Máte pocit, že v ČR je už dostatečné množství lidí, který se zajímají o turistiku a mají smartphone online?
Já když jsem jednou dával dohromady nějaké poklady, narážel jsem na zjednodušený vzorec. Geek má smartphon nic mu neříká turistika. Turista nemá smartphon a ten zbytek skončí na tom, že v lokalitě kde to bude chtít někdo použít nebude datová konektivita. tam kde konektivita je jsou i jiné informační zdroje.
Sám používám několik mapových a vlastně i webových aplikací na platformě android a iOS . A na spoustě míst v Čr se nechytají. jedna zaměření podle GSM sítě je někdy velice mimo v řádu kilometrů a pak přes GPRS použitelnost je pro... trpělivost buddhistického mnicha.
Ale samozřejmě, že si můžu naplánovat výlet na konkrétní místo a jít s papírovou mapou nebo se řídit jen turistickými značkami. A pro jistotu si taky můžu obvolat turistická infocentra v okolí 20 km od místa výletu a všechno si zapsat předem na papír.
Nebo můžu použít on-line vyhledávač, pokud se změní podmínky (zhorší se počasí, děti bolí nohy, etc.) Co je na tom špatně?
Jako alternativa asi ano, ale myslim, ze ne natolik zasadni. Na vasich tourmapach napr. je vyborna moznost vyhledavani turistickych aj. tras Tam to uplne chapu, prirozene trasy planuji na mape. Pro vyhledavani akci IMHO porad je lepsi bezne vyhledavani, prochazenim katalogu. Nejvetsi ukol je aby bylo vubec v cem hledat. Akce se casto konaji na znamych mistech a tak se lehce muze stat, ze mate 100 akci v 1 bode a siroko daleko nic jineho.
Na mobilu totez, tam je ta mapa jeste mensi. Jde prece vypsat akce v okoli na vzdalenosti 30 km i bez zobrazeni mapy.
tomu rozumim, ze chcete hledat akce v okoli 30 km. Ale proc na mape? Nestaci seznam akci s mistem konani, pripadne pokud chcete i se vzdalenosti od mista kde se nachazite. Kdyz je akci vice, na mape se prece zobrazuji neprehledne, obzvlast kdyz 80% se kona na 1 miste. Uplne k nicemu je mapa, na ktere neni zadna akce.
Také se mi nedávno stalo, že jsem v jednom lese byl bez signálu a tedy bez funkce hledání objektů v okolí. V těchto případech pak určitě mají výhodu offlinové aplikace jako jsou Ovi mapy nebo Smartmapy. Určitě ale zas patrně nikdy nebudou umět offlinově vyhledávat třeba akce v okolí, jedině, že by si to uživatel třeba před cestou do nějakého místa předem do aplikace natáhnul.
Já osobně věřím více na online aplikace, i přes to, že jsou místa, kde si neškrtnou. Domnívám se, že těch lidí, kteří cestují po regionech a mají smartphone online, dostatek je. Nemám to podložené konkrétními čísly, ale stačí číst zprávy na Lupě, jak mobilní připojení láme u uživatelů rekordy..:)
Neudivilo mně ani že jsem byl bez signálu. Ale aplikace brala lokační informace z GSM, nikoliv z GPS. Takže například na jedné zřícenině mě místní obsah ( muzea, pamětihodnosti, galerie) ukazovala jedna česká aplikace na Kutnou Horu. Ikdyž jsem by několik kilometrů na jiho-západ.
Ohledně offline vs online je rozdíl platforem. Ovi mapy nebudou pro Androidy a jsou vhodné spíše pro auto navigaci. Smartmaps zase nejsou pro WP7 a iOS a jsou turistické. Aplikace mapy_cz není zase offline pro žádnou platformu , ale místní obsah by uměla nejlépe.
Pro iOS a WP7 je to stále stejná písnička, ale nejsou něj žádné offline turistické mapy nebo průvodce pro ČR. Aplikace jsou pouze online a ty které mají možnosti při online prohlídnut a uložit mapové podklady s body zájmu do cash, nemají vhodné a dostatečné mapové podklady pro ČR. A tak dokola.
Ano lidí kteří budou online bude více , ale kdy, kolik atd.. Kolik je pro ně únosný datový provoz . Kolik je možné aby aplikace stahovala dat. Zatím jsem pesimista a myslím, že je na to v ČR moc brzo.
A to za našich mladých let... mno tímhle bagatelizováním nic stím co je teď neuděláte.
Žijeme teď a tady. Je tu potencionální poptávka. Jje možné vytvořit nějakou službu, je možné vytvořit nějaký software. A je otázka jak moc a za jakých podmínek to bude životaschopné. Nelze asi při ekonomické síle obyvatelstva v ČR a pokrytí mobilním připojením přebírat kde jaký zahraniční model.
Nerozumím úplně všemu co se zde píše. Ale článek jsem snad pochopil a podle mého názoru se s ním dá velmi souhlasit. Stačila by prostě jednoduchá aplikace, rozčleněna na kraje, okresy, města... Nevím, jestli se nepletu, ale na podobném principu funguje podle mého názoru super web akcesport.cz Nemá sice mobilní verzi, nepracuje ani s mapou, ale podle mne s určitými vylepšeními je to přesně to, co by bylo třeba. Prostě podívám se na web, a zadám buď jaká oblast akcí mne zajímá, nebo jaká geooblast mne zajímá a dívám se co se mi nabízí. Kéž by toto fungovalo na celou kulturu a budu max spokojený. Nehledě na to, že by se dal vytvořit i portál, kde se bude aktuálně informovat o prodejních, slevových a podobných akcí. Tam by se daly vygenerovat i peníze.
Tady může být i FB nepřítelem. Spousta lokálních kulturních akcí totiž je hlášena na FB . Informace si přeposílají jen potencionální návštěvníci. Takže tu byla jistá přehlednost. Jsou z pohledu návštěvníků tyhle portály na volnočasové aktivita a kulturní akce, tak přehledné jak si myslí tvůrce?
Osobně jsem přestal jeden takový portál používat. Při re-designu , vypadla databáze původních akcí a stal se nepřehledný. A nefunkční v Opera Mobile prohlížeči. Tedy místo jednoho bookmarku jsem to raději nahradill několika bookmarky na stránky několik kulturních center a hudebních klubů.
Pro nás FB není nepřítelem, ale naopak zdrojem, kde se ta data dají pořídit v jednotné formě - viz jedna z možností, jak lze data do našeho informačního systému importovat - http://www.czecot.info/spoluprace/kalendar-akci .
Samozřejmě, ale o importování dat nás musí daný vkladatel požádat a dát souhlas s užitím těchto dat.
Pro mě je výběr akcí na mapě zajímavá možnost vyhledání - zkuste třeba naše www.Tourmapy.cz - zazoomujte si nějakou oblast a pak si zapněte vrstvu akcí, které vás zajímají. Snad se zrovna trefíte někam, kde jich je dost..:-)
A nebo zkuste mobilní aplikaci http://m.vychodni-cechy.info/kalendar-akci/ - prozraďte ji polohu a ona vám vypíše akce ve vašem okolí konané dnes (za předpokladu, že se nacházíte zrovna na území tohoto regionu..:). Když jste v terénu, tak je to určitě fajn funkce. Do budoucna máme v plánu zpřístupnit i v rámci celostátní aplikace.
Jinak samozřejmě uživatelům je třeba nabídnout i možnost klasického vyhledání akcí přes formulář. Vyhledání nad mapou já osobně vidím jako zajímavou alternativu k ní...
Je užitečné v případě (a v článku se to píše), kdy se vyskytuju na místě hranice okresu či kraje. Velká část webů má totiž vyhledávání právě v rámci okresu či kraje a tak hledám několikrát, bo akce 10 km ode mne se už neukáže. Proto je užitečné zadat v mapě - tady jsem/budu a ukaž mi vše zajímavé třeba z oblasti technických památek v okruhu 30 km.
Ony existují celkem tři jednoduché praktické důvody, proč se to nevyplatí dělat:
1) Je to spousta práce a musí to dělat někdo, kdo tomu rozumí (čili těžko nějaký hejpočkej brigádník). Při tom se do toho nikdo nehrne, protože je to nezáživné zaměstnání.
2) Nevyplatí se to. Zkoušel to masivně IDnes, zkoušejí to další, ale v podstatě to má smysl jen ve specializovaných webech jako doplněk pro speciální čtenáře. Pro vodáky např. http://www.raft.cz/kalendar.aspx , pro outdoorvé našence u nás: http://www.horydoly.cz/kalendar-akci
3) Moc málo lidí rozumí mapám, využívá je a dává jim přednost při rychlé oriantaci. A bude v tomto ohledu hůř. (To jsem dlouhá léta byl zaměstnán jako zeměměřič a mám k mapám nostalgický vztah, ale zkuste třeba lidi z Prahy požádat, ať na mapě ukážou Havlíčkův Brod nebo třeba Valašské Meziříčí, případně Ostraváky, ať vám ukážou Český Brod nebo Chomutov.)
Na webu www.astrocesty.eu, konkrétně na odkaze http://www.astrocesty.eu/hledat-na-mape.html je mapa zajímavých turistických míst v Zlínském a Žilinském kraji a blízkém okolí. Možnost selekce dle kategorie lokalit, kraje či okresu je velmi přehledná a zobrazí se přesně to, co člověk hledá. Stejně tak je většina lokalit prolinkována v textu s okolními. I když to není úplně přesně to, co je popsáno v článku, blíží se to.
Domnívám se, že www.goout.cz celkem slušně začíná naplňovat všechny potřeby, které jsou v článku uvedeny.
Myslím, že v článku i zazněl hlavní důvod, proč žádný takový portál nevzniká a bohužel asi ani nevznikne.
Jedna věc je že po masivní propagaci a tím po získání návštevnosti není zaručeno, že se najde dost vkladatelů akci.
Další problém bych viděl v tom, že každou akci by bylo nutné zkontrolovat a tím odfiltrovat komerční nabídky.
Nejsem programátor, ale myslím, že to musela být chyba aplikace nebo problém GSM v mobilu. Na mém starém PDA se mi stávalo, že jsem neměl dostatek satelitů pro určení mé polohy.
Smartmaps by časem pro iOS i WP7 měly být - http://www.smartmaps.cz/platformy/ , i když výrobce ještě nezná termín dokončení.
A není problém v tom, že globální projekt nemůže efektivně cílit na malé lokality?
U několika webových projektů jsem se setkal s zahleděností tvůrců, že lidé z jedné části země mají zájem o nějaké lokální informace, nabídky, zábavu kdesi na druhé straně země v obci Hornídolnímokrásuchá. Tedy potencionálně oni vidí víc klientů, než skutečně je.
Spousta projektů na volnočasové aktivity po nějaké době sklouzne k tomu, že i když jsou veřejný. Uvnitř se vytvoří relativně uzavřená sociální skupina, která výhradně komunikuje mezi sebou. A příchozí to často odrazuje.
Dále si myslím , že pokud zůstaneme v české kotlině. Není morálka za takové služby platit ( microplatby ). Hrazení nákladů z reklamy je dvojsečné. Sehnat tematicky vhodného zadavatele reklamy je problém. A tématický obsah bannerových farem, budí spíš posměch a odrazuje uživatele.
Já bych to asi chápal tak, že něco jiného bude například maraton pořádaný místním sportovním klubem a něco jiného bude například maraton v seriálu ..neco.dosad_pojistovnu.cup
Něco jiného je party a premiéra snowboardového videa a něco jiného reklamní snowboard party s tematem jedné lihoviny. Asi tak jako k tomu rozlišovaní. Má ve svém okolí hodně lidí, kteří to takhle rozlišuje.
Nepochopil jste. Zde nejde o samotnou navigaci, ale o na ní navázané informace.
Otevírací doba nedaleké restaurace, že večer je tam koncert? Na nedalekém hájovně je nějaká výstava a čeho. Noční tématická prohlídka hradu. Spousta informací lokálního charakteru , které by jste mohl dostat jednoduše, rychle aktuálně na jednom místě.
"LIBEREC MĚ BAVÍ" Funguje už nějakou dobu. Používám sekci "AKTUÁLNĚ".
V sekci aktuálně najdu jestli tento víkend jsou na zámku Sychrov sokolníci nebo sraz trabantů. Vzdálenost akcí je zvolena přesně od Liberce.
Žena, která to vede, manaGerca Projectu "LIBEREC MĚ BAVÍ" , z důvodu, aby její stránky někdo náhodou nenašel a nepodíval se, zvolila krásně krycí název "MODRÝ MEDVĚD" včetně www.MODRÝ MEDVĚD.cz tak nějak. Dost dlouho to fungovalo takto utajeně, ale obsah správný.
www.liberec-me-bavi.cz
www.liberec-me-bavi.cz/cs/liberec-aktualne.html
Najít aktuální a relevantní informace z blízkého okolí, není vždy jednoduché.
Jenda Makro
On je právě problém, že pokud to má přímočaře generovat peníze == "informovat o prodejních, slevových a podobných akcí", tak se to zasere nezajímavým spamem jako Kudyznudy a všechny slevomaty. Nejdřív tam "nic nebude" a pak "kdo se tím má prohrabávat".
Úspěšnost takového portálu závisí na odhadu relevance pro daného člověka, čas, počasí,... - v tomhle je právě mimoděk geniální facebook. Fór je v tom, jak nad ním rychle a bezobslužně vytvářet nějaké vzorce.
S obsahem článku se dá víceméně souhlasit. Nedávno jsme si dělali průzkum a např. v oblasti regionálních turistických informací prostřednictvím mobilních aplikací (ať webových či těch k instalaci) a nabídka je opravdu velmi skromná a aplikace nekvalitní.
V naší firmě jsme pro Pardubický vytvářeli http://m.vychodni-cechy.info (mobilní verze oficiálního turistického portálu) a Moravskoslezský kraj si nechal vytvořit aplikaci http://m.lwi.cz/mskraj . Z regionů to asi bude vše (pokud pominu Památky a Akce v HK), Pokud někdo ví o něčem dalším, neváhejte se podělit.
Naše aplikace umí vyhledávat jak objekty tak i akce v okolí (sám to někdy využiju s naší rodinou..:) a myslím, že je to opravdu praktická funkce.
Jinak musím souhlasit s tím, že v této oblasti peníze opravdu nejsou a tak tyto počiny vznikají většinou z dotačních peněz na podporu rozvoje regionální cestovního ruchu.
Do budoucna máme v plánu vytvořit mobilní verzi našeho turistického portálu www.tourmapy.cz , kde soustředíme veškerý geolokalizovatelný obsah z informačního systému CZeCOT (www.czecot.info). Tak snad časem bude řešení i na celostátní úrovni...:)
Co se týká akcí, jejich sběr není jednoduchá záležitost (my každý měsíc importujeme cca 3 tis. různých akcí od necelých 4 desítek partnerů) a určitě v nejbližší době nenastane situace, že bychom měli pokryté celé území ČR.
Ono vše zase není tak černobílé jak píše autor článku.
Jako provozovatel kulturního webu do problematiky vidím rozhodně více...
Myšlenka na jednoduché vkládání akcí od "vesnických" promotérů a malých organizátorů odkudkoliv z ČR je sice fajn, ale bohužel nefunguje.
V reálu to stejně vypadá tak, že nejvíce akcí a materiálů přichází z Prahy a větších zavedených organizací, které mají svá tisková oddělení nebo PR agenturu.
Na http://www.informuji.cz/ si může akci přidat opravdu kdokoliv, formulář je vyplněný během minutky, ale ta práce za tím není vidět. Každou akci je nutné ručně kontrolovat (nevěřili byste co lidé dokáží dělat, aby jejich akce byla viditelnější nebo, aby pošpinili konkurenci).
Hyperlokální zpravodajství pohořelo již mnohokrát a bojím se, že kdyby se na podobnou službu vrhl jeden z mediálních domů, pohoří znovu. Jednoduše se nezaplatí :)
A co se týče mobilních aplikací apod. Ano, fajn věc ke které se v blízké době chystáme, ale doteď to pro 4% návštěvníků, nemělo význam.
Tak ohledně toho sběru akcí přes veřejný formulář zkušenost Míry Pancíře můžu jen potvrdit. Bez centrální kontroly to fakt moc nejde a na uživatele, kteří by na chyby upozornili, spoléhat také nelze.
Sběr dat o akcích je pracný a drahý. Tím, že ta data jsou navíc relativně pomíjivá (např. ve srovnání s údaji o objektech) a neexistuje funkční business model, který by šel použít (tedy aspoň o něm nevím), tak se do toho nikdo nehrne..:)