Sice cool, ale Amazon má dle mého větší problémy, co by měl řešit, protože ten jejich eShop, to je tragedie od A po Z. Jediné pozitivum je snad cena, resp. ceny, ale to je často spojeno spíše s tím, že to není CZ eShop (nakupuju na DE). Vše ostatní je tragedie, vyhledávání, přehlednost, doporučování, práce s objednávkami, informace o cenách při rozdělení objednávky na více zásilek a plateb, slevy a tak dále. To nejhorší ale je, pokud máte u nich VAT ID. To pak teprve začíná legrace, kdy prostě nevíte, kolik zaplatíte do doby, než ty peníze nejsou pro platbu u nich rezervovány. Podpora taky tragedie.
Částečně máte dle mého pravdu. Ten "problém" českého zákazníka je v tom, že tuzemská e-commerce je na vysoké úrovni. eShopy zakázkové i na platformách jsou na vysoké úrovni a zvládají i v základních verzích více, než co Amazon (zejména parametrické vyhledávání, práci s kategoriemi, porovnávání, ...). Logistika je samozřejmě už pak trošku jiná káva, což je ale už otázka objemu, ale taky to není špatné, robotická Alza, Notino, .... Jsme dost naučeni, že do 2 dnů zboží máme doma, Zásilkovna dost pomohla s využíváním boxů a tak dále. Alza, Mall a podobní nasadili laťku vysoko a pak se Amazon zdá pro našince jako parodie. Nicméně jsou pak věci, které jsou prostě chyba systémová a zcela nezvládnutá implementace, např. Amazon prostě má chyby takové, že kdyby to dělal tuzemský eShop, tak si finančák a další složky smlsnou. To, že Amazon má v USA každý taky neříká nic o tom, jak dobrý je, či není, když není s kým srovnávat, případně mají klienti jiné požadavky a preference + tam služba funguje jinak díky poměrům na trhu. Ano, reklamace, resp. vracení zboží funguje, byť někdy je potřeba jim psát. Na straně druhé, reklamace často jsou "podivné", protože podpora špatně vyhodnocuje (nebo je to pro ně efektivnějši), co po nich chcete (a systém možnost nedává žádnou) a pak končíte namísto u reklamace vracením zboží. Doručování v ČR je realizováno dopravci, tady Amazon nedoručuje, pokud se nepletu, tak jejich kamiony převáží zboží mezi vlastními sklady a centry dle potřeby (nejenom v ČR) a pak tu "poslední míli" realizuje převážně Zásilkovna HD (snad poslední 1-1,5roku), DPD, či UPS, nebo PPL. Vratky se řeší na PPL. Pak je samostatná kategorie partnerský prodej, kdy to nejde sklady Amazonu a partner to posílá po své ose napřímo zákazníkovi, ale to je pak obdoba toho, co dělají i tuzemské platformy, jako byl Mall, jak je i Alze, nebo nově tedy Allegro, kam přešel Mall a CZC.
U Amazonu mě ..... zejména to jejich kouskování objednávek a práce s daní. Představte si, že uděláte objednávku, kde je 7 položek, něco prodává přímo Amazon, něco jde z Amazon skladu, něco od partnera, výsledkem je třeba 5 zásilek. Jsou tam různě mixovaní plátci daně, resp. třetí země, EU plátci a EU neplátci. Amazon celou objednávku vypočítá jako bez daně (a to ne vždy), dejme tomu 100EUR bez DPH. Následně dle toho, jak začne realizovat objednávku začne strhávat platby z účtu (tedy 1 objednávka, ale 5 plateb). Ve všech emailech a i na jejich www jsou pořád částky bez daně tu se dovíte až při platbách (pokud to sledujete), nebo až z faktury (a ani to ne vždy), resp. nejenom výši, ale jestli vůbec bude nárokována. Tedy předem nemáte ponětí, kolik mít na kartě k dispozici, pokud máte speciální účet jenom pro platby na eshopech a samozřejmě ani kdy to máte mít na účtu, aby to nevycucla jiná objednávka. Ale to není vše. Klidně se může stát, že ráno v 5:00 budete platit 100EUR a daň u všeho. Platba neprojde, protože nemáte na účtu 119EUR, ale jenom 100EUR. V 7:00 uděláte revizy platebních údajů, aby se Amazon opět pokusil o stažení částky. No a najednou už to je 100EUR. Nebo třeba 107EUR, protože systém tím, že neproběhnula první platba přeskupil zboží, změnil třeba způsob dodání, resp. odkud a od koho zboží půjde a kdo bude fakturovat, kdy původně to mělo jít z jednoho skladu, nyní z jiného a už je prostě vše jinak. Problém je i to, že takto "náhodně" platíte daň i u EU plátce DPH, kde by jste to neměl platit, nebo naopak neplatíte, ač to plátce není. To by dejme tomu nevadilo, ono jde o daň a je to pak už jenom otázka účtování a výkazů (snad). Ale zároveň oni pořád všude ukazují a posílají jenom částky bez daně, takže klidně takto můžete s nimi hrát "hru", kdy oni pořád tvrdí, že chtějí od Vás 100EUR, ale na výpisu z banky, resp. v aplikaci v transakcích vidíte, že si 20x chtěli stánout 119EUR. Když to chcete s nimi řešit v zájmu "vylepšení systému" a aby jste to neřešil 5x týdně, tak strávíte hodiny vypisováním s "podporou", kde Vám budou dokola tvrdit, že chyba je ve Vaší bance, že nemáte na účtu 100EUR. Pošlete jim screen z banky, screeny z jejich emailů, z jejich www z vašeho účtu, vše označíte, ale oni prostě nevidí dál a nechápou to (ač vždy slušně, i když jednou mi už napsali, že bych mohl jednat slušněji, protože jsem byl reálně už nabroušen, když něco po 10 opakujete - tam byl ale myslím problém jiný a nějak se nešlo dostat k vratce asi za 1300EUR, nebo tak něco). Pak se dostanete díky tomu, že do kopie začnete dávat Jeffa (samozřejmě, on to nečte ale má tam team "chytřejších") k někomu schopnějšímu, vše opakujete nanovo, než Vám napíšou, že je to OK, že opravdu jde o otázku jejich "generátoru daně". Když jim napíšete, že to víte, ale že problém je v tom, že v rámci komunikace všude uvádí chybné, či nepřesné ceny, tak to prostě končí. Nebo třeba, když část zásilky pošlou hned a část platíte později, tak oni při ověřování platební karty pořád checkují kompletní částku celé objednávky a neodečtou tu část, co jste již zaplatil (to se ale děje až když platba třeba 10x neodejde, jinak pouze chceckují, jestli je karta validní). Takže ad absurdum, při 1000EUR objednávce dodají zboží za 990EUR, to zaplatíte a za týden chtějí, aby jste měl na účtu 1000EUR, přetože máte platit 10EUR, ale než dojde ke stržení těch 10EUR (nebo třeba 11,9EUR, kdo ví), tak bez ověření přítomnosti 1000EUR na kartě se nehnete. Na www třeba v době, kdy neprojde těch 10EUR platba vidíte, že je problém s platbou za celou objednávku, tedy i dávno dodanou část (v aplikaci to nedávno snad opravili, po asi 1,5roce, co jsem na to upozorňoval). A popisovat chaos, kdy dodatečně z objednávky mažete nějaké položky a třeba už nějaké jiné jsou dodány a oni pak stejně v emailu tvrdí, že jsou v objednávce a budou je dodávat nemluvě (snad i včetně ceny).
Další drobnosti, jako že každá faktura se jmenuje invoice.pdf a pokud jich máte 5 na objednávce, ak si to musíte sám hlídat a přejmenovávat při ukládání, nebo že si musíte o některé doklady specificky žádat partnery, protože faktura prostě není, nemluvě. Stejně tak poskytují špatné informace o stavu dopravy, kdy prostě u dopravce přímo je něco jiné, než Amazon poskytne na www. Napíšete jim, že to mají špatně, poskytnete info a oni, že to je problém dopravce (typicky info, že zásilka nebyla doručena, protože se nepovedlo doručit, ač realita byla, že ani doručována nebyla a je pořád na depu - je ale možné, že chyba je opravdu v dopravcích, že přes API jde něco jiné, ač pochybuju).
Uff, jsem se rozepsal, sorry, já to psal snad i pro sebe, páč jim to dávkuji, ještě jim to píšu v EN a to je zase jiné :) Bylo by toho hodně dalšího, ale ono to smysl nemá, ceny mají někdy fakt dobré, zejména slevy, akce. Někdy chybou komunikace, nebo z rozhodnutí "podpory" dodatečně poskytnou větší neadekvátní slevu - jednou mi nepřišel k rozbalenému vysavači filtr, napsal jsem, že filtry mám, protože jsem je u nich kupoval předtím (a poslal info o objednávce, aby si spočítali cenu filtru), jeden stál cca 10EUR, čekal jsem, že mi dají slevu v ceně filtru a oni mi dali slevu myslím 70EUR - na to jsem se ozval, že sleva je vysoká, ale oni napsali, že to nevadí, že to je za problémy. Nebo mi za to, jak jsou neschopni a mají tam chyby poslali 20EUR jako omluvu, za mé starosti s nimi a ač jsem napsal, že to nechci a raději, ať vyřeší problény, nešlo to odmítnout, protož to bylo prostě automatem odečteno z objednávky a ne jako voucher na účtu. Nebo mi poslali špatně zoboží, v balení měly být 3 ks a přišel 1. Napsal jsem jim, poslali to znovu správně. Když jsem nepsal, že ten 1ks, co mi přišel předtím doplatím, tak napsali, že to není potřeba, že to za ty problémy. Díky tomuto pak polknu ty problémy a člověk se naučí žít s jejich systémem (kvůli nim jsem začal používat samostatnou kartu jenom pro ně, kam dávám jenom to, co má být a díky tomu mám trošku větší přehled, jestli a co změnili v průběhu procesu a můžu reagovat (předtím jsem to měl z hlavniho účtu a fakt jsem neměl prehled, co jim platín, co mi kdy posílají zpět, to se ve stovkách "miniplateb" nedalo udržet), nebo třeba, že není dobré mixovat více různých typů dodavatelů v jedné objednávce. Prime nepoužívám, protože nic dalšího od nich nechci a doprava pro nás rychlejší a výhodnější není, jenom si ho někdy aktivuji kvůli Prime Day (jde myslím 1x ročné zdarma, nyní ho mám placený na měsíc, protože tam byla dobrá cena na něco, co jsem chtěl a tak se to oplatilo). K tomu je super služba Keepa, kde vidíte historii cen, jak nového zboží, tak akcí, použitého a tak dále a dá se dobře sledovat co a jak, nebo si nechat posílat notifikace po změně ceny na nastavenou úroveň. Taky tam často mají, co v ČR nekoupíte, nebo sice asi ano, ale někde "v horní dolní", kde nic jiného nechcete, takže mi je výhodnější koupit na Amazonu rýži zároveň s iPhonem a je to v jedné objednávce s dopravou "zdarma" :)
Jo a ještě tedy maličkost v kontrastu s tím, jak se chovají k chybám v dodávkách a jak "rozdávají" slevy a zboží jako omluvu na Amazonu a jak v ČR. Jednou jsem v ČR objednal něco na eShopu, koupil jsem 10 párů, což ale v kontextu mělo být 10ks zboží, které se skládalo ze 2 částí. Přišlo mi ale 20ks (20 párů). Zjevně se skladník spletl. Napsal jsem prodejci, že mi poslali více zboží, ať vědí, že na skladu bude manko, ale že asi vracet to nemá smysl (myslím, že to byla chyba za cca 200,- Kč v prodejních cenách). Výsledek? Musel jsem si s nimi psát, pak to zabalit (bylo to malé, takže stříhat karton, oblepovat, ...), čekat na dopravce, kterého si tedy alespoň objednali a zaplatili sami a předat mu to :) Když jsem tam pak objednával napříště, tak ... nic :)
Taková drobnost: pokud vám jako plátci DPH vystaví fakturu dodavatel z jiné EU země včetně jejich místní DPH (tj. ignoruje osvobozený režim dodání do jiné EU země), tak tu DPH sice můžete dostat zpátky od zahraničního finančního úřadu, ale nejspíše to pro vaši účetní nebude úplně rutinní proces, takže může být levnější to prostě nechat plavat a jen skřípat zuby.
Ano, to máte pravdu, lze to řešit, snad jsem ani nepsal, že nejde (pokud to tak vyznělo, omlouvám se), ale přesně jak píšete, nemusí to stát za to, zejména u těch malých nákupů. K tomu, ne každý "prcek" má účetní, pokud i má, tak někdy ne zběhlou jak i píšete, nebo třeba ochotnou a tak řekne "to nejde" a "prcek" věří a skřípe. Co vím, tak navíc za takové "netradičnosti" si někdy nechají účetní zaplatit něco navíc (pokud je třeba placena od položky, není zaměstnána, nebo neplatíte paušál), což jenom snižuje řípadný výsledný efekt. Zejména ovšem cílem mého "popisu" bylo poukázat na ten chaos, na jaký nakupováním v Amazonu může zákazník narazit a který jsem v ČR za 25 let nezažil (byť přiznávám, že částečně je to způsobeno možnostmi, které Amazon dává). Prostě je to něco za něco a každý si pak musí vybrat, jestli pro jeho potřeby není lepší raději něco připlatit a nakupovat v ČR s jasnými pravidly. Tedy, pokud to lze v ČR koupit, na Amazonu jsem začal nakupovat právě proto, že jsem chtěl koupit něco, co v ČR nebylo a nechtěl jsem alternativu. I dnes jsou takové situace, nebo to možná i jde koupit, ale od prodejce, který je "podezřelý", nebo drahá doprava (Amazon má na jimi odesílané objednávky od 49EUR s DPH dopravu v ceně, bylo to snad i míň, ale zvedali to asi před rokem), nebo jiné překážky. Jinak, i na Amazonu jsem jednou nakoupil od podvodníka, ale to se hned vyřešilo (resp. jsem to ani nezaplatil, podezřele chtěl platbu přímo mimo systém Amazonu, napráskal jsem ho a byl hned zabanován) a pak jsem to musel kupovat na nějakém pro mně neznámém eShopu v Itálii, protože v ČR to prostě nebylo.
Není důvod se omlouvat, ono to ani není na reakci a pokud ano, tak od odpovědných z Amazonu (a to se nestane), to my nevyřešíme. Otázkou zůstává, co by lepšího proti AmazonDE přinesl AmazonCZ a jestli zde má co nabídnout. CZ Amazon by jistě zlepšil rychlost doručení. Možná by se lehce zrychlil proces vracení zboží, kdy dle mých zkušeností trvá tak 2 týdny, než peníze jsou na účtu, realizováno výhradně dopravou. V některých případech (podmínky nejasné) a při vybrání vratky jako kredit na účet u nich to je otázka desítek minut od předání zásilky dopravci. U levných věcí, které jsou nefunkční dokonce nechtějí zboží ani posílat. Nicméně, pokud budu brát i Vámi zmíněné eshopy, jako Alza.cz, Rohlik.cz, přidám třeba Kosik.cz, Mall.cz a prostě ty větší a solidnější, tak Amazon nenabídne dle mého nic, eShop mají v USA stejný, jako v DE, tedy tragický ve srovnání např. s Alzou, kterou beru jako etalon a do roku 2017 (pokud se nepletu) jsem bral vše, co šlo od nich, vyzvedával "ihned v neděli večer" v Praze na Jateční. Pak "jim hrábnulo" a k "ičařům" se začali chovat pomalu jako k póvlu (což se za pár let snažili napravit, ale dodnes se to dle toho, co vím, nevrátilo na tu úroveň a výhody, co nabízí, nejsou nijak zásadní). Navzdory tomu, že jsem tam měl snad přes 200objednávek, kolem 1m obratu, tak jsem 2x během pár dnů poslouchal, jak mám štěstí že mě ještě berou na milost, protože jsem ičo a už je vše jinak (resp. jednou mě poslali do pryč, že jsem přišel se zbožím o 2 dny později po 14ti denní lhůtě - Vánoce). No, tak jsem tam skončil (předem jsem je ale upozornil, že to tak dopadne, bylo jim to fuk) a jediné, kdy tam nakupuji (ač už je to výjimka, možná tak 2x ročně) je, když si chci něco otestovat hned, tak si to tam koupím a pokud to splňuje, co chci, tak vrátím a koupím jinde, i kdyby za stejnou cenu. Nic to ale nemění na tom, že pořád je to eShop, který má co nabídnout mimo ceny (až na výjimky), ale to osobně akceptuji, protože za ty služby s přidanou hodnotou to dle mého stojí (a stálo). Za covidu přišla Alza s reklamací "bez kontaktu" a to pokud vím již zůstalo, pro introverty, nebo lidi, co nechápou, že vracet a reklamovat zboží je jejich právo je to dobré, samozřejmě, vracet jde poštou, ale to už je o dalších nákladech - Amazon to má zdarma. Nicméně, jak Alza narostla a Jateční již není hlavní sklad, tak ani v Praze už nešlo "objednat před vchodem a vyzvednout" a prostě časem ty podmínky "zhoršovali". Proč to píšu. Alza je dle mého pro Amazon v ČR něco jako Seznam pro Google. Co Alze schází je šíře nabídky, ač to se mění díky partnerskému programu. Logistiku mají zvládnutou dobře, resp. Amazon do ČR pro ČR nemá dle mého co přinést navíc, pokud se bavíme o lokálním trhu a ne schopnosti obsloužit celou Evropu. Tedy to, že Amazon je obr by dle mého v tomto neznamenalo nic, pouze ty lepší ceny, případně, pokud nějaký výrobce/distributor bude omezen díky spolupráci s Amazonem na splupráci s jiným partnerem, což ale je snad regulováno, resp. by to mohlo značit zájem úřadů a sankce (které samozřejmě můžou být tak nepodstatné, že se s tím počítá). Samozřejmě, šíře nabídky je na Amazonu extrémní, ač, je otázka, jestli by pro ČR byla stejná, co vím, tak často je nabídka lokální a to, co je v USA, není v DE, nebo GB verzi k dispozici, případně jsou ceny snad i rozdílné (mimo kurzovní rozdíly). Pravdou ale je, že menší eShopy, které by měly po tom, co by sem Amazon vstoupil naplno (včeteně plnohodnotného překladu - možná s AI řešitelné) stejnou nabídku, budou mít problém. Ale to je asi jako řetězce a nákupáky vs lokální prodejci. Vždy je bude potřeba, např. pro to, abych mohl nakupovat v bačkůrkách :) No a ještě taky, abych mohl platit hotově, nevím, jak v USA, ale DE eshop dobírky nemá a ČR zákazníci, pokud se nepletu, pořád preferují hotovostní platby, případně ještě i osobní vyzvedávání - jakási nedůvěra. Ale toto se taky v čase mění a lidé si i v ČR již začínají více zvykat na platbu kartou předem.
Tohle jsou problemy ceskeho zakaznika a pro amazon je cesko maly trh. Tady v US vetsina lidi ma amazon predplatne a krome dorucovani vyuziva filmy, muziku, alexu. Po pravde jeste jsem nebyl v domacnosti kde by nemeli alexu. Dorucovani funguje vetsinou bez problemu, obcas se nejaky balicek ztrati a dostanes zpatky prachy nebo ti to poslou znovu, vraceni cehokoliv bez problemu (poslu zpatky, dostanu prachy). Starsi amazon elektricke dodavky vidam denne (pokud vylezu z baraku), UPS jezdi jejich dodavkamy na plyn, usps ma elektriku hodne dlouho a jediny snad fedex jeste jezdi na klasiku.
Omlouvam se, uvadis spoustu informaci a reakce na ne by byla delsi. Ma zkusenost s nakupovanim online v CR je rohlik.cz (doveze pristi den), alza.cz (ten samy den v Praze) a par dalsich online shopu kde dorucovani trvalo tyden az nekonecno. Jako zakaznik si nektere veci chci nechat dorucit ten samy den a u nekterych veci mi je to fuk. Jakekoliv reseni problemu byl pro me vzdy pruser (krome alzy kde jsem nakupoval za necely milion kc rocne a vzdy se problemy vyresili k me spokojenosti). Amazon jsem v CR nikdy nepouzil protoze mi to prislo uplne absurdni objednavat na nemeckem amazonu s polovicatym prekladem a nejasnymi podminkami. Kdyz jsem bydlel v DE tak jsem amazon pouzival protoze ty podminky byli az na dobu doruceni srovnatelne s US. Takze beru to tak ze v CR sice mate mozna lepsi eshopy ale ve srovnani s velikosti amazonu si myslim ze nejsou konkurence. Pokud se jednou amazon rozhodne nabizet stejne sluzby jako tady v US i v CR tak naprosta vetsina eshopu v CR podle me skrachuje.
Povinností to (pokud se nepletu) není a právě o tom (mimo jiného) jsem psal, že se to děje. Byť dodavatel přes Amazon (a nejenom Amazon) má EU VAT ID, tak faktura může být s DPH (např. to tak snad dělával Apple, než měl CZ registraci). Ono je taky pak otázka, co to jsou za VAT ID uváděná u prodejců na Amazonu, protože tam prodejci (dle všeho patrně s "čínskou" základnou) uvádí DE VAT ID, ale co jsem tak namátkou zkoušel, nenašel jse tu registraci. Ono to Amazon asi nekontroluje, to neumím posoudit. Dále, pokud se nepletu, tak co se týče DPH, tak snad nějaká povinnost (nebo praxe, už si to nevybavuju), že pokud dodávají bez DPH do jiného státu EU, tak s doručováním pouze na adresu dle VIES.