Na včerejší tiskové konferenci nazvané Facebook Now, oznámili zástupci společnosti ARBOinteractive uzavření spolupráce s provozovatelem sociální sítě Facebook. ARBOinteractive bude do budoucna zajišťovat prodej a správu všech reklamních formátů Facebooku v České republice a v sousedním Polsku. Nepůjde tedy jen o klasickou textovou reklamu, dostupnou přes samoobslužné rozhraní Facebooku, ale i o takzvané engagement formáty, které umožňují větší zapojení samotných uživatelů například prostřednictvím hlasování nebo doporučení konkrétního produktu, značky či akce dalším uživatelům z okruhu facebookovských přátel.
Inzerenti si budou moci na Facebooku pořídit i video reklamu. Zástupci ARBOinteractive hovořili také o edukaci zadavatelů reklamy, která si klade za cíl seznámení zákazníků s možnostmi, které jim sociální sítě v oblasti inzerce a komunikace nabízí.
Jakou Facebook přikládá oznámené spolupráci důležitost, je možné usuzovat z toho, že vůbec poprvé do Česka dorazili přímo lidé z Facebooku, a to rovnou dva – Blake Chandlee, viceprezident a obchodní ředitel pro oblast Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) a Mark Cowan, odpovědný za růst Facebooku na nově vznikajících trzích v rámci EMEA.
Rekapitulace statistik
Facebook má celosvětově v současné době okolo 350 milionů aktivních uživatelů, přičemž posledních 100 milionů se mu podařilo získat za rekordně krátkou dobu devíti měsíců. 50 procent uživatelů se vrací na Facebook denně a 80 procent se objeví na Facebooku alespoň jednou do týdne.
V České republice jsou aktivní téměř dva miliony účtů, což je více než v sousedním, o poznání větším, Polsku, Počet uživatelů roste měsíčně o deset procent, což řadí Českou republiku na přední místa v Evropě. Češi prý drží na i jeden světový primát, podle zástupců Facebooku jsou totiž vůbec nejaktivnějšími uživateli na této soiální síti. Pomineme-li možné příčiny a důsledky této skutečnosti, pro zadavatele online reklamy a online marketéry představuje „český Facebook“ ideální prostor pro marketingové a reklamní aktivity.
Tradiční výhodou Facebooku je schopnost cílit reklamu s velkou přesností na zvolenou cílovou skupinu. Facebook má k dispozici důležité informace, které se běžně složitě dohledávají. V případě Facebooku je ale samotní uživatelé dobrovolně zadávají, přitom někdy zůstává rozum stát nad tím, o co všechno jsou ochotni se na sociální síti podělit.
Porovnat návštěvnost s českými weby lze těžko
Pokud se vrátíme zpět k číslům, na konferenci zaznělo z úst zástupce Arbo Interactive, že Facebook je v současné době nejnavštěvovanější sociální sítí v Česku, a že co se týče návštěvnosti, před čtyřmi měsíci přeskočil i portály Centrum.cz Centrum.cz a iDnes.cz.
Nutno podotknout, že srovnání vycházelo ze statistik Google Trends, jejichž relevanci někteří komentátoři zpochybňují a které se samozřejmě liší od čísel zveřejňovaných Netmonitorem. V těch se Facebook neobjevuje a podle jeho zástupců o spolupráci s Netmonitorem zatím ani neuvažuje. Takže opravdu relevantního porovnání čísel, zpracovaných na základě jedné metodiky, se jen tak nedočkáme.
Internet prochází fází evoluce
Podle Blakea Chandleeho prochází Internet v současné době evolucí, ve které mají prsty právě sociální média. Do tří nebo čtyř let bude prý většina internetových stránek „socializovaná“, neboli většina funkcionalit, které nyní známe ze sociálních sítí, se stane standardem.
Nakolik je popularitu sociálních médií možné označit za vývoj, ke kterému Internet přirozeně spěje, nebo jsou sociální sítě, jak říkají jejich kritici, pouze dočasnou módní záležitostí, kterou časem vystřídá něco úplně jiného, je těžké odhadnout. Jisté ale je, že sociální média mají vliv, získávají stále více uživatelů a tím se stávají stále atraktivnější pro firmy, a to nejen z obchodního hlediska, ale například i z hlediska zpětné vazby. Mohou tak být využívány pro přímý marketing, pro výzkum trhu nebo jako platforma pro dialog se zákazníky.
Klasické bannery uvolní místo engagement reklamě
Facebook letos opustí klasické bannery. Podle Chandleeho budou nabízeny pouze do března. Místo toho se ve Facebooku zaměří na již zmiňované engagement formáty, které se u uživatelů snaží vyvolat nějakou akci, která se následně prostřednictvím přátel virálně šíří.
Pojďme se tedy podívat na jednotlivé typy engagement reklam, které se zobrazují na homepage v pravém sloupci. Reklamní obsah se ale může objevit také v „událostech“ nebo přímo ve „streamu“ neboli ve „vybraných příspěvcích“, a to v závislosti na tom, jak osloví reklama vaše přátele.
Zdroj: Prezentace Marka Cowana, ke shlédnutí zde. Prezentace účastníků konference i přes slib pořadatelů se na webu Facebook Now do uzávěrky neobjevily.
Prvním typem engagement formátu je reklama spojená s hlasováním. Taková reklama obsahuje otázku a většinou dvě nebo tři odpovědi. Když uživatel zvolí svou odpověď, zobrazí se mu dosavadní výsledky hlasování. Může také zjistit, jak hlasovali jeho přátelé. Zpráva o tom, že se hlasování zúčastnil, se objeví na „zdi" uživatele a v „událostech" jeho přátel.
Dalším typem je pozvání na určitou událost. Uživatelé z vašeho listu přátel, kteří už svou účast potvrdili, jsou zobrazeni uvnitř reklamy. Potvrzení účasti je veřejné a může se objevit na homepage vašich přátel v „událostech“.
Podobně funguje i reklama „Stát se fanouškem“. Pokud jsou přátelé uživatele již fanoušky značky nebo produktu, zobrazí se jejich seznam uvnitř reklamy, v opačném případě se zobrazí celkový počet fanoušků značky na Facebooku.
Reklama může být také ve formě dárku, který si mezi sebou uživatelé posílají. Tento formát doplněn o textové pole, do kterého uživatelé mohou vkládat své komentáře. Ty se pak zobrazují na „zdi“.
V případě videoreklam mají uživatelé možnost vkládat své komentáře. Je tedy možné zjistit, co si o reklamě myslí vaši přátelé. Komentování je opět veřejné a může se objevit na homepage přátel.
Je zřejmé, že všechny engagement reklamní formáty, jak už jejich název ostatně sám napovídá, jdou cestou kombinace reklamy s uživatelsky generovaným obsahem, který je následně prostřednictvím sociální sítě šířen dalším uživatelům. Představitelé Facebooku pracují s myšlenkou, že reklama doplněná o komentář nebo jakoukoli jinou formu účasti přátel, bude pro uživatele akceptovatelnější, a tím pádem pro zadavatele reklamy účinnější. Mnoho uživatelů totiž dává přednost doporučení svých přátel, před anonymním sdělením reklamy, a to nejen ve světě sociálních sítí, ale i v tom reálném.
Češi na Facebooku utrácejí už nyní
Součástí konference byl i diskusní panel, který moderoval Ondřej Aust, vedoucí redaktor mediálního zpravodajství PPF Media. Hovořilo se například o tom, zdali je mezi inzerenty o sociální sítě zájem nebo zdali se v souvislosti s nástupem Facebooku mění přístup firem k prezentaci na Internetu. Petr Nešpůrek z Mediaedge:cia prohlásil, že poptávka existuje, je ale prý třeba dopředu dobře zanalyzovat značku a potenciální cílovou skupinu. Aby nedocházelo k absurdním situacím, kdy se uživatelům nabízí například fanouškovství u přípravku do myčky.
Podle Michala Fejka z ISOBARu je možné očekávat, že některé firmy už nebudou v budoucnu investovat do velkých korporátních webů, ale budou i z klasické internetové reklamy posílat uživatele na profil na Facebooku. Hlavním důvodem tohoto chování bude úspora peněz. A kolik se vlastně na „českém Facebooku“ za reklamu utratí? Blake Chandlee na tuto otázku zareagoval obvyklým facebookovským „přesná čísla nezveřejňujeme“, nicméně prozradil, že textové reklamy se v Česku na Facebooku prodá za několik milionů dolarů.
Pokud není uvedeno jinak, screenshoty pocházejí z příručky „Facebook Ads – Product Guide”