Evropská inspirace: soutěž startupů Europas vyhrál londýnský PeerIndex

23. 11. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nejnadějnějším evropským startupem je služba, která měří vliv v sociálních sítích. Ze čtyř stovek nominovaných ho vybrala odborná porota a internetová veřejnost, která poslala 40 tisíc hlasů.

Soutěž začínajících evropských technologických firem Europas pořádá třetím rokem Mike Butcher, dlouholetý šéf TechCrunch Europe a harcovník světové startupové scény.

Hlavní cenu spojenou s nabídkou 50 tisíc liber ve formě půjčky převoditelné na podíl ve firmě získal na konci minulého týdne v Londýně britský PeerIndex, vítěz kategorie Nejlepší sociální či síťová platforma. Slav­nostního vyhlášení a následného večírku se zúčastnilo 500 lidí, zdravici natočenou na video zaslal starosta Londýna Boris Johnson.

O snahách britské metropole stát se světově významným centrem inovací jsme psali zkraje listopadu v článku Britské Silicon Valley láká investory i startupy

V dalších kategoriích bodovaly firmy z Berlína, Bělehradu, Kodaně, Helsinek, Stockholmu a Madridu. Postupně si je představíme v dalších dílech nového seriálu Evropská inspirace. Žádný z projektů s českou či slovenskou účastí letos ve finále neuspěl.

PeerIndex podobně jako známější americký Klout měří vliv jednotlivců i firem v sociálních sítích. Snaží se postihnout autoritu zdroje podle témat jako Rakousko, open-source nebo ekologie a oblastí zájmu jako umění, média, sport nebo technologie.

„Agentura Reuters je autoritou při informování o cenách ropy, pravděpodobně na ni ale tolik nedáme, když píše o rockové hudbě,“ vysvětlil to zpravodaji Reuters CEO PeerIndexu Azeem Azhar. „Měřit celkový vliv bez kontextu nemá cenu, je to jen šum.“

Po propojení s Twitterem, Facebookem, LinkedInem či Quorou spočítá PeerIndex číslo, které má vyjadřovat výši sociálního kapitálu. Skládá se ze tří složek: Audience (kolik lidí nám naslouchá), Activity (jak často přispíváme) a Authority (kolik retweetů, mentions a likes naše účty nasbíraly).

Zásadním omezením pro české uživatele je neschopnost algoritmu PeerIndexu zpracovat jiné jazyky než angličtinu. Pro účty vedené v češtině neposkytuje relevantní výsledky. I čeští uživatelé mohou ovšem využít vyhledávání vlivných zahraničních účtů, které se (v angličtině) věnují tématům, o něž se zajímají. Zároveň se tu rýsuje podnikatelská příležitost pro toho, kdo dokáže podobné služby nabídnout na lokálním trhu.

Jenomže spolehlivé parsování češtiny a zkonstruování věrohodného vzorečku pro měření „social influence“ není žádná legrce. Kupříkladu služba Klábosení, která monitoruje český a slovenský Twitter, zatím k počítání vlivu jednotlivých účtů využívá konkurenta PeerIndexu Klout.

„PeerIndex se musí spokojit se skromnějším zázemím, přesto má proti silnějšímu konkurentovi dobře našlápnuto. Má co nabídnout spotřebitelům i firmám,“ komentoval výsledek soutěže Mike Butcher. 

„Osobně si myslím, že technologické startupy mají šanci z Evropy na globální trh prorazit. I když Silicon Valley je dál hegemonem našeho oboru, startupy od Belfastu po Bělehrad a od Londýna po Ljubljanu se perou o místo na slunci.“

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).