležitosti najatou agenturu (profil má 30 748 fanoušků). Marketingové oddělení však pochopitelně profily pořadů a samotné televize sleduje a může dodávat případné náměty.
Problematická situace je u HBO, které je mezinárodní značkou, takže vše v podstatě podléhá americké centrále. To se týká konkrétně obsahu na webu, kam je v podstatě možné zasahovat z tuzemské pobočky pouze lokální produkcí. Je tedy předem dáno, co se musí komunikovat a navíc je možné zpracovat některé vlastní projekty. Portál pro mobilní telefony iPhone je pak čistě aktivitou centrály, kam česko-slovenské HBO dodá pouze lokalizované texty. Na Facebooku je kromě samotného HBO komunikován také Cinemax a AXN, česko-slovenská pobočka HBO zde má 4 415 fanoušků. Stejný počet lidí jako na Barrandově má nové komunikační prostředky na starosti také ve společnosti Film Europe, která je provozovatelem kanálů pod hlavičkou CS TV, tedy Doku CS, Kino CS a Muzika CS. Sociální sítě a YouTube je v tomto případě ovšem využíván zatím minimálně, a to většinou pří příležitosti připomenutí měsíčních tipů. Celá skupina CS TV má na Facebooku zatím jen 209 fanoušků.
AKTUALIZOVÁNO 10:51 – Na Facebooku bohužel existují dvě profilové stránky hudební televize Óčko a obě tato stanice využívá. První, jak redaktor správně uvedl, má necelých 31 tisíc fanoušků, druhá jich však má téměř 211 tisíc. To mění situaci a před Primu Cool se tak dostává právě Óčko, které má oproti ní téměř dvojnásobek fanoušků.