E-mail versus Facebook

19. 6. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pokud si myslíte, že lidé díky Facebooku zapomínají číst e-maily, tak jste na omylu. Podle výsledků výzkumu zveřejněného na webu Mashable je pro nás e-mail stále komunikační jedničkou, a to s velkým předstihem před pronásledovateli ze stáje sociálních sítí.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Mashable se ptá, zda vede e-mail nebo Facebook, a hned odpovídá: je to jasné, stále dominuje e-mail. Pokud se po ránu nejdřív podíváte do doručené pošty, jste prý orientovaní na výsledek, o značky se na Internetu zajímáte, pouze když potřebujete vědět něco konkrétního. Oproti tomu ti, co začínají den s Facebookem, vítají obsah o značkách, interaktivní a zábavný a ani nemusí přímo souviset s pracovními úkoly. Tato definice se mi zdá trochu divná, ale budiž. Možná je na tom něco pravdy, že lidé začínající den s Facebookem nebo e-mailem mohou být v globálu trochu odlišní. Další zveřejněná čísla a informace jsou ale podle mého soudu mnohem zajímavější. Posuďte sami:

  • více než 50 % Američanů online se nejdříve podívá do mailboxu, až potom se dívají jinam
  • Facebook je první online činností pro 11 % Američanů (i to je myslím dobrý výsledek)
  • z uživatelů, co chodí na Facebook každý den, 69 % „má rádo“ nejméně jednu značku nebo firmu
  • z uživatelů, kteří používají Twitter každý den, 69 % sleduje alespoň jednu značku nebo firmu (Twitter a Facebook si tedy nemají co závidět, jejich uživatelé jsou z tohoto pohledu pro marketéry stejně důležití)
  • 43 % amerických internetových uživatelů sleduje nebo „má rádo“ alespoň jednu značku či firmu na Twitteru nebo Facebooku

Tolik to nejzajímavější ze studie. Facebook a Twitter už vůbec tedy nejsou služby, se kterými by většina z nás začínala den. Tedy jak kdo, já osobně začínám s Bitterem, cestou do práce. S e-mailem začínám pouze tehdy, když vím, že mě v mailboxu čeká něco opravdu důležitého (a to je naštěstí málokdy). Když jsem dva roky zpátky psal o Luisi Suarezovi, člověku, který se snaží e-mailovou komunikaci omezovat, zdálo se, že může přijít doba, kdy bude e-mail nenápadně nahrazován třeba sociálními sítěmi. Zatím se tak pochopitelně nestalo a asi další dlouhé roky to bude podobné. Důvody jsou jednoduché (uvádím ty markantní):

  • e-mail je dnes považován za „oficiální“ způsob komunikace, který je akceptován naprostou většinou jedinců i firem
  • na sociálních sítích nás stále není dost
  • lidé mohou mít problém s důvěrou v sociální sítě (to je spíš psychologický problém)
  • většina firem a úřadů zatím na sociálních sítích oficiálně není

Jak to bude se soubojem Facebook a další sociální sítě versus e-mail za dvacet let? Netroufám si tipovat, ale už ten fakt, jak rychle se ujal e-mail, napovídá, že se můžeme dočkat změn. Kde je dnes telegraf a fax? Kolik let dáme sociálním sítím (nejen Facebooku a dalším nyní známým sítím) na to, aby začaly e-mail dotahovat? Nestane se nakonec to, že vznikne nějaká nová univerzální sociální síť, která nahradí e-mail úplně? Můžeme tomu říkat třeba E-mail 2.0. Mohlo by jít o něco, co může skutečně nahradit e-mail, respektive rozšířit jeho služby a výhody vůbec. Mohlo by jít o interaktivní schránku, do které by všichni viděli (na vybraný obsah), mohli by ho komentovat a doplňovat. Prostě něco, co by spojovalo výhody e-mailu a Facebooku s tím, že by tomu uživatelé věřili a vzali by si to za své. Možná se něco takového už někde rodí…

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).