Facebook investuje do virtuální reality, za 2 miliardy USD kupuje Oculus VR

26. 3. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Oculus VR
Je to nová komunikační platforma, která umožní sdílení zážitků, vysvětluje Mark Zuckerberg, proč si Facebook pořídil firmu vyrábějící headset pro virtuální realitu ve hrách.

Celkem 2 miliardy dolarů zaplatí Facebook za akvizici startupu Oculus VR, který vyrábí headset pro virtuální realitu v počítačových hrách. Z toho 400 milionů zaplatí v hotovosti a 1,6 miliardy v podobě 23,1 milionů svých akcií. Součástí smlouvy je i bonus 300 milionů USD, který Oculus dostane, pokud splní blíže nespecifikované cíle. Svůj záměr Facebook oznámil v tiskové zprávě s tím, že akvizice má být dokončena v druhém pololetí letošního roku.

Oculus vyvíjí náhlavní soupravu Oculus Rift, která umožňuje hrát hry v prostředí virtuální reality. Produkt se zatím volně neprodává, firma zatím totiž uvolnila pouze sadu pro vývojáře her – podle svých údajů na ni přijala už asi 75 tisíc objednávek. Druhou generaci zařízení jim prodává za 350 USD.

Mimochodem: Facebook s firmou „koupil“ také ikonickou postavu herního průmyslu – průkopníka 3D her a tvůrce Wolfenstein 3D nebo Doom Johna Carmacka. Ten se loni stal technickým ředitelem Oculusu, když do startupu přestoupil z firmy Id Software, kterou na začátku devadesátých let zakládal.

Facebook podle svého šéfa Marka Zuckerberga startupu v první fázi pomůže s prosazením jeho produktu v herním prostředí. Oculus podle něj bude i nadále fungovat jako samostatná jednotka. Hraní má být ale jen začátek, napsal ve svém komentáři k akvizici Zuckerberg: 

Po hrách z Oculusu vytvoříme platformu pro řadu dalších zážitků. Představte si, jak sledujete sportovní zápas přímo v hale, studujete ve třídě společně se studenty a učiteli z celého světa, nebo se tváří v tvář radíte se svým lékařem – to vše je díky tomu, že jste si doma nasadili brýle pro virtuální realitu. Je to skutečně nová komunikační platforma. Pocit reálné přítomnosti vám umožňuje sdílet se svými přáteli místa či zážitky bez jakéhokoli omezení.

Oculus VR založil před necelými dvěma lety jednadvacetiletý student Palmer Luckey, který se sbíráním a modifikováním herních konzolí zabývá od svých čtrnácti let. 

Startup získal první peníze na Kickstarteru, kde v roce 2012 od fanoušků vybral celkem 2,4 milionů dolarů. Krátce poté získal dalších 16 milionů a loni v prosinci v druhém kole financování vedeném firmou Andreessen Horowitz (mimochodem – její spoluzakladatel Marc Andreessen je členem vedení Facebooku) dostal ještě 75 milionů USD.

V herním světě se o virtuální realitě mluví už dlouhé roky, zatím žádný výrobce ale nedokázal se svým zařízením masově prorazit. Už první reakce na Oculus Rift ale naznačovaly, že by tentokrát mohlo dojít k průlomu. A před několika dny představila prototyp svého VR headsetu pro PlayStation 4 také firma Sony.

Ne každý je ovšem ze spojení Oculusu s Facebookem nadšený. Jak upozornil magazín The Verge, tvůrce hry Minecraft Markus Persson na Twitteru prohlásil, že kvůli akvizici ukončil vyjednávání o vytvoření verze Minecraftu pro Oculus Rift. „Z Facebooku nemám dobrý pocit,“ zdůvodnil to.

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).