Amazon podal žalobu na více než tisícovku uživatelů Fiverr za falešné produktové recenze. Jedna taková se přitom dala koupit za 5 USD. Už v dubnu Amazon podal podobné žaloby na firmy, které takovéto služby nabízely. Viz After undercover sting, Amazon files suit against 1,000 Fiverr users over fake product reviews.
TELEgraficky
Google OnHub je ve skutečnosti ChromeBook ■ Box má Platformu ■ Ne-reklama, ne-inzerát ■ Síla strachu ■ VMware má Boxer ■ Historický Hong Kong ■ Hallow's End Machinima ■ Razer spustil Razer Music
WEBDESIGN, INTERNET
Při livestreamingu může youtuberovi jít až o život. Třeba když si zapálí vlastní byt. Otázkou zůstává, jestli tohle máte brát vážně, protože ten člověk se chová jako absolutní magor. Což, na jednu stranu, může být i dost poučné, pokud se vám něco takového povede. Víte, co nedělat.
Soud povolil Googlu digitalizaci knih s tím, že jde o „férové užití“. Soudní tahanice přitom trvají už dobrých deset let a vše ještě stále může zhatit dovolání Cechu autorů k Nejvyššímu soudu. Právě Cech autorů Google zažaloval v roce 2005. Viz Ending Decade Of Litigation, Court OKs Google Book Scanning As “Fair Use”.
Amazon Destinations končí, po šesti měsících od spuštění. Viz Amazon shuts down Destinations hotel booking service six months after launching it.
SOFTWARE
Dropbox uvedl Paper, pomůcku pro týmovou spolupráci. A pokud se vám to jméno zdá nějak povědomé, tak vězte, že to je už několikátý Paper. Toto jméno naposledy použil Facebook, ačkoliv už dříve existovala aplikace stejného jména. U Dropboxu přitom původně šlo o Notes (ne „ty“ od Lotusu). Viz Paper is Dropbox's new vision for how teams can work together, kde zjistíte i to, že novinka funguje zatím jenom na webu. A bacha: nedostanete se tam hned, třeba přes paper.dropbox.com a ani přes odkaz v levém menu – obojí stále vede na „Join Waitlist“.
Microsoft se spletl a už vám Windows na desátou verzi nevylepší „automaticky“. Jak se ukázalo, tak prý to „jedno políčko“ někdo ve Windows Update zaškrtl omylem. Vaše sedmičky či osmičky už se nebudou pokoušet automaticky aktualizovat na desítky. Jako by nestačilo, že vám ochotně zaplní disk 3–6 GB Windows 10, aniž byste to chtěli. Viz Microsoft stops automatic Windows 10 upgrades, says default checked update was ‘a mistake’.
Britská policie ročně promrhá 221 milionů liber kvůli používání neschopných informačních systémů. Tak neschopných, že je nemohou používat mimo policejní stanice a mají neuvěřitelný zmatek 750 různorodých systémů. Některé z nich pocházejí až ze sedmdesátých let. Viz Low-tech coppers.
„OK Google“ už na desktopu nepoužijete. Google vyvolání hlasového vyhledávání v Chromu na počítači odstranil. Aktivace je možná pouze kliknutím na ikonku mikrofonu (s výjimkou Chromebooku, kde je vše stále funkční). Podle některých došlo k odstranění, protože v této podobě to málokdo používal. Viz Google removes ‘OK Google’ voice search from Chrome.
Vyzkoušejte si Windows 1. Ano, opravdu úplně první Windows. Bude vám k tomu dokonce stačit jenom prohlížeč. Viz TAKE A BREAK FROM WINDOWS 10 BY REVISITING WINDOWS 1 IN YOUR BROWSER, případně rovnou přejděte na kouzelný emulátor.
IBM dalo Číně omezený přístup ke zdrojovým kódům. Důvodem je, velmi pravděpodobně, snaha Číny ověřit si, že USA nemají v softwaru instalovaná zadní vrátka (a snaha IBM získat nové obchody). Přístup ke zdrojovým kódům se odehrává v zabezpečené místnosti, bez možnosti připojení kamkoliv a je pouze dána možnost zdrojové kódy prohlížet a zkoumat. Viz WSJ: IBM gives Chinese officials (limited) access to its source code.
HARDWARE
E-ink není k nalezení jenom ve čtečkách. Viz The E-Ink accessories you need to own be fashionable.
Dostat se do vesmírného skafandru prostě není žádná legrace. A že je to pořádný kus hardwaru, to je vám snad jasné. Viz See what it takes to get into a spacesuit in new NASA time-lapse.
Hoverboard, prkénko s kolečky, na kterém můžete jezdit, je v Londýně nelegální. Jezdit na něm nesmíte ani po chodníku, ani po silnici. Ale můžete doma nebo na soukromém pozemku. V Londýně se s tím prostě nemazlí, to my tady v Praze už měsíce řešíme neřízené smečky Segway vozítek, co se prohánějí po chodnících. Viz Met police says that no matter how cool you look riding a hoverboard, it’s still illegal.
Google odstraní z Chromu notifikační centrum. Což je možná něco, o čem možná ani nevíte, že existuje. Důvodem odstranění totiž je, že tuhle funkčnost stejně nikdo nepoužíval. Zůstane jen v Chrome OS. Je dost jisté, že tahle zbytečná (a někdy extrémně otravná) funkčnost nikomu chybět nebude. Viz Streamlining Notifications on Desktop.
Laserová žiletka z KickStarteru zmizela po dosažení 4 milionů dolarů - pro podezření z podvodu. Skarp razor původně chtěl vybrat 160 tisíc. Podle Kickstarteru, který projekt důkladněji prověřoval, jde ale o klasický vaporware. Bez prototypu, bez funkčního produktu. Po odstranění z Kickstarteru se Skarp přemístil na Indiegogo. Viz Scam alert? Stunning laser shaver banned on Kickstarter after closing $4M mark.
MARKETING A KOMUNIKACE
Dropbox změnil logo a jde hlavně o to, že je větší a tím pádem lépe vidět. Což se počítá. Ikonka se nezměnila, modrá doznala mírné změny. Viz DROPBOX HAS A NEW LOGO.
Airbnb trvala cesta k jedné z nejznámějších značek v zásadě 18 měsíců. Viz How Airbnb's CMO Transformed the Company Into a Super Brand in Just 18 Months.
Tenhle spot, týkající se bezpečnosti pasažérů automobilu, má dost silnou myšlenku:
Je AIDA překonaná a je čas myslet na jiný model? Uvážíme-li, že jde o model z roku 1898, je možná čas skutečně přemýšlet. Attention → Interest → Desire → Action sice zní stále logicky, ale svět je prostě jiný. Viz Why It’s Time to Rethink the 1898 AIDA Model, kde zjistíte, že zásadní problém je v přílišné obecnosti modelu a nedostatečném zahrnutí dnešních digitální záležitostí. Co by mělo AIDA nahradit? Prý RESolution – Relevance → Engangement → Success.
BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO
Britská policie přestala s nepřetržitou snahou zadržet Juliana Assange a stáhla policisty od ekvádorského velvyslanectví. Ti tam byli od roku 2012, kdy se na velvyslanectví Assange ukryl. Odhaduje se, že tahle zbytečná aktivita stála až 12 milionů britských liber. Viz Police stop guarding embassy refuge of Julian Assange.
Německá policie varuje rodiče před nahráváním fotek jejich dětí na Facebook. Jako argument používají to, že za pár let se to dětem nebude líbit, ale také to, že mohou fotografie být zneužity pedofily či pro šikanování. A také zdůrazňuje to, že i děti mají právo na soukromí. Užitečná činnost, kterou v Česku od policie nečekejte, ta totiž sociální sítě nepoužívá. Viz German police warn against posting kids' photos on Facebook a Je bezpečné dávat na Facebook fotografie mých dětí? Na co bych měl/měla myslet?
Uberu unikla osobní data stovek jeho řidičů v USA. Nejspíš chybou programátorů nové funkčnosti se čísla sociálního zabezpečení, kopie řidičských průkazů, SPZ automobilů a další informace staly veřejně přístupnými. Napravit se to podařilo velmi rychle, ale znovu to ukazuje, jak je dnes obtížné zajistit, že se informace dostanou pouze tam, kam se dostat smějí. Viz Uber accidentally leaks personal data for hundreds of its drivers.
Paypal-office.com a pár dalších podvodných domén i s certifikáty byly použity pro phishing. Certifikáty pro paypal-office.com, myaccount-paypal.com a paypal-sign.com vydal v červnu 2015 Trustwave a byly využity v phishingové kampani. Viz Fraudsters use paypal-office.com OV certificate for phishing, kde se dočtete, že na tomto případu je zajímavé například i to, že certifikáty jsou OV typu, tedy certifikující organizaci, nikoliv pouze doménu. Což by mělo znamenat, že je před udělením kontroloval a ověřil někdo živý. Zjevně u Trustwave moc nepřemýšlejí.
Flash je opět děravý. A to kriticky děravý, viz Adobe přiznalo bezpečnostní díru ve Flashi jen den po uvedení nové verze. Takže pokud ho ještě máte v počítači, je nejvyšší čas Flash dát navždy pryč. Děravý je od 19.0.0.207 zpět pro Mac, Windows i Linux. A podle Adobe warns of ‚critical vulnerability‘ in some versions of Flash už je na to hotový exploit. Adobe sice „pracuje na opravě“, ale otevřeně řečeno, tenhle software nikdy nebude bezpečný. A oprava od Adobe se nedá čekat dříve, než někdy příští týden. Do té doby? Jste v háji.
Pokud vám karetní asociace a firmy s platebními systémy něco tvrdí, nevěřte jim. V Just how sophisticated will card fraud techniques become? najdete klasický příběh. V roce 2009 byla objevená metoda, jak zneužít karty vybavené čipem. Po prokázání, že funguje, asociace i provozovatelé platebních systémů vše popírali a bagatelizovali. V zásadě stylem „je nereálné, aby se to stalo, a nemáme žádné zprávy o tom, že by se to dělo“. O dva roky později už zloději metodu využívají, a dokonce způsobem, který je na hodně vysoké technické úrovni.
Ruským hackerům se podařilo hacknout Dow Jones. Dostali se přitom až k informacím, hodícím se k zobchodování, dříve než veřejnosti. A podle Russian Hackers of Dow Jones Said to Have Sought Trading Tips je hack velmi závažný.
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Facebook zablokoval frázi „everyone will know“, příspěvky s tímto textem prostě neodešlete (teď už asi ano, protože to snad už napravili). V No one knows why Facebook blocked the phrase ‘everyone will know’ se snaží přijít na to, proč se to stalo, a konstatují, že nikdo neví, jak Facebook, co se týče blokace „nevhodného“ obsahu, vlastně funguje. Ale jedno je jisté, neřeší to tam lidé, ale algoritmy. A v tom bude zakopaný pes. Prostě někdo šikovný dokázal do nesmyslného systému kontrolujícího 1,3 miliardy uživatelů dostat právě tahle slova.
Facebook má rád videa a vám poskytnou lepší reach. Pokud chcete zapojení, stále vedou fotografie. Viz Facebook Pages in September: Videos for Reach, Photos for Engagement, kde se dozvíte i o průměrném dosahu příspěvku ve výši 7,91 % (zapojení 6,15 %) a také o tom, že 0,49 % fanoušků se zapojuje do příspěvků (1,76 % na Instagramu, 0,19 % na Twitteru). Dosah videí v průměru 9,42 % následují odkazy (8,95 %), fotografie (7,5 %) a text (5,51 %).
MOBILNÍ APLIKACE
Pouze necelá 3 % mobilních kliknutí přicházejí ze Safari na iOSu. Tolik k tématu, jak blokování reklam na iOSu může zahubit inzerenty a vydavatele. Safari na iOSu prostě používá málokdo a většina zhlédnutých stránek pochází z „prohlížeče“ otevřeného aplikací. Prostě k panice není důvod. Viz Panic over: iOS adblockers fail to trigger the ‚adblockolypse‘, kde ještě píší, že příchod blokátorů inzerce teoreticky přinesl 19% pokles v počtu kliknutí skrz Safari v prvních dvou týdnech po uvedení iOS 9.
STARTUPY A EKONOMIKA
Dell kupuje EMC, což i dává smysl. HP se naopak chce dělit, což náhle dává smyslu méně. Jinak je to ještě o takovém tom mechanismu jménem „disruption“ a gigantech, kteří umírají staří. V případě EMC je tady ještě podstatná složka dění: cloud a cloudová úložiště (ano, Amazon). Viz Je to vabank. Michael Dell sází desítky vypůjčených miliard na sloučení s EMC nebo Dell. EMC. HP. Cisco. These Tech Giants Are the Walking Dead.
Google koupil Divshot a 14. prosince službu vypne. Divshot je platforma pro budování mobilních a webových aplikací. Viz Divshot has Joined Firebase!
Match Group chce přes IPO získat 100 milionů dolarů. Pokud netušíte, o co jde, tak hlavně o vlastníka Match.com, Tinder a OkCupid. Viz Parent company for Match.com, Tinder, and OkCupid to go public, seeks $100M in IPO.
Britská vláda chce pomoci herním startupům a přichystala si na to 4 miliony liber. Viz The UK government is giving video game startups £4 million to help them build the next ‚Tomb Raider‘ or ‚Grand Theft Auto‘.
Google koupil Digisfera, portugalský startup specializující se na 360 stupňové obrázky. Akvizice by měla posloužit pro Street View, tedy alespoň podle Google acquires 360-degree photography startup Digisfera to beef up Street View. Digisferou provozované PanoTag bude ukonečno, Marizano by se mělo otevřít jako Open Source.
INFOGRAFIKA
Nejvíce instagramovaná místa v USA a Kanadě? Viz The Most Instagrammed Locations.
Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.
Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN