Spamem se zabývaly i politické špičky naší upřímné zemičky, tedy spíše jejich chytří poradci a poradkyně. Že z toho vzešel paskvil hodný dopracování, už víme. Ale snad už každému žije v počítači nějaký ten zabiják nechtěných emailů.
V mém případě se rozhodně výsledky dostavily. Na můj soukromý email mi chodí zhruba 5× méně spamu než před třemi až čtyřmi měsíci. Jsem z toho poněkud překvapen, čekal jsem, že i přes ta všemožná opatření se to bude ještě zhoršovat. V lepším případě stagnovat. Svůj díl na tom má samozřejmě spamový filtr. Ale, ač někteří s takovým postupem nebudou souhlasit, svůj díl na tom má i mé důsledné neuvádění emailových adres ve strojově čitelném tvaru. Místo zavináče používám [-at-] a jiné kombinace, což by mělo teoreticky sosače emailových adres alespoň na čas zmást.
Potud je tedy vše v pořádku. Když se spojí síly, troufám si říci dokonce i v globálním měřítku, nějaký výsledek se snad dostaví. Jenže antispamové systémy ohrožují i normální emailovou komunikaci. Za všechny jeden příklad.
Minulý týden jsem odeslal ze svého soukromého emailu podklady pro vytištění čehosi na offsetu. Odeslal jsem ho samozřejmě až po krátké emailové komunikaci s nejmenovanou tiskárnou. Email obsahoval navíc oproti předchozím emailům pouze přílohu o velikosti necelých 200 kB. Na odpověď jsem čekal marně. Po dvou dnech čekání jsem tedy poslal urgenci – již opět obyčejný email stejně jako na začátku. Zase dva dny nic. Přišel na řadu telefon a následující rozhovor:
EH: „Minulý týden jsem Vám posílal podklady pro tisk, dorazily? Posílal jsem je 15.9., odesílatel takový a takový.“
Tiskař: „Nic takového nepřišlo.“
EH: „Posílal jsem urgenci o dva dny později, ta taky nedorazila?“
Tiskař: „Bohužel, také nic. Malý moment, podívám se ještě, jestli to nespadlo do koše se spamem. Ten se nám tu ale sám vysypává.“
EH: „To je teda pěkný. Případně to mohu poslat znovu.“
Tiskař: „Ano, je to tu ještě ve složce se spamem. Oba emaily, podívám se na ně.“
…
EH: „Můžete mi vysvětlit, jak je možné, že přes bezproblémovou předchozí komunikaci se najednou moje emaily ocitnou mezi spamem? Mohl byste mi poslat kompletní hlavičku toho mého emailu?“
Tiskař: „Nevím, co po mě chcete, asi vám nepomůžu, tomuhle já nerozumím.“
…
EH: „Jakého emailového klienta používáte?“
Tiskař: „My tu máme mekyntoše a nějaký majkrosoft něco…“
Je zřejmé, že majitel tiskárny měl špatně nastavený spamový filtr, a jakmile jsem mu poslal přílohu, byl jsem označen za spammera a další emaily už putovaly do koše. Bohužel mu nikdo nevysvětlil, že tímto způsobem může přijít o zákazníky. A pravděpodobně také přichází. Hlavně, že mu nechodí žádný spam do jeho složky, že?
Majiteli tiskárny je to zřejmě jedno, ale mně rozhodně ne. Co když mi někdo poslal důležitý email, který ale stačil sežrat spamový filtr? Třeba jsem vyhrál milión, poslali mi oznámení emailem, na který musím zareagovat do 30 dnů. Jenže před tím už zareagoval spamový filtr a o výhru mě připravil. Jak z toho ven? Jak se nezbláznit ze spamů, ale zároveň ujistit ty, kteří mi něco poslali, že email dorazil? Mám vtíravý pocit toho, že mi utekla nějaká skvělá příležitost, jen kvůli spamovému filtru. Vím, že to zní trochu paranoidně. Ale to, že jsem paranoidní, ještě neznamená, že po mně nejdou, že?
Co takhle vybavit spamový filtr automatickou odpovědí? V případě, že spadne email mezi spamy, odešle se o tom automaticky upozornění odesílateli. Skutečný spammer se skutečnou emailovou adresou bude vědět, na čem je. Spammer s falešnou adresou samozřejmě nic nedostane, takže to nás netrápí. Ale slušný člověk se mě může pokusit kontaktovat jinak, když uvidí, že antispamová technika selhala.
Nejlepší obranou by samozřejmě bylo znemožnit spamerům rozesílat spamy. Všem nám je naprosto jasné, že tak jednoduché to ale nebude. Proti spamu se musí bojovat, o tom není sporu. Ale „vocamcaď pocamcaď.“ Žena, která bude tvrdohlavě trvat na používání antikoncepce, se nemůže divit, že ještě stále není v tom. Zkrátka, nic by se nemělo přehánět. Dokonce ani ochrana proti spamu.