David Hurley je zakladatelem mladé společnosti Mautic. Jedna její část vystupující pod značkou Mautic.org rozjela komunitní vývoj open source nástroje pro automatizaci marketingu (výhody a možnosti v češtině rozepisuje třeba tento blog), značka Mautic.com pak na tomto staví a nabízí cloudové služby. Jedním z prvních a hlavních vývojářů Mauticu je Čech a komunita se formuje i u nás. To je jeden z důvodů, proč Hurley dorazil do Prahy. V rozhovoru pro Lupu mluví o síle open source či dalších plánech.
Proč svět potřebuje další software na automatizaci marketingu?
To je častá otázka, skutečně je zde mnoho tímto směrem zaměřených firem. Ale žádná z nich není open source. My jsme jediní, kteří toto děláme. A chceme i pomocí open source do celé oblasti přinést určitou revoluci.
Je zde velká příležitost a díra na trhu. Řada lidí je nešťastná z řešení, která jsou nyní k dispozici. Nástroje jako Marketo (letos koupeno za 1,79 miliardy dolarů), Eloqua (za 810 milionů dolarů koupil Oracle) a další jsou deset, dvanáct let staré a vypadají strašně. Jako Windows 95, ale na internetu.
My si myslíme, že existuje lepší cesta, jak to dělat. Vše musí být jednoduché, intuitivní a s možností integrace. To je to, proč je open source tak mocný, umožňuje integraci. Ostatní nástroje říkají, že integraci umožňují, ale ve skutečnosti to tak není. Vím například, že někteří zákazníci Eloqua čekají na integraci s jiným nástrojem devět měsíců.
Nedávno jsem byl v Japonsku, kde vznikla poptávka po integraci Mauticu s aplikací Line, to je tamní WhatsApp. Díky komunitě to bylo do jednoho dne hotové. My díky open source komunitě můžeme mnohem, mnohem rychleji inovovat. S open source je inovace světelné roky před proprietárními systémy.
Aktuálně tedy existuje Mautic.org, což je ta open source část, a poté Mautic.com, která nad otevřenou technologií staví služby, byznys.
Přesně tak. Mautic.org je komunita. V současné době máme kolem sta tisíce firem, které Mautic používají. Každý den přidáváme kolem 250 dalších. A to je rozděleno mezi ty, kteří si software zdarma stáhnou na Mautic.org a kteří si předplatní službu v cloudu přes Mautic.com. Ta nabízí některé další specifické nástroje, které cílí na velké firmy a agentury.
Jak velká je ta .com společnost?
Jsme stále mladí, ale rychle rosteme. Nedávno jsme získali novou investici, takže budeme naše řady rozšiřovat. Důležité je říci, že velikost společnosti nemá na software takový dopad jako velikost komunity. Samotný tým firmy je nyní asi 18 lidí. Jsme v několika lokalitách – Severní Karolíně, Bostonu a dalších.
Jednoho zaměstnance máte i tady v Praze, konkrétně Jana Linharta. Máte v plánu zde růst, například rozjet větší vývojářskou pobočku?
Praha je pro nás zajímavá. Máme jednoho vývojáře i v Londýně, a to město je v porovnání s Prahou nákladově úplně někde jinde, je velice drahé. V Praze lze stále šetřit náklady. Miluji Prahu a myslím si, že je zde velká hodnota a značné množství schopných lidí, navíc se jedná o dobrou lokalitu. Takže ano, rozšiřování je něco, co aktivně zkoumáme.
Proč jste teď zrovna v Praze?
Cestuji teď po pár evropských městech, byl jsem na konferenci v Británii. V Praze mám setkání s lokální komunitou.
Jan Linhart je váš stálý vývojář. Podílí se v Česku na vývoji Mauticu i nějací další lidé jako součást komunity?
V Česku je jeden vývojář, který přispívá, a také je jeden na Slovensku. Obecně nám s každou novou verzí počet přispěvatelů roste.
A jak to, že je zrovna jeden z hlavních vývojářů z Česka?
Dříve jsem pracoval v projektu Joomla jako community manager. Hodně jsem cestoval a účastnil se různých Joomla akcí. Jedna byla i v Praze, kde jsme se s Honzou setkali. Vystupoval tam, šli jsme na pivo. Když jsem pak rozjel Mautic, byla to jasná volba.
Jak velká je komunita pracující kolem Mautic.org?
To je těžké měřit, je několik možností, jak se na komunitu dívat. Máme zmiňovaný počet uživatelů, ale také vývojáře a rovněž lidi, kteří software překládají. Aktuálně je Mautic přeložený do více než 40 jazyků. Když to porovnám třeba s nástrojem a firmou HubSpot, což ne vždy musí být přímá konkurence, ti jsou velice nadšení, že mají pět jazyků.
Hm, HubSpot. Četl jste knihu Disrupted? (Bývalý novinář Newsweeku se v HubSpotu nechal zaměstnat a své zkušenosti z tohoto startupového prostředí popisuje ve velmi útočné knize – poznámka redakce.)
(Smích.) Ano, četl jsem ji. Je to satira. Určitě v tom je velká část humoru (autor knihy se také podílí na scénáři k satirickému seriálu Silicon Valley – poznámka redakce). Širší ponaučení z knihy je to, že kultura může firmu velmi ovlivnit.
Myslíte si, že existuje prostor pro to vzít otevřený kód Mauticu a postavit na něm další společnost, která by nabízela služby a podobně?
V dalších vertikálách rozhodně. Svět začíná vidět, že open source je skutečná budoucnost softwaru. Hodnota je pak ve skutečnosti ne úplně v softwaru samotném, ale v tom, co s ním lidi dělají a jak pracují.
A je zde větší šance pro nové mladé firmy, nebo pro ty velké? Například Hadoop nabízejí jak nové projekty, tak giganti typu Oracle či Microsoft.
Když je komunita aktivní a dobře se vyvíjí, dobře se vyvine i software. Ve výsledku to má pak výhody pro všechny. Musí zde ale být jasné zaměření na komunitu.
Potřebuje open source velké firmy jako IBM a další, které do něj tlačí hromadu peněz?
Rozhodně zde pro to existuje místo. Amazon, Google, Microsoft a další do open source investují ve velkém. Nakonec je jedno, odkud ty peníze jdou, je to další přidaná hodnota pro open source. Takže si myslím, že pro zapojení velkých firem je zde určitá potřeba.
Myslíte si, že by Oracle, Adobe nebo třeba Salesforce měly vzít kód Mauticu a vybudovat na něm vlastní služby? A přispívat do dalšího rozvoje?
To by bylo skvělé. To by potvrdilo premisu toho, co děláme, a sice, že software není to hlavní a že jde o to, co se s ním dělá. Pokud se Mauticu chytnou velké firmy, potvrdí jeho hodnotu. A také potvrdí, že open source je skutečně lepší software než ten proprietární.
V posledních letech je možné na trhu s marketingovým softwarem vidět značnou konsolidaci. Firmy jako Adobe, Oracle, IBM, Salesforce a další nakupovaly menší projekty. Co bude dál?
Mám rád tuto otázku. Teď jsem zrovna byl na konferenci ve Velké Británii. Byli tam zástupci těch velkých firem a na dotazy, kam se v marketingovém softwaru budou rozšiřovat, padaly odpovědi, že skrze nějaké to AI a také, že se růst bude, protože utratily dvě miliardy dolarů za tuhle a tamtu akvizici. Řekl jsem jim tam, že to je špatná cesta rozšiřování, protože tímto způsobem vytváří Frankensteina. Lepí k sobě další a další služby, které nejsou dobře propojené, nejsou jednoduché.
Takový Oracle styl…
Přesně. Ty firmy tento přístup na konci dne zraní. Software tohoto typu nelze rychle měnit, má to dopady na zákazníky. Nasazování nových funkcí trvá dlouho.
Naposledy jste získali investici pět milionů dolarů. Předpokládám, že budete chtít jít i do dalších kol financování?
Abychom zvýšili hodnotu firmy, bylo by samozřejmě dobré vyžít z peněz, co teď máme, co nejdéle. Ale když se na to podívám strategicky a definuji si to, kde chceme za pět let být, tato investice je určitě jeden z prvních kroků. Takže budeme nabírat další investice. Potřebujeme tento typ peněz pro rozšiřování týmu, marketingové aktivity a pro soutěžení s konkurencí.
Je to asi předčasné říkat, ale jak velkou společností chcete být? Dá se z marketingového softwaru vybudovat skutečně velký enterprise podnik?
Myslím si, že je rozhodně možné stát se „enterprise-class“. Postupujeme velice rychle, představujeme funkce, které konkurence nemá a ani se jim nepřibližuje. Chceme definovat to, jak se má automatizovaný marketing ve firmách dělat a jak to má vypadat. Velice se mi líbí Red Hat. To, co udělali pro open source, to byla revoluce. Byli schopní propagovat Linux. My jsme v podobné situaci, na začátku. Děláme podobnou věc, chceme propagovat open source v naší oblasti. A chceme růst do podobných rozměrů.
Red Hat je největší open source firma světa s ročními tržbami dvě miliardy dolarů. Soustředí se na více věcí. Je možné narůst do podobných rozměrů „jen“ s marketingovým softwarem?
Ano, ale když se díváme do budoucnosti, nedíváme se pouze na automatizaci marketingu. Rozhodně se budeme dívat na další vertikály trhu, kam můžeme přinést náš přístup. Bývalý výkonný ředitel Red Hatu Matthew Szulik je můj osobní mentor, často se potkáváme. Poskytuje velice dobré postřehy a nápady. A také do nás skrze jednu ze společností investoval.
Vy jste zakladatel Mauticu, ale nedávno jste najali nového CEO. Co to znamená?
Díky jeho příchodu jsem se mohl začít více soustředit na technickou část, vize, budoucnost produktu a také na komunitu. Díky tomuto rozdělení se nyní můžeme pohybovat dopředu mnohem rychleji. Každý má jiné vlastnosti a zkušenosti.
Sídlo máte v Bostonu, kde sídlí i zmiňovaný HubSpot. Je toto město nějakým hubem pro firmy zaměřené na marketingový software?
V Bostonu je velký počet lidí točících se kolem marketingu, takže pro nás bylo přirozené tam jít. Je těžké říci, proč tam jsou zrovna marketingoví lidé. Asi se tam něco tvoří. HubSpot je třeba dost úspěšný. Najímá dost lidí, někteří pak odejdou a rozjedou vlastní projekty ze stejné oblasti, mají potřebné znalosti a zkušenosti.