Miliardář Petr Lamich, který ovládá energetický holding Lama Energy Group, se podle deníku E15 rozhodl prodat satelitní a internetovou televizi Digi TV. Koupil ji před čtyřmi lety od původního rumunského vlastníka RCS&RDS. Od té doby investoval do jejího technologického a programového rozvoje. Teď zřejmě nastal vhodný čas předat firmu někomu, pro koho půjde o klíčový byznys.
Podnikání Lama Energy Group je rozkročené do mnoha oblastí, ale přece jenom je to spíš obchodník s energiemi, ropnými produkty a kovy než klasická telekomunikační korporace, která cílí na domácnosti a firmy. Když skupina investovala do Digi TV, docházel této satelitní platformě dech. Zázemí Lamichovy firmy jí dodalo potřebné peníze a strategické partnerství se Slovak Telekom jí otevřelo cestu k exkluzivním sportovním přenosům i technologickým řešením.
Ve vysoce konkurenčním mediálním světě a při rychlém rozvoji vysokorychlostního internetu to dávalo logiku, protože sportovní přenosy jsou jednou z mála věcí, kterou se mohou podobné služby na trhu odlišit. Digi TV momentálně nabízí českým divákům sportovní obsah na kanálech Digi Sport 1 HD, 2 HD, 3 HD a 4 HD. Ty obsahují například fotbalovou anglickou Premier League, německou Bundesligu, italskou Sérii A, španělskou LaLigu nebo tenisové turnaje ATP.
„Za exkluzivní práva vynakládáme velké prostředky, proto si velice pečlivě vyhodnocujeme zájem zákazníků v různých průzkumech a o fotbal je suverénně největší zájem. Z našich zákazníků více než 70 % sleduje fotbal pravidelně, což pro nás byl zásadní argument, proč se mu primárně věnovat,“ přiblížil loni v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel Digi TV Vladimír Rusnák.
„Sportovní přenosy chtějí diváci sledovat živě, a ne ze záznamu. Zato na film se chtějí dívat později, když jim to vyhovuje, a ideálně bez reklam,“ dodal.
Vstupní investici do modernizace technologií firma před čtyřmi lety odhadovala na 300 milionů korun. Lama Energy Group zahájila projekt pod značkou Nová Digi TV, při kterém zákazníkům vyměnila set-top boxy a rozšířila jim nabídku stanic. Od začátku úzce spolupracovala s operátorem Slovak Telekom, který slovenskou část Digi TV koupil od Rumunů už v květnu 2013.
Programově a marketingově zůstaly česká a slovenská Digi TV oddělené, jinak ale spolupracovaly při akvizicích, zpracování signálu, dodávkách hardwaru i na zabezpečení přístupu. V době, kdy Lama Energy Group satelitní službu kupovala, měla asi 130 tisíc předplatitelů a jejich počet klesal. Kolik jich má teď, není jasné. Šéf platformy jen loni v květnu připustil, že ještě nedosáhla cílového stavu 200 tisíc klientů. Deník E15 uvádí „přes sto tisíc klientů“.
Nejasná je i jejich skladba. Portfolio provozující společnosti Digi CZ je podstatně širší než před čtyřmi lety – kromě satelitní televize nabízí sledování stanic přes internet, v mobilu a na tabletu, dále internetové připojení, služby virtuálního mobilního operátora Lama Mobile i pevné telefonní linky. Důraz na OTT služby a mobilní zařízení byl ostatně součástí strategického plánu nového vlastníka.
V poslední zveřejněné výroční zprávě, za rok 2017 (PDF), si Lama Energy Group pochvaluje zvýšení výnosů u Digi TV. Petr Lamich ji v předmluvě označil za nejvýznamnější službu skupiny v retailovém segmentu, a to jak z hlediska počtu odběratelů, tak z pohledu hospodářských výsledků.
V roce 2016 nutné investice do technologií i nákupu práv vedly ke ztrátovému výsledku. Rok poté už výnosy překročily půl miliardy korun a zisk před zdaněním, úroky a odpisy dosáhl 128 milionů korun. Firma vykázala záporný vlastní kapitál (−511 milionů korun), což vysvětluje právě pokračujícími významnými investicemi.
Při hledání kupce na českém trhu by největší logiku dávaly námluvy s operátorem T-Mobile. Stejně jako Slovak Telekom patří pod mezinárodní telekomunikační skupinu Deutsche Telekom. Na Slovensku se převzetí Digi TV vyplatilo: ve zprávě k výsledkům za loňský rok si management chválí meziroční růst této platformy o 9 procent a uvádí, že má nejvyšší výsledky ze všech dceřiných firem Slovak Telekomu.
Tuzemský T-Mobile uvádí, že jeho televizní služby fungující na IPTV nebo satelitní platformě využívá dosud téměř 86 tisíc zákazníků, což je o 49 tisíc více než v roce 2017. Od loňského srpna mohou sledovat i kanály Digi Sport 1 a Digi Sport 2. I tento operátor zdůrazňuje roli sportu při akvizici nových zákazníků.
Při vědomí vyzkoušené spolupráce, podobnosti portfolia a technologického zázemí, s dosavadními zkušenostmi ze Slovenska a s vědomím potenciálu navýšení zákaznické báze by bylo zvláštní, kdyby nebylo ve hře přebarvení Digi TV z modré na magentovou. V silné telekomunikační skupině, jejíž německá matka má přece jenom silnější pozici při jednání o právech než lokální hráči, by bylo Digi TV lépe.
Tak uvidíme, jestli dojde na „společné zážitky“, které vyzdvihuje reklamní slogan magentového operátora.