Hlavní navigace

Emigrace z POST.CZ

16. 5. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jednou z prvních freemailových služeb na českém Internetu se stal POST.CZ. O svých zkušenostech s ním píše Martin Beran. Ačkoliv k tomu projektu (jako ke všem podobným) z počátku cítil velké sympatie, v poslední době se již raději zařekl POST.CZ nepoužívat. Inu, jak už jsme na Lupě psali, provozování free-mailu je nevděčná záležitost.

Největším problémem z mého hlediska je, že velmi často dostávám cizí poštu. A nemám v tomto okamžiku na mysli spam, ale skutečně cizí poštu. Poštu, kterou někdo posílal jinému uživateli systému POST.CZ nebo z jiného účtu na POST.CZ. Konkrétně dostávám takových mailů na svůj účet přibližně desítku měsíčně, což mi nepřijde zrovna málo. Chápu, že se občas někdo uklepne v adrese, ale tohle není ten případ. Z počátku jsem ze slušnosti se snažil poštu vracet původním adresátům. Později jsem připojoval dotaz, jestli se náhodou nezmýlili v adrese. Většina odpovídala, že nikoliv.

Zprvu jsem měl z prohlížení cizí korespondence poťouchlou radost, ale když mi chodí desítka zbytečných mailů měsíčně, cítím už pouze znechucení a začínám se cítit jako voyer. A takových zpráv bohužel přibývá! Nabízí se také jedna zajímavá otázka, která jistě není mimo mísu: když já dostávám cizí poštu, kdo asi dostává tu mojí? Jinak řečeno, bylo by naivní se domnívat, že jsem jediný, kdo cizí poštu dostává. A že si někdo čte tu moji mi vadí více, než ona desítka zbytečných mailů měsíčně.

Velké výhrady mám také vůči dostupnosti systému: zejména ve špičkách pracovních dní se mi často stává, že server není dostupný. Používám více síťových připojení a problém se vyskytuje na všech, takže nepředpokládám, že jde o problém poskytovatele připojení.

Jako šikovnou funkci jsem rád používal zobrazování mailů včetně hlaviček. Občas jsem se tam dozvěděl něco více o odesílateli – použitý mailový klient, odchozí server a tak podobně. Bohužel, tato funkce někdy funguje, jindy nefunguje. Systém jsem v tom nenašel.

Tímto se dostávám k formátovacím chybám. Pokud máte vypnuté obrázky, hlavní stránka s příchozí poštou je částečně deformovaná. Levý pruh s menu a reklamou je zbytečně roztažený, zatímco sloupec s vlastními maily je značně zúžený. Horší už je ale psaní odpovědí. Textový box pro psaní textu vlastního mailu (v případě, že se jedná o odpověď) je zobrazen kdesi daleko vpravo, takže i při rozlišení 1024×768 ho nevidím! Dlouho jsem ve zdrojovém kódu hledal proč. Řešení je jednoduché. Někde výše ve stránce je zobrazena rozbalovací lišta s nejčastějšími adresáty. A já jsem (kdysi dávno) posílal mail, který měl mnoho adresátů (asi deset) oddělených středníkem. Nu, a POST.CZ celý tento řetězec vkládá do rozbalovacího seznamu, který odpovídajícím způsobem přizpůsobí délku. A když se potom pole pro text E-mailu nechá zarovnat doprava, výsledek je, jaký je. Designéři POSTu by zasloužili metál – hodně těžký!

Nakonec bych rád zmínil jednu nedomyšlenost, která již ale nepatří přímo do oblasti chyb. Pokud některé maily přesunete bez čtení do koše, systém vám je stále vypisuje v hlavičce jako nové. Některé uživatele musí tato funkce jistě mást.

CIF24

Pokud již pohár vaší trpělivosti také přetekl, vyzkoušejte jiné provozovatele. Vězte, že změna E-mailové adresy za to stojí, navíc je možné si nechat poštu z POSTu forwardovat i do nového útočiště. Doporučit můžeme například mail.centrum.cz, mail.atlas.cz nebo mail.seznam.cz.

Martin Beran

Autor článku

Snílek, fantasta a možná i blázen, který žije mimo limity tohoto světa. Specializuje se na vývoj informačních systémů a mobilní komunikace.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).