Facebook může být největší sociální sítí na světě (skoro 1,4 miliardy uživatelů) i v Česku (právě teď tvrdí, že u nás má 4,5 milionu). O tom asi není sporu, byť můžete začít řešit, kolik z těch (například) 4,5 milionu českých měsíčních „aktivních“ uživatelů je opravdu aktivních (střízlivé odhady hovoří o dvou až dvou a půl milionech) a kteří z nich se na Facebooku objevili v měsíci třeba jenom jednou.
Nad čím byste se ale měli hodně zamyslet, zejména pokud chcete sociální média používat pro marketing, je to, kolik lidí na nich není.
Z výše uvedených čísel je jasné, že na Facebooku nejsou skoro dvě třetiny světové internetové populace (ta má 3,4 miliardy lidí z celkem sedmi miliard) a skoro polovina české internetové populace (ta má mezi sedmi až osmi miliony lidí). A pak samozřejmě prakticky ještě jednou tolik lidí, kteří nemají internet.
V úvahách nad tím, kolik lidí nemá účty na sociálních sítích (protože ještě jsou tu ti, kdo mají účet jinde, ať už je to Google+, Twitter, Instagram či cokoliv dalšího), je hodně nutné myslet na to, o jakou věkovou skupinu jde. Obecně totiž stále platí, že čím starší lidé jsou, tím méně často mají účty na sociálních sítích. A čím mladší jsou, tím více je jisté, že nejenom mají účet na sociální síti, ale také to, že mají těch účtů několik (a na několika sítích).
Zajímavý pohled na americkou populaci nabízí Battery Ventures – je v něm vidět i to, že klasické dělení na jednotlivé „generace“, „milennials“ a podobně navíc není zcela dostačující. A také to, že v rámci určité věkové skupiny budou vždy existovat různorodé dílčí skupiny.
Ve věku 20–25 let například Snapchat nemá pouze 35 % lidí, zatímco ve věku 31 až 35 let jde už o 73 % lidí. Podobně je tomu u Instagramu, byť tam je vzestup počtu těch, co Instagram nemají, s věkem podstatně nižší.
Facebook má nicméně stále výjimečnou pozici, jeho penetrace je tak vysoká, že těch bez účtu (u kategorie 20 až 35 let) je pouze 9 % u žen a 13 % u mužů. Když si Facebook srovnáte s dalšími sociálními sítěmi a službami, uvidíte, jak výjimečnou pozici má. A pro zajímavost se podívejte i na zvláštnost v podobě Pinterestu a jeho zásadní obliby u ženského publika.
Ti, kdo Facebook nemají, ho dost často odmítají z důvodů obav o soukromí a bezpečnost. Platí přitom, že čím starší lidé jsou, tím větší mají obavy. Roli hraje také nejistota v tom, „k čemu by jim byl“ a „co by tam vlastně o sobě dávali vědět“. Battery Ventures navíc zmiňuje, že Facebook se v jejich výzkumu ukázal jako síť s největším počtem lidí, kteří „měli účet, ale zrušili si ho“.
Zdroj: Survey Says: Not All Millennials are Hooked On Social Media