Několikrát jste ze Seznamu odešel a zase jste se vrátil. Co vás do Seznamu vždy přilákalo zpět? A co vás tam nyní drží?
Já musím říci, že mám tu firmu rád.
Pracoval jste také určitou dobu pro Google. Jaké jsou rozdíly mezi Seznamem a Googlem z pohledu zaměstnance?
Obrovské. Firemní kultura je úplně jiná. Možná že v Googlu někde v ústředí mají kamarádskou atmosféru, nicméně zdálky to vidět není.
Myslíte si, že mezi zaměstnanci Googlu a Seznamu existuje vzájemná rivalita?
Rivalita na úrovni programátorů a lidí, co se zajímají o technologie, je minimální. Já znám spoustu lidí z Googlu, kamarádíme se a velice si jich vážím. Ta rivalita je spíše na úrovni firem, ale to je samozřejmě pochopitelné.
Nedávno jste spustili vyhledávání na zahraničních webech, které dodává Microsoft namísto Googlu. Co bylo impulsem k přechodu k novému dodavateli?
Pro nás je důležité, že Bing nám nabízí širší možnosti. Když to zjednoduším, tak Googlu jde hlavně o finanční výtěžnost vyhledávání, kdežto Microsoftu jde o obsazení trhu. V tomto ohledu je pro nás samozřejmě zajímavějším partnerem Microsoft, protože nám dává hodně volného prostoru. Nicméně musím říci, že Google nám dodával velice kvalitní data a byli jsme s tou spoluprácí výjimečně spokojeni.
Jaké má Bing oproti Googlu výhody a jaké naopak nevýhody?
Z našeho pohledu jsou ta řešení po technické stránce srovnatelná. Rozdíly jsou spíše na úrovni komunikace a obchodních podmínek. Případně podmínek, které se týkají vzhledu stránky. Další výhodu je, že podle nové smlouvy můžeme stránky s výsledky vyhledávání na zahraničních webech monetizovat přes Sklik. Dříve se na těchto stánkách zobrazovala reklama Google Adwords. Bing je silný zejména v oblasti oborového hledání, ale to Seznam zatím dostávat nebude, protože to pro český trh není připravené.
Jak se tedy liší podmínky pro Seznam, co se týče příjmů z reklamy?
Dříve byla situace taková, že se na stránkách s výsledky vyhledávání zobrazovaly reklamy Googlu a Seznam z nich dostával podíl. Nyní je situace taková, že u výsledků se zobrazují naše reklamy a Microsoft dostává podíl.
Je možné alespoň přibližně říci, jak vysoký podíl příjmů ze zmiňované reklamy Microsoft získá?
K tomu se nemohu vyjádřit.
Proč byl Microsoft ochotný vzdát se v Česku vlastní kontextové reklamy?
Microsoft nemá v České republice dostatek inzerentů. Seznam má mnohem větší pokrytí všech témat, která se vyhledávají.
Jak dlouho vlastně trval přechod na nové vyhledávání?
My jsme si to trochu zkomplikovali tím, že jsme samotný přechod spojili s určitým technologickým upgradem, který souvisí s novou podobou stránek výsledků vyhledávání. Jednalo se řádově o měsíce a hlavní práce byla na upgradu webové komponenty. Samotná změna poskytovatele z Google na Bing z našeho pohledu byla relativně nepatrná. Rozhraní se samozřejmě určitým způsobem liší, ale ty úpravy nebyly velké. Už jsme hovořili o přidání Skliku, nově se u výsledků hledání objevují upoutávky na hledání na českém Internetu. Sbírali jsme po světě data do našeptávače. Sbírali jsme také data pro screenshoty. K výsledkům vyhledávání ve světě nyní dodáváme vlastní screenshoty. Co se týče upoutávek na vyhledávání, tak se u výsledků vyhledávání na českém webu zobrazuje upoutávka na zahraniční vyhledávání a naopak.
Co se týče, vyhledávání obrázků, platí stále smlouva se společností Picsearch?
Ano, a jsme s ní relativně spokojeni.
Nenapadlo vás, že byste přešli i u vyhledávání obrázků na Bing?
Nás takové věci musejí samozřejmě napadat. Ale jiná věc je, jak to vyhodnotit.
Podle čeho jste dělali novou podobu webovky?
Děláme dlouhodobě výzkumy, jak uživatelé reagují na vyhledávání. Ukazuje se, že co se týče uživatelského rozhraní, tak nikde neděláme chybu, kterou bychom museli opravovat. Uživatelské testy jsme nyní nedělali, protože nové vyhledávání je velmi podobné vyhledávání v Česku.
A co screenshoty?
Uživatelé je mají rádi. Dokonce víme, že nám ubírají zisk. Přitahují pozornost uživatelů a my se tak připravujeme o příležitost, abychom více prokliků poslali na Sklik. Přijde nám to ale jako dobrá cena za pomoc uživatelům, kteří se podle screenshotů orientují.
Komerční odkazy budou jasně a zřetelně odlišeny od ostatních výsledků vyhledávání?
Ano, tak jako tomu je u vyhledávání v Česku.
Neobáváte se, že se do Bingu pustí SEO spameři?
To se určitě pustí. V tomto ohledu je ale pozice Microsoftu, respektive Bingu velice dobrá, protože pro ně ještě nikdo cíleně nespamuje. Až začne spousta lidí spamovat pro Bing, tak se teprve ukáže, jako dobře to mají udělané. Jinak co se týče spamu v našem fulltextovém vyhledávání, tak se s ním potýkáme neustále.
Jak je na tom Seznam se spamem třeba ve srovnání s Googlem?
My toho spamu máme o trochu více než Google, ale i na Googlu najdete velké množství přespamovaných dotazů.
Čím si vysvětlujete, že Seznam přitahuje spamery více než Google?
My to samozřejmě víme, ale nechceme to prozrazovat. Pokud říkám, že máme spamu více, je to relativní. Samozřejmě záleží na vzorku dotazů, které vyberu. Když hledám například katastrální mapy nebo půjčky, tak je Google na některých počítačích tak vyspamovaný, že téměř nic nenajde.
Jak se dá vlastně proti SEO spamerům účinně bojovat?
Je otázka jak definovat „bojovat“ a jak definovat „účinně“. Ono v podstatě nejde o boj proti spamu, jde o práci na zlepšování relevance výsledků. Kdybych vám řekl nějaké konkrétní postupy, tak bych spamerům pomáhal. Provozovatelé vyhledávačů mohou k této problematice poskytovat pouze rámcové informace. Radíme uživatelům: dělejte kvalitní obsah, odkazujte pouze na důvěryhodné weby atd.
Když se bavíme o vyhledávání v zahraničí, kolik tvoří procent z celkového vyhledávání na Seznamu?
Jsou to jednotky procent.
Blíží se to deseti procentům?
Jsou to jednotky procent. Nerad bych prozrazoval konkrétnější čísla, nicméně si z toho můžete odvodit, jakou důležitost vyhledávání v zahraničí pro Seznam má. Samozřejmě pro Microsoft a pro Bing to znamená dramatický nárůst na českém trhu, výrazně jim to navýší počet vyhledávání v České republice. Pro Google to může být naopak ztráta.
O kolik jim naroste podíl na českém trhu?
Je to méně než jedno procento, ale i tak to pro Microsoft znamená výrazný nárůst.
Co si myslíte o nedávno ohlášené dohodě Microsoftu a Yahoo? Nestane se Yahoo tím, že se ochudí o vlastní vyhledávací technologii, pouhým prodejcem reklamy?
Je to tak. Yahoo tím v podstatě ztrácí na významu.
Bude toto spojení mít i nějaký pozitivní vliv na trh vyhledávačů?
Konkurenční boj se zkoncentruje mezi Google a Microsoft. Z tohoto boje budou samozřejmě těžit hlavně uživatelé, nejenom v Americe, ve světě, ale také u nás. Mohou nastat dva scénáře. Tím, že obě strany budou investovat stále větší prostředky do vyhledávací technologie, tak se vyhledávací algoritmy stanou tak skvělé, že potom pro ně bude snadné je převést na český trh, případně na jiné trhy. Nebo se Microsoft a Google natolik poperou v Americe, že na ostatní trhy zapomenou.
Vznikla dohoda Yahoo a Microsoftu z nějaké globální ambice nebo jde spíše o dohodu primárně pro americký trh?
Jak znám americké firmy typu Microsoft, Google, Yahoo, tak podobné dohody uzavírají pro americký trh.
Jde ve skutečnosti Microsoftu o získání nových uživatelů a větší podílu na poli vyhledávačů?
Microsoftu jde primárně o technologie. Vyhledávání Yahoo vzniklo historicky spojením několika velmi úspěšných vyhledávačů. Microsoft vyhledávací technologii Yahoo určitě využije pro zdokonalení Bingu. Vůbec bych se nedivil, kdyby Microsoft kromě myšlenkové inspirace využil i kusy kódu.
Yahoo ušetří na nákladech za vývoj vyhledávací technologie, myslíte si, že se mohou uživatelé těšit na větší investice do vylepšování ostatních služeb, které má Yahoo v portfoliu?
Ušetřené peníze mohou samozřejmě jít do vývoje nových služeb nebo také do zisku.
Zastarávala v poslední době vyhledávací technologie Yahoo?
Neznal jsem ji samozřejmě zevnitř, ale co jsem měl možnost vidět, tak si myslím, že nezastarávala. Vyhledávač Yahoo je dlouhodobě silný v řazených výsledcích bez ohledu typ dotazu. Pokud se vrátím k Bingu, tak ten je silný ve strukturování odpovědi.
Podaří se Microsoftu díky této a dalším dohodám konečně prorazit na poli vyhledávačů?
Ukazuje se, že loajalita uživatelů v oblasti internetových vyhledávačů je překvapivě vysoká. Pokud běžný uživatel používá konkrétní vyhledávač, naučí se určitý postup, tak své návyky zpravidla mění jen velmi zřídka. K přechodu na nový vyhledávač jej přesvědčí nespokojenost s tím stávajícím, pokud zároveň přijde nějaký marketingový podnět (nejčastěji doporučení známých), proč používat něco jiného.
Hraje svou roli i podvědomí o značce? Seznam v Česku a Google ve světě jsou přece symbolem pro internetové vyhledávání…
Určitě. Když jsou uživatelé spokojeni se stávajícími službami, tak nemají důvod používat služby jiné. Když se ale podíváme na jiné české vyhledávače, tak u nich uživatelé mají důvod používat jiné služby, protože to, co dostávají na prvních místech ve výsledcích, jsou zaplacené výsledky.
Neměl s placenými výsledky v minulosti problém i Seznam?
Od 15. března 2005 placené výsledky ve výsledcích vyhledávání na Seznamu nemáme.
Připravuje Seznam ještě v letošním roce nějaké novinky nebo upgrady svých služeb?
Mohu prozradit, že připravujeme technologický upgrade na Zboží.cz. Chceme přijít s kvalitnějším vyhledáváním, které uživatelům usnadní vyhledávání a zpřesní jeho výsledky. Vyvíjíme zajímavou technologii, kdy se vyhledávací stroje snažíme naučit význam slov.
Inspirujete se v případě Zboží.cz obdobnými službami u nás nebo v zahraničí?
Byli jsme se podívat například v Rusku, ale tamní inspirace je pro nás nepoužitelná, protože používají lacinou pracovní sílu, aby výrobky ručně zařazovala do jednotlivých kategorií. My chceme jít cestou automatizovaného rozpoznávání.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz