Facebook zaměstnává stovky lidí, kteří čtou a označují příspěvky. Všechny, ne pouze ty „veřejné“. Čtenáři vašich příspěvků jsou klasicky externí dodavatelé a Facebook je nechává příspěvky kategorizovat, aby lépe „pochopil“, co lidé na Facebook vkládají. Vyhnout se tomu nemůžete a Facebook trvá na tom, že tohle další zásadní narušování soukromí prostě potřebuje. Tým externistů procházel příspěvky dokonce až zpět do roku 2014. Každý z označujících, kteří pocházejí z Indie, Rumunska, Manily a Filipín, vidí na 700 příspěvků denně. Další týmy procházejí videa a hledají citlivá témata a nevhodné výrazy, zejména proto, aby Facebook inzerentům pomocí „AI“ umožnil vyhnout se nevhodným videím. Viz Facebook ‚labels‘ posts by hand, posing privacy questions.
Snaha Facebooku zastavit sebevraždy je klasická katastrofa. Technologický přístup se zcela rozchází se vším, co o tomto problému víme a jak se řeší. Nejabsurdnější je, že když Facebook zjistí, že nějaký účet vykazuje „sebevražedné tendence“, tak dotyčnému uživateli účet zablokuje. Při detekci se spoléhá na nahlašování, ale také na analýzu příspěvků uživatelů. Což, logicky, vede k řadě falešných detekcí. Viz Facebook's effort to stop suicides by monitoring your posts reveals a worrisome gap between tech giants and healthcare experts.
TELEgraficky
Tor Browser 8.0.9 je venku ■ Neomezeně ■ Donald Trump 1 miliardu v mínusu ■ Kompletní Pokémon Detective Pikachu na YouTube ■ BodyBuilding.com hacknuto ■ huawei-block-list ■ Podcasty ve vyhledávání Googlu
WEBDESIGN, INTERNET
Google I/O se točilo okolo soukromí, jak jinak. Jenže, celé je to pořád tak trochu špatně. „Our experience shows that people prefer ads that are personalized to their needs and interests – but only if those ads offer transparency, choice and control,“ je právě ten špatně pochopený samotný základ. Lidé preferují, když žádné reklamy nevidí, a jak už víme, personalizace založená na nekonečné snaze uhodnout, co internetový uživatel chce, je zásadně chybná. Google by měl začít u toho, že přestane o lidech shromažďovat informace. Jenže to by zcela rozbořilo základ jeho obchodního modelu. Začarovaný kruh. Viz Google plans new browser tools on privacy, ad transparency a Google’s Sundar Pichai: Privacy Should Not Be a Luxury Good. Zejména to druhé je dobré, soukromí by nemělo být luxusní zboží. To také říká Sundar Pichai. Jenže to v současném modelu nejde změnit.
Googlebot jede na posledním Chromiu. Dost zajímavá a důležitá zpráva, znamená to, že indexující robot přistupuje ke stránkám podstatně více „jako člověk“. Viz The new evergreen Googlebot.
Google Trends a využití pro výzkumy? V Using Google Trends data for research? Here are 6 questions to ask shrnují pro, proti, a hlavně jaké to má zádrhele a omezení. Povinné čtení, než se z Trendů Google pokusíte něco vyvodit.
Frisky, kdysi populární web pro ženy, dnes podivná změť podivného obsahu. Zajímavé čtení v How A Popular Women's Website Became A Pay-To-Play Nightmare. Najdete tam mimochodem zmínky o praktikách, které v Česku provozuje několik vydavatelů. Jo a nezkoušejte frisky.com. :)
SOFTWARE
Solitaire z Windows vstoupil do Síně slávy světových videoher. Do společnosti her, jako je Doom, Tetris a World of Warcraft. Poprvé se Solitaire objevil ve Windows 3.0 a jeho cílem nebylo ani tak hrát si, jako spíše učit uživatele používat myš. Ve Windows vydržel až do sedmé verze, aby v osmičkách byl nahrazen kolekcí karetních her. V číslech to nejspíš znamená přes miliardu instalaci a několik miliard hráčů. A možná by vás ještě mohlo zajímat, že tuhle hru je občas prostě nemožné vyhrát.
Microsoft spouští Visual Studio Online – online podobu populárního editoru Visual Studio Code s dalšími možnosti. Viz Intelligent Productivity and Collaboration, from Anywhere a později online.visualstudio.com.
Microsoft uvolnil Windows Terminal jako open source. Měl by se objevit i v Microsoft Store a je zajímavý podporou více záložek (tabs) a některými dalšími vylepšeními. K nalezení v github.com/Microsoft/Terminal.
Minecraft Classic si opět můžete zahrát. V prohlížeči. Výlet do minulosti najdete na classic.minecraft.net a oznámení v EMBRACE THE PAST WITH MINECRAFT CLASSIC.
Windows 10 nebude mít Sets. Velmi pravděpodobně se s nimi už vůbec nepočítá, ačkoliv to vypadalo na velkou věc a ještě větší plány. Timeline, oznámená v roce 2017 spolu se Sets, se do Windows 10 dostala, byť je dost nejisté, že ji vůbec někdo reálně používá. Viz Windows 10's ‚Sets‘ feature is gone and not expected to return.
PUBG Mobile v Číně nebude, místo toho Tencent spustí více patriotskou alternativu, která nemá problém získat povolení tamních regulačních orgánů. Alternativou je Game for Peace, anti-teroristická hra na stejném principu. Viz Tencent pulls blockbuster game PUBG in China, launches patriotic alternative a Tencent scraps ‘PUBG Mobile,’ replaces it with more compliant ‘Game for Peace’.
HARDWARE
Migrovat 23 TB z Amazonu S3 na Backblaze B2 vůbec není snadné. A ani nemusí být zrovna levné. Viz Migrating 23TB from Amazon S3 to Backblaze B2 in Just Seven Hours.
MARKETING A KOMUNIKACE
Facebook opět otevřel „war room“, aby chránil volby v EU. Tohle už tady jednou bylo a skončilo to uzavřením a neúspěchem. Vcelku není důvod očekávat, že by to dopadlo jinak. Viz Inside Facebook's war room: the battle to protect EU elections k oživení a Facebook has shuttered its election interference ‘war room,’ but may open new ones in the future k minulé epizodě (které předcházelo Facebook denies report that election war room was disbanded). V posledně jmenovaném textu vcelku správně píší o tom, že tohle celé je jedna z PR aktivit Facebooku.
Apple Store se stal symbolem značky, ne službou pro zákazníky, píší v How the Apple Store Lost Its Luster. Zmiňují i jeden zvláštní průvodní jev, v Apple Store je velmi obtížné něco koupit. Negativní dopad má i existence na 500 obchodů s 70 tisíci zaměstnanci, je těžké mít kvalitu.
Google míří k likvidaci affiliate odkazů, píší v Google may be about to kill affiliate marketing links. Souvisí to s válkou o e-commerce mezi Googlem a Amazonem a také s Google Express Shopping, které by se mělo brzy stát Google Shopping. Článek zmiňuje i to, že pro řadu obsahových webů tohle může být skutečně velký problém – připraví je o část příjmů.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
Když vám někdo za 18 měsíců slíbí patnáctinásobek investice, tak nepomůže, ani když je to v bitcoinech. A už vůbec nepomůže, když do toho dáte 1,5 milionu dolarů životních úspor. Lidská hloupost je stále stejná a podvodníci vlastně také. Viz Jersey man puts $1.5M life savings in Bitcoin scam, loses everything a nutno dodat, že velkou část onen muž podvodníkům dával postupně po celou dobu. Měl dost času na poučení, ale i tohle patří k těmto schématům. Píší o tom ještě v Scammers dupe Islander out of £1.2m life savings a zmiňují i podvodný e-mail o „hacknutí počítače“ a vyžadování platby v bitcoinech za nezveřejnění fotek. Zábavné je, že místo smazání doporučují, ať se lidé obrátí na policii.
Děravá a zneužitelná jQuery Mobile a minimálně od prosince 2018 autoři nereagují (viz Security issues #8640). Samotná chyba byla objevená v roce 2017, způsob, jak ji zneužít právě v prosinci 2018. Kompletní popis zranitelnosti a cesty ke zneužití najdete v Multiple vulnerabilities in jQuery Mobile. Pokud snad používáte JQM, je asi dost jasné, že už nejde o udržovanou knihovnu a autoři nic neřeší.
Hacker promazává repositáře a žádá výkupné, jinak zveřejní kód. Koordinovaný útok zasáhl GitHub, Bitbucket a GitLab. Výkupné má být pochopitelně v bitcoinech a zde můžete sledovat, kolik plateb dostane. Zasaženo bylo přes 300 úložišť (dá se dívat přes vyhledávání, ale počet se bude měnit). Jak se podařilo úložiště napadnout, známo není, ale velmi pravděpodobné je nedostatečné heslo či přístupové tokeny pro staré aplikace. Viz A hacker is wiping Git repositories and asking for a ransom.
Binance, jedna z největších cryptosměnáren, byla hacknuta a přišla o 7000 bitcoinů, což představuje zásah v aktuální hodnotě okolo 40 milionů dolarů. Mimoto se ale hackerům podařilo získat API klíče, kódy pro dvoufaktor a další informace. Viz Binance Security Breach Update a Major crypto exchange hack nets $40 million and could get so much worse.
Americký senátor chce zakázat mikrotransakce ve hrách, které hrají děti. Včetně zákazu všech těch různorodých truhel s věcmi, které hráč získá po zaplacení skutečnými penězi. V řadě her je to zásadní součástí příjmů a poslední dva roky se hodně řeší, zda je taková funkčnost hazardem, či nikoliv. Nelze se pak divit tomu, že hry určené pro děti by hazard podporovat neměly. Viz U.S. Senator Introduces Bill To Ban Loot Boxes And Pay-To-Win Microtransactions, kde je i jeden příklad – Candy Crush s „Luscious Bunle“ za 150 dolarů, za které rozhodně nic v této hodnotě nezískáte.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
UniCredit Bank oznámila „z důvodu bezpečí“ a „osobních údajů klientů“ konec svých účtů na Facebooku, Messengeru a Instagramu. Pod oznámením je klasicky poměrně bouřlivá diskuze, která moc ve prospěch UniCreditu nevyznívá. Na jednu stranu se tohle dá chápat, bankovní profily tradičně patří na sociálních sítích k místům, kde najdete záplavu věcí, které tam lidé rozhodně nemají psát. Stejně se to dá chápat z pohledu praktického, poskytovat jakoukoliv uživatelskou podporu přes Facebook (Messenger či Instagram) je zásadně nepraktické a Facebook dělá maximum pro to, aby se firmy staly jeho rukojmími i v této oblasti. Z čistě praktického a zákaznického hlediska je ale kompletní odchod ze sociálních sítí zvláštní rozhodnutí. Zejména pokud zde není ani slovo o tom, že by snad UniCredit přestal používat reklamu na Facebooku/Instagramu a zda důsledně odstraní veškeré věci související s Facebookem i ze všech svých webů a aktivit.
Facebook mění pravidla pro videa. Podporovat bude originální obsah a loajální a zapojené diváky. Pokud by tohle fungovalo, tak konečně přestanete mít newsfeed zaplavený záplavou extrémně vtipných videí, která vlastně vůbec vidět nechcete. Ve skutečnosti to ale musíte číst tak, že přichází další omezení dosahu. Viz Facebook updates its video guidelines to promote original content, loyal and engaged viewership a Updates to Video Ranking. V éře automaticky přehrávaných videí je to celé ještě větší komedie.
Instagram testuje omezení dosahu příspěvků, které zpochybní kontrola pravdivosti. Kontrolovat je budou ti, kdo to dělají pro Facebook (děje se to ve třiceti zemích, Česko mezi nimi není). Vedle omezení dosahu je na Facebooku zobrazováno i varování, pokud tyto příspěvky někdo chce dále sdílet. Viz Instagram is reducing the reach of posts debunked by fact-checkers.
Twitter stále neumí opravit tweet, ale do retweetů konečně můžete přidat fotky a videa.
Transparency Report od Twitteru ukazuje na stále stoupající objem požadavků na data. V čerstvé zprávě (zahrnuje druhou polovinu roku 2018) o požadavcích na informace od vlád neeviduje žádné žádosti z Česka. Mezi požadavky na odstranění obsahu jsou z ČR dva. Kompletní přehled pro Česko ukazuje, že tady asi Twitter nikdo moc neřeší.
Instagram bude blokovat hashtagy spojené s antiočkovacími dezinformacemi. Právě hashtagy jsou zásadním způsobem, jak na Instagramu dochází k objevování dalších příspěvků – vyhledávání v příspěvcích totiž neumí hledat nic jiného než právě hashtagy. Instagram přitom už roky má mechanismus pro potlačení zobrazení příspěvků s „nevhodnými“ hashtagy ve vyhledávání. Shadowban, jak se mechanismus označuje, byl ale Instagramem dlouhodobě popíraný. Viz Instagram will begin blocking hashtags that return anti-vaccination misinformation.
MOBILNÍ APLIKACE
AT&T, Verizon, Sprint a T-Mobile v US čelí žalobě za opakovaný prodej lokačních dat zákazníků. Dostávat se měly k lovcům odměn a několika organizacím, které je přeprodávaly dál. Mělo přitom jít o 50 milionů zákazníků T-Mobilu a 100 milionů z AT&T a Verizonu. Viz AT&T, Verizon, Sprint and T-Mobile get sued for reportedly selling your location data.
Android používá přes 2,5 miliardy lidí. O půl miliardy více než před dvěma roky. Viz Android now has 2.5B users.
Byte zahájilo betatestování. Navazuje na Vine, oblíbenou platformu pro krátká videa. Šance na úspěch je s otazníky, tuhle část „trhu“ aktuálně ovládá hlavně TikTok. Viz Vine reboot Byte begins beta testing.
Google po delší době aktualizoval informace o verzích Androidu v Distribution dashboard. Teď ještě kdyby dali graf i s procenty. Pohled do tabulky ale říká, že s 28,3 % je nejrozšířenější Oreo, následuje Nougat (19,2 %) a třetí je Marhsmallow (16,9 %). Nejaktuálnější verze (Pie) překročila deset procent.
FCC znemožnila operátorovi China Mobile poskytování telco služeb v USA. Důvodem jsou bezpečnostní obavy. Podle FCC je China Mobile USA nepřímo vlastněná čínskou vládou (jde o pobočku China Mobile Limited). Kauza Huawei se tak vlastně ještě více rozšiřuje. Viz FCC blocks China Mobile from operating in U.S. over national security concerns.
STARTUPY A EKONOMIKA
IAB: V internetové reklamě v USA se za rok 2018 protočilo přes 100 miliard dolarů. Meziroční růst 22 %, 40 % u mobilní reklamy, ta převažuje s 69,9 miliardy dolarů. Video vyrostlo o 37 % na 16,3 miliardy. Viz IAB Internet Advertising Revenue Report Conducted by PricewaterhouseCoopers (PWC) a US digital advertising exceeded $100B in 2018 (IAB report).
INFOGRAFIKY
Proč je v roce 2019 důležitý tisk? Infografika shrnuje některé důvody, proč bychom se neměli spoléhat jenom na internet a digitální nástroje a kanály. Viz WHY PRINT MATTERS IN 2019 #INFOGRAPHIC.
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních.
Vzniká průběžně celý týden.