Zkuste se nad tím zamyslet.
V datech můžete najít co? Maximálně skutečnost, že se někde zvýšily tržby. Co s tím uděláte? Vůbec NIC.
Pošlete kontrolu do hospody. Kontroloři dorazí a začnou s otázkou jak je možné, že teď má hospodský 3x větší tržby než před zavedením EET. Ten v klidu odpoví, že to tím, že do piva přidává skořici. Nebo protože nechal vymalovat.. Co s tím uděláte? No asi nic.. Obrátíte mu účetnictví vzhůru nohama.. Ale hospoda nemá složité účetnictví. Nachytat ho můžete jenom na to, že mu tam najdete, že nakupuje 100 sudů měsíčně, ale prodá jich jenom 20.. A teď Vás budu šokovat. Oni ti hospodští o tom ví a zákeřně i to pivo nakupují načerno a bez dokladu. Takže účetnictví mají v pořádku. Koneckonců.. Kdyby ho neměli, tak by jim přece kontroly našly už něco předtím ne?
Co tam máte dál? Vydávání účtenek? Nenechejte se vysmát. Místním prostě účtenku vydávat nebudou.. Proč by měli? To nelze nijak potrestat. Průšvih by byl, kdyby účtenku nevydali kontrole při kontrolním nákupu. Ale to se asi nestane že? Protože ta kontrola.. To nebudou ti místní. Stejně jako v Chorvatsku. První den na pláži vám všichni dávali účtenky. Druhý den už ne. To Vás znali.
Kontrola veřejnosti? Checht.. No jistě.. Spousta lidí bude kontrolovat účtenky na webu. A nahlašovat ty, co se jim nebudou líbit. A co s tím finanční úřad má dělat? Je to tvrzení proti tvrzení. I když jim někdo donese účtenku přímo pod nos a bude tvrdit, že tuhle účtenku dostal tam a tam tehdy a tehdy a účtenka nemá FIK a není zaregistrovaná.. Co s tím finanční úřad udělá? takových účtenek si každý může vyrobit mraky. Já jich už vyrobil...
Takže tam maximálně může poslat kontrolory na kontrolní nákup. Ty cizí tváře, kterým podvodník účtenku vydá vždy. Nebo tam pošle kontrolu. Ale to jsme zase u bodu jedna. Podvodník bude mít i tohle v pořádku. Právě protože je podvodník. Tak si na to dá pozor.
Takže kdo vlastně bude dostávat ty pokuty? Já vám to povím. Ti poctiví.
Ti, kteří se nevšimli, že mají informační povinnost a zapomenou u pokladny vyvěsit nějakou přiblblou cedulku s přiblblým textem dle zákona o EET (což mimochodem neví nikdo krom těch podvodníků, ti si na to dají pozor). E-shopy, které neví, že i ony musí mít po novu nějaký extra text na webu. Nesplnění informační povinnosti je za 50 000. Tedy maximálně. Napoprvé snad dají i méně.
Pokutu až 500 000 korun dostanou ti poctiví, co nekradou, nekrátí tržby, ale při kontrolním nákupu účtenku nevytisknou (protože ji zákazník třeba nechtěl), nebo mu ji nedají přímo pod ruku. Protože mají povinnost účtenku vytisknout bez ohledu na vůli zákazníka a položit ji na takové místo, odkud s ní zákazník bude mít možnost manipulovat. A kontroloři se právě v těchto detailech budou vyžívat.
Všechno to odnesou ti poctiví, nebo ti nejmenší. Podvodníci se akorát tak můžou chechtat. Buď už došli na to, jak to obejít, nebo na to brzo přijdou.
Máte pohled na věc podobný jako mají úředníci. Zvrácený mimochodem. Nemyslím, to jako urážku, ale připouštím, že to tak brát můžete.
Vysvětlím.
Úředníci mají pohled na firmu jako na jeden organizmus. Firma se "dozví, nebo dozvědět může".. Firma informace má..
Jenže to tak není. Firma je možná jeden organismus, ale rozhodně nesdílí informace stejnou měrou pro všechny své části. Nemůžete chtít po pokladní, aby toho věděla a znala tolik, kolik toho zná účetní. To prostě nejde. A ani většina účetních to, co předepsal zákon nezvládne. chtít to po pokladní je absolutní nesmysl.
Věci (o kterých jak píšete jsou v účetnictví) tam nejsou. Přečtěte si proboha tu metodiku. A snažte se pochopit.
Začněte třeba touhle větou, která je jedna z důležitých pro určení rozhodného příjmu:
"příjmy podle § 6 odst. 1 ZoET jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou, příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou. "
Chápete smysl? Dost o tom pochybuji. Pokusím se vysvětlit. Státní úředník tím říká, že máme naprosto zapomenout na to, co máme v účetnictví. To co je v účetnictví s EET nemá co dělat. Evidovaným příjmem jsou věci, co příjmem v účetnictví nejsou. Mohl bych o tom mluvit hodiny.. Vlastně o tom na seminářích hodiny mluvím.
Další věc je, že naprosto ignorujete časovou souslednost. Ano.. Některé věci se ČASEM v účetnictví objeví. Ale teď se NĚKDE musí objevit okamžitě. A to je velmi drahé.
Dole jsem někde zmínil ten blbý rozvoz zboží. Zboží, které není moje. Někdo si něco objednal v nějakém eshopu a dohodl si platbu při dodání. Eshop mu to zabalil, přibalil fakturu, já mu to vezu, člověk mi při přebrání zaplatí, já peníze pošlu převodem do eshopu a současně pošlu fakturu do eshopu za to, že jsem tu zásilku převezl z bodu A do bodu B.
Ale teď budu muset tomu objednateli při předání zboží a platbě v hotovosti nebo kartou NA MÍSTĚ vydat účtenku na svoje jméno a svoje DIČ, zaregistrovat ty peníze JAKO SVOJI TRŽBU i když to tedy rozhodně moje tržba není.
To nebude levné.. Teoreticky je možné vytisknout řidiči účtenku předem. Ale je to poměrně komplikované (pokud peníze nepřiveze, musím vyrábět mínusové účtenky) a někdy se to udělat vůbec nedá.
Patrně to skončí tak, že bude nutné do všech aut nakoupit zařízení a tiskárny, řešit, jestli ta zařízení odeslala co měla, přístup k internetu a mraky jiných věcí. Kolik to asi bude stát? A kdo to zaplatí? Babiš?
EET nemá s účetnictvím, přiznáním k DPH, přiznáním k dani z příjmu nebo čímkoliv dalším nic společného.
Vykazuje se hromada nesmyslů naprosto odtržených od jakékoliv jiné evidence.
Dovolím si pár příkladů.
Jste plátci DPH. Vydáte fakturu. Odvedete DPH. Za dva měsíce fakturu někdo částečně proplatí v hotovosti, nebo kartou. Na účtence ZNOVU posíláte DPH z faktury, ale do přiznání už ho neposíláte. Pokud jsou na faktuře dvě sazby DPH máte si dle Metodického pokynu vybrat, kterou sazbu na účtence vykážete. To vymyslel poloviční blázen.
Přijmete platbu za zboží, zákazník zboží vrací, vracíte mu peníze. Pokud původně zboží platil převodem a vracíte mu hotovost, opravný doklad (mínusem tržbu) do EET neposíláte. Pokud platil hotově (a tehdy EET účtenku dostal) a vracíte mu převodem, také nikde neevidujete. Což je naprostá blbost. U Babiše máte tržbu 100 000 (z původní účtenky), ale u sebe žádnou nemáte ani ji nedaníte, protože jste peníze vrátili.
Děláte rozvoz. Vezete cizí zboží, zákazník platí v hotovosti, celou hotovost předáváte tomu, kdo si rozvoz objednal. Není to vaše tržba. Dostanete zaplaceno za přepravu (pravděpodobně převodem), ale z těch peněz, co vyberete si nic nenecháváte a v plné výši je předáte objednateli. Přesto MUSÍTE platbu evidovat, jako by šlo o vaši vlastní tržbu. Váš řidič musí tomu, kdo zboží převzal a zaplatil v hotovosti, nebo kartou, vydat účtenku na svoje vlastní DIČ a vykázat ji Babišovi. A to i přesto, že objednatel přepravy vás k ničemu takovému nepověřil. Spadnete pod §8 (Nepřímé zastoupení). Velmi vypečený paragraf.
A takových věcí jsou tam stovky. Normální člověk se v tom nemá šanci orientovat.
To že musíte kupovat hardware a připojení i tam, kde ho nepotřebujete?
A ani nezkoušejte argumentovat nějakým 5000 za nejlevnější řešení. To nejlevnější řešení je tak pro někoho, kdo vydá 10 účtenek denně. Tak pro masérku živnostnici. A to jenom jako dočasně řešení. Je to hračka na Androidu. Časem se to rozsype.
Věřte tomu nebo ne.. Ale pokud je to malá hospoda, která doposud žádnou pořádnou kasu neměla a účtenky vydávala ručně, tak ji to bude stát +- 30 000. Plus měsíční náklady. Mohou si koupit i něco levnější. Ale IMHO to za dva měsíce vyhodí, protože nebudou stíhat a šáhnou hlouběji do kapsy.
Do malého obchodu (normálního malého obchodu, co má otevřeno celý den a je tam nějaký provoz), tak 15-20 000 plus měsíční poplatky.
A co se týče toho "odečtení z daní", kterým se občas šermuje. Právnická osoba žádnou takovou úlevu nemá. Fyzická ano, ale je to sleva na dani, nikoliv daňový bonus. To je docela rozdíl. Ten živnostník musí vykázat zisk před zdaněním minimálně 200 000, aby na slevu dosáhl (v plné výši). to ale spousta malých prostě nemá. Jsou malé firmy. Malí živnostníci. Důchodci, kteří si jenom přivydělávají k důchodu a na vesnici poskytují nějaké služby. Ti už dneska zavírají. U nás na vesnici dva. Mají malé obchůdky otevřené pár hodin denně. Je to fajn služba pro obyvatele, oni si tím přivydělají pár tisícikorun měsíčně a přijdou mezi lidi. Ale teď si mají koupit kasu tak za 10+, naučit se s ní dělat, platiti poplatek za připojení, který jim sežere nemalou část zisku a riskovat pokutu 500 000, když něco udělají špatně?? Prostě končí...
Opravdu fajn věc tohle EET.
Dle metodického pokynu je prodej poukázky/Voucher evidovanou tržbu vždy.
Uplatnění poukázky jenom někdy. Pravidla jsou nejasná.
Cituji: "V případě platby za konkrétní zboží či služby, na které je zákazníkovi předána poukázka, poukaz, voucher nebo obdobný instrument, na základě kterého následně dochází pouze k odebrání zboží či služby, se o platbu určenou k následnému čerpání nejedná. Obdobně není uplatnění takového instrumentu následným čerpáním."
Ovšem s důrazem na to KONKRÉTNÍ. Ministerstvo uvádí i příklady.
Prodej a uplatnění voucheru na masáž zad za 400 korun. Při prodeji voucheru jde o evidovanou službu. Při uplatnění voucheru už ne (masérka neeviduje)
To stejné pro služby wellness v konkrétním zařízení za 2000. Voucher už podle tohoto příkladu není dostatečně konkrétní (můžu jít na masáž, do sauny..), tedy eviduje se jak prodej, tak uplatnění voucheru přímo v zařízení.
Copak tohle někdo pobere? Jak mám poznat, zda je pro úředníky daný voucher dost konkrétní? To nikdo nedá a ten, kdo to dá to nedokáže naučit pokladní v tom wellness zařízení.
Takže ANO, lepší je evidovat vždy a všechno.
A ANO. Nedává to naprosto žádný smysl. To co je na účtenkách nemá žádný vztah k tomu, co je v daňovém přiznání. NAPROSTO a VŮBEC žádný.
Metodický pokyn k EET ma 42 stran velmi hutného a obtížně čitelného textu. Špatně se to čte i lidem, pro které je čtení zákonů denním chlebem.
Dobrá třetina až polovina ze zmíněného pokynu pojednává o tom, kdy poplatník evidovat musí a kdy ne. Velmi komplikované s obrovským počtem výjimek. Jednotlivé vlny s tím nemají co dělat. Zařazení do vln je to nejjednodušší i když i tam jsou matoucí místa.
Jestli si myslíte, že po 1.12. ve všech hospodách musíte dostat účtenku tak jste na omylu. Záleží kupříkladu na tom, kdo tu hospodu provozuje a na dalších věcech.
Ale ano. Úředníci jsou si vědomi toho, že jejich pravidla drtivá většina populace není schopná pochopit, takže v metodickém pokynu opakovaně zdůrazňují, že když budete evidovat i když nemusíte, tak Vám pokutu nedají. Ale jestli je to vizitka dobré práce.. O tom si dovolím pochybovat.
Protože pokud to rozliším, tak nebudu muset na některá místa nakoupit drahé kasy, zavést tam internet a platit měsíční poplatky za internet.
Nejde vůbec o tržby. Nejde o nějaké daňové úniky. Dostávám mraky dotazů od velkých firem o kterých vím naprosto jistě, že žádné tržby nekrátí. Ale berou tržby (nebo teoreticky mohou brát tržby) na desítkách míst a nakoupit všude kasy a zavést tam internet je pro ně záležitost mnoha set tisíc. Přitom na mnoha z těchto míst může vzniknout evidovaná tržba třeba jednou za dva měsíce. Jednou za dva měsíce tam budou potřebovat vstavit účtenku. Třeba různé hlavní poklady ve správních budovách, kam normálně veřejnost nechodí. Ale jednou za kvartál nějaký zákazník chce proplatit fakturu v hotovosti a oni ty peníze chtějí. Mají tam kvůli tomu mít kasu? Mají tam polepit dveře cedulkou, aby si splnili informační povinnost.
Uvědomte si, že ten zákon neplatí jenom pro klasický obchod. Ale pro všechna místa, kde se dá zaplatit kartou, nebo hotovostí.
Vyřešit to není úplně triviální a je to drahé.
Scénka z doporučeného školení hostů:
1.12.2016, běžná putyka, u stolu 4 hosti, vypito 20 piv, dále nějaké kafe, guláše, tlačenka, brambůrky.
Platit prosím...
Vrchní přikluše s EET účtenkou na 678 Kč, ale každý chce zaplatit zvlášť jen to svoje.
Vrchní odchází ke kase stornovat v EET evidovanou tržbu a vrací se s detailním výpisem nezaplacených položek. U stolu si označí čtyřbarevnou propiskou co má sloučit. U kasy rozděluje položky podle barvy do skupin, tiskne předběžně každou skupinu. U stolu sděluje položky, součtové částky a pečlivě si zapisuje hlášky hostů o zamýšleném zaokrouhlení plateb. Prosí hosty o strpení.
Vrchní odchází ke kase doevidovat 4x dýško. Nějaký čas přemýšlí o jeho zařazení do správné sazby DPH, telefonuje účetní firmě.
Teprve nyní tiskne čtyři EET účtenky a vrací se s nimi ke stolu, kde je správně rozdá. Všichni se usmívají. Platit chce další stůl.
Existuje ale i řešení. Vrchní do EET kasy eviduje zvlášť každé jednotlivé pivo nebo kafe, při placení sčítá u stolu a vydá hostům příslušný štos účtenek, aby si je rozdělili. Poučení hosté se usmívají ještě víc, protože mají mnohem víc šancí vyhrát v účtenkové loterii. Dýško bohužel ani tento pokrokový systém neřeší...
Realita je takova, ze v drtive vetsine uzivatele vsemoznych ucetne informacnich systemu ani nic testovat nemohou, nebot dodavatele nemaji hotove implementace. A duvodem je predevsim to, ze stale namnoze nevedi, co ze to implementovat vlastne maji, neb jim to dosud nikdo nebyl schopen ani pres urgence rici.
Ono totiz samotne odeslani "nejake" uctenky je to nejmensi. Prakticky vsichni narazi na to, ze neco (ale co vlastne) ano, neco (ale co) ne. A pak se to zacne pekne kombinovat a mnozit - co kdyz jsou soucasti jedne operace vlastne ponovu operace dve - mame na to tisknout jednu nebo dve uctenky? A co kdyz se kombinuje vice typu plateb, co kdyz ... a urednik nevi nebot sam netusi.
Pricemz to muzeme jeste dokombinovat s tim, ze zakaznici pozaduji implementaci pochopitelne v ramci placeneho supportu jakozto legislativni zmenu, a dodavatele by radi dostali zaplaceno extra.
Přece nemůžete být tak nechápavý...
Protože když tu povinnost nemá, tak nemusí koupit drahou kasu, zaplatit implementaci a školení (dokáže si tam ta masérka nainstalovat podpisový certifikát? Co myslíte), zaplatit natažení drátů s internetem (obecně zajistit, aby tam nějaký internet byl, což může být docela velká jednorázová položka), platit měsíční poplatky za internet a riskovat velké pokuty za to, když udělá chybu.
Ale protože tu metodiku napsal "méně chytrý člověk", tak je to všechno tak složité, že to prostě nedá a povede to k vyhození desítek tisíc za něco, co ten člověk ani dle zákona nepotřebuje.
Je pro vás tak obtížné pochopit, že každá sranda něco stojí? TANSTAAFL. Všechno ten člověk musí zaplatit. Na všechno si musí vydělat. Co vyhodí za věci, které nepotřebuje, ale Babiš mu je nařídil, to si nemůže odnést domů. O to menší bude jeho příjem. Platí si to ze svého. Ze svých vydělaných peněz. Zaplatí za to časem, který mohl využít na odpočinek.
Tohle mě vážně irituje. Vy člověče nechápete cenu peněz ani lidské práce. Je vám lhostejné mrhání zdroji pod knutou státního úředníka. Úředníka, kterého si všichni platíme, který by měl pracovat pro nás, ale místo toho nám komplikuje život a peníze nám bezdůvodně bere.
To si vážně děláte srandu...
Je spousta činností, ze kterých nejsou nijak výrazné zisky, ale přesto je ti lidé, dělají, protože jim to stačí. Teď je budou muset přestat dělat, nebo výrazně zvednout ceny.
Mohu uvést desítky, snad i stovky příkladů.
Třeba.. Někde malé parkoviště v areálu nějaké firmy. Nebavíme se tady o centru města s hodinovou sazbou za parkování 100 korun.
Jenom malé parkoviště, kde majitel vybírá spíše regulační poplatek, aby mu tam nestála celý den auta cizích lidí, ale jenom auta jeho zákazníků.
Pobíhá tam nějaký chlapík za pár korun a ručně píše účtenky a kontroluje auta. K čemu asi tak potřebuje internet? K čemu potřebuje kasu? Na takovou triviální činnost.
Ale teď mu Babiš nařídil, že ji mít musí. Buď to nějak obejde (nebude vybírat peníze a regulaci zařídí jinak), nebo bude muset zvednout cenu. Ono to opravdu není levné.
A vážně trvám na tom, že na takovou činnost vážně kasu a internet nepotřebuje.
Ještě jednou... Existuje spousta míst, kde v drtivé většině případů evidovaná tržba nevzniká i když se tam přebírá hotovost. Pokladny, které vyrobí desítky pokladních dokladů denně, ale jsou to doklady, které nespadají pod EET.
Pokud si je poplatník této skutečnosti vědom, tak tam nemusí koupit kasu a zavést internet.
Pokud si toho vědom není, protože to třeba nepochopil z toho metodického pokynu, který prostě lidi nezvyklí studovat komplikované zákony nepochopí, tak ji tam zavede i když nemusí.
V případě mnoha firem jde o rozdíl statisíců, nebo i milionů korun.
Jak vidím, tak jste si Metodický pokyn nastudoval. Podle toho, co píšete, není problém se v něm vyznat.
Zeptám se..
Střední škola má svoji kuchyni. Vaří v ní žákům a studentům svým, i žákům z vedlejší základní školy. Také vaří svým zaměstnancům (kantorům, uklízečkám). V rámci sociálního programu vaří i pro své bývalé zaměstnance (důchodce). Má také objednávky od několika firem v okolí a chodí k ní do jídelny zaměstnanci těchto firem. Platí se na místě zpravidla čipem (při převzetí jídla). Nabití čipu se platí někde v kanceláři vedoucí kuchyně. V hotovosti. Občas jde něco převodem. Evidenci řeší na staré šunce v excelu a jednou za čas ji předávají na flešce do školní účtárny.
Potřebuje škola koupit EET kasu a připojení k internetu?
Tenhle dotaz jsem dostal včera na semináři k EET. Dokázal jsem ho na místě zodpovědět. Dokážete to taky? Dokáže to někdo z té školy? S vědomím toho, že když se spletete, tak pokuta může být ve statisících?
A věřte tomu, že ta škola žádné tržby nekrátí. Ale nemá moc peněz. Celkové náklady na přivedení internetu do kanceláře kuchyně (stavební úpravy, nákup hw, práce), kasu, školeni a servis jsou okolo 70 000. Pokud zaplatí, tak prostě něco nekoupí dětem. Nepřispěje na výlet a podobně. Nikdo jim ty peníze nedá. Škola by radši přispěla dětem na výlet, ale neví, jestli Babiš nebude proti.
Tohle jsou věci, které lidi řeší..
Cit.:"Takze az prijde kontrola z bernaku a bude poukazovat na to, ze "ji to vylezlo ze systemu" a ze mam "cosi" dokazat, tak ji mam poslat do haje?"
Hlavní nebezpečí nespočívá v tom, že by FU začal někde něco doměřovat na základě bláznivé evidence s názve EET.
Ale v tom, že k vám dorazí s nějakými nesmyslnými čísly z EET, porovnají je s těmi tržbami a pak vás požádají ať specifikujete rozdíly. Vaše účetní dá buď výpověď, nebo spáchá rituální sebevraždu na schodech před finančním úřadem.
Tohle (v menším) se děje s DPH. Porovnání základů daně na výstupu s výnosy. to jsou dvě čísla, která spolu až tak úplně nesouvisí. Řekněme, že v 99% případů je výnos i základem daně z přidané hodnoty na výstupu. Ale ne vždy.
Kontrola může přijít na čísla 3 roky dozadu. A oni řeknou, že před dvěma lety tam máte za rok výnosy 450 mega, ale v přiznání základy 420mega. A chtějí vědět proč.
To automaticky nesouvisí s daňovými úniky. Ten rozdíl je přirozená věc. Ale dohledat z čeho se skládá dva roky dozadu... To je strašné. Desítky hodin práce, plačící a vzlykající účetní.. Nakonec jsou všichni rádi, když se to dohledá alespoň s přesností na tisíce. A to se prosím běžně děje. To není žádný exces, ale úplně normální praxe.
A rozdíly EET evidence vůči jakékoliv jiné evidenci budou mnohem větší a mnohem hůře dohledatelné. Radši si to ani nepředstavovat.
cit. "Berte to optimisticky. Jednak se tím internet dostane do každé vísky, a pak ta jídelna konečně umožní svým strávníkům objednávky a platby přes internet."
1) Chci vidět, jak ti důchodci objednávají a platí přes internet.
2) Platba přes internet (karta, platební brána, PayPal..) je evidovanou tržbou taky. Spadá pod EET. Tam je to ještě komplikovanější než v hotovosti.
3) A kdo to celé asi zaplatí? Peníze spadnou z nebe? Babiš prodá Čapí hnízdo a zatáhne to? Nebo si to všichni nedobrovolně zaplatíme v ceně zboží a služeb?
Mám trošku problém to brát optimisticky.
Nejde o obory. Jde o to, jak evidovat přijaté zálohy a doplatky, jak účtovat vydané a přijate slevové poukázky atd. Lidé, kteří EET vymysleli, si stejně jako vy asi mysleli, že se nakupuje výhradně tak jako před 500 lety, že člověk dojde na trh, vybere si zboží, vytáhne měšec a zaplatí. Jenže od té doby se lecos zmenilo a život je mnohem pestřejší a EET tuto pestrost života nedokáže ani zdaleka pokrýt.
Definujte "pořádný systém". Můj známý má pokladnu (několik), které běží ještě na MS-DOS a to už od konce devadesátých let, kdy si je pořídil. Ten systém ustál jakékoliv daňové změny, ale EET už nezvládne. Takže je potřeba pořídit nový systém pro pokladny, jenže s nimi i nové počítače, protože těžko ten nový systém pojede na těch starých šrotech, které stačily na MS-DOS. Investice kolem 150 tis. Kč.
Jisaka s poklidem ignorujte.
vezmenez uzasny priklad.
Zakaznik ma uhrazeno nekolik zalohovych faktur, z casti prevodem, kartou i hotove. Zaroven existuje nekolik stornovanych castek z ruznych vratek/reklamaci/...
Zakaznik si objedna a pri objednavce jsou mu pochopitelne
1) zapoctena storna
2) zapocteny zalohy
3) pripadny doplatek
... na tomto miste hodinu zkoumate, na jakou castku mu vlastne vystavit tu eet uctenku ... aby to nakonec bylo zcela 100% spatne
4) zakaznik prijde cast nakupu vratit ....
... na tomto miste hledate dostatecne pevny tram a kus lana
A kdo určuje, co je tématem diskuze?
Doposud jsem se domníval, že je to dané článkem, pod kterým se diskutuje.
Není článek o tom, že se zvedla vlna dotazů k EET, protože lidí neví jak to mají dělat? Protože "Metodický pokyn" je blábol v kterém se prase nevyzná?
Napsal jste.. "Pokud nedokážete pochopit, že diskuse byla jenom o tom, zda je pro EET potřeba evidovat ještě něco navíc oproti tomu, co má být evidováno v účetnictví, pak chápu, že je pro vás nesrozumitelný i metodický pokyn – akorát to ještě nemusí znamenat, že je chyba v tom pokynu. "
Ale zjevně nechápete ani základní věci. Byť jsem Vám je napsal. Metodický pokyn jste ani nečetl. Přesto se podivujete, že je pro někoho nesrozumitelný. Ale ten přihlouplý metodický pokyn rozhoduje o tom, jestli daná konkrétní firma musí vyhodit z okna statisíce a milióny nebo nemusí.
Protože, a já to napíšu ještě jednou, účetnictví nijak s EET nesouvisí. Vykazují se věci, které v účetnictví nejsou. Tržby, které nejsou vašimi tržbami (dle zákona o vedení účetnictví a zákona o dani z příjmu).
ANO.. znovu to napíšu. JE NUTNÉ evidovat věci navíc. Přečtěte si ten zatracený pokyn. Přečtete si to, co jsem vám už jednou napsal.
Tedy citaci přímo z pokynu..
" příjmy podle § 6 odst. 1 ZoET jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou, příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou".
EET nesouvisí s účetnictvím. Státní úředník přímo píše, že máme zapomenout na to, co je v účetnictví. Je to jiná evidence se svými vlastními (a poměrně komplikovanými) pravidly.
Už to přece bylo vysvětleno pane Jirsák.
Nákup voucheru je evidovanou tržbou vždy, uplatnění voucheru jenom někdy.
Koupím si přes internet od firmy X voucher na nějakou službu za 1000 korun. Zaplatím kartou. V té chvíli musí firma X pod svým DIČ zaevidovat 1000 korun a poslat mi účtenku. Pokud nejsem fyzicky přítomen, nemusí mi ji dát do ruky, ale nějak mi ji doručit musí. Mailem, SMS... Ale tak jako tak v té chvíli zaevidovala a poslal do evidence tržbu 1 000 korun.
Voucher si vytisknu a za 14 dní naklušu do firmy X a tam ten voucher použiji k zaplacení nějaké služby nebo zboží v ceně 1000 korun. Pokud voucher nebude dostatečně konkrétní (a nikdo neví, co to vlastně znamená), tak firma X eviduje 1000 korun ZNOVU. I když další peníze nedostala. ZNOVU posílá do systému účtenku na 1000 korun. Protože voucher/poukázka/chipová karta je daná na stejnou úroveň jako hotovost. Evidujete, i když nedostáváte peníze. To s tím nemá co dělat.
Nejsou žádné další strany transakce. Je jenom jednou 1000 korun které dorazily na účet při platbě kartou.
Odeslal jsem do systému dvě "tržby" za 1000, ale mám jenom jednu. A jenom z té jedné odvedu daně. Jenom z té jedné budu platit daň z příjmu a DPH.
ano.. Je to možné..
Na druhou stranu.. S kontrolním hlášením jsme v obdobné situaci. Jsou tam povinnosti, které se splnit nedají, nebo jejich splnění je krajně obtížné. Jsou to pravda věci, které nemají žádný vliv na daně. Formální pochybení řekněme.
Ale kdyby daňová správa chtěla a šla po tom, tak může vybírat pokuty jak na běžícím pásu. Ve stovkách tisíc prakticky v každé firmě.
Nicméně po tom ZATÍM nejdou. Kontrolní hlášení už běží poměrně dlouho a zatím nechávají poplatníky na pokoji. Třeba si to šetří, až toho bude víc (za víc měsíců).
Uvidíme.. To spropitné je přece jenom něco jiného (připouštím). Tam jsou reálné daňové úniky. Ale pokud do toho stát půjde, tak se rozpoutá mediální bouře. Otázka je, jak moc ty peníze ze spropitného chtějí.
No minimálně ty poukázky jsou dost nejasné. Přijdu do obchodu, koupím dárkovou poukázku, zaplatím 1000 Kč a běží evidovaná tržba. Poukázku dám pod stromeček mamince. Maminka vezme poukázku, jde do obchodu, vybere si nějaké zboží, zaplatí poukázkou a běží druhá evidovaná tržba. Takže podle EET už prodejce utržil 2000 Kč. A otázka je, jak EET pozná, že ne, že utržil jen 1000 Kč? Znáte implementační detaily natolik, že nám to dokážete vysvětlit? Nebo nás jen budete ujišťovat, že autoři EET určitě tohle domysleli?
Protože obchodníci se docela bojí, aby jim pak nepřišla pokuta za špatně odvedené DPH, špatně vykázaný obrat atd. Navíc jak to zohledníte u řetězců, kde poukázku koupíte u jiného DIČ než kde ji uplatníte? Co s poukázkami, které jsou platné mezinárodně (Marks and Spencer)? Prostě se neví a jen se doufá, že si to úředník kdyžtak nechá nějak vysvětlit.
Vykázat. Vykázat všechno a vždy i když to bude úplná blbost.
Popravdě. Zákazníky učím, že když už tam tu kasu budou muset mít, protože tam probíhají často tržby, z jejichž evidování se nevyvlečou, tak holt budou vykazovat úplně všechno.
Že na vykázané účtence bude blbě DPH, nebo něco podobného je jedno. V tom se nevyzná vůbec nikdo, ani případní kontroloři. Prostě musí dostat účtenku, kde bude částka odpovídat buď tomu, co zaplatili, nebo tomu, co je na voucheru. Nebo obecně nějaké částce co je někde vidět. Hlavně aby byla účtenka.
Že je to naprostá blbost je úplně jedno. Hlavně aby kontrolor dostal účtenku a u poklady byla cedulka s textem dle zákona.
On se spíš problém u pokladen, které primárně neslouží na výběr tržeb (tak jak je definuje účetnictví), ale přesto se tam peníze hodně točí. A občas může dojít k situaci, kdy se tam stane něco, co by mohlo být evidovanou tržbou.
Pak je třeba nějak rozhodnout. Udělat organizační opatření. Aby nebylo nutné na všechna tahle místa dávat EET kasy a zavést tam internet. Aby do "out of EET" kas šly jenom takové příjmy, u kterých není napadnutelné, že pokladní nevystaví EET účtenku.
Nejde o krácení tržeb. Na těch zmíněných kasách se tržby ani krátit nedají. Žádné tam nejsou. Ale o snížení nákladů za hovadiny, které nikdo nepotřebuje.
Zkuste si to přečíst ještě jednou.
Je to přesně naopak, než si myslíte.
Povinny jsou všechny CZNACE bez rozdílu. Zákon jenom některým z nich dává výjimku, že mohou začít později.
Metodický pokyn, strana 36, 7.5 Dočasně vyloučené služby. Jestli jste se tam nenašel (ale dost o tom pochybuji), tak máte odklad povinnosti jenom do 3.vlny. Nahlédněte prosím do zákona 112/2016 Sb (známého jako zákon o EET) na §37.
Odstavce a), b) tohoto paragrafu dávají odklad všem krom vyjmenovaným, odstavec c) (4.vlna) už jenom vyjmenovaným. Tedy máte odklad maximálně do startu 3 vlny (pokud se nenajdete někde jinde).
Metodika jen pro stravování má 10 stránek, kde se řeší POUZE to, jak se zachovat při kterém druhu prodeje a od kdy ho evidovat v EET.
Psáno ve stylu: Bufet má WC, ale nemá židle a zákazník si koupí lahvové pivo, které si u stolku naleje do kelímku. V cukrárně si zákazník sní u stolečku s židlí chlebíček, ale cukrárna nemá WC, navíc chlebíček nevyrobila, ale koupila od lahůdkářské firmy.
Jak slovní úlohy ze základky, jen každá za 500.000 Kč.
Ona by to byla sranda, kdyby nad tím někteří klienti vážně neuvažovali.
Naprosto a zcela vážně mnoho malých hospod uvažuje o systému, kdy si na nějakém levnějším zařízení (které neumí evidovat otevřené účty u stolů a je o něco levnější než 30 000) dopředu vyrobí mrak účtenek na pivo, borovičku, rum, cigarety, nahlásí je do EET, pak tyhle účtenky budou rozdávat při roznášení piva (a dělat si normálně čárky jako po staru) a následně zkasírují hosty tak jak doposud. Spočtou plot a převezmou hotovost. Účtenky už zákazník má po jednotlivých pivech.
Popravdě je to řešení. Ničemu to neodporuje. Účtenku je nutné vystavit NEJPOZDĚJI v okamžiku, kdy poplatník převezme platbu. Je vysloveně povoleno, že může být vystavena i dřív.
Na účtence se tiskne (a do EET vykazuje) buď datum přijetí platby, nebo datum tisku účtenky podle toho, co nastalo dřív. Je to opravdu legální.
Jsou tam jisté nepraktičnosti, ale funkční to je.
Ono u těch malých hospod je problém nejenom koupě nějaké kasy a tiskárny, ale i lidi. V malé hospodě na vesnici je často jenom majitel, který si na páteční a sobotní noc najímá výpomoc. Přes týden nebude problém, ale nárazově (o těch pátečních a sobotních nocích) prostě nebudou stíhat. Pokladna nepokladna. Prostě jich bude málo na to, aby pořád běhali ke kase a vyráběli účtenky. S jakkliv drahou kasou to prostě bude pomalejší než doposud. Ten systém předvyrobených účtenek to alespoň zčásti řeší.
A skutečnost, že je internet v každé visce znamená, že mi ho někdo poskytne zdarma? To asi ne že?
Popravdě můžete existovat i bez internetu. Myšleno, že můžete provozovat EET ve zjednodušeném režimu. Ten předpokládá, že na tom místě internet opravdu není. Ale výraz "zjednodušený režim" je značně zavádějící. V něm je všechno ještě komplikovanější, než v běžném. Je to opravdu jenom náhradní řešení pro ta místa, kde internet není. Ale je lépe se mu vyhnout a radši přístup k internetu někde sehnat.
Já vím.. to byla řečnická otázka.
Značná část z našich zákazníků jsou dopravní firmy. Velké dopravní firmy. Ne všichni dělají rozvozy, ale ti co ano jsou z toho na prášky. Mám představu, kolik je to bude stát.
Taky vím, jak pro ně bude složitá správa podpisových certifikátů. Jakmile máte hodně provozoven (každé auto bude vlastně provozovna), tak pro ně potřebujete hodně certifikátů. Nikoliv podle zákona. Teoreticky si vystačíte pro všechna auta s jedním. Ale jakmile nějakému řidiči ten terminál ukradou/ztratí ho, bude nutné zneplatnit certifikát. Přece jenom tam nějaké malé bezpečnostní riziko je.
A pokud zneplatníte certifikát, který je ve stovce aut, tak terminály ve všech autech přestanou fungovat. Bude nutné je stáhnout na jedno místo a certifikát v terminálech vyměnit. Což je poněkud nepraktické.
Takže bude nutné vyrábět jeden certifikát tak na 2-3 auta (nebo tak nějak). Pokud jeden řidič o terminál přijde, dojde k zneplatnění certifikátu, tak bude stačit stáhnout jenom auta se stejným certifikátem.
Tohle je další věc. Kolik lidí ví, jak je to s těmi certifikáty, kolik jich vlastně potřebují a jak velké bezpečnostní riziko v určitých případech podstupují? Skoro nikdo.
Ono těch praktických problémů je tam hodně.
2TIRO: Poslete mi par milionu, zjevne vam prebyvaji zbytecne, rad je vyuziji - treba na eet.
Velkou firmu s mnoha pobockami to bude stat desitky milionu. A pevne doufam, ze majitele nalezite vysvetli zamestnancum, ze nebude zadna vanocni premie ani zadny 13 plat, protoze je treba zaplatit eet.
Zjevne totiz netusite, ze kazde jedno firemni auto si na sebe musi predevsim vydelat. Nerkuli, ze nemate ani poneti o tom, jak funguji naklady, nebot z dani se nic nikdy neodepise.
Nejde o to, že by bylo spropitné zakázáno.
Opravdu je možné spropitné dát na účtenku a dodanit. Některé hospody (no dobře.. spíše lepší restaurace) to tak u nás dělají roky. Dostanete účtenku s místem na doplnění výšky spropitného. Připíšete spropitné dle vlastní libovůle a zaplatíte celkovou částku třeba kartou. EET ten proces trošku zkomplikuje, ale v principu je to řešitelné.
Jde o to dodanění. Sníží čistý příjem obsluhy. Velká a úspěšná restaurace si může dovolit vyšší ceny a z nich zaplatit obsluhu. Ta pak dostane v čistém tolik, že jim to dýška vynahradí.
Malá hospoda je v bludném kruhu. Když legálně vyřeší spropitné, dodaní co má a zvedne hrubý příjem obsluhy, aby jim ten propad vynahradila, tak se ji zvednou o hodně náklady. Bude muset zvednout ceny. Když to konkurence vedle neudělá, tak ta poctivá zkrachuje.
Bylo by nutné, aby to udělali všechny. Zákazníci to zaplatí v cenách. To bude hodně remcání, ale třeba já bych to dokázal akceptovat. Protože si myslím, že by se to udělat mělo.
Jenže bohužel ten proces "přinucení" bude muset nezvratně obsahovat i výrobu mnoha odstrašujících případů. Stát (FU) bude muset nejednu hospodu exemplárně zničit, tyhle případy medializovat, aby tím zastrašil ostatní a přinutil je udělat co po nich chce. Nedokážu si představit, jak to udělat jinak.
A ten proces výroby exemplárních případů.. To nebude nic hezkého. S tím mám trošku problém se srovnat. Spoustu lidí to opravdu zničí.
"... ovsem jen pro ty, co doposud nemeli poradny system..." - myslite, ze SAP neni poradny system? A ten SAP je v globalni firme provozovan s jednotnou sablonou pro cely evropsky region v jednom z nekolika datovych center. A kompetencni centrum je mimo CR. A zajistit v nem takovouto zakonnou shodu je projekt na cca. rok od zacatku do konce. Takze pokud jste mel na mysli "hospudku v Horni Dolni" tak asi ano ale pusobi zde i jine firmy.
2Kendy: Kolik to bude stat vam klidne reknu - minimalne desitky tisic Kc per jedno odbavovaci misto = v tomto pripade automobil. Musite totiz poridit zarizeni v rozumne odolne podobe, a to se bavime a min 30kKc, s tiskarnou spise 50kKc. Jinak budete co 14 dnu kupovat nove, nebot ridici upadlo/nekde snim nesetrne bouchl/...
Pricem vse nasvedcuje tomu, ze na misto toho ridice budete muset najmout ekonoma, a dat mu minimalne mesicni kurz zaobchazeni s eet, protoze drive nebo pozdeji budete napriklad resit svoz opacnym smerem, a pripadne vraceni penez.
Finalni stadium pak bude jeste zajimavejsi, nebot jako zakaznim mam ucet od vas na vase jmeno = vy jste mi prodal, vy resite reklamace.
Dle dikce Metodiky 2.2.3 (Storna a opravy)..:
"V případě, kdy poplatník vrátí platbu, která nebyla evidovanou tržbou (např. byla uhrazena převodem z účtu na účet), nejedná se ani v případě jejího vrácení o evidovanou tržbu, a to i když je vrácena v hotovosti nebo obdobným způsobem"
Tedy trvalé mínusy nutně být nemusí. Druhá věc je, že abych ty trvalé mínusy nevyráběl, tak obsluha musí na daném místě a v dané chvíli rozhodnout (zjistit), jak byla provedena původní platba. A ta třeba mohla být z částí převodem (nějaká forma zálohy) a zbytek doplatek v hotovosti. Co potom s těmi vrácenými penězi? Vykázat mínusem jenom tu část vracených peněz, které byly původně doplatkem v hotovosti? Co když se nevrací všechno?
Asi by to nějak šlo, ale v praxi to takto rozlišovat bude enormně obtížné. Pokud to obsluha na prodejně splete a špatně vyhodnotí, tak hrozí pokuta 500 000.
Takže ano. Sice to není dle zákona nutné, ale v praxi budete vyrábět mraky mínusů na všechno.
Darované spropitné je (už hodně roků) u číšníka/vrátného příjem v souvislosti se zaměstnáním a daní se v §6 = měsíčně na výplatní pásce. Podléhá většinou oběma pojištěním. Nerozhoduje od koho byl dar získán, ale v jaké roli. Kdyby tam ten samý číšník stál mimo svojí pracovní dobu a dostal od vás dvacku, bude to pro něj dar bez vlivu na daně.
S dýšky je to komplikovaná věc.
Každých pár let se to někdo snaží "vyřešit", rozuměj dodanit. Úplně v principu nejsem proti.. Lidi, kteří žijí ze spropitného si neuvědomují, že když dělají za nějaké naprosté minimum + dýška, tak se jim právě z tohoto minima taky bude počítat důchod. Jak starobní, tak případně invalidní. Že se jim z toho počítá nemocenská, nebo průměr na dovolenou.
Je to problém. Něco by se s tím udělat asi mělo.
Co se týče úpravy v zákoně o EET. Nejsem si jistý, jak moc je to nebezpečné (jak moc může majitele, nebo zaměstnance na těchto paragrafech úředník utopit).
Nejdřív jsem si myslel, že to není problém, ale později si uvědomil, že to problém být může´.
Zákon 112/2016 definuje jenom dva způsoby, jak pracovat se spropitným. Tedy krom toho, že na stěny pověsíte cedule "Neurážejte naše zaměstnance spropitným. Platy mají dostatečně vysoké" a každému zaměstnanci necháte podepsat směrnici, že "spropitné se zapovídá". Když pak zaměstnance přichytí kontrola se špatně vykázaným spropitným, tak zaměstnance přímo před kontrolorem demonstrativně vyhodíte a máte klid. Netvrdím, že je to nějak extra praktické řešení.
Zpět k zákonu. Spropitné může být součástí příjmu firmy. Pak musí být vykázáno na EET účtence a samozřejmě příslušně zdaněno. Daň z příjmů, odvody (u živnostníků). Zaměstnanci z něj neuvidí logicky nic.
Nebo může být příjmem zaměstnanců. Do toho se počítá i situace, kdy majitel dýška sesbírá a následně rozděluje podle nějakého klíče zaměstnancům. Něco číšníkům, něco do kuchyně... Musí ale rozdělit 100%. Nesmí si nic nechat a musí tuto skutečnost být schopný prokázat. K tomu musí mít nějakou směrnici, jak to vlastně bude provádět a dělit.
V takovém případě spropitné na účtence být nemusí. Ale logicky se musí objevit na výplatní pásce zaměstnanců. A musí z něj být odvedeny daně a odvody. To znamená logicky podstatný propad příjmů obsluhy.
Slyšel jsem o lidech, kteří to zkouší vyřešit tak, že přidají zaměstnancům nějakou paušální částku do mzdy a nazvou to "přerozdělené spropitné". Tak něco jako 500 korun. Z toho zaplatí odvody a zbytek nechají jak to bylo. Nevím, jestli je to rozumné. I ti kontroloři nejsou úplně blbí. Ví, kolik asi tak dělají dýška za měsíc a 500 korun na pinklici to určitě nebude. Zpochybní to, nebude možné jim to doložit a dojde na určení pomocí pomůcek a to bude to velmi zlé.
Je to zákeřné. Přijde ČOIka (i oni se školí na kontrolu EET). Koupí si oběd. dostanou účtenku. Zákeřně nechají spropitné. A za chvíli se dovalí s průkazy v ruce. Budou schopni prokázat, že nechali spropitné. Spropitné nebylo na účtence, takže musí být příjmem zaměstnanců. Sepíšou protokol, kde to bude uvedeno. Není jiná cesta, protože pokud nebylo na účtence, tak tvrdit že spropitné je příjmem firmy znamená zpochybnit vlastní účtenku a sám si říct o pokutu 500 000.
Odnesou si protokol a za pár dní dorazí další kontrola, tentokrát už z finančního úřadu. Budou mávat podepsaným protokolem (který je vlastně potvrzením toho, že spropitné je příjmem zaměstnanců) a dožadovat se informací o tom, kolik jste toho za minulé měsíce zaměstnancům rozdělili a dodanili. A to by mohlo dost bolet.
Doteď to nebyl problém. Vždycky bylo možné říct, že spropitné je příjmem firmy a bude zahrnuto do tržeb a zdaněno. Někdy za rok v březnu. Až se bude podívat přiznání k dani z příjmu za firmu. A pak nešlo prokázat, kolik v těch tržbách vlastně toho spropitného bylo.
Ale teď.. Může to být nebezpečné. Těžko říct, jestli do toho FU půjde. Alespoň zpočátku (pouze kvalifikovaný odhad) asi ne. Jak to bude za dva roky.. Opravdu nevím. Bylo by dobré tomu věnovat pozornost a hlídat si to.
Já nevím, jak moc do toho stát bude chtít jít. Je docela možné, že je to jenom výstřel do tmy. Něco, co se reálně nebude uplatňovat. Je to opravdu možné.
Pokud do toho ale stát (daňová správa) bude chtít jít, tak opravdu může. Není totiž podstatné jak Vy vidíte svůj dar.
Podstatné je, jak to bude vidět onen kontrolor, který v dané chvíli nechal spropitné na stole. A můžete si být naprosto jistý, že ten Vás pohled sdílet nebude. On ten svůj dar bude vidět v úplně jiných souvislostech.
On tam je kvůli tomu, aby zkontroloval EET. Aby zkontroloval, zda je spropitné vykázáno dle metodiky EET. A máte dvě možnosti. Buď si necháte dát pokutu za špatně vystavenou účtenku (za EET, nikoliv daň z příjmu), nebo se té pokutě budete chtít vyhnout, ale naženete se do nepříjemné situace ohledně dodanění spropitného u svých zaměstnanců.
Ale jak jsem napsal. Připouštím, že se třeba nebude dít vůbec nic.
Chcete opravdu, pane Kendy, vědět na co ta data Babišovi budou?
Na jedné straně jako bič na takzvané nepoctivce (okamžité a likvidační pokuty za chyby), ale to je jen kouřová clona, aby to jako prošlo. Primárním cílem je téměř dokonalé a prakticky v reálném čase probíhající MAPOVÁNÍ TRHU a získání skvělých dat o tom kde a kolik teče hotovosti a ještě si tu nákladnou operaci nechat zaplatit těmi, kteří jsou mapováni. Tj. především jde o získání skvělé informovanosti pro další rozhodování na který kus trhu má Babišův Agro-něco zaměřit svoji pozornost a "zprevítizovat" si ho pro sebe. Prostě zkušenosti ve fízlování a STB nezapře.
Platba přes internetové platební brány spadá pod EET. Někdo bude muset vygenerovat účtenku dle zákona o EET a doručit ji (nějak) zákazníkovi.
Problematika je to poměrně komplikovaná.
Zkuste se zeptat přímo pana Jirsáka. Ten v tom má jasno a nevidí v tom problém. Jistě vám to vysvětlí.
:-) ale ok. Máte k tomu nějaký konkrétní dotaz? Ta otázka je příliš všeobjímající.
Mr Jirsak vy toho nechapete ... on ten zakaznik, ktery nasledne prijde s tim voucherem, prekvapive chce take dostat ucet na tu vec (nebo sluzbu) kterou jim zaplati, pripadne jeste doplati penezi. Prekvapeni ze? A co teprve ta legrace, kdyz to nasledne prijde vratit.
Pripadne mohou zakaznici napriklad platit bezne prevodem, ale reklamace se resi vracenim horovosti takze budete vykazovat trvale minus? atd atd atd
A zadny voucher zadarmo neexistuje, ve skutecnosti jen to zbozi nebo sluzbu zaplati bud nekdo jiny nebo je nauctovana v cene jinych polozek. Nezapomente se pripojit na EET ... to az budete svym detem davat kapesne. Zcela jiste je to platba penezi.
Problém je v tom, že v okamžiku UPLATNĚNÍ tohoto Voucheru to někdy evidovaná tržba je a někdy není.
Jedna věc je rozhodnutí na straně prodejce voucheru, druhá věc je rozhodnutí na straně toho, kdo dodá službu nebo zboží.
Rozhodnutí na straně dodavatele je velmi komplikované. Až tak komplikované, že ho není schopný učinit a je pro něj bezpečnější evidovat cenu na vždy (vždy vydat účtenku) voucheru i když v té chvíli žádné peníze nedostane.
Jen tak mezi řečí.. Četl jste ten Metodický pokyn? Neměl jste problém s pochopením? Protože já ano. A byl jsem i na několika školeních. A jsem zvyklý studovat zákony. Jak si s tím asi tak poradí drobní živnostníci? Co myslíte?
No tak třeba ve fitku pracuje masér, který ale nemá kasu, nepřijímá hotovost a masáž provádí proti voucheru který si zákazník koupil v centrální kase. Na některé vouchery se EET vztahuje, na některé ne. A protože je to naprosto nesrozumitelně specifikované a masér tedy neví, zda na ty jeho vouchery se to vztahuje, tak si ten masér pro jistotu to harampadí na EET pořídí, i když to třeba vůbec nepotřebuje.
Dobírka s následným převodem opravdu není evidovanou tržbou. To se nic nezměnilo. Jenže není evidovanou tržbou pro ten Eshop, který prodal. Ten zabalí zboží, případně přibalí fakturu, tak jako doposud.. Pokud peníze od toho, co dobírku veze a inkasuje zákazníka, přijdou eshopu na účet tak eshop může být v klidu. Opravdu mu povinnost evidovat nevznikne.
Pokud to veze Česká pošta, tak ta je taky v klidu. Ta má generální výjimku. Ta nemusí evidovat nic. I kdyby si pořídila síť hospod tak tam nemusí vydávat žádné účtenky. Generální pardon pro držitele poštovní licence. Prý na ministerstvu řekla, že jim s takovou blbostí můžou leda tak vlézt na hrb. Tak nevykazuje.
Problém má ale "normální" dopravce, který to zboží jenom veze a inkasuje od toho, kdo si to zboží kupuje. Ten na základě §8 zákona o EET (nepřímé zastoupení) spadne do povinnosti tu tržbu vykázat (protože je to on, kdo na místě přijímá peníze).
Je to vážně až komické. Zboží prodává eshop. Ten taky dostane ty peníze. Ale nic vykazovat nemusí. Prodal ledničku, má tržbu, ale nevykazuje
Zato chudák človíček s avií, který tu ledničky jenom přivezl. Ten žádnou tržbu za ledničku nemá. Převezme ji a pošle eshopu. Nic si z toho nenechá. Ale stejně tu tržbu za ledničku musí vykázat jako vlastní. Na vlastní DIČ.
Nejde o poukázky zdarma. Jde o poukázky za peníze. Nejprve koupíte poukázku a pak, jindy, zaplatíte poukázkou za zboží nebo službu.
Nejistota není v tom, jak to zaevidovat. Nejistota je v tom, co to vlastně znamená. Tak, jak je to teď implementované, nemá úředník šanci poznat, zda se to stalo. Vidí, že tam mám 2x tržbu 1000 Kč. Co s tou informací udělá? Já mám v účetnictví tržbu jen 1000 Kč, vykážu jen 1000 Kč, daně zaplatím jen z 1000 Kč. K čemu a jak se použije údaj z EET? Nenaběhne pak na mně úředník, že podvádím, okrádám občany a nenapálí mi statisícovou pokutu? Ta obava je v tom, že úředník prostě neví, zda jsem prodal zboží za 2000 Kč nebo to byl ten scénář s poukázkou výše a má skutečná tržba je jen 1000 Kč.
2 900 za program, který prakticky nic neumí?
Kde vystavení účtenky trvá v lepším případě desítky vteřin (jak píšete), v horším minutu (jak píšete)? Kde aktualizace stojí stokoruny (a ono se to měnit bude)..
Program, který sám neumí zaregistrovat účtenky bez FIKu, tištěné s jenom s podpisovým kódem? Který ani neřekne, že máte problém a ve frontě na zaregistrování stojí účtenky a blíží e konec 48 hodinové lhůty na odeslání? Vytváří frontu dofoufám že? Umí to účtenku bez FIKu že? Na vašich stránkách o tom nic není.
Kde není propojení na jiné systémy (prodej, účetnictví). Kde není ani nějaká jednoduchá volba uživatelsky definovaného ceníku?
Pro koho přesně je to prosím určeno?
cit.:"Pominout tu nejjednodušší možnost, která se pravděpodobně reálně odehraje, mi přijde zvláštní, to chcete vést teoretickou diskusi čistě pro ni samotnou."
??? Pokud ten zákazník bude kontrolor FU, tak masér nesplnil povinnost a hrozí mu pokuta 500 000. Nevydal účtenku i když měl.
Nehledejte v tom logiku. Ani FU ji nehledá. Pokud se chcete vyhnout pokutě, je třeba naplnit literu zákona. Ať je sebevětší pitomost. to je celé.
Ano, to je přesně to vidění světa, které nesdílím, předpokládá existenci skrytých mocných a to, že vše, co se děje, má řád. Bylo by to vlastně svým způsobem úlevné, bohužel se kloním k mnohem temnější variantě, že se do pekla řítíme na koni komplexnosti reality, sumy lidské neschopnosti se s ní vyrovnat a partikulárního sobectví. S tím totiž nejde dělat vůbec nic ani teoreticky.
Vždyť ale to je základ totlaitního státu, ke kterému se kvapem blížíme. Udělají se zákony, které nejdou dodržovat a věrchuška si pak libovolně vybírá, koho za to nedodržení potrestá. Až bude obměna EET (nesplnitelné nesmyslné povinnosti) platit i pro novináře, pak nějaké obvinění maséra, že místo zad masíroval nohy, nebude nikoho zajímat, protože to nikdo nezveřejní. A všímejte si, jak se k tomu salámovou metodou pomalu blížíme. Vždyť dnes už je tresné si vyjít na procházku při měsíčku a zapomenou doma reflexní pásek. A stádo ovčanů nadšeně hýká, jak je skvělé, že stát o nás tak nezištně a pro naše blaho pečuje.
v novinách psali, že dobírka s následným převodem se neeviduje. Něco se změnilo? Na etrzby.cz to zůstalo jen http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Prezentace_2016-10-25_Alena-Schillerova.pdf
děkuji Kendymu za evanjelizaci
Sranda mělo být hlavně to první - rozdělit platbu na hosty v EET prostě nejde.
Jinak, když to školíte, jaký je názor lidu na dýška? Podle mě, když je nebudou evidovat, tak hrozí pokuta a když si nechají zaplatit víc a donesou účtenku dodatečně, tak je to taky na pokutu - vydat nejpozději při platbě...
Nehledě na to, jak by tu útratu vykazoval kontrolor - "kontrolní nákup párku jsem zaokrouhlil na desetikoruny, účtenka vydána na částku před zvýšením, žádám proplatit ... CO?"
Asi by mu to dýško z úřední kasy neproplatili, to dal dobrovolně ze svýho :-)
Vyjmuté je to pro prodejce (eshop). Pokud mu přijdou peníze na účet, tak je jedno kdo to veze. Eshop (obecně prodejce) evidovat nemusí, protože mu peníze přijdou na účet a nevezme hotovost.
Druhá věc je ale ten, kdo to veze. Ten, co mu to zboží nepatří. Jenom ho naloží na korbu, někam zaveze, tam mu adresát dá peníze. Peníze vezme a pošle eshopu na účet. Protože bere hotovost, tak eviduje, i když mu ta tržba nepatří.
Jsou to dvě věci. Jedna věc je prodejce, který nepřijde do styku s hotovostí, druhá věc je nějaká autodoprava, která doručuje cizí zboží a kasíruje odběratele.
Samozřejmě pokud si to eshop veze vlastním autem a kasíruje zákazníka, tak eviduje při převzetí peněz.
cit."Tohle chápu, jen mi není jasné, kdo v tomto případě napráská FÚ, že neproběhla masáž zad (bez účtenky) ale nohy (s účtenkou)."
No přece ten kontrolor, který si v rámci "kontrolního nákupu" nechává masírovat záda..
Je snad jasné, že základním kontrolním mechanismem je to, že bude po republice běhat spousta kontrolorů, kteří si budou objednávat zboží a služby (a logicky tu službu musí odebrat) a následně zkontrolují, jestli je účtenka v souladu s EET, nahlášená a je na ní to, co odebrali.
Ale dobře. Snad si žádný kontrolor nedovolí takovou provokaci, kdy se sám bude snažit vmanipulovat prodávajícího do chyby.
Ono těch podnikatelů, co se zapojili bude víc a to mnohem víc... problém je, že někteří uživatelé o2 eKasy prostě nic neodešlou, protože má kasa problém s xml formátem... SmartPokladna je na tom také podobně, dokonce její řešení ještě nedokáže uložit certifikát z FS... tipuju, že kolem 20.11. počty podnikatelů velmi skokově narostou
cit.:"A nebo to bude tak, ze se hospody poschovavaji za nejake podivne subjekty ze zamori s majiteli, kteri o CR nikdy neslyseli."
Na základě zákona o EET je v pravomoci kontrolního orgánu při opakovaných přestupcích (špatně vystavené účtenky) provozovnu zavřít.
Moc si těmi zahraničními majiteli nepomohou. A hlavně je to velmi rychlé.
Pominout tu nejjednodušší možnost, která se pravděpodobně reálně odehraje, mi přijde zvláštní, to chcete vést teoretickou diskusi čistě pro ni samotnou.
Pokud masér zákazníkovi namasíruje místo zad nohy, přičemž se na tom obě strany dohodnou, a je zaevidována masáž zad, není to ani podvod vůči státu, proběhla určitá transakce v určité hodnotě, nezměnily se strany kontraktu, nezměnila se jeho hodnota, nezměnila se pravděpodobně ani žádná "kategorizace", jež by mohla mít nějaký vliv na odvedené daně... Tak proč to komplikovat?
cit.:"Tuhle odpověď jsem čekal a trochu mě mrzí. Totiž zrovna Vy v této diskusi opakovaně vyjadřujete názor, že snad EET nebude užíváno k takovémuto cílenému nachytávání na těch iracionálních zákoutích celého rámce."
Souhlasím.. Opravdu se domnívám, že CÍLENĚ nebude EET využíváno k likvidaci firem.
Problém ale je (jak u EET, tak třeba u kontrolních hlášení), že je to všechno nesmírně gumové a tresty jsou drakonické. Jste vydán libovůli státního úředníka. Když se někdo rozhodne, že budete mít trable, tak budete mít trable... Jeden konkrétní člověk, se rozhodne, že vás nemá rád, nebo mu někdo zaplatí, aby vás neměl rád a udělá vám ze života peklo.
cit.:" zkuste veřejnosti vysvětlit, proč by v tomto případě byl masér pokutován, když stát si přišel na své)."
To se ale neptejte mě.. Ptejte se Babiše. Proč je to takto navrhnuto? Proč zákon a metodický pokyn dovoluje úředníkovi rozdávat v takovém případě drastické pokuty? Já s tím zásadně nesouhlasím. Ale je to realita, kterou Babiš a jeho úředníci vytvořili. Je potřeba v ní žít.
Tohle není jenom v EET. To stejné je i v kontrolním hlášení. I když máte daně v pořádku. Nic nedlužíte, nic nezatajujete, tak Vám hrozí velké pokuty za formální pochybení. Drobnosti, kterých si nevšimnete. Máte povinnosti o kterých polovina republiky ani neví. Povinnosti, které se dají velmi těžko splnit, ale nemá to nic společného s penězi.
Mimochodem. Jednou za čas vyhlásí úřady něco jako Akci Kryštof a vyběhnou do ulic. A kontrolují naprosté pitomosti a rozdávají za ně pokuty. Velmi rád to dělá třeba živnostenský úřad. Jeho úředníci běhají po kancelářská budovách. Kontrolují třeba cedulky na dveřích. A rozdávají pokuty. Naprosto nesmyslné pokuty.
A ted si vemte, ze mate poukaz na masaz zad. Objednate se, domluvite, ze zaplatite poukazem a den predem dostanete na zada nejakou vyrazku. Takze se zkusite domluvit, zda by vam stejny maser neudelal masaz nohou, aby ten poukaz nepropadl. Maser souhlasi ... Cena stejna, dane odvedeny, nikdo neni skodny.
A ted, zmenil se charakter poukazu?
Ponechame stranou to, ze proste neprizna, ze Vam udelal masaz neceho jineho, nez co bylo na poukazu.
Tuhle odpověď jsem čekal a trochu mě mrzí. Totiž zrovna Vy v této diskusi opakovaně vyjadřujete názor, že snad EET nebude užíváno k takovémuto cílenému nachytávání na těch iracionálních zákoutích celého rámce.
Totiž, ve chvíli, kdy by zrovna k tomuto došlo, by se potvrdily ty nejkatastrofálnější scénáře týkající se využití EET.
Ale dobře, přidal jste ten závěr, smiřme se na něm, též doufám, že k tomuto nedojde (třeba už jen proto, že medializace takového případu by obhájcům EET fakt nepomohla, zkuste veřejnosti vysvětlit, proč by v tomto případě byl masér pokutován, když stát si přišel na své).
To, jestli se tam tržba objeví dvakrát, vůbec nezávisí na typu poukazu. Závisí to jenom na tom, zda zapomenete na to, že se vám ten poukaz vrátil. Představte si místo toho poukazu jiné zboží. Třeba si zákazník koupí mapu, doma zjistí, že tuhle už má, tak si ji přijde vyměnit za jinou. To přece nejde evidovat tak, že jste prodal jednu mapu a pak ještě druhou mapu. Chybí tam zaevidování toho vrácení mapy. Když přijdete mapu vrátit, tak už dnes v obchodě, kde evidují všechny transakce (třeba kvůli přehledu, co mají na skladě), zaevidují tu vrácenou mapu, příslušnou částku zaevidují s mínusem, druhou mapu s plusem a částky pak vzájemně započtou, takže zbyde nula. Účetnictví je hrozně jednoduchý systém, vždycky je to něco za něco, vždycky když evidujete nějakou transakci, musíte evidovat i transakci k ní inverzní. EET je trochu matoucí v tom, že z té transakce eviduje vždy jenom jeden směr, ale to nic nemění na tom, že když evidujete nějaký typ transakce, musíte evidovat i inverzní typ transakcí, akorát s opačným znaménkem.
Myslím, že nemáte tak úplně pravdu. Spropitné nemusí být příjmem firmy, pokud ho neplatíte kartou, ale v hotovosti. Podle mého názoru se totiž nejedná o tržbu, ale o DAR konkrétní osobě (zaplatil jsem účtovanou cenu, bylo mi vráceno do koruny a tady máš, Pepo, dvacku, protože jsi mi sympatický). Jak s ním ta osoba naloží, je její věc. Ideálně by všechny takové dary měla uvést ve svém daňovém přiznání, ovšem nikoliv jako příjem ze závislé činnosti (§ 6), ale jako ostatní příjem. Z takového příjmu se platí jen daň z příjmů a hlavně: Majitel (podnikatel) neodpovídá za to, co jeho zaměstnanec ve svém daňovém přiznání uvede (nebo co mu sdělí, že má uvést jako ostatní příjmy, pokud za něj DP zpracovává) a které podepíše.
Potíž je v tom, že spropitné není u nás na rozdíl např. od USA povinné. Kdyby bylo, měl by to FÚ snadné. Takhle mám dojem, že se o tom bude hodně mluvit, ale těžko se s tím něco podnikne.
Stat je v tom niceni firem a lidi opravdu dobry a efektivni.
A nebo to bude tak, ze se hospody poschovavaji za nejake podivne subjekty ze zamori s majiteli, kteri o CR nikdy neslyseli. Ono to nemusi byt drahe, kdyz se to dela masove. Otazkou je, zda se toho nekdo chopi jako prilezitosti.
Posledni moznost bude "kyzena koncentrace" vlastnictvi, kdy ten tlak proste ty male provozovny zrusi a hospodsti budou delat v kosteleckych uzeninach a nebo v MAFRA.
Myslim, že pobočka která vystavuje účtenku "jednou za dva měsíce" nepotřebuje pokladnu a fakturu můžou napsat na centrále. Co to je za podnik, že vydá šest účtů za rok a nejdou zaplatit bezhotovostně?
A pak je hloupost náklady násobyt. To, že velká firma s hromadou poboček vydá hodně peněz je právě tim že má ty pobočky. Ale to je jedno, náklady je potřeba počítat na každou zvlášť. To je jak kdyby někdo napsal že platí povinné ručení 500 000kčs a už neřešil, že má sto aut.
Psal jste tu o tom, že u některé konkrétní položky na účtence si někdo není jistý, zda má být evidována nebo nemá. Tak jaká drahá kasa? Tu danou věc přece bude dotyčný evidovat na té samé kase, na které bude evidovat všechny ostatní platby, u kterých si je jistý, že v EET mají být evidovány. Pokud si podle vás někdo musí kupovat novou kasu pro každou evidovanou položku, pak to opravdu nechápu.
To, že zavedení EET představuje nějaké náklady podnikatele chápu, akorát je to zase mimo téma, o kterém tady diskutujeme. Pokud nedokážete pochopit, že diskuse byla jenom o tom, zda je pro EET potřeba evidovat ještě něco navíc oproti tomu, co má být evidováno v účetnictví, pak chápu, že je pro vás nesrozumitelný i metodický pokyn – akorát to ještě nemusí znamenat, že je chyba v tom pokynu. Mimochodem, to, že rozporuju jednu dílčí výtku vůči EET, neznamená, že bych hájil celé EET.
Vstupní investice tam je. Ovšem jen pro ty, co dosud neměli pořádný systém (tj. takový, který byl on-line a který dostal EET v ceně pravidelné údržby).
Není případ, že "musíte kupovat hardware a připojení i tam, kde ho nepotřebujete", potřebovat to bude každý. Takže když to někdo vyhodnotí špatně, nanejvýš si to pořídí o pár měsíců dřív.
Tady ale řešíme jinou problematiku, že se povinnost EET může lišit položka od položky.
Ani účtování přijatých záloh a doplatků, vydaných a přijatých slevových poukázek ovšem není novinka zavedená spolu s EET. Zálohy, doplatky i slevové poukázky se používají již dávno a stejně tak se o nich už dávno účtuje. Jediný rozdíl, který přináší EET, je podle mne v tom, že to účtování neprobíhá až večer nebo na konci týdne (nebo před podáním daňového přiznání u těch, kteří nepotřebují znát provozní finanční ukazatele), ale účtuje se on-line. Nebo snad EET vyžaduje znát nějaké nové údaje, které nejsou v normálním účetnictví?
Kendy: Škoda, že jste odpověděl na něco jiného, než na co jsem se ptal. Já neřeším smysluplnost EET ani jeho implementaci. Pouze pochybuju o tom, že EET vyžaduje nové informace z hlediska evidence a účetnictví – podle mne všechny požadované informace ve správně vedeném účetnictví mají být, EET pouze přidává požadavek na jejich on-line zpracování. Pokud je to jinak a EET opravdu vyžaduje nějaké informace navíc, rád bych se dozvěděl, které.
Nějak jsem nepochopil, v čem je ten problém. Zákazník koupí dárkový poukaz, zaplatí za dárkový poukaz – je to evidovaná tržba. Zákazník si koupí nějaké zboží nebo službu, a jako odměnu (pro trvalé zákazníky, za velký nákup, omluva za nějaký problém) dostane navíc nějaký poukaz, za který nic neplatil. To není evidovaná tržba, protože za ten poukaz zákazník nic neplatil. Ale vycházím jenom z toho, co jste napsal, možná je tam nějaký skrytý problém, který nevidím.
Kde se tam vzala ta druhá tržba 1000 Kč? Zákazník měl zaplatit 1000 Kč, díky poukázce měl slevu 1000 Kč, takže zaplatil 0 Kč. Nebo měl zaplatit 1000 Kč, vrátil vám poukázku za 1000 Kč a vy jste mu za ni vrátil peníze (1000 Kč). Jak si to budete účtovat interně je vaše věc, ale pořád musíte účtovat obě strany transakce, vždy je to něco za něco. Z pohledu daňových zákonů je jedno, kterou variantu použijete (ovšem musíte být konzistentní), EET možná předepisuje, jakým způsobem se daná věc má vykázat, ovšem opět to bude jeden z těch dvou způsobů – buď sleva na základě poukázky nebo vrácení poukázky a vrácení peněz za ni.
Pro ty co chtějí EET-Klienta pro Windows je zde řešení www.eet-klient.cz
Možná jsou to věci, které lidi řeší, ale jsou to věci, které nesouvisí s původním tématem diskuse. Ptát se na to klidně můžete, ale někoho jiného – nic z toho, co jste napsal, není v rozporu s tím, co jsem napsal já. Jiná témata si tu klidně řešte, zabránit vám v tom nemůžu, ale nevidím jediný důvod, proč bych na ně měl odpovídat.
Téma diskuse určuje ten, kdo diskusi zahájí. Ostatní pak mohou buď na jeho komentář odpovědět a tím v diskusi pokračovat, nebo zahájit úplně novou diskusi tím, že napíšou nový komentář, kterým zahájí nové vlákno, a nebo mohou – jako vy – zdánlivě odpovídat na nějaký komentář, ale ve skutečnosti psát o něčem jiném. A pak se můžou ještě hrozně rozčilovat, jak jsou ostatní nechápaví, když se baví o tom původním tématu.
Tomu, že je pro vás metodický pokyn nesrozumitelný, se vůbec nedivím. Možná by pomohlo, kdybyste se přestal starat o to, co chápu a nechápu já, a začal jste se starat o to, co nechápete vy.