Hlavní navigace

Deklinator oslovuje miliony

4. 1. 2002
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ještě jste o něm neslyšeli? Deklinator, tak se jmenuje aplikace pro inteligentní vyřizování hromadné korespondence. Její prezentace na webu je sólovou prací webdesignera Michala Oppitze, kterého mnozí neznají jinak než jako Monkeyho. Komentáře k redakční recenzi psali Pavel Kočička (MF Dnes) a Jiří Waisser (Adrenaline).

567
http://www.de­klinator.cz/

Tentokrát mám to štěstí recenzovat web z dílny známého českého internet designera Michala Oppitze (http://www.mon­key.cz/). Čekal jsem, že už jeho jméno bude zárukou minimálně nadprůměrného webu, ale byl jsem docela zklamán. Proč, to se dozvíte v následujících odstavích.

Barevné ladění prezentace je trochu zvláštní, mně osobně se zvolené kombinace barev zrovna dvakrát moc nelíbí. Oranžovohnědá vedle tmavě šedivé ve mě vyvolává pocit „zhnusení“ a žlutohnědé šipky v logu na šedém podkladu na mě také nepůsobí moc příjemně.

Hlavní strana má základní část společnou s ostatními částmi serveru. Tvoří ji zajímavé logo, horizontálně položené neaktivní menu, a jakési grafické záhlaví samotného obsahu stránky. To mi nejvíc kazí celkový dojem z grafiky – je provedeno v již zmíněné oranžovohnědé barvě, a jsou na něm napůl skryté šipky směřující doprava. Postrádá jak originální nápad, tak nějaký hlubší smysl.

Na menu toho není moc k vidění, jen mne zklamala absence efektu položek po najetí kurzoru (onmouseoveru). S menu souvisí často i snadnost navigace – ta je na této prezentaci výborná, orientace je logická. Svůj podíl na tom má určitě i to, že celá prezentace není příliš rozsáhlá.

Když se vrátím k hlavní staně, nemohu nezmínit decentně animovanou upoutávku na stáhnutí dema aplikace Deklinator, provedenou ve Flashi. Ta je pěkně zakomponována do stránky, ještě vedle další statické reklamy. Na druhou stranu, nelíbí se mi text „SOFTWARE, KTERÝ OSLOVUJE MILIONY“ napsaný přes grafické záhlaví pod menu. Font se mi jeví jako příliš tučný a kvůli trošičku nejistému antialiasingu působí špinavě.

Obsah stránek není příliš rozsáhlý, což na internetu není ani takový zápor. Vše podstatné, co mě na Deklinatoru zajímalo, jsem se bez problémů dozvěděl. Co se týká obsahu, vytknul bych možná jen místy přilišnou odbornost textů a zvláštní provedení „obchodu“ – obchod tvoří jen jeden formulář, ve kterém stačí vybrat verzi Deklinatoru, vyplnit kontaktní údaje a vše odeslat.

Formátování textů považuji za standardní. Vytkl bych jen jejich nevýraznost, jsou psány poměrně světlým fontem, zvýrazňování slov či vět použito není a taktéž provázanost dokumentů pomocí hyperlinků by mohla být větší (respektive by mohla být rozsáhlejší prezentace, hlavně o vysvětlení některých pojmů).

Prezentaci bez nejmenších problémů zobrazí jak Internet Explorer 6, tak Netscape Navigator stejné verze. Zdrojový kód je jednoduchý a přehledný, za což vděčí také absenci mnohdy znepřehledňujících Javascriptů.

Mé dojmy z prezentace jsem zmínil již na začátku recenze, takže nezbývá než jen udělit závěrečnou známku. Bylo to těžké rozhodování, ale nakonec jsem se rozhodl pro průměrných 5/10.

Rodný list website

532

WT100

server:
Deklinator (www.deklinator­.cz)
zadavatel:
Miloslav Obermajer
agentura:
Michal Oppitz | monkey (www.monkey.cz)
art director:
Michal Oppitz
velikost týmu:
Michal Oppitz
doba realizace:
14 dnů; včetně grafického product identity
použité technologie:
flash, PHP
datum spuštění
Březen 2001

Pavel Kočička
redakční typograf (MF Dnes)
pavel.kocicka@mfdnes­.cz
Jiří Waisser
administrátor reklamního systému (Adrenaline)
jiri.waisser@a­drenaline.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Stránka sice není příliš originální, ale řešení je (až na barvu písma) poměrně čisté. Web je zaměřen na prezentaci konkrétního produktu (programu na generovaní dopisů se spravným skloňováním jmen a souvisejících slov). Originalitou příliš nehýří a dá se říci, že je vytvořen podle standardního receptu pro podobne typy statických prezentací. Ničeho zvláštního nebo překvapivého se nedočkáte. Snad jen pro zvědavé brouzdaly je zde připraven dostatečný seznam literatury a odkazů ze světa i od nás, které se zabývají vším, co souvisí s příjmením (genealogie u nás a ve světě, Ústav pro jazyk český AV ČR, jednotlivé články zabývající se příjmením z různých pohledů).
POUŽITELNOST
Možná by bylo nejlepší vytvořit sekci vysvětlovací, kde by byli klienti poučeni, proč je tento program tak důležitý pro marketing. Dva nenápadné odkazy mezi doporučenou literaturou a spousta dalších odkazů to nenahradí. Pokud se uživatel na webu dostane do třetí úrovně, musí se vracet tlačítkem Zpět nebo přes domovskou stránku. Podobných zádrhelů je na webu více. U produktů chybí přímý odkaz na cenu, v elektronickém obchodě se po zadání neúplných údajů objeví pouze suché oznámení: „Formulář není řádně vyplněn !“ (a ještě s mezerou před vykřičníkem!). Pro účely prezentačního místa jednoho konkrétního produktu to dostatečné je. Faktem ale zůstává, že mohla být okolo toho vystavena větší konstrukce nabízející více „omáčky“ pro nerozhodné – jako například reference uživatelů, výběr častých dotazů, příklady z praxe atd. Pod šesti pevnými odkazy tak máte potřebné informace. Škoda jen, že odkaz na ceník není umístěn i na stránce s popisem produktů – cenu takto najdete až ze stránek „obchod“, je tedy snad až příliš ukrytá (nejdříve vidíte objednávkový formulář a až tam si můžete kliknout na ceník). Ceník sám sice obsahuje údaje o poštovném a ceně média, ale už nic o tom, jak je to s daní z přidané hodnoty (tento produkt je svojí povahou určen pro větší firmy / plátce DPH). Umístění odkazu na chybový formulář před objednávkou je možná solidní vůči stávajícím uživatelům, ale odrazující nové zájemce (asi se častěji odesílají chyby než objednávky, řekne si příchozí). U formuláře objednávky (vyplňujete podklady pro fakturaci!) je zajímavé, že objednáváte nějaký DEKLIANTOR (překlep ve volbách formuláře u obou možností!) – to je podstatné mínus v očích potenciálních zájemců!
Trošku nepřehlednosti dodává i tlačítkové slovo „zpět“ v levé části, které nepřenáší o dokument zpět, ale napevno na úvodní stránku webu (vedle sice šedě svítí „hlavní strána“, ale koho by napadlo, že rozdíl je jen ve vzhledu). Odkaz na DEMO by mohl být také přesunut do stránek popisujicích produkty, a uvolnit tak místo další krátké informaci o podstatě produktu (osamocená informace „pro koho je produkt určen“ není na úvod zrovna ideální).
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Kromě jedné flashové animace neobsahuje web žádné speciality, je tedy použitelný snad na všech počítačích. Navíc flashová animace žádnou reálnou hodnotu nepřináší, pouze se na úvodní stránce něco hýbe. Stránky vynikají především svojí jednoduchostí a čistotou grafického zpracování. Nejsložitějším prvkem je zřejmě poněkud zvláštní umístění objektu s Flash animací (je odkazem na stažení DEMO verze), kdy u kódu pro Netscape je detekce přehrávače včetně .gif varianty s odkazem pro verze, kde nelze flash pustit. Uživatelé s prohlížeči MSIE mohou mít smůlu – mají-li zakázané přehrávání FLASH nebo ActiveX, nenabídne se jim ani odkaz na stažení DEMO verze. Stránky až na vyjímky předgenerovaných funkcí pro otevírání stránky (ceník) v novém okně neobsahují žádné scripty. Z kódu je patrná práce generátorem – název funkce, definice fontu na každém řádku obsahuje tuplované ARIAL CE, stránky nepoužívají framy, ačkoliv by se to v tomto případě horního neměnného menu přímo nabízelo (včetně práce navíc pro NOFRAME část).
V části Dokumentace je dokonce hned v úvodu několikrát opomenuto ukončení párových značek LI a „vizuálně“ toto napraveno značkou konce řádku, někde i bez zalomení značkou (prakticky u všech stránek dokumentace).
ESTETICKÝ DOJEM
Základní text je psán nepříjemně světlým písmem, které hodně tahá oči. Číst si dlouhý článek o pátém pádě je utrpení, ne však vinou autora článku. Ale celkové grafické řešení je, jak už jsem psal, čisté a přehledné. Výběr použitých barev na mě působí vyváženým dojmem. Škoda jen, že podstatné heslo vystihující produkt na úvodní stránce se „utápí“ v tmavém barevném pozadí (černý tučný rozostřený nápis na tmavě oranžové). Heslo by si zasloužilo i opakování na ostatních stránkách.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Na webu chybí informace pro UBK (úplně blbé klienty), kteří už zapomněli, že existuje skloňování jmen a příjmení. Jinak ovšem základní informační požadavky splňuje, navíc bez zbytečných excesů. Web neoplývá orginalitou ani nehýří programátorským umem, což není v tomto případě zas tak na škodu – svůj účel plní. Tento web by mohl sloužit za příklad pro ty, kteří si chtějí pořídit lacině dostatečnou prezentaci nevyžadující podstatnější pozdější změny textu nebo obsahu. Zdatnější pracovník marketingu zkoriguje i výše vytknuté mušky.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
6/10 6/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Grafický styl Deklinatoru vám přijde:

Autor článku

Autor se již několik let zabývá počítačovou grafikou a internet designem. Mezi jeho další koníčky patří například klasická fotografie či poslech kvalitní hudby.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).