Facebook léta sbíral data o brouzdacích návycích lidí, teď je využije v reklamách

22. 9. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Facebook
Miliony a miliony aktivních prvků, kódů a tlačítek Facebooku na webech po celém světě konečně začnou firmě přímo vydělávat peníze.

Facebook toho o uživatelích ví víc, než si dovedete představit. A tyto informace také chce zpeněžit (viz A new way to control the ads you see on Facebook). Novinkou je využití informací o brouzdacích návycích lidí, které nasbíral z milionů aktivních prvků a sledovacích kódů, které jsou umístěny na webech po celém světě, objevují se v inzertní síti Facebooku a e-shopy i další weby je umisťují do stránek, aby mohly na své návštěvníky později cílit inzerci přímo na Facebooku.

Záměr využít data sbíraná o uživatelích na webu oznámil Facebook už před více než rokem a na jeho postupu je vidět, jak se firma poučila. Před rokem oznámení vyvolalo odpor a bouřlivé komentáře, teď už to tak žhavé není.

Data samotná Facebook sbírá aktivně minimálně od roku 2010, včetně toho, že si vytvářel stínové profily lidí, kteří vůbec nejsou uživateli Facebooku, nebo kteří nejsou přihlášení. Díky tomu mohl později takto získané informace propojit v okamžiku, kdy se přihlásili či si založili na Facebooku profil.

Uživatelé mají čistě teoretickou možnost nastavit si využití těchto informací pro inzerenty, stejně jako se mohou podívat, co o nich Facebook z nekonečného sledování ví.

Takto vypadá výchozí nastavení. Používat vše, využívat vás v reklamě.

Takto vypadá výchozí nastavení. Používat vše, využívat vás v reklamě.

Přes NastaveníAds se dostanete přímo k povolení/zakázání reklam využívajících informace o vás, ale také tomu, jestli vás samotné může Facebook využívat v reklamě (málokdo tuší, že je možné to vypnout). Třetí volba na této stránce vás zavede k přehledu toho, co o vás Facebook zjistil.

Zavádějící informace o uživatelích

Co neví, to nepoví - inzertní preference Facebooku pro nepoužívaný profil. Takový co nepoužívá ani Facebook ani v zásadě nikde nechodí po webu. Facebook nic moc neví a nesmysly jsou to ještě větší.

Co neví, to nepoví – inzertní preference Facebooku pro nepoužívaný profil. Takový, co nepoužívá ani Facebook ani v zásadě nikde nechodí po webu. Facebook nic moc neví a nesmysly jsou to ještě větší.

Přehled je zajímavé prostudovat, protože pokud jste inzerenti, možná vám pomůže lépe pochopit, že tolik vychvalované cílení podle zájmů je u Facebooku založené na hypotetických a v zásadě vymyšlených faktorech. A v kategoriích cílení se běžně nabízejí nesmysly. V „cestování, místa a události“ tak například nacházím „nokia“, v technologiích věci, o které nemám zájem (LaTeX, Oracle databáze, Solaris). 

Facebook je navíc přesvědčen, že mě zajímají sporty, lední hokej a ZOH 2010 – ani jedno nepatří k mým zájmům, dokonce se těmto tématům dost silně vyhýbám.  

V „Lidé“ nacházím věci, o kterých ani netuším co/kdo jsou – Alexis & Fido, je tu nesmysl v podobě „spotřebitel“ a najde se tu Petr Čech, Sheryl Sandberg, ale ještě navíc Václav Klaus - buď lidé, o které se nezajímám, nebo dokonce tací, o kterých bych rád už nikdy neslyšel vůbec nic. 

Ve zpravodajství se omylem vyskytuje Klout a záplava věcí, které ukazují, že Facebook prostě tupě převzal i hry či aplikace, které jste zkoušeli i před více než pěti lety. Neméně zábavné je, že si Facebook myslí, že mám v oblibě zahradničení, což je činnost, kterou zcela nenávidím. Stejně jako to, že si myslí, že mám v oblibě Kofolu. Nic proti ní, ale řadím ji pouze mezi něco, co se nedá pít, byť k ní mám úctu jako k legendární značce.

Do stejně zábavné kategorie patří i přesvědčení, že mám v oblibě Fitness & Welness, což prostě nemám. Mimo jsou i věci v kategorii podnikání/průmysl – opravdu nemám zájem o zemědělství, ani finanční služby a nemá tu co dělat IFTT, rebelmouse, RSS, Spotify a řada dalších věcí.

Celé je to ukázkou toho, že odvozovat zájmy od toho, kdy kde uživatel byl na nějakém webu, nebo dokonce z toho, jestli se stal fanouškem nějaké stránky, je zcestná myšlenka. Inzerenti a agentury bohužel Facebooku stále věří a za vymyšlené „cílení“ platí značné peníze.

Mimochodem, pokud si „inzertní preference“ budete chtít vyčistit, čeká vás klikání hezky na jeden kousek za druhým, což znamená několik set kliknutí na křížek pro smazání. Ale dost dobře to možná za tu námahu stojí. Reklamy to sice neodstraní, ale aspoň vám to přestane ukazovat nesmyslné věci.

Zpět k soukromí

Z pohledu soukromí je ale tohle celé dost zásadní problém, protože Facebook dlouhá léta shromažďoval o stovkách milionů lidí informace, nad kterými nemají žádnou kontrolu a nemohou jejich sběr ovlivnit (pokud důsledně nepoužívají blokátory inzerce a pomůcky na ochranu soukromí jako je Ghostery a další). Profily si přitom vytvářel na každého uživatele internetu, ne jenom na vlastní uživatele.

Je hezké, že si můžete nastavit, že vám Facebook nemá posílat reklamy založené na tom, jak vás „zná“ a že vás nemá používat v reklamě. A že dokonce můžete změnit vaše zájmy (lze i přidávat to, co o vás Facebook dosud neví, stejně jako témata odebírat), ale nic to nezmění na tom, že Facebook o vás bude nadále shromažďovat další a další informace.

A jak letité zkušenosti ukazují, pozice Facebooku je v zásadě zcela mimo zákony. A to málo, co se po něm snaží někdo vymáhat, stejně k ničemu nevede. Stal se z něj takový kolos, že si v zásadě dělá co chce. A co neprosadí teď, tak za rok, dva, tři přijde znovu.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).