E-shopy: Vánoční špička letos přišla později. Až tento týden

19. 12. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Letošní rok má být rekordní a v e-shopech by měli Češi utratit kolem osmdesáti miliard korun. Nákupy dárků lidé podle obchodníků letos nechávají na poslední chvíli.

Poslední adventní týden bývá v e-shopových skladech nejrušněji každoročně, ale letos je to ještě trochu větší. „Špička z naší zkušenosti nastávala o týden dříve. Letos je to jinak, zákazníci nechali vánoční nákupy více na poslední chvíli než v minulých letech a nápor se tak koncentruje do kratšího časového úseku. Je to dané zřejmě teplým počasím, které vánoční atmosféru příliš nenavozuje,“ říká Michala Gregorová z Mall.cz.

„Pondělí 15. prosince bylo pro e-shopy zatím nejsilnějším dnem v celé předvánoční sezóně – konkrétně došlo k 23procentnímu nárůstu prodejů v porovnání s pondělkem o týden dříve,“ vypočítává šéf Acomware Jan Penkala

Meziročním srovnání letos zatím hýbou i loňské šachy s kurzem koruny, které rozjely nákupy už během listopadu. „Silný může být ještě i víkend, očekáváme však, že většina zákazníků objednávku realizuje do konce pracovního týdne a o víkendu si přijde zboží vyzvednout,“ komentuje mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková, která za den D považuje středu 17. prosince. 

„Každý prosincový den zatím pokořil loňské rekordy. Nárůsty v posledních dvou týdnech jsou také výrazně silnější než tomu bylo v tom minulém ‚intervenčním‘, kdy se vánoční obrat plynuleji rozložil už od začátku listopadu,“ dodává Penkala. 

Netýká se to ale jen elektroniky. „Hlavní rozdíl je v tom, že lidé letos začali nakupovat později. Vloni jsme měli vyrovnaný nárůst objenávek už od listopadu, letos to začalo výrazně stoupat až v prosinci,“ vysvětluje Dušan Murčo z on-line knihkupectví Martinus. 

Hity jsou wearables i Láďa Hruška 

Mezi tradičními dárky, jako jsou televize, telefony, hračky nebo knížky, se letos objevují i novinky. „Podle toho, co vidíme na Heurece, odhadujeme, že letos se bude pod stromečky hodně objevovat nositelná elektronika. Jedná se například o chytré hodinky nebo lyžařské brýle, které mimo jiné umí sledovat životní funkce člověka. Hitem budou i powerbanky, a také hry všeho druhu,“ hlásí Tomáš Braverman z Heureky.

Nejpopulárnější dárky se ale liší obchod od obchodu. „Hitem letošních Vánoc mezi hračkami je například interaktivní zvířátko Furby komunikující se smartphony nebo stavebnice LEGO Mindstorms určená speciálně milovníkům moderní techniky. Umožňuje sestavovat a programovat roboty, kteří chodí, mluví a poslouchají,“ vysvětluje Jakoubková z Alzy. 

„Co se týče konkrétních produktů, velký zájem je například o iPhone 5S, a i letos se do Top 10 probojuje sekyra Fiskars, už několikátý rok po sobě,“ dodává Gregorová z Mall.cz. Mezi knížkami na internetu svádí krutý souboj televizní kuchařky Ládi HruškyKarolíny Kamberské

Předvánoční výprodeje necháme kamenným obchodům

„Výprodeje plánujeme spustit během vánočních svátků,“ tvrdí Pavel Sibřina z Mironetu. S velkými slevami ale e-shopy obecně nespěchají. „Obecně ale platí, že e-shopy jsou v otázce předvánočních slev výrazně konzervativnější než retailoví prodejci. Větší výprodeje nebo slevy mohou zákazníci očekávat spíše až v lednu,“ dodává Penkala z Acomware. 

„Výprodeje jsou o tom, co zbyde ve skladech po svátcích. V souladu s tím je také na Alza.cz zahájíme,“ vysvětluje Jakoubková. „Nějaké speciální akce pro naše zákazníky máme už teď, ale opravdové výprodeje budou až po svátcích,“ dodává Murčo. Mall si začátek výprodeje zatím nechává pro sebe. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).