A opět není jasné, zda někdo něco takového skutečně chce.
Milá redakce, není důvod se snižovat u technických zpráv na úroveň manipulativních medií. Je zjevné, že minimálně politici, kteří změnu navrhli, "to" skutečně chtějí... Bohatě stačilo napsat "neexistuje přitom žádný průzkum, který by uváděl míru podpory tohoto návrhu". O názor nebo spíš pocit autora/redakce na tuto věc čtenáři asi tolik nestojí, jako o objektivní zpravodajství.
Muzejni deset let stary iPhone5... ehm, a jak je to s podporou vyrobce, tedy z bezpecnosti zarizeni?
Pokud je výrobce gauner, tak už telefon podporu dávno nemá.
Sám jsem po 7 letech měnil telefon a tam byl Android 5.1. A světe div se, kdyby neodešel telefon jako takový, používám ho dál.
Pokud člověk používá telefon jako pracovní nástroj, tedy k telefonování, SMS, občasný hot-spot na net aby si připojil notebook, a běžné věci typu idos a mapy, tak nevidím s bezpečností problém. Připojení mám stabilně vypnuté a zapínám, až když potřebuji.
A ano, taky jsem pro povinnost možnosti výměny baterie. Z hlediska prachů super systém, že musíte telefon co tři roky měnit, z hlediska uživatelů a plýtvání, bych výrobce nakopal.
Výměna baterie, SW a jiných komponent podléhajících rychlému opotřebení nebo zastarání má být stejnou samozřejmostí jako např. výměna oleje v autě. Není (nemá být) samozřejmostí měnit mobil, BT sluchátka atd. každý rok, pro mě je hlavním kritériem pro výběr nového odolnost, aktualizace, a dodržování standardů (jako např. USB, konektory), životní cyklus mobilů alespoň 4-5let je v naší rodině běžný ale nabídka pro pořízení nového bývá dost tristní. Techn. to jistě není problém, ale marketing tlačí na co nejrychlejší obměnu a pomáhá si umělými omezeními třeba nemožností samostatně upgr. certifikáty nebo některé knihovny. Tragická je ze stejných důvodů (marketing operátorů) podpora VoIP tel. přes SIP nebo RCS (náhrada SMS). Je toho hodně co zlepšit a zákazníci tahají za kratší konec, takže tlak EU je za mě v pořádku.
nesmysl, soudruzi opět vymíšlí, jak vy**je**bat s výrobci... Buzerace, která je absolutně k ničemu, resp. povede, jen ke zdražení mobilů. U mobilů jsem nikdy nepotřeboval baterii měnit. Takže se vrátí doba rozvrzaných, skřípavých nokií, ale hlavně že si eu opět udělá čárku, že tu lůzu pře**srala... ;-( Ach jo
K vodotěsnosti: Můj první smartphone byl Sony Xperia V - ze strany výrobce klasifikovaný jako vodotěsný a fakt byl - prakticky jsem ho vyzkoušel asi půl hodiny v bazénu (s výjimkou fotografování byl celou dobu v kapse šortek pod vodou) - a hele.. nic se mu nestalo. akorát po vyplazení na břeh bylo nutné ho nechat vyschnout, aby se voda dostala z reproduktorů.
a princip vodotěsnosti? (si to určitě někde můžete najít na youtube). zadní nacvakávací záda měly uprostřed něco jako pružnou plastovou membránu (ohrádku), která zabraňovala vodě dostat se do kritických částí.. JO. a BATERIE klasicky vyměnitelná - nijak není lepená, přišroubovaná či kdo víc co ještě.. klidně bych ho měl i nadále, velikost super.. ale nějak se pokazil display.
takže jsem přešel po něm na Xperia Z5 - Sony opět uvádí, že má být voděodolný snad až do 150 cm hloubky.. Protože jsem měl předchozí zkušenosti, tak než jsem se do něj rozhodl nahrát všechna data, tak jsem ho zkušebně chtěl otestovat. nechal jsem ho v umyvadle s napouštěnou vodou - a co myslíte.. po 20 vteřinách se "utopil" a už se nevzpamatoval.
takže voděodolné telefony s vyměnitelnou baterií se dají snadno udělat a kecy o tom, že mobil s otevřeným USB-konektorem nemá problém zůstat pod vodou jsou fakt totální kecy.
23. 12. 2022, 21:32 editováno autorem komentáře
Moje zkusenosti s vymenou telefonu:
1. nedostatek pameti
2. zpomalovani
3. nekompatibilita
Trochu to rozvedu - koupis si telefon. Krasny, novy, fungujici, rychly. Chvili ho puzivas a najednou zjistis, ze je stale pomalejsi. Pak zjistis, ze mas stale plnou pamet, i prestoze ji tam mas xxx Giga. Kde je problem?
Problem je v tom, ze vyrobce ti tam da spoustu programu, ktere ani nepotrebujes. Ty se upgradnou, ale jejich puvodni verze zustane v pameti. Takze tytez programy tam mas potom dvakrat. I kdyz to ovsem potom trochu procistis, volna pamet se ti neustale zmensuje. Problem je v tom, ze vyrobce treba neuhlida nejakou drobnost a pak se ti tam mnozi log files, ktere nikdo nemaze. Tohle se mi treba stalo se Samsungem, zadna Cina. Podarilo se mi ho rootnout, takze jsem konecne mohl prolezt celou pamet, kde se co ztraci. Bylo tam nekolik tisic, mozna desitek tisic logu, ve kterych byly informace kdy ktery program krachnul. Naprosto zbytecne, nekolik let stare soubory, ale zabiraly 3/4 pameti.
Zpomalovani je naopak zpusobeno tim, ze programy, hlavne browsery, jsou neustale vetsi a vetsi a zabiraji vice a vice RAM. Tim jsou i pomalejsi, ale hlavne, pokud nemas dost RAM, musi se swappovat = odkladat nektere veci do Flash. To vede k citelnemu zpomaleni
Posledni vec o ktere se zminim je nekompatiilita. Mam spoustu krasne fungujicich telefonu s Androidem 2.1, pak s Androidem 5, ale nejsou k nicemu, protoze na nich nic nespustis. Baterky jim funguji krasne, display taky, telefonovat by se s nima dalo taky, ale do banky se s tim nedostanes.
Baterku jsem v telefonech sice parkrat menil, ale kdyz se na to podivam zpetne, udelal bych lip, kdybych hned vymenil cely telefon. Mam par telefonu se skoro novou baterkou, ktere jsem pak vyhodil z duvodu, kterej jsem popisoval nahore.
Ale sakra tam nejde jenom o podporu vyrobce ale taky o podporu aplikaci. Staci si jako priklad vzit nejaky stary android kde proste aktualni bankovnictvi kterekoliv z ceskych bank nerozbehnete protoze tomu androidu chybi nektere funkce. To same s certifikaty ktere jsou zadratovane v systemu protoze to proste tak bylo udelano. Vyrobce nebude kvuli deset let staremu telefonu investovat miliony aby ho podporoval pro 20 uzivatelu. Samozrejme EU muze vymyslet cokoliv ale pak se to zakonite odrazi na cene. Uz ted kdyz si porovnate ceny treba v US a CR tak zjistite ze obycejna televize 50” ktera stoji v US $300 tak ten samy model stoji v CR v prepoctu $1500. Protoze navod v cestine, protoze zaruka 2 roky, protoze milion dalsich narizeni. Takze klidne chtejte vsechny mozne ptakoviny ktere vyuzije minimum lidi ale pak nebrecte ze si nic nemuzete dovolit.
Vyrobci neschopni nejsou, ale spousta koncovych uzivatelu ano. A samozrejme ti uzivatele svou chybu (v predepsanem pracovnim postupu) nepriznaji a budou se to snazit hodit (skrze reklamace) na vyrobce. Kolem toho bude jeste hodne mrzeni..: -)
Muzejni deset let stary iPhone5... ehm, a jak je to s podporou vyrobce, tedy z bezpecnosti zarizeni? :-) Dalsi aspekt, ktery se moc neresi. Ono ty nevymenitelne baterky maji i dalsi sekundarni efekt - spise donuti koncoveho uzivatele po case obmenit zarizeni, protoze "jen" vymenit baterku se jim proste ekonomicky nevyplati... a radeji investuji do noveho pristroje, ktery tu (bezpecnostni) podporu ma...
Ve svete Androidu je skoro zazrak 5leta podpora (vicemene bezna u iOS). Google sve vlastni telefony donedavna podporoval 3 roky. U novych modelu (Pixel 6 a novejsi) by to melo byt 3+2 (3 roky major upgradu/novych verzi Andoridu a 2 roky bezpecnostnich aktualizaci) podobne to ma (u nekterych modelu) Samsung, u ostatnich vyrobcu telefonu s Androidem je to spise horsi, mnohdy vyrazne. Krom delky podpory je tu i otazka rychlosti, vyrobci telefonu s OS Android si casto davaji s aktualizacemi dost na cas.
Pokud chce mit clovek telefon, ktery ma dlouho aktualni OS a dostava relativne brzy aktualizace, tak je iPhone mnohem lepsi volbou nez Android.
Aplikace sice asi pro nekoho znamenaji nutnost vymenit telefon, ale to je opet spise vina vyrobce telefonu nez vyrobce aplikace. Tvurci aplikaci se mnohdy snazi podporovat i pomerne stare verze Androidu, ale to nejde do nekonecna.
Jo pamatuju si iPhone 3. Pro výměnu baterky musel člověk odšroubovat cca vše v mobilu. Na dlouhou dobu sem už ze známosti výměny nedělal. Ale apple se naštěstí poučil a nevím od jakého modelu ale u např xka zvládne výměnu aspoň trochu šikovný kutil do pul hodiny a jelikož se dá koupit uplně vše - nové šroubky, lepka mezi display a šasi, tak se i hezky zas zakrytuje. Největší oříšek je se dostat pod display, pak stačí odšroubovat asi tak 4 šroubky a odlepit baterku. Dávno to není takovej horor a dá se v pohodě doma vyměnit.
Tohle by bylo fajn kdyby bylo garantovaný, lehká výměna. Na klasické výměné baterky doufám nedojde, nedovedu si představit jak by se to v dnešních mobilech řešilo, tesp by byl pak mobil zas o nekolik mm vetsi, coz pri dnesnich rozmerech nic moc..
Kladete otazku, na kterou bez znalosti konkretnich detailu nejde odpovedet. Ale chcete-li obecnou odpoved, tak tu mame i zero-click zranitelnosti, ktere se Androidu samozrejme nevyhybaji. Takze ani argument "ja na nic nebezpecneho neklikam" zde neobstoji.
Na certifikáty jsem narazil u starého iPad Mini - konkrétně Let’s Encrypt. Dost opruz, ale zároveň chápu, že udržovat toto něco stojí a výrobce nemůže zadarmo donekonečna provádět aktualizace. Zároveň je to natolik kritická část systému, že by ji měl měnit opravdu jen ten, kdo ví, co dělá. Zrovna u Apple mi přijde, že podporu drží dost dlouho - mohlo by být zajímavé srovnání s ostatními výrobci. A jak psali ostatní komentující, není to vždy jen o výrobcích hw. Často ztratíte i možnost aktualizací aplikací a zařízení prostě morálně zastará.
I to je volba.
Priznam se, ze nejsem uplne presvedcen, ze Android za 250 je ekvivalentem iPhone za 700, cimz samozrejme netvrdim, ze za 250 nelze koupit telefon, ktery vam staci.
Jenze porad nam tu zustava opozdenost aktualizaci. Chyby se objevuji neustale, Google opravuje Android kazdy mesic, ale vyrobcu (nebo spise modelu) telefonu, kteri vam vydaji vic nez 2 aktualizace za rok neni zase tolik a mnohdy se caste aktualizace netykaji levnych modelu. U Applu situace neni take vzdy dokonala, v minulosti i celil kritice, ze nektere chyby ignoroval nebo mu trvalo mesice, nez prisel s opravou, ale stale je ta situace mnohem lepsi nez u Androidu.
A pak tu mame vec, kvuli ktere se udajne opatreni, jako je vymenitelnost baterie, zavadeji, ekologii. Je otazka, zda dva Androidy s kratkou podporou jsou ekologictejsi nez jeden iPhone.
Jinak ja nejsem nejaky zaryty iphonista. Osobne pouzivam Android kvuli nekterym funkcim, ktere na iPhone nejsou a kvuli absenci VoLTE a nekterym dalsim mym predstavam, ktere telefony Google Pixel nesplnuji dokonce pouzivam jinou znacku a pravdepodobne na tom budu s aktualizacemi relativne zle (vyrobce slibuje dvoumesicni frekvenci) a neni to samozrejme idealni. Ale nemohu se tvarit, ze z pohledu aktualizaci je muj relativne malo opecovavany telefon ekvivalentem iPhonu, ani ze 3leta podpora, kterou slibuje muj vyrobce je nejaky zazrak a tezko tvrdit, ze muj telefon za necelych 400 je ekvivalentem iPhone 14 za 1000.
Akorat ze moznost vymenit baterku vam delsi zivotni cyklus nezajisti. Resp. ano, elektricky ta vec fungovat bude - jenom to z pohledu kyberneticke bezpecnosti bude jedna velka hrozba, protoze problem je hlavne se software... Zvlast u zarizeni, kde se cili na nizkou cenu. Protoze tu naslednou podporu logicky neni z ceho zaplatit... "se to samo" neudela. Tohle jsou ale presne veci, co narizeni "nevyresi" - a kdyz, tak vysledek bude jen ten, ze za aparat date 20 tisic, aby splnil vsechny tyhle pozadavky.