Ještě před několika lety byly velice populární srovnávací testy různých freemailových služeb. Dnes se s nimi v podstatě téměř nesetkáme. Proč? Možná proto, že nastavit nějaká kritéria srovnávání je poměrně obtížné. A také proto, že každý svůj e-mail již má a energie vynaložená na změnu se zdá být nerentabilní.
Pro mnoho uživatelů se zdá být život bez e-mailu téměř nemožný, ale jak dokazuje například jeden ze zaměstnanců IBM, i takový profesní život je uskutečnitelný. E-mail se však nezpochybnitelně stal zcela běžnou součástí našich dnů. Používáme ho nejen k práci, ale také k zábavě. Od kvalitního e-mailu požadujeme již nejen spolehlivost a velkou kapacitu schránky, ale také celé spektrum funkcí, které s e-mailem na první pohled vůbec nesouvisí.
Trendy a výhledy
Pokud se podíváme na to, kam se za posledních několik let online emailové klienty (a schránky s nimi) posunuly, není těžké najít a rozlišit hlavní trendy, které zřejmě budou stále více patrné i v budoucnosti.
Zatímco před pěti lety bylo 10 MB považováno za ohromný prostor, dnes spíše počítáme kapacity v gigabajtech, některé servery dokonce již nabízejí neomezenou kapacitu schránky. Google každý den přidá kolem dvou megabajtů místa navíc. Při běžné práci se tak jen málokomu podaří dosáhnout stropu v nabízené paměti. Po třech letech u Gmailu mám už několik let obsazeny 2–3 % kapacity. A asi nelze předpokládat jinak, než že se bude velikost schránky zvětšovat. Zajímavé je jiné paměťové omezení, a sice velikost přílohy. Pro e-mail je dnes brán jako standard maximálně 10 MB. Větší soubory musíte poslat skrze některou z úschoven.
Stále více je vidět také to, že e-mail není nejrychlejším způsobem komunikace. Pro někoho překvapivě se tak instant-messengery (IM) nestávají konkurenty e-mailů, ale jejich společníky či doplňky. Všichni velcí hráči na světovém Internetu mají svého IM implementovaného přímo do online klienta. Z českých zatím můžeme vidět propojení ICQ s Atlasem a stále více se spekuluje o tom, že Seznam přijde s Jabberem.
Zajímavý je trend v uživatelské přívětivosti. Stále více se objevují různé vyskakovací „infobubliny“, barevná menu, která mají jít ruku v ruce s přehledností. Při shánění informací o velikostech schránek jsem narazil na zajímavou věc. Pro spoustu webů není prioritou dobře napsaná nápověda. Buď je služba lokalizovaná bez nápovědy, nápovědu nahradil průvodce, často předpokládající, že je uživatel neprostý hlupák (např. u AOL), vhodný pro elementární seznámení, nebo nápověda není napsaná téměř vůbec. Jistě, najdou se některé výjimky, ale je docela dobře možné se zeptat, zdali nápovědám v obvyklých formách odzvonilo.
Zajímavým trendem (nejen českým) je podpora OpenID, kterou po Seznamu oznámilo také Centrum Holdings. Internetová občanka se tedy stane v nejbližších měsících běžnou součástí životů téměř všech uživatelů českého Internetu. A bezesporu bude zajímavé sledovat, jak se k ní postaví obyčejní uživatelé a zda ji začnou v míře větší než malé opravdu používat.
A samozřejmě je k vidění závod zcela klíčový. O nejlepší e-mail z hlediska filtrace spamu, virů a spolehlivosti. Zajímavé je, že mnohé e-mailové schránky jsou plné spamu, aniž by je kdo použil. Zde asi více než kde jinde vítězí na mezinárodním poli Google. A ani situace v Česku není za poslední rok špatná.
Zajímavostí českých e-mailových schránek je rozšiřování kapacity pomocí zaslání SMS (v ceně 3–6 Kč). Důvody shrnuje produktový manažer Seznamu Petr Přibyl: Stávající ověření pomocí SMS má smysl jen pro odlišení uživatelů, kteří chtějí rychle nějakou registraci od těch, kteří opravdu chtějí plně funkční e-mailovou schránku.
Tuzemská nabídka
Definovat, co je český Internet, je poněkud obtížné. Následující přehled služeb tedy odráží spíše situaci historicky danou než reálnou. A výběr je do značné míry ovlivněn subjektivně (například zařazení SMS.cz či O2active). Vždyť všechny servery čerpají z mezinárodních technologií a mnohé mají zahraniční vlastníky. Seznam není kompletní a nezahrnuje tedy všechny poskytovatele e-mailové adresy zdarma. Své případné zkušenosti můžete uvést v diskusi pod článkem. Řazení je abecední.
Atlas mail
Registrace probíhá bez problémů, až na jednu maličkost, kterou je informační bublina při opisování bezpečnostního kódu z obrázku. Nejen že se opisují jen některá písmena, ale ještě jejich část zastiňuje právě zmiňovaná bublina, která se objeví vždy, když píšete. Znaky si tedy musíte napočítat a zapamatovat dopředu.
Jako jediný český projekt nabízí propojení s IM. Konkrétně se jedná o ICQ a během registrace lze dokonce získat i účet u tohoto „kecálka“. K dispozici je POP3 i IMAP4. Vzhledově je velmi podobný Yahoo. Mezi příjemné a užitečné funkce patří i fulltextové prohledávání zpráv (zajímavé je, že funguje až 24 hodin po aktivaci).
Mezi přídavné funkce patří jednak poznámky, které jsou relativně velice jednoduché a strohé, ale pro základní rychlé poznámky postačí a snadná tvorba blogu. Základní kapacitu lze po zaslání textové zprávy (6 Kč) zvětšit na 1 GB. Schránka by se pak měla postupně dále zvětšovat.
Centrum mail
Centrum sází oproti Atlasu na poněkud skromnější a usedlejší vzhled. Registrace probíhá bez problémů.
Stejně jako Atlas i e-mail u Centra umožňuje práci se složkami, ale také se štítky, což je velice zajímavá kombinace. Předností je také nástroj na práci s poznámkami, který je podobný známějšímu Google Notebook. Podporu POP3 zde naleznete, ale za IMAP4 jen za příplatek 50 Kč. Zde se ale brzy možná dočkáme změny. Připravujeme několik bonusových služeb, žádná z nich nebude placená,
prozradil nám Ondřej Švihálek, ředitel pro komunitní služby Centrum Holdings.
Základní verze nabízí jen 20 MB prostoru pro e-maily, ale za příplatek 3 Kč (zajímavé je že stejná služba u sesterského Atlasu stojí dvojnásobek za poloviční kapacitu) získáte 2 GB kapacitu schránky. Příjemným překvapením je také poměrně přehledný a logicky řešený adresář.
Velice obstojný je antispamový a anitvirový filtr, který propustí nějaké „smetí“ jen zcela výjimečně. I přesto se Centrum chystá tuto službu vylepšit. Také v otázkách spolehlivosti se snaží Centrum Holdings nenechat nic náhodě: Věnujeme této záležitosti hodně pozornosti a úsilí. Vedle standardů, jako je například pravidelné zálohování, geograficky rozdílné rozložení hostingu a časté testování experty připravujeme některá další opatření,
dodává opět Ondřej Švihálek.
Klikni.cz
V tomto přehledu působí e-mail od Klikni možná poněkud nepatřičným dojmem. Jedná se o Google mail, poze s upravenou hlavičkou. Tento typ e-mailů je stále rozšířenější, a tak Klikni vnímejme především jako příklad či zástupce. Službu používá asi 70 tisíc lidí. Všeobecně je přechod Klikni na Google mail zahalen obchodním tajemstvím: Podmínky spolupráce nezveřejňujeme a freemail od Google byl době, kdy jsem jej připravovali, nejvýhodnějším řešením,
uvádí Renata Fiedlerová z Klikni.cz.
Oproti konkurenci se vyznačuje jak největší kapacitou (více než 7 GB a stále roste), tak největší možnou přílohou (20 MB). K dispozici je IMAP4 i POP3. Přenos dat probíhá šifrovanou formou, což zvyšuje zabezpečení soukromí (to umí z českých freemailů jen Sendmail). K dispozici je integrovaný IM GTalk, který nabízí snadnou možnost rychlé komunikace. Místo obvyklých složek zde naleznete štítky a jejich kombinaci s filtry.
Zaostává snad jen poněkud chudší adresář. Antispam a antivir fungují na výborné úrovni a množství chybně rozeznaných e-mailů je minimální. Samozřejmostí je robustní Google kalendář.
Sendmail
Tato nepříliš známá služba nabízí příjemný a přehledný vzhled. Registrace je jednoduchá a bezproblémová. K dispozici je nejen 10 MB schránka, ale také kvalitní čtečka RSS, předpověď počasí (bohužel z ČR jen pro Prahu), kalendář, úkolníček či poznámky.
Nechybí podpora IMAP4 či POP3. V českém prostředí potěší také podpora POP3s a IMAP4s. K dispozici jsou hned tři módy zobrazení. Od plného až po minimalistický design.
Během testování měla ale aplikace problém s tím, že se poměrně často odhlašovala. To jsou spolu s nedotaženou lokalizací a jen 10 MB schránkou asi největší (možná jediná) negativa této služby.
Seznam e-mail
Nejnavštěvovanější server českého Internetu nenechává rozhodně nic v oblasti emailových služeb náhodě. Spravuje přes 7,5 miliónu schránek, z nich je přes 5,6 miliónu aktivních. Meziroční nárůst počtu schránek je zhruba 1,5 miliónu.
Základní verze sice nabídne pouze 10 MB schránky, tu lze ale rozšířit zasláním textové zprávy (za 3 Kč) na 2 GB (maximálně 18 001 zpráv). Maximální velikost přílohy je 13 MB. Tu ale Seznam plánuje v nejbližší době zvětšit. Cílovou velikost nestanovil.
Zajímavý je vzhled klienta, který je možný pomocí předem předdefinovaných šablon měnit. K dispozici je také fulltextové vyhledávání, nechybí POP3. Za poměrně citelný nedostatek lze považovat absenci IMAP4.
Mezi užitečné funkce patří rychlé poznámky, práce se složkami či filtry. K vlastnímu účtu je možné připojit také vlastní fotografii, kterou uvidí příjemce, který také užívá Seznam e-mail. Mnozí uživatelé jistě potěší možnost výběru ze dvou možných e-mailových adres během odesílání, což ocení lidé kteří užívají dva a více adres, ale vše chtějí mít současně na jednom místě.
Mezi nejčastější neduhy patřila nižší spolehlivost (což se údajně zlepšilo) a také nemalé množství nevyžádané pošty. Právě spam je slabinou oproti konkurenci, protože Seznam často pustí i poměrně jasné a snadno odfiltrovatelné spamy. Antispamovou ochranu řešíme vlastními silami a na několika úrovních. Kromě klasické spamové filtrace, pro kterou si tvoříme vlastní sadu pravidel a užíváme komerční i nekomerční blacklisty, používáme graylisting, autoblokaci SMTP serverů a další technologie. Nutno dodat, že podobný boj jako s příchozím spamem vedeme i s odchozím,
uvádí produktový manažer Seznamu Petr Přibyl. Ten se vyjadřuje také k otázce spolehlivosti: „Nikdy neříkej "nikdy“, ale během posledního roku a půl jsme kompletně přepsali software pro datová úložiště, vyměnili hardware a máme data paralelně ve dvou serverovnách. Takže případ úplné ztráty dat by neměl nastat.
Poměrně dobře funguje také kontrola pravopisu. Zajímavá je také možnost zaslání SMS. Jedna stojí 1 Kč do domácí sítě a 3 Kč do zahraničí. Možná alespoň SMS do Vodafone by mohla být bezplatná.
SMS e-mail
Server, který se specializuje především na zasílání SMS, log či vyzváněcích melodií na mobilní telefony, nabízí e-mail jako zajímavou bonusovou službu. Zajímavé je, že již při registraci získáte kromě základního e-mailu zakončeného @sms.cz také jeho slovenskou variantu a hned si vyberete jeden z mnoha aliasů.
K dispozici je 100MB schránka s nepříliš kvalitním anitispamovým filtrem. Maximální počet doručených zpráv je jen 5000, chybí POP3 i IMAP4 (obojí je možné dokoupit). Mezi doplňky patří jednoduchý, ale ne moc šikovný kalendář s možností upozornění na nějakou událost. Nevýhodou je poněkud nepohodlný a pomalý e-mailový klient.
Co stojí za zmínku, je motivační program. Za každou zobrazenou stránku na serveru jsou vám přičteny body, které je možné vyměnit za různé bonusy. Mimo jiné i za podporu IMAP4 a POP3 u e-mailu. Aktivní a pravidelní uživatelé tak mohou tyto protokoly používat výměnou za konzumaci obsahu SMS webu.
O2 Active
Dříve Quick. Zajímavý, minimalistický koncept mailu, ve kterém se nelze ztratit. Kromě základní práce s poštou neumí v podstatě nic. Nabízí 100 MB schránku (s maximálně 1000 zpráv), což je v rámci ČR v základní verzi mírný nadstandard. K dispozici je jednoduchý adresář a možnost členění kontaktů do skupin.
Ovládání je řešeno poměrně nešťastně pomocí vyskakovacích oken. Psaní zpráv se nese v minimalistickém duchu. K dispozici je kontrola pravopisu. Chybí základní formátovací nástroje a maximální velikost přílohy je pouhé 2 MB.
Jednalo by se o zajímavý nástroj pro seniory, kteří mají problémy s orientací ve složitějších online aplikacích. Vzhledem k vyskakovacím oknům (která prohlížeče defautně blokují) ale ztrácí i tato možnost své opodstatnění.
Volný mail
Jeden z dnes již ne úplně nejznámějších a nejpoužívanějších e-mailů pochází z dílny společnosti Telekom Austria. Zajímavé je, že se nechce přiblížit či opisovat od větších a známějších freemailů, ale vyráží svou vlastní cestou.
K dispozici je v základní (bezplatné) verzi 250 MB místa na mailovou korespondenci a 50 MB úschovny. Do ní je možné nahrát větší soubory a místo obřích e-mailů zasílat odkaz právě na úschovnu. Konec konců maximální velikost přílohy je pouhých 5 MB.
Vyhledávat lze pouze v polích od, komu a předmět, což je dnes poněkud málo. Volný neumí práci se složkami a ani nenabízí dnes zcela běžné poznámky. Vzhled klienta jako by se zastavil kolem roku 2000.
Adresář podporuje import / export pomocí CSV. Nechybí tradiční podpora POP3, ale IMAP4 byste hledali marně. Oproti konkurenci je nevýhodou cena rozšíření schránky na 2 GB, která přijde na 29 Kč. Pokud jsou obchodní podmínky správné, dojde ke zmenšení úschovny na 10 MB, což by bylo absurdní. Mezi zajímavé bonusy patří například album (40 MB) či webhosting (10 MB) s technickou podporou 24/365.
Závěrečné shrnutí
Kdo se tedy stal celkovým vítězem? Jednoznačná odpověď zřejmě neexistuje. Pokud bychom zvažovali čistě technické parametry, pak by zřejmě soutěž ovládl Gmail (v Klikni provedení). Nejhezčí službou by pak mohl být pro náctileté Atlas a pro starší Sendmail. Pro ty co mají rádi retro styl nebo upřednostňují snadné ovládání, může být vhodnou volbou Volný.
Zde je zajímavé uvést, že u Seznamu se z žádným docházením zajímavých doménových jmen nesetkávají: Žádnou „lavinu“ nových domén nechystáme, především nové domény jsou stále velmi nevyužité. Zajímavé je, že tento požadavek nezaznívá ani od našich uživatelů. Nicméně přidání dalších domén je technologicky triviální, takže není problém se kdykoliv rozhodnout domény přidat,
uvádí opět Petr Přibyl.
Spíše než vítěze je tedy možné vyhlásit poraženého. Zřejmě nejslabším v celém testu se jevil O2 active, především díky absenci POP3 a naopak přítomnosti vyskakovacích oken, které činí službu pro celou řadu lidí nepoužitelnou a neoblíbenou.
A možná ještě jeden parametr je možné brát v úvahu: obsazenost jmen. novak@seznam.cz asi jen tak neseženete, ale Klikni či Sendmail jsou v tomto ohledu nadějnější. Volbou může také být samozřejmě některá ze zahraničních freemailových služeb.
velikost schránky (MB) | Velikost přílohy (MB) | Slu�by navíc | POP3 | IMAP4 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Atlas | 15** | 10 | ICQ, poznámky | @atlas.cz | Ano | Ano |
Centrum | 15* | 15 | 600 MB přílohy v rámci centrum.cz, pokročilé poznámky | @centrum.cz | Ano | ne |
Klikni | 7005 | 20 | Gtalk, kalendář,… | @klikni.cz | Ano | Ano |
O2 active | 100, ale maximálně jen 1000 zpráv | 2 | @o2active.cz | ne | ne | |
Sendmail | 10 | ? | RSS čtečka, poznámky, úkolovník, počasí,� | @sendmail.cz | Ano | Ano |
Seznam | 10* | 13 | poznámky, různé vzhledy, zasílání SMS | @seznam.cz, @email.cz | Ano | ne |
SMS | 100, ale maximálně jen 5000 zpráv | ? | alias navíc | @sms.cz, @sms.sk, aliasové domény | ne | ne |
Volný | 250+50 MB úschovna | 5 | Úschovna, 5× alias, album, webhosting | @volny.cz, @vol.cz, aliasové domény | Ano | ne |
* možno rozšířit za drobný příplatek na 2 GB
** možno rozšířit za drobný příplatek na 1 GB