Před několika dny ohlásil Apple významnou iniciativu v oblasti učebnic a výukových materiálů. U nás to poněkud krátkozrace přešlo bez povšimnutí, protože se nás to bezprostředně a jakoby netýká. Jo kdyby to byl nový iPhone, to by se všichni novináři stavěli do fronty.
V krátkosti jde o následující: Apple nabídl jednak publikační platformu pro učebnice zdarma, tj. iBooks Author, a aplikace pro iTunes U (U jako University), a současně dohodu s některými největšími vydavateli výukových materiálů v angličtině o tom, že budou přepracovány do interaktivní podoby a k dispozici jako e-knihy či e-learningové materiály pro iPad. Docela zásadní a ve stylu Apple obchodně čistá je cenová nabídka – chcete-li s námi publikovat, nesmí žádná učebnice stát víc než 14,99 dolaru (cca dvě stovky). To je větší průlom, než se zdá – učebnice na americkém trhu stojí typicky od 65 po 120 dolarů. Apple tedy musel přesvědčit vydavatele, aby svoje materiály výrazně zlevnili. Ale nemuselo to být tak obtížné, jak ukáže jednoduchá kalkulace. Tištěné publikace jsou totiž jednak hodně nákladné na výrobu – speciální formy vazby, trvanlivost, barevný tisk a podobně – a mezi dětmi se dědí, vydrží údajně okolo osmi let, tedy útrata 65–120 dolarů se rozloží na tuto dobu. Applovských patnáct dolarů znamená – patnáct dolarů každý rok.
Pět miliard za učebnice
Apple iBooks Author: krásně a pohodlně vysázíte elektronickou knížku v ePub formátu a můžete ji prodávat. Ovšem pouze v Apple iBookstore a ve formátu, který není plně ePub3 kompatibilní.
V první fázi jde především o učebnice na americkém trhu pro nižší stupně škol, řazené do tzv. kategorie K-12. Těch se v USA ročně prodá za pět a půl miliardy dolarů, vyšší vzdělání trží dalších čtyři a půl miliardy. A to je pouze americký trh – sice bohatý, ale žijí na něm pořád nějaká tři procenta světové populace. Sčítejte a násobte: trh, na který Apple upřel svůj zrak, je obrovský.
Druhé podání Applu
Dnes se málo ví, že bez úspěchu v americkém školství před třiceti lety by tu možná Apple ani nebyl. Počítač Apple IIe se totiž podařilo firmě dostat do amerických škol, kde se stal na dlouhou dobu určitou normou a přispěl stálým a nemalým tokem peněz, který firma, trápící se v té době s drahým vývojem, ještě dražší stavbou vlastních továren a výrobky, které se staly propadáky (Lisa, první Macintosh), potřebovala k přežití.
Po návratu Jobse a povstání z popela se Apple školství cílenými produkty moc nevěnoval. Microsoft měl příležitost, ale nevyužil ji – paradoxně díky tomu, že je moc demokratický, že do školství nešel s vertikálně integrovaným produktem, ale umožnil tvořit e-learningové produkty kdekomu, výsledkem čehož je jsou mraky produktů s nepatrnými tržními podíly, neexistence standardu… a dominance papíru ve školství po dalších třicet let.
Jde hlavně o iPady
Pochopitelně, Applu jde v první řadě o iPady. Ty jsou pro firmu pekelně profitabilní a pokud by se firmě podařilo prosadit je do škol jako nezbytnou učební pomůcku, nejenomže vydělá další miliardy, ale hlavně si firma vychová juniorku, která už pak nebude používat nic jiného, žádný Android, žádné Windows.
Elektronická učebnice na iPadu je prostě paráda. Do Kindle ji ale Apple přenést neumožní, ani nikam jinam. Uzamčení na ekosystém Apple je tu dokonalé.
Osobně se domnívám, že tablety se stanou nezbytnou součástí školní brašničky dříve nebo později, a že nahradí většinu výukových materiálů. Člověk pracující s iPadem výukové materiály, šikovné, atraktivní, přitahující pozornost dětí, obsahově bohaté, lákající k využívání doslova vidí před očima. Není těžké si představit, jakým výborným materiálem a prostředkem lákajícím ke kreativitě a k interaktivitě (na rozdíl od dnešního memorování) mohou být a budou.
Nejde tedy ani o to, zda se tablety stanou učebními pomůckami či ne, ale jaký koncept či který výrobce, která platforma zvítězí. Zda “autoritativní”, uzavřený koncept Applu, který řekne můžete si dělat co chcete, pokud s tím ovšem budu souhlasit, nebo pole působnosti otevřené pro každého. Zda katedrála nebo bazar, řečeno s klasikem
To jsou paradoxy
V historické paralele byl katedrálou (uzavřeným řešením, systémem se shora religiózně vynucovanými pravidly atd.) Microsoft, a bazarem Linux. Dnes je vedle Applu Microsoft skoro dokonalým bazarem: poskytuje operační systém, který si může instalovat kdokoli kamkoli, poskytuje vývojové nástroje, které může používat kdokoli, vyrábět s nimi cokoli, prodávat to kdekoli, chtít za to jakékoli peníze, nikoho se neptat a nikomu za to neplatit žádné provize. Dokonalou katedrálou je nyní Apple.
Kdo zvítězí? Je těžko říci, zda fenomenální úspěchy Applu jsou dány principem (vertikálně uzavřené řešení) či osobním kouzelnictvím Steva Jobse. Myslím si, že vertikálně uzavřené řešení je nesmírně náročné na správnost rozhodnutí a bezchybnost provedení u velmi úzké skupiny lidí, tj. monarchy a jeho pobočníků. Podaří-li se to, je to vítězné řešení. Je-li monarcha hňup, je to porážka se vším všudy. Otevřené řešení není vázané na jednu osobu, k cíli se blíží též, ale pomaleji a chaoticky.
Microsoft a jeho Courier měl být další progresivní vizí budoucnosti tabletu v roce 2009. Podobných progresivních vizí má Microsoft mnoho, jen málo ale v regálech a ještě méně v taškách uživatelů.
Je tu ale ještě jeden faktor, a tou je výchozí pozice. Apple je dnes nesmírně silná firma, vítězný hráč v tabletech a nejen v nich. Povšimněme si, že silní výrobci s historicky dobrými schopnostmi prodávat do státní správy (Dell, HP, IBM) to v tabletech vlastně zabalili, a zbývají asijské společnosti – také dnes obří firmy (Samsung atd.), kteří ale do governmentu západních zemí moc nepronikli.
A co v Česku
Ani v Americe nemůže Apple doufat, že se mu podaří dobýt trh přes noc, tak jako se to stalo s jeho jinými výrobky z poslední doby. Školství je konzervativní a pomalé všude na světě, nejkratší časovou jednotkou je zde rok, a kompletní změny výukového procesu se dělají jednou za generaci.
Česko je od cíle samozřejmě ještě dále. Americké výukové materiály pro iPad jsou nám zde k ničemu; trh je maličký a ultrakonzervativní (nejmenší zdejší časovou jednotkou je vyhynutí učitelek pamatujících Klementa Gottwalda) a taky chudý, patnáct tisíc na tablet každá rodina pro své dítě nemá a nedá. Ale i zde se rodí spousta škol, které to nechtějí dělat postaru, a nemusí jít jen o školy soukromé; myslím, že v těchto školách už učitelé i ředitelé iPad nebo jiný tablet mají a je jim jasné, jak bezvadná učební pomůcka by to byla. A dobře si uvědomí jednu výhodu digitálního řešení: levnou tvorbu, až dokonce samotvorbu (nemusí na to být programátor, i počítačově trochu zdatný pedagog to vytvoří) učebních pomůcek. To si časem uvědomí i producenti dnešních učebnic – že “první výtisk” elektronické učebnice bude stát o kousek víc než obdobný prototyp vysázený na počítači, ale že pak už jsou další náklady v podstatě nulové, na rozdíl od papírové učebnice.
I proto si koncept uvedený Applem zaslouží naši velkou pozornost, mediální prostor, odbornou diskusi a podnikatelské aktivity, které se pokusí prorazit hlavou betonovou zeď obklopující české školství.