Názory k článku E-shopy 2014: Rekordních 68 miliard, rozjezd módy a nová štika v rybníku

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 1. 2015 12:19

    Radek O. (neregistrovaný)

    Také se vložím s jedním pohledem.

    Vyzvednutí osobního odběru v prostoru, který provozuje ten eshop je prostě služba navíc, co eshop něco stojí. Když zákazník koupí v eshopu, nechá si to poslat na uloženku, na poštu, kurýrem, tak nemá pocit, že je nesmysl za to zaplatit. Považuje to za službu doručení a chápe a bere, že se za to platí.
    Jaký je tedy rozdíl, když místo na uloženku, místo na poštu apod. vám to zboží pošle do místa, který provozuje ten eshop. On s tím má přece ty stejné náklady, jako ta uloženka, pošta apod. Musí to tam dovést, musí platit nájem za ty prostory, musí platit lidi apod.
    Takže i když eshop nesníží ceny a jen zpoplatní ten osobní odběr u sebe, tak prostě pokrývá ty své náklady, které s tím má, tak jako je pokrývá u kurýra PPL tím, že cenu té služby přenáší na zákazníka. A ty náklady má ten eshop i tehdy, když má část zboží v nějakém skladu výdejního místa a může ho tedy vydat okamžitě. I tak má náklady za logistiku, náklady za to místo a náklady za ten provoz.
    Takže z pohledu člověka co se v eshopech pohybuje zpoplatnění osobních odběru chápu a je naprosto logický a na místě. Když bude eshop mít vlastní kurýrní firmu, taky se bude požadovat poštovné zdarma, protože to rozváží dodávky eshopu? Ano, lze to, ale pak s tím musí eshop kalkulovat rovnou v ceně produktů, aby tyto náklady dokázal pokrýt.

    Kde bych viděl možná shodu je v tom případě, že kamenný obchod a eshop má stejný sortiment a zákazník jen provede objednávku zboží, co je stejně v obchodě a pak si proto přijde. Tam již bude ten náklad kalkulovaný v ceně na prodejně.

    A s argumentem, že v Tesku při nákupu neplatím za to, že si proto příjdu, tak souhlasím s tím, co je uvedeno výše. Tesco má všechny náklady rozpuštěny v ceně produktů.

  • 27. 1. 2015 12:14

    petr (neregistrovaný)

    To jste na omylu ze v klasickem obchode neplatite za vyzvednuti. Platite taky jen tyto naklady maji rozpusteny v cene produktu. Eshopy to delaji taky jen nekteri oddeli tyto naklady a chteji je po vas extra. Je lepsi kdyz platite ty naklady jen tehdy kdyz ten osobni odber vyuzijete, nez by vam ho zapocitali do ceny i kdz byste si to nechal poslat postou.

    Z meho pohledu je to proste ferovejsi uctovat naklady za osobni odber jen kdyz ho vyuziji nez by mi kazdy produkt zdrazili o x kc a platil bych to porad jen proto, aby nekteri lide meli pocit ze je to zdarma.

  • 28. 1. 2015 10:21

    thr

    Zaprvé bych si dovolil velmi pochybovat o tom, že po zpoplatnění výdejny některý eshop reálně zlevnil, spíš to zůstalo stejné a vzrostla marže... Ale dejme tomu, že se tato část argumentace přijmout dá.

    Druhá věc je ale to, že by tato argumentace platila jen na opravdu čisté výdejny, určitě na ty sdílené typu "Uloženka", které jsou přímou náhradou pošty. Už vlastní výdejny jsou trochu na diskusi, ovšem vysloveně mi vadí, když eshop postaví plnohodnotnou prodejnu, která běžně prodává i přímo a má vlastní sklad, pokud si to ale člověk na ni objedná z webu, tak si připočte poplatek. Tohle už vyloženě popírá logiku eshopu, kdy je cena při objednání předem vyšší než při osobním nákupu a ze zákazníka dělá poněkud blbce :-(

  • 28. 1. 2015 15:15

    tom (neregistrovaný)

    imho osobni vyzvednuti je pro eshop win win pac nehrozi vracejicise balicek co si nikdo nevyzved, penize dostane hotove a plnou castku nesnizenou o karetni poplatek, napr., zbozi nemusi balit, usetri za krabici, za cas straveny na poste ci predavkou posty

  • 30. 1. 2015 0:28

    T... (neregistrovaný)

    Radku, rozdíl tam je a to podstatný - marketingový a je to prostě vnímáno zákazníkem jako "další poplatek" za objednávku ačkoliv si dojdu přímo do eshopu. Já to vnímám tak, že když si to nechám poslat kurýrem, poštou nebo na Uloženku, využiju službu třetí strany, které se za to platí a chápu, že (celé) náklady nemůže eshop nést - ale hlavně, doručí mi to až domů příp. na Uloženku co mám kousek (za to mi ty vydané peníze stojí) A respektuji to, pokud ceny za dopravu jsou v přijatelné výši, opravdu nenakupuju u shopů účtujících 150,- za balíček, který pak pošlou doporučeně za 43 Kč ;-)
    Vlastní odběr je ale služba eshopu zákazníkovi a očekávám, že je to v ceně stejně tak, jako jiné věci. A konkrétně mě úplně fascinuje, že přijdu na takovou pobočku, tam sice sedí 3-4 lidi, ale stejně se musím obsloužit sám v nějakém pitomém automatu, kterýmu nejdou ani pořádně mačkat tlačítka na displeji. A ještě za to mám zaplatit, že si sám někam přijdu a sám se v podstatě obsloužím. A ideálně v místě, kde se nedá ani zaparkovat, což konkrétně je prokletí osobních výdejů v Brně po celých Nových Sadech až k tomu Letmu ;-)
    Konkrétně zpoplatnění menších objednávek mě už pomalu odnaučilo ty věci kupovat na eshopu (ostatně u těch zpoplatněných je to stejně dražší než jinde i bez započtení poplatku - ačkoliv by to mělo být opačně jak mnozí diskutující tvrdí), raději to koupím někde v okolí v kamenné prodejně, bez poplatku.

  • 9. 2. 2015 20:23

    Karel (neregistrovaný)

    Tak to mě pobavilo... než všudyvšeho pět minut hledat parkovací místo, raději strávit dvě hodiny hledáním jedné žluté šály k manželčině zelené bundě ve Vaňkovce:D:D:D

  • 30. 1. 2015 18:18

    fd (neregistrovaný)

    Takze cena podle vasich predstav:

    Rekneme 1TB hdd za 100Kc - takovou cenu budu vsude inzerovat.

    Nasledne ovsem priuctuji:

    1) marze vyrobce ... 100Kc
    2) doprava k distributorovi 100Kc
    3) marze distributora 100Kc
    4) doprava od distributora 100Kc
    5) moje marze 100Kc
    6) doprava k vam/osobni odber 100Kc

    +DPH
    +spotrebni dan z paliv
    +...

    Kupodivu dle nazoru COI (a zakonodarcu) ma prodejce vzdy uvadet cenu konecnou, za kterou zakaznik produkt ziska. Cestovnim kancelarim je to dokonce ulozeno vyslovne.

    A pokud za uvedenou cenu nelze produkt ziskat zadnym zpusobem, je to jednoduse podvod (kvalifikuje se to pokud vim jako klamani spotrebitele).

  • 28. 1. 2015 15:09

    tom (neregistrovaný)

    NESMYSL zpoplatneni osobniho odberu je jen PODVOD na srovnavace! eshop ma taky administrativni naklady ke kazde objednavce musi vytisknout doklad, zpracovat ji, to by si taky moh vsechno k cene vyrobku nauctovat a rovnou i nejaky ten halir za server za domenu za eshop za ukizecku skladu, vsak taky s tim ma naklady tak jakypak copak cena zbozi ve srovnavaci X a na fakture X+a+b+c+d+f....

  • 30. 1. 2015 0:35

    T... (neregistrovaný)

    No podle této logiky, když má Tesco všechno rozpuštěné v ceně, tak by teda mělo mít na online shopu nižší ceny než v prodejně. A náklady které má s objednávkou, pak promítne do poplatku za doručení.

  • 30. 1. 2015 0:10

    T... (neregistrovaný)

    To je ale boj toho eshopu, že si otevře výdejny. To už bychom se mohli bavit o tom, že bude účtovat poplatky i za jiné věci, když s tím má náklady. Kdyby to bylo jen o nákladech, tak by to měl účtovat každému za vyzvednutí. A ne jen u malých objednávek - náklady má stejné na každé položce.
    Pokud je to pro něj tak drahé, že za to musí účtovat poplatky, tak ať využívá tu Uloženku, tam každý chápe, že je to třetí strana, která to provozuje komerčně a za to se něco platí. A nakonec je to i výhodnější pro mě, než chodit pokaždé na jedno místo, tak si jdu na Uloženku pro víc zásilek najednou.

  • 27. 1. 2015 12:43

    klasik (neregistrovaný)

    A taky ve srovnávači cen zboží to pak bez započtení nákladů na dopravu a převzetí vypadá lépe než u zboží dostupné v kamenné prodejně.

  • 28. 1. 2015 15:49

    tom (neregistrovaný)

    motat postovne, dopravu a osobni vyzvednuti dohromady muze jen sejdir, ze vy provozujete jeden z tech uzasnych eshopu co ma vse skladem (u dodavatele) + postovne a balne 150,- :(

  • 30. 1. 2015 8:34

    Radek O. (neregistrovaný)

    Takže pokud to dobře chápu. Pokud ty náklady vy jako zákazník uhradíte třetí straně, tak vám nevadí. Pokud ty stejné náklady máte ale hradit eshopu, je to špatně.

    O tom, že se často poplatek zavádí jen do určité sumy, tak je to logické, protože ta marže u položek za tyto ceny prostě ty náklady nemusí pokrýt.

    Nicméně je to vždy na volbě zákazníka. Nikdo jej nenutí využívat osobní odběr v prostorech eshopu, když mu připadá tak nemorální a špatný.

  • 28. 1. 2015 15:31

    Radek O. (neregistrovaný)

    A vy máte za to, že eshopy si do ceny zboží nepromítají tyto náklady? Že nekalkulují do konečné ceny marži takovou, aby s ni pokryli i náklady na doménu, tisk faktury, servery, nájmy, platy apod? To vše se přece v konečné ceně promítá.

    A opravdu máte za to, že platba za dopravu je podvod na srovnávače? Opravdu stojí byznys eshopu jen na srovnávačích? Byl byste raději, kdyby eshop dával poštovné zdarma a zakalkuloval to poštovné do ceny každého kusu? Vy budete spokojený, že "neplatíte" poštovné...

    jen to má malý háček. Pokud nevím co koupíte a hrozí to, že si koupíte jen jeden kus zboží, pak vám to poštovné naúčtuji do každého kusu. Takže když pak koupíte 2 kusy, zaplatíte ho dvakrát...

    Prostě je čistější a férovější účtovat dopravu zvlášť a využití výdejních míst eshopů není nic jiného, než doprava. Jen ji neprovozuje externí firma, ale samotný eshop. Proč by mělo být podvodem za to chtíti zaplatit nechápu.

  • 30. 1. 2015 8:45

    Radek O. (neregistrovaný)

    Souhlasím s tím, že zákazníci to vnímají jinak, když tu službu provede přímo eshop vůči tomu, když ji dodá třetí strana. A to je největší problém poplatů za osobní odběr. Nevadí jim dát 50 Kč za uloženku, ale vadí jim dát 20 Kč za uloženku eshopu a nechápou, proč by měli platit za to, že si pro to ještě příjdou sami, když v Tesku také za to, že si pro nákup dojdou neplatí.

    Já si myslím, že v ceně produktu by mělo být jen to, co je stejné pro všechny a ne to, co je již volbou. Představte si, že by eshop nabídl službu dárkového balení. Je to přece volba vybraných zákazníků. Nicméně měl by ji rozpoustit do ceny všech produktů, nebo ji nechat zaplatit jen toho, kdo tuto službu spotřebovává.

    Je jasné, že náklady jako platy, nájmy apod. se rozpustí přímo, protože ty se týkají každé položky, ale proč rozpouštět cenu jednoho doručení do ceny produktu, když si já zvolím třeba PPL, proč bych si měl platit ti část nákladů, které pokryjí výdejní místa? Takže po bod, který odpouští eshop vidím rozúčtování nákladů do ceny produktu na místě. Nicméně poté, co objednávka opustí eshop by si již měl každý hradit jen to, co využije a spotřebuje. Takže jeden si zaplatí PPL, druhý poštu, třetí uloženku, čtvrtý odběr v provozovně eshopu.

    Já třeba jako zákazník nechci platit nic, co nemusím. Takže pokud mi eshop umožní zaplatit jen jednu dopravu a nezaplatím v ceně svého nákupu i část nákladu výdejního místa, tak mi to jako zákazníkovi připadá fér.

    On je opravdu jediný problém v tom, že tu službu provozuje sám eshop. To prostě lidi dráždí. S tím souhlasím.

  • 30. 1. 2015 20:29

    Radek O. (neregistrovaný)

    Vite ja na tyhle snahy o extremni priklady tam, kde jsou nesmyslen, moc nejsem. Je prece logicke, ze uvadim cenu po ten okamzik, kdy jsem schopen vam ji rici. Kdyz predem nevim jakou dopravu si zvolite, nemuzu vam prece ukazat, jakou cenu zaplatite. Nebudu si prece cenu vymyslet.

    Takze pokud jsem eshop a mam nekolik zpusobu dopravy za ruznou cenu, jakou cenu vam mam ukazat? Tu nejvyssi, kdyz si zvolite jinou? Tu nejnizsi se zapocitanou cenou dopravy? Neco mezi? Vsechny kombinace? Co kdyz si vyberete dva kusy, pak by to opet neplatilo, jelikoz postovne se bude platit jen jedno. A mohu pokracovat v ruznych kombinacich. Kdyz vam do ceny produktu zapocitam cenu nejlevnejsi dopravy - osobni odber, co kdyz budete z mesta, kde neni pobocka a pak to za tu cenu taky nekoupite, protoze si to budete muset nechat poslat.

    Nebo budete radeji, kdyz vam prodejce zapocita dopravu do kazdeho kusu, byt jich koupite vice? Nebo vam ji zapocita tu nejdrazsi, byt jste ji mohl mit levnejsi?

    Nicmene pokud mate pocit, ze eshopy, ktere uctuji dopravu zvlast a neni hned videt v cene produktu porusuji zakon, muzete podat podnet k setreni prislusnym organum. Ty vec prosetri a daji jednoznacne stanovisko jak postupovat a co je v souladu s pravnimi predpisy a co ne.

  • 27. 1. 2015 11:19

    T... (neregistrovaný)

    jsou sice hezké a vzhledem k cenám dopravy se nedivím, že se ve velkém využívají. Ale chtít na nich poplatek za vyzvednutí je mimo. V obchodě taky neplatím pokutu za to, že si dovolím koupit jednou menší nákup než obvykle.

    Druhá věc je, že když už obchod investuje miliony do kamenné pobočky, tak proč u toho proboha nepřemýšlí a neudělá to někde, kde se dá normálně zaparkovat, případně nemá pár míst pro zákazníky... třeba ten Zoot v Brně je hodně špatném místě. A abych parkoval někde o tři ulice dál pokud tam vůbec najdu místo, tak to si můžu zajet rovnou do Vaňkovky a koupit hadry tam.

  • 28. 1. 2015 16:00

    Radek O. (neregistrovaný)

    Jaký je rozdíl, pokud si jako zákazník zvolíte třeba balík na poštu vůči tomu, že si necháte doručit balík na výdejní místo eshopu. Ten eshop to na to výdejní místo nepřeváží? To výdejní místo nemá nájmy? V tom výdejním místě nepracují lidé?

    Jediné co je v tomto případě červeným hadrem pro býka je to, že to výdejní místo provozuje ten eshop. Pokud by to poslal na uloženku, nemáte problém za to zaplatit. Pokud do zásilkovny také ne. Pokud na poštu také ne. Pokud na vlastní výdejnu tak ano. Náklady v tomto mají všichni stejné a očividně za to něchtějí takové peníze, jako ty externí firmy, takže tím v podstatě pokrývají náklady.

    Jinak zrovna v tomto okamžiku máme poštovné za 89 Kč, osobní odběr ve vlastních výdejnách se u nás neplatí a skladem ve vlastním skladu (tedy ne u dodavatele) kousek od Brna máme právě nyní přesně 2 445 535 ks zboží, které můžeme v podstatě ihned expedovat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).