Provozovatel internetového obchodu Palmknihy.cz začne v nejbližších dnech prodávat e-knihy přes v Lucembursku registrovanou společnost Palmbooks S.à r.l.
Důvod je jednoduchý. Zatímco v Česku se platí z e-knih daň z přidané hodnoty ve výši 21 %, v Lucembursku, kde má mimo jiné sídlo i evropská pobočka společnosti Amazon, je DPH na knihy jen 3 %. Pro nakladatele zůstane podle našich informací i nadále obchodním partnerem firma Palmknihy s.r.o. Ta bude licence předprodávat lucemburské Palmbooks S.à r.l., která bude figurovat jako dodavatel pro koncové zákazníky.
Palmbooks S.à r.l. bude dodavatelem e-knih jak pro Česko, tak pro sousední Slovensko. Na slovenský trh Palmknihy vstoupily loni v září. E-knihy zde prodávaly prostřednictvím firmy Palmknihy SK s r.o., ve které drží padesátiprocentní podíl české Palmknihy a zbytek patřil společnosti Artforum, která na Slovensku provozuje stejnojmennou síť knihkupectví, knižní distribuci a nakladatelství. „Nechtěli jsme vstupovat na slovenský trh sami, protože by to nefungovalo,“ uvedl už loni v listopadu ředitel Palmknih Jiří Vlček.
V Palmknihách ale nebyli s výsledky společného projektu zřejmě spokojení, a tak z něj letos vycouvali. Napříště budou obsluhovat slovenský trh z Prahy, respektive prostřednictvím lucemburské dceřinky.
Firma ve ztrátě
Pro Palmknihy je založení Palmbooks S.à r.l. velmi důležitým krokem. Podstatně nižší sazba DPH může totiž přinést vyrovnání podmínek, které mají zahraniční subjekty, jimž na českém trhu Palmknihy konkurují (například Apple či Google).
Loni hospodaření firmy Palmknihy s.r.o. skončilo ztrátou 4,7 milionů Kč, zejména kvůli masivnějším investicím do reklamy. Jediný vlastník firmy akciovka Palmknihy Holding tak musel do společnosti Palmknihy s.r.o. začátkem letošního roku nalít další kapitál.
Palmbooks S.à r.l. bude také dodavatelem e-knih pro e-shop, který v nejbližších dnech spustí mediální skupina MAFRA. Pod značkou iDNES.cz bude nabízet sortiment sestávající z více než osmi tisíc titulů v elektronické podobě. Naopak dalšímu z důležitých obchodních partnerů, e-shopu Alza.cz, se kterým Palmknihy spolupracují na velkoobchodní bázi, bude e-knihy i nadále dodávat firma Palmknihy s.r.o.
Původně byly Palmknihy dodavatelem e-knih i pro internetový obchod Datartu. Obě firmy ale spolupráci letos ukončily. Nově tak Datart odebírá elektronické knihy od knižního distributora Kosmas.cz.
Až půl milionu e-knih
Ze zprávy o českém knižním trhu v letech 2012 a 2013, kterou v říjnu zveřejnil Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN), vyplývá, že velikost tuzemského trhu e-knih je vzhledem k celkové velikosti knižního trhu stále marginální.
V roce 2012 se prodej e‑knih údajně na celkovém obratu českého knižního trhu podílel pouze 0,35 %. Pro některá vydavatelství se ale elektronické knihy už staly nezanedbatelným zdrojem příjmů. Například nakladatelství Kniha Zlín uvádí, že se prodej e-knih na jeho celkovém obratu podílí již z více než 10 %; nakladatelství Domino udává 20 %. Existuje ale stále spousta nakladatelů, kteří zatím e‑knihy vůbec nevydávají.
Celkově by se letos v Česku mohlo podle různých odhadů prodat 400 až 500 tisíc e-knih. Palmknihy prodají každý měsíc zhruba 13 tisíc e-knih. Podle našich informací plánují v dohledné době výrazně rozšířit sortiment a to o statisíce titulů zahraniční literatury v originálním znění.