Jsou tomu již bezmála (konkrétně bez tří měsíců) tři roky, kdy ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) na svém setkání v kalifornském Marina Del Rey vybrala sedm nových generických domén: .aero, .biz, .coop, .info, .museum, .name a .pro. Výsledek byl tehdy považován za dosti překvapivý až kontroverzní. Největší favorit (.biz) sice ve vybrané sedmičce nechyběl, řada jiných kandidátů však ano a některé vybrané domény naopak očekával málokdo. Nejpozitivnější reakce vyvolala doména .pro a současně do ní byly internetovou komunitou vkládány největší naděje. Na rozdíl od ostatních šesti však jakoby se po ní zem slehla.
O důvodech můžeme pouze spekulovat – avšak vzhledem k tomu, že domény provázela smůla, možná se autorům do jejího spuštění prostě moc nechtělo a vyčkávali příhodnějšího okamžiku. .biz, .info a .name lze totiž sotva považovat za obchodně úspěšné (zejména v případě .name se jedná o skutečný debakl). U .info se navíc nedávno provalilo, že registrátor (společnost Affilias) ve snaze vydělat co nejvíce, zablokoval před registračním procesem několik lukrativních doménových jmen a patrně je prodal draho pod rukou. A pokud jde o .aero, .coop a .museum, pak z nedávné zprávy Summit Strategies International připravené pro ICANN vyplynulo, že jejich registrátoři a sponzoři zase porušují nadefinovaná kritéria.
Registrátor .pro (firma RegistryPro, dcera společnosti Register.com) jde nyní na celou věc z poněkud odlišného konce. Jeho naděje se upínají k profesionálům, konkrétně k těm, kteří mohou svoji „profesionalitu“ prokázat certifikátem – lékaři, právníci, účetní. Těm má od září RegistryPro v úmyslu nabídnout kombinaci doménového jména a digitálního certifikátu sloužícího k ověření identity. Registrátor tvrdí, že doménové jméno v .com si může zaregistrovat libovolný podvodník či šarlatán a vydávat se na Internetu v zásadě za kohokoli. Ovšem u .pro by taková věc neměla být možná, protože všechna pověření budou prověřována. Právníci by tak například měli mít možnost chráněné komunikace s klienty apod.
V současné době probíhá tzv. období „sunrise“ (východ slunce), kdy mají možnost uplatnit své nároky držitelé ochranných známek. Pokud člověk není majitelem ochranné známky, nebude z této periody vyloučen, ale má možnost podat si regulérní žádost. Pokud se na jedno doménové jméno sejde více žádostí, budou tyto slosovány a vyhodnoceny v den uvedení .pro do provozu, což by mělo být v průběhu září. Cena za doménu by se měla pohybovat kolem 300 dolarů ročně (tj. asi devět tisíc korun) – RegistryPro patrně doufá vytáhnout z doktorů, právníků a účetních co možná nejvíce peněz. V současné době si však kvůli ověřování certifikátů mohou doménové jméno registrovat jen Američané, což je z hlediska ostatních nepochybná diskriminace.
Ze současného pohledu je případnou úspěšnost či naopak neúspěšnost .pro obtížné odhadnout. Osobně se však domnívám, že .pro bude z hlediska důvěry uživatelů k Internetu ve stejné pozici jako všechny ostatní domény a patrně pacienty neinspiruje ke vkládání lékařských záznamů o nic více než například .com. (Nehledě na to, že uživatelé budou všechny komerční organizace instinktivně hledat právě v této doméně.) Trendy poslední doby rovněž ukazují, že na doménovém jméně jako takovém závisí čím dál tím méně a ačkoli pro velké organizace to ještě nějaký čas bude otázkou prestiže, stejně se na jich stránky budou uživatelé dostávat prostřednictvím nějakého softwarového nástroje a těžko budou přikládat nějaký význam tomu, v jaké doméně se nachází.