V Updates to our Branded Content Policy se dočtete o tom, že Facebook zavádí nová pravidla pro jakýkoliv obsah, který na jeho platformu vložíte a který je reklamou na něco, co není pouze vaše (tedy například na zmínky vašich komerčních partnerů). Můžeme to chápat i tak, že chce dosáhnout toho, že „povinnost“ označovat obsah s reklamou mu umožní později přijít s dalším placením.
Paradoxní na oznámení je, že se tváří, jako kdyby „branded content“ (tedy obsah, který zmiňuje či zviditelňuje produkt třetí strany) byl vlastně odjakživa zakázaný a pro ověřené stránky povoluje jeho využití. Společně s pomůckou, kterou budou muset použít, aby takovýto obsah označily. Celé se to navíc ještě tváří jako prospěšná služba, která oné „třetí straně“ umožní zjistit, že byla zviditelněna, a také se podívat, jak to fungovalo či nefungovalo.
Mimo to ještě Facebook několikrát opakuje, že novinka uživatelům přinese „zajímavější a poutavější obsah“, což opět berte jako snahu zamluvit to, že ve skutečnosti přichází něco, co je čistě opatřením proti firmám (a později komukoliv), které na Facebooku „drze“ vkládají „reklamu“ jako příspěvky a Facebook za to nedostává peníze.
Aby omezení nebylo málo, tak Facebook ještě varuje, že pokud příspěvky budou „příliš propagační“, tak je nebude fanouškům ukazovat. Do hry se vrací i omezení pro profilové fotky i fotky v záhlaví, kde se nesmí objevovat cokoliv týkající se „třetí strany“. Pokud si ještě pamatujete, tak právě obrázek v záhlaví měl dlouhou dobu zcela nesmyslná omezení, která se nakonec ukázala jako neudržitelná.
Pokud si chcete kompletní nová pravidla prostudovat, tak viz Facebook Branded Content Policies (prozatím není k dispozici v češtině) a Advertising Policies, zejména část se zakázaným (omezeným) obsahem, kde na konci je jeden odstavec věnovaný výše zmíněné kategorii obsahu (bohužel v české verzi se osmý bod zatím vůbec nevyskytuje).
Branded content: Ads from Verified Pages (with the blue badge) promoting branded content must tag the featured third party product, brand, or sponsor using the branded content tool. Branded content within ads is defined as content where the content’s editorial voice has been influenced by and specifically mentions or features a third party product, brand, or sponsor (e.g. product placement, sponsorships, sponsor logos, etc.). When promoting branded content integrations, advertisers must use the Branded Content tool (please learn more here on how to tag the featured third party product, brand, or sponsor).
Jakkoliv se toto nové omezení týká pouze ověřených stránek, můžete to chápat jako přípravu na plošné zavedení omezení platících pro všechny.
Facebook se ve „zdůvodňování“ přitom opírá jenom o to, že dlouhodobě je „zakázáno“ zveřejňovat jakékoliv příspěvky, za které jste dostali zaplaceno (platí to i pro osobní profily).
Nové označování „zaplacených“ příspěvků tak ve zdůvodnění vlastně, podle Facebooku, umožňuje „konečně“ firmám, marketérům i celebritám podobné příspěvky používat. Realita je ovšem taková, že Facebook nikdy nebyl (a nikdy nebude) schopen dokazovat (a vůbec řešit), co je či není zaplacené. Pokud ovšem stránku někdo nenahlásí.
Pokud byste si snad chtěli novou verzi pravidel snadno porovnat s tou původní, máte smůlu. Facebook původní verzi nezachoval a není ani k dispozici informace o změnách. Bohužel ani Internet Archive tuto část Facebooku neuchovává.
Ke změně samozřejmě došlo i v Pravidlech týkajících se stránek (viz Facebook Pages Terms). Původní bod IIII. A (Inzerce třetích stran na stránkách je bez našeho předchozího svolení zakázána.) byl rozšířen na dva body.
První uvádí, že se musíte řídit výše uvedenými pravidly Facebook Branded Content Policies, a druhý uvádí, že musíte dodržovat místní zákony a regulace, zejména v tom ohledu, že podobný obsah musí být označen jako komerční (v české verzi prozatím beze změny).
Jak je ale tato změna pro Facebook zásadní, můžete pochopit i z toho, že zřídil celý minweb, kde vše vysvětluje. Viz Facebook Media – Branded Content.