Pozemní digitální televizi sice budou moci diváci přijímat zdarma, to ale ještě neznamená, že s ní budou tolik spokojeni jako s placenými televizními službami. Myslí si to mluvčí největší tuzemské kabelové společnosti UPC František Malina, podle něhož DVB-T skrývá řadu problémů, kvůli kterým na něj mnoho diváků zanevře. Malina to napsal v aktuálním čísle oborového týdeníku Marketing&Media.
Zdarma ještě neznamená nejvýhodněji. A masový televizní divák, zvyklý obracet každou korunu, to ví. Zjišťuje, že se set-top-boxem pro terestrický digitální příjem je spojeno poměrně značné uživatelské nepohodlí včetně dodatečných nákladů chce ušetřit. Nemusí to být jen peníze, ale i čas a starosti. A placené televizní služby mu nabízí řadu výhod,
konstatuje Malina.
Mezi výhody pak mluvčí UPC vypočítává širší programovou nabídku a větší možnost výběru, protože počet pozemně šířených digitálních televizí bude omezen. Operátoři placených služeb podle něj navíc dokáží vyjít vstříc stále rostoucímu počtu cizinců a zájemců o cizí jazyky i různým minoritám a nabídnout zprávy jak na globální úrovni, tak z hlediska „pražské čtvrti“.
Druhou výhodou placené digitální televize je podle Maliny technický servis od operátora. Technický laik, který vyjde s terestrickým set-top-boxem v ruce před prodejnu, často neví, zda nakoupil dobře a jak s boxem naložit. Po jeho zprovoznění pak neví, kam se obrátit s případnými poruchami. Alternativní platformy přitom většinou nabídnou vše: set-top-box, instalaci, obměnu, automatické ladění a především stálou technickou podporu,
vypočítává mluvčí UPC.
Další přidanou službou jsou dodatečné služby, jako je nahrávání pořadů, zastavování živého vysílání, televize ve vysokém rozlišení obrazu, domácí videopůjčovny. Právě tyto platformy už dnes umí nabídnout i další služby, a sice telefon a internet. Divák umí ocenit, že je všechny dostává naráz a především v tzv. balíčku s výraznou slevou,
vysvětluje Malina. Divák navíc nemusí řešit otázku vypínání analogového vysílání ve svém regionu, operátor se o něj postará sám.
Krátce řečeno, argument televize zdarma až tak v praxi neplatí. Starší generace možná vnímá placenou televizi jako zbytný nadstandard, ale jak ukazují výzkumy sledovanosti, zájem o “ostatní“, tedy o (převážně) placené televize se za poslední léta u mladé generace více než zdvojnásobil,
upozorňuje Malina. Malé kabelové a satelitní televize vykazují v letošním roce průměrný denní podíl na sledovanosti přes 12 procent, společně s digitálními programy České televize a kanálem Nova Cinema dokonce 15 procent.