Vlákno názorů k článku Doručení SMS podle Applu stojí na „subjektivní víře“. Co říkají operátoři? od Libb - Měl by to řešit ten, kdo zavedl nové...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 11. 2014 15:23

    Libb

    Měl by to řešit ten, kdo zavedl nové chování, a to je Apple.
    Nemám iPhone a nikdy jsem neměl, nevím tedy, jak moc je uživatel upozorněn, že místo klasické SMS se bude odesílat nějaká iMessage, ale nevidím problém v tom, zkusit poslat iMessage, pokud nedojde, pingnu zařízení, není-li online, pošlu normální SMS a nastavím mu status jako non-iMessage, dokud se to číslo samo nepřihlásí jako iOS.

    Vy píšete o situaci, kdy něco změnil příjemce, to se mně třeba stalo s WhatsApp, kdy jsem chvíli nemohl přijít na to, jak dát ostatním vědět, že jsem program přestal používat a tam je to opravdu můj problém, ale pokud by WhatsApp přebila aplikaci pro SMS a sama volila odesílání zpráv ve své síti, když uživatel chce poslat SMS, tak by to byl problém aplikace.

    Ale nevím, jestli uživatel tuto službu musí povolit a nebo se aktivuje sama a jestli a jak je o tomto chování informován.

  • 25. 11. 2014 10:34

    Nikdo (neregistrovaný)

    Tady se nabízí jenom jedna otázka, a to jestli je ta funkce zapnutá standardně, aniž by o tom uživatel věděl. Pak by byla stížnost oprávněná. Pokud si to ale uživatel zapne sám a pak se nezajímá, je to jeho problém.

  • 25. 11. 2014 12:29

    lol (neregistrovaný)

    ano, ale upozorni pri tom uzivatela, ze ak si iMessage zapne, bude sa pri vymene telefonu za ne-apple musiet v buducnosti niekde odhlasit ak chce aby mu ludia s iPhone mohli aj nadalej posielat SMS spravy?

  • 25. 11. 2014 13:43

    Josef Chroustal (neregistrovaný)

    "Tudíž je logické, že operátor toto negarantuje, když neví, co se děje na druhé straně."

    To je sice pravda, nicméně mě napadá i pohled té první strany. Dejme tomu, že napíšu SMS/MMS a stisknu čudlík Odeslat. V ten moment tu zprávu přebírá operátor s tím, že se ji pokusí (protože negarantováno) doručit. Zároveň si strhne odpovídající sumu dle příslušného tarifu za odeslání zprávy. Poté z nějakých důvodů (které operátora nezajímají a vpodstatě nezajímají ani mě) zpráva nebude doručena. Takže jsem zaplatil za nějakou službu, která ale nebyla poskytnuta, resp. nebyla cele poskytnuta tak, jak se dle specifikací či popisu dalo očekávat, že poskytnuta bude. Za co jsem tedy zaplatil? De facto jen a pouze za možnost, že napíšu a odešlu SMS a ona možná bude doručena. Její doručení už však součástí ceny není? Nemělo by být normální vracet peníze, příp. jejich část, za neposkytnutou­/neúplnou službu? Jistě, odeslání a doručování SMS využívá určitou infrastrukuru, jejíž provoz něco stojí. Tudíž nějakou část té celkové sumy za SMS odečíst za "pokus". Ale vzít si peníze za něco, co pak neposkytnu úplně mi přijde... divné.

  • 25. 11. 2014 13:57

    Nikdo (neregistrovaný)

    Ty platíš za odeslání sms, ne za její doručení. Ačkoliv bys mohl očekávat že je doručení samozřejmost, tak zkrátka není a ve službě kterou platíš není o doručení ani zmínka.
    Nehledě na to že to důvod nedoručení nemusí být u tvého operátora, ale u operátora příjemce, jeho telefonu,... tvůj operátor ve většině případů pravděpodobně ani neví že sms nebyla doručena, těžko tedy může provádět nějaké kompenzace.

  • 25. 11. 2014 14:03

    adx (neregistrovaný)

    U SMS (pro jednoduchost se nebavme o mezinarodnich SMSkach, nebo SMSkach v roamingu) to funguje tak, ze po odeslani SMS z mobilu putuje SMSka z radiove site do zarizeni, kteremsu se rika SMS centrum (te mobilni site, kam patri odesilatel).

    Toto SMS centrum se podle cisla prijemce snazi urci ke kteremu opertorovi to patri (prefix mobilniho cisla plus databaze prenesenych cisel). S touto siti se pak spoji a snazi se do ni dorucit zpravu. Tato zprava jde rovnou do telefonu prijemce, jiz se nikde "nebufferuje".

    Pokus o doruceni muze skoncit chybou typu "neznam takove cislo", pak se zprava dale nedorucuje, nebo typu "cislo je nedostupne". Pak se pokus o doruceni opakuje podle nejakeho "retry schematu". Pripadne muze SMS cetrum pozadat o notifikaci aby mu sit prijemce rekla ze se cislo jiz prihlasilo do site. Pak prijemce dostane zpravy ihned, jak se prihlasi k siti. (pokud vse funguje jak ma a hosi od zlute reky neco nezvrzali).

    K penezum - zaznam o doruceni SMS se generuje az v okamziku, kdy cilova sit potvrdi, ze SMSku dostala (dorucila ji do telefonu prijemce). Z toho se pocita mezioperatorske vyrovnani (interconect), stejny zaznam se vyuziva pro pocitani penez zakaznikovi. Tj. SMSka co nedorazila (z pohledu operatora), by se vam na vyuctovani objevit nemela.

    Apple zrejme nema podchycene odhlasovani ucastniku z toho jeho iMessagingu nebo jak se to jmenuje.

  • 25. 11. 2014 22:28

    dino

    To je ta klíčová otázka, platíme za doručení SMS nebo za to, že se operátor pokusí SMS doručit? Podle mě to první nedává moc smysl, operátor vezme moji SMS, předá ji jinému operátorovi a co ten můj pak zmůže? Leda zkoušet to v případě nepotvrzeného doručení znova, ale to je tak vše.

    Osobně to vnímám tak, že platím za to, že operátor udělá vše, co je v jeho silách, aby zprávu doručil, tedy primárně aby v případě, že číslo, na nějž zprávu posílám, je schopné zprávu přijmout (existující číslo v, zapnutém zařízení schopném příjmu SMS v dosahu signálu), byla zpráva doručena - protože to je to, o co mi v drtivé většině případů jde, doručit zprávu někomu, kdo se tomu sám "aktivně nebrání".

  • 25. 11. 2014 22:37

    dino

    Právě proto jsem to takto uvedl, aby bylo snadné mě vyvést z omylu v případě, že se mýlím v základním předpokladu. Ovšem pokud je pravda, že se iMessage skutečně musí zapnout (jak tu napsalo několik diskutujících), pak to znamená, že se nemýlím a skutečně jde o režim "budeme si mailovat" (a tedy v tom, v čem vidíte (primární) problém Vy, asi nebude, "vypnutí SMS" není výchozím stavem).

    Nepopírám možnost, že Apple nedostatečně komunikuje, co se stane, když si iMessage zapnu a pak přejdu na Android, ale to nemění nic na tom, že problém způsobila akce uživatele, akce, kterou provést mohl ale nemusel.

  • 25. 11. 2014 22:51

    dino

    Tady by mohlo hrát roli to, že zatímco u nás je samozřejmé, že se za (lokální) příchozí SMS neplatí, v USA to samozřejmé není. A pokud se za iMessage neplatí (proč by mělo, zvláště za kus), pak by mě nepotěšilo, kdybych byl chvíli mimo dosah internetu, někdo se rozhodl si se mnou pokecat a začaly by mi místo iMessages chodit SMSky.

    V tu chvíli bych silně preferoval variantu, aby se mi iMessages doručily až ve chvíli, kdy budu zase online, a lepší varianta by byla i to, aby se mi nedoručilo vůbec nic.

  • 25. 11. 2014 22:52

    dino

    Tady by mohlo hrát roli to, že zatímco u nás je samozřejmé, že se za (lokální) příchozí SMS neplatí, v USA to samozřejmé není. A pokud se za iMessage neplatí (proč by mělo, zvláště za kus), pak by mě nepotěšilo, kdybych byl chvíli mimo dosah internetu, někdo se rozhodl si se mnou pokecat a začaly by mi místo iMessages chodit SMSky.

    V tu chvíli bych silně preferoval variantu, aby se mi iMessages doručily až ve chvíli, kdy budu zase online, a lepší varianta by byla i to, aby se mi nedoručilo vůbec nic.

    A vlastně totéž bude platit i na straně odesílatele, posílám iMessage někomu, komu běžně iMessages chodí, přepnout to někde na pozadí na SMSky jen proto, že je příjemce zrovna ve sklepě, fakt nezní jako dobrý nápad.

  • 25. 11. 2014 11:42

    Nikdo (neregistrovaný)

    Dle informace od užívatele vejš se telefon ptá, jestli má iMessages zapnout. Takže nic že uživatel neví.

  • 25. 11. 2014 13:56

    Vindis

    Tak na to se zeptej redakce nebo přímo operátorů, jak toto řeší. Jako je to zajímavá otázka. Poslání SMS je zpoplatněno, tudíž se očekává, že zpráva se doručí, jinak to nedává smysl. Leda-by to byla finta a zpoplatněno je skutečně jen odeslání, ale už ne doručení. Ostatně jak chceš třeba řešit situaci, kdy dojde k odeslání, i k doručeni, ale druhá strana si přesto zprávu nepřečte. Z principu by to také nemělo být zpoplatněno, když si to druhá strana nepřečetla - nedošlo ke kompletnímu stavu ;)

  • 25. 11. 2014 9:55

    dino

    Sice iSvět neznám, ale pokud jsem pochopil informace v článku, Apple umožňuje si nastavit, zda bude SMS zpracovávána jako SMS nebo jako "e-mail". Pokud tomu tak je, jsme v situaci, kdy se uživatelé rozhodli "kašleme na SMS, budeme si mailovat", přičemž problém nastal ve chvíli, kdy zamýšlený příjemce nedoručené zprávy přešel ze zařízení, které umí "e-mail", na zařízení, které "e-mail" neumí, aniž o tom dal komukoliv vědět.

    Je to opravdu zjevně chyba Apple? Jak by měl Apple zjistit, že konkrétní uživatel přešel na Android? Když se týden "neozve", znamená to, že přešel na Android, nebo prostě jen to, že má týden vypnuté Apple zařízení, případně je mimo internetové spojení?

    Uživatel prostě provedl změnu, která znemožnila "doručit e-mail". Když svůj telefon nahradím speciálně upraveným, který nebude schopen přijímat SMS, je zjevné, že bude chyba někoho jiného, že se mi přestanou doručovat SMS? Vždyť jen vyměním zařízení, které umí SMS, za zařízení, které SMS neumí, řešení ale pořád existuje, operátor mi může zavolat a tu zprávu přečíst... Nebo by to měl řešit výrobce telefonu, z něhož byla ta SMS odeslána?

  • 25. 11. 2014 10:26

    Vindis

    Je to tak. Operátoři nebo výrobci nemají jak ovlivnit chování zákazníků. Když zákazník změní telefon, tak se o tom nikdo nedozví. Teda operátor se to dozví, ale jen z výpisu logů - SIM karta registruje jiný IMEI (telefon).
    Stejně tak nikdo nemůže ovlivnit to, jaké technické prostředky zákazník použije. Může mít telefon co neumí SMS (sice blbost). Může SMS blokovat. Přestane používat iMessage.
    Stejně tak nikdo nemůže ovlivnit to, že zákazník SIM kartu zahodí, ztratí, ocitne se na opuštěném ostrově nebo umře.

    Tudíž je logické, že operátor toto negarantuje, když neví, co se děje na druhé straně.

  • 25. 11. 2014 11:41

    xergic (neregistrovaný)

    Jo, tu vaši odpověď jste uvedl přesně :)

    Ne, je to jinak. Při nastavování se telefon uživatele zeptá, jestli chce iMessage používat. Může si dokonce nastavit, jestli se má služba vázat na tel. číslo, e-mail nebo na obojí. Tady je problém akorát to upozornění, že je potřeba to nějakým způsobem deaktivovat, protože to je čistě na uživateli (viz diskuze výše).

    A že to nejde snadno přepnout? V Nastavení > Zprávy je čudlík na vypnutí iMessage hned nahoře... A je tam i odkaz na web, kde si uživatel může přečíst víc.

  • 25. 11. 2014 12:25

    murd (neregistrovaný)

    "A že to nejde snadno přepnout? V Nastavení > Zprávy je čudlík na vypnutí iMessage hned nahoře... A je tam i odkaz na web, kde si uživatel může přečíst víc"

    Ano, to je opravdu uzitecne, ta volba, kdyz uz nemas iPhone.

    Apple tu funkci prezentoval tak, ze pokud druha strana je offline nebo nema iOS, posle se sms. Pokud je online a ma iOS, posle se iMessage.

  • 25. 11. 2014 11:24

    Thread (neregistrovaný)

    Klasická odpověď ve stylu "sice o tom vůbec nic nevím ale podle mě je to takhle." :)

    Problém je v tom, že se uživatelé nerozhodli "budeme si mailovat". Tohle rozhodnutí za ně dělá Apple, nejde to nijak snadno přepnout a pokud to člověk příliš nezkoumá, tak ani nepozná rozdíl.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).