Doručení SMS podle Applu stojí na „subjektivní víře“. Co říkají operátoři?

25. 11. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Uživatelé Androidu, kteří na něj přešli z iOS, nedostávali SMS poslané jejich kontaktům z iPhone. Případ míří k soudu. Jak je to s posíláním SMS u nás?

Apple reagoval na soudní spor, který se týká nedoručených SMS, jednoduše: upozornil, že obdržení SMS není ani právem, ani není nijak zaručeno. Podle Reuters navíc doslova upozorňuje, že „právo neposkytuje řešení pro situaci, kdy technologie nefunguje tak, jak lidé subjektivně věří, že by fungovat měla“.

Soudní pře se týká situace, kdy uživatel iPhonu přešel na Android. V takovémto případě mu SMS zprávy posílané od jeho kontaktů z iPhonu nepřicházely, protože iOS byl stále přesvědčen, že cílový uživatel používá zařízení od Applu a místo doručení přes klasické SMS se zprávy neúspěšně pokoušel doručit přes iMessage (tedy ne jako SMS, ale přes internet). Zjevná chyba na straně těch, kdo toto řešení vytvořili, ale jak už bylo řečeno, „zjevná“ v tomto případě je čistě subjektivní názor. Jakkoliv je to, a to prostě je nutno zopakovat, dost zjevné.

Samotný soudní spor se samozřejmě netýká toho, že programátoři Applu udělali chybu, ale prostého faktu, že Apple zapomněl zákazníky informovat o tom, že při přechodu na Android (ale i na jakékoliv jiné systémy) nebudou od svých kontaktů v iPhonu dostávat zprávy. Součástí sporu je i možnost, že Apple porušil zákony týkající se nekalé soutěže.

Apple se brání tím, že nikde netvrdil, že iMessage či Messages rozpoznají, že uživatel přešel na konkurenční zařízení. Problém s přechody se projevil už před řadou měsíců a nakonec vedl k tomu, že Apple uvedl pomůcku pro zrušení registrace telefonu pro iMessage. Tu potřebuje každý, kdo již nemůže použít iPhone pro deaktivaci iMessage přímo v nastavení telefonu. 

Není nezajímavé, že soudní spor začal už v letos v květnu. Žaloba navíc uvádí, že mohlo dojít k narušení smlouvy mezi žalující a Verizon Wireless. Zajímavé je to ještě více, protože obecně u SMS služeb obvykle platí, že nezaručují doručení zprávy. Nejenom v určitém čase, ale doručení vůbec.

Jak jsme na tom v Česku s doručením SMS

Je poslání SMS zprávy v sítích českých operátorů spojeno s nějakou zárukou doručení? V zásadě není. Ale když se operátorů zeptáte, tak odpověď „není zaručeno“ přímo nedostanete. Podívejte se, jak doručitelnost SMS sami definují:

T-Mobile

Služba krátkých textových zpráv (SMS) patří mezi základní služby, které T-Mobile Czech Republic a.s. nabízí (viz. čl. 3.2.1. Všeobecných podmínek) a vztahuje se na ní obvyklá garance kvality poskytovaných služeb. Ve vztahu k SMS žádná specifická úprava „doručitelnosti“ SMS uplatňována není, protože platnost SMS si může nastavit i sám odesílající ve vlastním telefonu a nemůžeme zajistit, že v období platnosti zprávy bude adresát dostupný (například, že nemá vypnutý telefon či že se nenachází v oblasti nepokryté signálem) či že doručování SMS na svůj telefon nezablokoval (buď úplně či z některých čísel). Co se týče technického nastavení na straně naší společnosti informujeme pouze zákazníky, že maximální čas, po který je zpráva uložena na SMS centru, je 72 hodin.

O2

Jako operátor doručení SMS negarantujeme, protože nevíme, jak se bude daná SMS zpráva chovat v síti, kam „přichází“, nebo v zařízení, do kterého jde (např. příjemce nemá  aktivované MMS, nemá telefon zapnutý, nachází se v zahraničí bez aktivovaného roamingu apod.). 

Vodafone

Ve všeobecných podmínkách doručování SMS zpráv skutečně upraveno nemáme, stejně jako nemáme upraveno, jak se doručuje hlasový hovor. Pokud zákazník není spokojený s kvalitou služby, může ji reklamovat.

Pokud tomu tedy chcete nějak rozumět, čeští operátoři nijak specificky doručitelnost SMS ve smluvních podmínkách neupravují, což vlastně znamená, že garantována není. V praxi tedy vaše zpráva vůbec nemusí být doručena. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).