Ilustrace: Nenad Vitas
This changes Everything, říkával Steve Jobs při uvádění nových produktů. Tou větou proslul, a i když nebyla až tak úplně jeho, vyjadřovala nadšení nejen z nadcházejících iH(G)raček, ale taky z toho, že jakýkoli výrobek spotřební elektroniky, či technologie dovede změnit svět.
Opticky to tak možná vypadá. iPhone pro mnohé změnil telefonování a práci s mobilním telefonem vůbec. Internet celou komunikaci, a tak mnozí PR amatéři i tak řečení specialisté tvrdili a dodnes zarputile tvrdí, že uvedení technologie X změní absolutně vše. Respektive, že změní základní principy fungování svých uživatelů.
Facebook je brilantní ukázka víry v to, že technologie změní vše. Neumím si svůj život bez něj představit, kvílí účastník televizní ankety po otázce, co by dělal bez sociální sítě. A mnozí mu přitakají. Facebook vypadá jako technologie, která změnila vše. Ale omyl.
Cena akcií je vysoce subjektivní, respektive intersubjektivní měřítko hodnoty firmy. Dovolím si ale říct, že v případě Facebooku jde o nejobjektivnější možné vyjádření rozdílu mezi jeho reálnou hodnotou a očekáváními, která do něj byla vkládána. Facebook používá každý, to je pravda. Ale jeho relevance pro reálný život je mizivá. Pár teenagerů si svůj život bez něj neumí představit, protože si jej neumí představit ani bez samolepek Hannah Montana, nicméně skutečný dopad zdaleka není takový, aby měnil principy lidského myšlení. Ty jsou sítí podporovány, ale v zásadě byly, jsou a budou stále stejné.
Vystřízlivění z ceny akcií Facebooku by mělo být také vystřízlivěním z dlouhotrvajícího IT snu o tom, že „po uvedení X se vše změní“. Nezmění, protože nemůže. Technologie budou přicházet, odcházet. Lidé je budou rádi používat, ale jejich chování se nezmění. Ani kvůli iPhone, ani kvůli Facebooku, ani kvůli produktu X ve verzi 3.0.