Nové stropy mezibankovních poplatků jsou nastaveny na 0,3 % za kreditku a 0,2 % z částky u plateb debetními kartami. Zátěž, kterou při platbách kartou nesou obchodníci, by tak měla klesnout.
„Každý obchodník může mít poplatky dosud různé, není obvyklé, že by taková data zveřejňoval. Obecně se ale poplatky pohybují mezi běžnými obchodníky od 1 do 1,2 % z transakce,“ tvrdí mluvčí APEK Jan Vetyška s tím, že smluvní poplatky budou sníženy pravděpodobně v rámci aktualizace ceníků.
Podle Vetyšky novinka otevře možnosti plateb i menším obchodníkům. Reálný dopad této změny, která by mohla přispět k širšímu využití plateb kartou v maloobchodě, ale ukáže až čas. To potvrzují i reakce zástupců českých e-shopů.
„Jako maloobchodník vítáme snížení bankovních poplatků schválené evropským parlamentem. Promítnutí legislativního opatření do praxe je však spojeno s řadou otazníků,“ tvrdí mluvčí obchodu Alza.cz Šárka Jakoubková.
Strop se totiž netýká jen vnitrostátních plateb, ale i poplatků za karetní platby mezi jednotlivými státy. Soudní dvůr EU ostatně už loni ve sporu Komise s Mastercard rozhodl, že přeshraniční mezibankovní poplatky porušují hospodářskou soutěž v EU. „Některé české banky se tohoto tématu chytají jako příležitosti a nabízejí nám samy mechanismy pro přeshraniční spolupráce, které značné snížení poplatků umožňují už dnes. Momentálně o tomto aktivně jednáme,“ říká šéf DámeJídlo Lukáš Uhl.
Poplatky spojené s karetními platbami dnes obchodníci často hradí ze svého. „Poplatky za transakce platební kartou pokrýváme naší marží, která se v oblasti IT pohybuje velmi nízko. Nepředpokládám tedy nějaké zásadní promítnutí nižších poplatků do koncové ceny,“ tvrdí marketingový ředitel Mironetu Pavel Sibřina.
Právě obchody s elektronikou a ostatním IT zbožím navíc řeší spíš problém se slabou korunou a stále sílícím dolarem. „Všechno se uvidí, nicméně poplatky za online platby kartou nepromítáme do cen pro zákazníky. To znamená, že ani snížení, ani zvýšení těchto poplatků nemá obecně na naše ceny vliv,“ dodává mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.
Skeptičtí ke snižování cen jsou i ostatní prodejci. Čekají totiž, že si banky snížení poplatků vyrovnají zvýšením cen jiných služeb, které tak jako tak budou muset obchodníci zaplatit. „Vzhledem k tomu, že zatím není jasné, do kterých poplatků banky snížení poplatků za platby kartami promítnou, nelze říct, jestli se to nakonec promítne do koncové ceny,“ vysvětluje své obavy například šéfová Slevomatu Marie Chytilová.
Platby kartou jsou už přitom po počátečním ostychu zákazníků běžnou platební metodou. U Mironetu už kartou platí pětina zákazníků, čímž tato metoda už překonala dobírku. V Mallu drží rychlé platby šestnáctiprocentní podíl. Karty z toho tvoří kolem 8,5 %. „O rok dříve to bylo cca 6 %. Nejvíce nám ale roste zájem o platbu převodem na účet,“ dodává Gregorová.
V případě služeb jsou ale karty populárnější. Na Slevomatu jde podle Chytilové o více než 50 %. A vysoký poměr hlásí i DameJidlo.cz: „Platby kartou u nás představují cca 40 % objemu a toto procento je relativně stabilní, platba v hotovosti zbylých 60 %. Ostatní platební metody jsou zanedbatelné,“ dodává Uhl.
Růst zájmu sleduje i Aukro, které jej ještě podporuje. „Online platby kartou tvoří už téměř třetinu ze všech plateb uskutečněných online platebními metodami. I do budoucna chceme online platby a platby kartou podporovat prostřednictvím různých zákaznických kampaní, proto pokles zájmu nebo růst jiných platebních metod neočekáváme,“ vysvětluje Alice Krásná, marketingová manažerka aukčního portálu.
Alternativ přibývá
„Dlouhodobě sledujeme stagnaci dobírky a růst právě u platebních karet. Velmi populární jsou u nás ale také osobní odběry. Řada obchodníků využívá platební agregátory, které slučují více platebních metod. Zajímavé pak bude sledovat úspěch odložených plateb,“ tvrdí Vetyška. Klasickým možnostem hrazení online nákupů totiž začínají konkurovat ty nové – třeba Twisto, které umožňuje platit nákupy až po čtrnácti dnech.
„Od léta 2014 nabízíme našim zákazníkům úhradu formou faktury se splatností 14 dnů. Popularita této služby poměrně silně roste a věříme, že poroste i nadále s tím, jak se zákazníci budou s tou službou seznamovat a pochopí, jak jednoduchá je. Zklamáním jsou pro nás platební systémy PayPal a PaySec, které zůstávají stále doménou spíše geeků, než že by se staly standardní platební metodou,“ vysvětluje Sibřina.
I tady je ale rozdíl mezi klasickými obchody a prodejci služeb a různých kupónů. „Vzhledem k tomu, ze nám roste počet nabídek na služby, které mohou zákazníci využít okamžitě, roste podíl rychlých plateb jako jsou karty nebo přímý vklad na účet, či platba našimi kredity. Momentálně jednáme o dalších platebních metodách, které budou alternativou ke kartám,“dodává Chytilová.