EBF 2017: České e-shopy zkouší štěstí v cizině. Jak tam mohou co nejlépe uspět?

26. 9. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Pavel Humpolec, Internet Info
Česká e-commerce scéna je jednou z nejpřeplněnějších v Evropě. Nové možnosti ale čekají v zahraničí. To bylo hlavní téma konference E-Business Forum 2017.

Podle tradičních statistik cenového srovnávače Heureka.cz v Česku funguje na 36 tisíc e-shopů. Polovina z nich jsou sice malé projekty, které mají roční tržby nižší než 100 tisíc korun, ale i tak je to v kontextu Evropy velké číslo.

Obrat české e-commerce scény za loňský rok dosáhl 4 miliard eur (asi 100 miliard Kč), podíl na celkovém retailu je asi 9 % a meziroční růst dosahuje 19 %, tvrdí Heureka v tradiční studii prezentované šéfem Heureky Tomášem Bravermanem v průběhu výroční konference E-Business Forum 2017, kterou pořádá Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Největšími hráči podle návštěvnosti jsou podle studie Heureka.cz, Bazos.cz, Alza.cz, Sbazar.cz a Aliexpress.cz. V druhé pětce se umístili Aukro.cz, eBay.com, Zbozi.cz, Mall.cz a CZC.cz. 


Autor: Pavel Humpolec, Internet Info

Konferenci zahájila světelná show

„Zajímavé je, že se do top 10 dostal Aliexpress. Všichni víme, že u nás Aliexpress hodně roste, ale že se dostane až na páté místo, to bylo pro mě překvapení,“ komentoval údaje Braverman. Čísla (jde o visits) ovšem vycházejí ze statistik služby SimilarWeb a výrazně se liší od dalších veřejně dostupných statistik (např. NetMonitor), je tak velkou otázkou, zda SimilarWeb dokáže pro český trh generovat spolehlivé údaje.

Český trh je každopádně hodně naplněný a konkurenční. E-shopy tak stále častěji hledají šance v cizině. Studie se věnovala rozboru situace pro expanzi, kdy obchod nebuduje v zahraničí fyzické pobočky, ale snaží se tam „jen“ prodávat své zboží, například na místních online tržištích (marketplace). A jednou z nejzaslíbenějších zemí pro takovou expanzi je podle Heureky samozřejmě sousední Slovensko. 

Tamní e-commerce roste skoro stejně rychle jako ta česká (o 16 % za rok), ale počet e-shopů je u našich východních sousedů nižší (asi 9 tisíc). Slováci jsou zároveň zvyklí nakupovat v zahraničí – na druhém místě v žebříčku největších e-commerce hráčů podle návštěvnosti (zdrojem je stále SimilarWeb) se na Slovensku umístil Aliexpress a na šestém Amazon. 


Autor: Heureka.cz

Autor: Heureka.cz

Zajímavým místem pro expanzi může být i Polsko, ukazoval na číslech Braverman. Tamní e-commerce má zatím jen 5% podíl na retailovém trhu (loňský obrat 7 miliard eur), ale roste o 18 % ročně. Při 26 milionech internetových uživatelů přitom v Polsku funguje jen asi 10 tisíc e-shopů. Jenže to má svůj háček: polský trh z velké části ovládá jeden dominantní hráč, kterým je Allegro. „Naštěstí provize v rámci Allegra nejsou zas tak strašné, pohybují se od dvou do šesti procent, podle ceny zboží. Samozřejmě víme, že se v Polsku dost řežou ceny, což může expanzi trochu prodražit,“ dodal šéf Heureky.

Ještě větší a mnohem konkurenčnější je trh německý, kde loni e-commerce zaznamenala obrat ve výši asi 50 miliard eur a má asi 14% podíl na celkovém retailu. Na asi 65 milionů uživatelů internetu tady působí na 70 tisíc e-shopů. I tady funguje jeden dominantní hráč, kterým je Amazon. „Oproti polskému Allegru jsou provize za prodej přes Amazon poněkud vyšší, pohybují se kolem deseti procent a v některých kategoriích i o dost víc, až k 20 %. Expanzi to může výrazně prodražit,“ upozorňoval Braverman. Podobná situace je tak v Rakousku, kde trhu také vládne Amazon.


Autor: Heureka.cz

Maďarský trh loni zaznamenal obrat ve výši 1 miliardy eur a je tu asi 4500 e-shopů. „Maďarsko je pro expanzi velmi lákavé,“ dokazoval nad čísly Braverman. A podobně vypadá trh v Rumunsku. Tam ale na trhu funguje velmi silné tržiště (marketplace) „amazonského typu“ emag.ro. „Nemají veřejný ceník a ceny přizpůsobují konkrétním partnerům. Ale podle zpráv, které mám, je to velmi drahý marketplace s provizemi kolem deseti procent a v mnoha kategoriích i o dost víc,“ dodal Braverman. V druhé části své prezentace se věnoval exportnímu potenciálu jednotlivých kategorií zboží. Celá studie je ke stažení na webu Heureky.

Konkrétním problémům a úskalím při expanzi do zahraničí se pak ve svých vystoupeních věnoval šéf polského Mall.pl Vít Endler nebo Petr Irikovský z firmy Exponea. 

Obchodní ředitel českého Googlu Jan Vraný nejdřív odtajnil informaci, že už dlouho nebude obchodním ředitelem českého Googlu, protože od října přestupuje do e-shopu Notino, a pak ve své prezentaci popisoval, ze kterých zemí v Evropě se rekrutují e-commerční šampioni. Ukazoval to na třinácti kategoriích zboží, ve kterých jsou aktivní i čeští exportéři. A ke srovnání použil data o investicích do vyhledávání AdWords, které míří do regionu střední a východní Evropy (bez Ruska).

MM 25 baliček

Zajímavá a nebývale osobní byla přednáška Tomáše Čupra, zakladatele Slevomatu a služeb DámeJídlo.cz a Rohlík.cz. Tradiční bouřlivák a kritik v ní mluvil o tom, jak se v průběhu let měnil jeho přístup k vedení firmy, a o tom, co je potřeba ke zvládnutí hektického tempa při raketovém růstu startupu.

Řeč byla také o nových směrnicích a nařízeních, která se dotknou také e-commerce scény, ať už jde o plánované omezení geoblockingu, nebo nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR a ePrivacy). Digitální koordinátor ČR Ondřej Malý v této souvislosti vyzval všechny hráče na trhu, aby byli při jednáních o evropských regulacích aktivní. Různé veřejné konzultace pode něj nejsou jen formalitou. „Vážně chci vědět, co si o jednotlivých návrzích směrnic a nařízení myslíte a jak ovlivní vaše podnikání, abychom dokázali zabránit případným průšvihům ještě dřív, než nastanou,“ žádal Malý.

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).