Hlavní navigace

Experimentální nakupování má prozaický cíl

19. 2. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Aktualizováno 19. 2. 2011 6:30
Spojení online a offline světa s cílem zlepšit nakupování? To ocení nejenom obchodníci a ženy, které podle výzkumů nakupují mnohem více než muži. Sociální nakupování se může stát koníčkem, který sice baví, ale také hodně stojí.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Která žena by si nechtěla vyzkoušet make-up, aniž by si ho musela patlat na obličej? Je to rychlejší, novým způsobem si totiž těch pudrů může vyzkoušet mnohem víc. Nakupování může být zábavnější, ve spojení s rozšířenou realitou a sociálními sítěmi budete prostě jako nakupující in. Jak se píše ve článku v časopisu TIME, je to tahák hlavně v oblasti módy. Pochopitelně, ženy jsou za módu ochotné utratit majlant a každý změna v jejich nakupovacích návycích znamená ještě větší útraty.

Když si chcete koupit tenisky, můžete si je prohlížet na dotykové 3D obrazovce. Nic moc. Ale napojení na centrální sklad a zjištění, kdy a kde je zboží k dispozici, je fajn. Ano, tyto skladové systémy jsou ale zcela běžné už několik let, prodavač se i u nás může mrknout do systému a poradit, kde mají vybraný model v potřebné velikosti. Experimentální nakupování je ale něco jiného, tam je pánem nakupující (tedy alespoň si tak připadá), je obklopen moderními obrazovkami a technologiemi vůbec. Připadá si jako v budoucnosti nebo na jiné planetě. Je pro nové nakupování nadšený a dává přednost moderně vybaveným obchodům před těmi, které nenabízejí podobné hračičky a systémy.

Představte si, že vstoupíte do obchodu a přiblížíte se k zařízení, které si vás okoukne, odhadne vaše pohlaví, věk, výšku a další parametry, načež se na obrazovce objeví reklama na produkt, který by vám měl potenciálně vyhovovat. Dokážete si představit lepší cílení na místě prodeje? Jenom aby nakupujícím nevadilo, že je někdo tímto způsobem zkoumá a lustruje, dalo by se to totiž považovat za docela velký zásah do soukromí, protože nasbírané údaje mají pro prodejce velkou cenu a dají se také prodat či jinak zneužít. Aby to nedopadlo tak, že vstupem do takto vybaveného obchodu dáváte automaticky souhlas se sběrem dat o vaší osobě a k jejich dalšímu využití…

Některé zákazníky o smyslu systému nepřesvědčí ani drobné výhody a dárečky a do takových obchodů prostě nepůjdou. Jiní to naopak uvítají a bude je takové nakupování bavit, protože jim bude servírována nabídka, která je zajímá a nebudou ztrácet čas konzumováním pro ně nerelevantních sdělení.

WT100

Máme chytré telefony, tak proč nemít chytré obchody? Kdysi jsem četl odvážné prognózy o ledničkách připojených k Internetu. Budou si podle čárových kódů hlídat stav zásob uvnitř a pokud bude nějaká surovina docházet, tak si ji lednička sama a chytře objedná v nějakém e-shopu. Lednička bude vědět, do má uvnitř a tím pádem nabídne i další funkce, jako například vyhledání receptu ze surovin, které jsou zrovna k dispozici. Je to hezká představa, ale v nejbližších letech jenom těžko představitelná. Jednak jde jenom o nákup potravin, se kterým zákazníci neradi experimentují a na jeho propagaci nejsou vynakládány takové prostředky jako na nákup módy či sportovního vybavení.

Experimentální nakupování se prosazuje pomalu, ale jistě. I neinteraktivní obrazovka v obchodě potěší, když je na ní promítán relevantní obsah. Je fajn dozvědět se, kde jinde mají vybrané zboží nebo kdy se dostane na prodejnu. To jsou běžné věci, které se pomalu, ale jistě stávají součástí nákupní hry. Můžeme čekat, že nás postupně v obchodech překvapí další drobná vylepšení sloužící hlavně k tomu, abychom si připadali důležití a utratili víc peněz.

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).