Množství účtů a faktur, které se každý měsíc objevují na našem stole a neodbytně se dožadují zaplacení, je bohužel stále větší a větší. Problém přitom není v tom, že bychom neměli dost peněz, větší potíže jsou se samotným placením. Jako správná internetová a moderní firma se totiž doposud z důvodů jakýchsi – zřejmě psychických – zábran bráníme přechodu pod křídla Expandia banky a máme účet v největším českém kamenném bankovním domě. Každá faktura proto znamená nutnost dojít osobně do banky, vystát si větší či menší frontu a odevzdat příslušný příkaz k úhradě.
Čím víc se toho tedy dá automatizovat, tím lépe. Jednou z možností je povolení inkasa pro pravidelné platby, takže druhá strana si může peníze strhnout přímo z účtu. Tímto způsobem platíme například účty za naše mobilní telefony a doposud jsem si na tento způsob nemohl stěžovat: zase o starost míň. Stěžovat si nakonec nemůže ani EuroTel, který má tímto způsobem zajistěnou včasnou platbu, dokonce bych řekl platbu předčasnou: peníze si totiž z účtu strhává zhruba týden před datem splatnosti, které je vyznačeno na faktuře.
Zcela v duchu Murphyho zákonů však má každá idylka svůj konec a v našem případě skončila právě nyní. Při povolování inkasa totiž EuroTelu stanovíte určitý limit, přes který si už nesmí peníze z účtu sám strhnout. Vzhledem k tomu, že jsme inkaso zřizovali už před více než rokem, samozřejmě jsem za tu dobu stačil zapomenout nejen výši našeho limitu, ale dokonce i samotný fakt, že nějaký limit existuje. S postupným přidáváním dalších telefonů, které platíme jednou fakturou, se ovšem měsíční částka zvyšovala a zvyšovala, až konečně minulý měsíc přesáhla nastavenou hranici. EuroTel si proto peníze nestrhnul a drobným písmem nás o tom informoval i na faktuře. Bohužel jsem předpokládal, že peníze odejdou samy jako obvykle a tak jsem účet pouze strčil do příslušné krabice s nápisem účetnictví, kterou vždy jednou za čas zpracovává naše účetní firma, a blíže jsem jí nezkoumal.
Stalo se však to, co se stát muselo. Zhruba za měsíc poté náhle dorazila upomínka, abychom zaplatili. První reakci byl údiv, jak je to možné, pochopil jsem teprve po telefonátu na info-linku, kde mi problém vysvětlili. Okamžitě jsem vyštrachal příslušnou fakturu, zjistil jsem, že skutečně obsahuje ono nepříliš výrazné upozornění, a vyplnil příslušný příkaz k úhradě. Zdálo by se, že celý příběh je poměrně banální: zapomětlivec Antoš nezaplatil a nevšiml si upozornění, po obdržení upomínky a vysvětlení na info-lince se chytil za nos a peníze odeslal.
Tím to však bohužel neskončilo. Upomínka varovala, že po sedmi dnech od jejího vystavení budou telefony částečně odpojeny, takže sice bude možné přijímat příchozí hovory, ale nikam se nedovoláme. Přestože peníze z našeho účtu odešly již dva dny před tímto datem, nazítří po jejich odeslání se varování naplnilo: tedy o den dříve, než upomínka oznamovala. Taková situace není příjemná, zavolal jsem proto na zvláštní číslo EuroTelu pro kontrolu plateb, abych zjistil, proč se tak stalo a kdy budou telefony opět fungovat. Až do této chvíle jsem si myslel, že jsem stále zákazník, který jen udělal chybu, jaká se občas může stát. Krajně nepříjemný hlas na druhé straně mne však vyvedl z omylu – pro EuroTel jsem evidetně obtížný neplatič, možná dokonce podvodník a vůbec podivná existence. Nepomohly mi ani moje nedávno nabyté obšírné znalosti občanského práva a počítání lhůt: týden má podle dotyčné pracovnice 6 dní a rozhodně se o tom se mnou nemíní dohadovat. Nejvíce mne však dostala informace o tom, kdy budou telefony znovu zapojeny: samotný převod z banky do banky prý trvá 4 pracovní dny. Nedělám si o našich finančních ústavech žádné velké iluze, EuroTel však musí být v tomto směru skutečnou výjimkou: moje vlastní zkušenosti hovoří zhruba o jednom až dvou dnech putování. Jediným argumentem, který měla slečna či paní na druhém konci telefonu v zásobě, byly Všeobecné podmínky EuroTelu – podle nich jsme všichni zřejmě jen jeho nevolníky. Raději jsem hovor rychle ukončil, mé pocity však nebyly nepodobné hrdinům známého románu Hlava XXII.
Naše firma platí ročně EuroTelu docela slušné peníze a přestože jsme jeho zákazníkem už třetí rok, doposud jsme nikdy neměli žádný problém s placením v době spatnosti. Naopak, vzhledem k inkasním platbám, které EuroTel provádí v předstihu, jsme mu za poslední rok v součtu dali k dobru desítky dní. Ano, je naprosto bez diskuse, že tentokrát jsme udělali chybu a poslali peníze o necelé tři týdny později. Na druhou stranu si myslím, že nejsme tak špatný zákazník, aby nás musel EuroTel stíhat tímto způsobem. Stačilo by přitom, aby se pracovnice podívala na naši historii, kterou má jistě tak jako tak k dispozici, a okamžitě by jí muselo být jasné, že nejsme žádný neplatič.
Naši mobilní operátoři se liší v řadě parametrů, mimo jiné také v ceně. EuroTel si stále udržuje pozici nejdražšího operátora, v konkurenci ostatních se však snaží konkurovat kvalitou. Do této sféry osobně počítám i chování k zákazníkům a EuroTel má u mne velký černý puntík. Jsem rád, že jedním z cílů, které si dal Český mobil do začátku, je budování sítě příjemné pro zákazníky: prostor zde rozhodně je a pokud se mu to skutečně podaří, osobně nebudu dlouho váhat.