Facebook nic nezmění

29. 5. 2012
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Akcie Facebooku se po slavném uvedení na trh prozatím propadají až k realistické hodnotě okolo deseti USD za kus, a dle některých tím splaskává další velká technologická bublina, tentokrát plná sociálních očekávání. Spolu s ní splaskává také jeden dávný sen.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

This changes Everything, říkával Steve Jobs při uvádění nových produktů. Tou větou proslul, a i když nebyla až tak úplně jeho, vyjadřovala nadšení  nejen z nadcházejících iH(G)raček, ale taky z toho, že jakýkoli výrobek spotřební elektroniky, či technologie dovede změnit svět.

Opticky to tak možná vypadá. iPhone pro mnohé změnil telefonování a práci s mobilním telefonem vůbec. Internet celou komunikaci, a tak mnozí PR amatéři i tak řečení specialisté tvrdili a dodnes zarputile tvrdí, že uvedení technologie X změní absolutně vše. Respektive, že změní základní principy fungování svých uživatelů.

Facebook je brilantní ukázka víry v to, že technologie změní vše. Neumím si svůj život bez něj představit, kvílí účastník televizní ankety po otázce, co by dělal bez sociální sítě. A mnozí mu přitakají. Facebook vypadá jako technologie, která změnila vše. Ale omyl.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Cena akcií je vysoce subjektivní, respektive intersubjektivní měřítko hodnoty firmy. Dovolím si ale říct, že v případě Facebooku jde o nejobjektivnější možné vyjádření rozdílu mezi  jeho reálnou hodnotou a očekáváními, která do něj byla vkládána.  Facebook používá každý, to je pravda. Ale jeho relevance pro reálný život je mizivá. Pár teenagerů si svůj život bez něj neumí představit, protože si jej neumí představit ani bez samolepek Hannah Montana, nicméně skutečný dopad zdaleka není takový, aby měnil principy lidského myšlení. Ty jsou sítí podporovány, ale v zásadě byly, jsou a budou stále stejné.

Vystřízlivění z ceny akcií Facebooku by mělo být také vystřízlivěním z dlouhotrvajícího IT snu o tom, že „po uvedení X se vše změní“.  Nezmění, protože nemůže. Technologie budou přicházet, odcházet. Lidé je budou rádi používat, ale jejich chování se nezmění. Ani kvůli iPhone, ani kvůli Facebooku, ani kvůli produktu X ve verzi 3.0.

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).