Lupa je odborný server o IT. Nevím, co je překvapivého na tom, že se v komentářích objeví názor týkající se správního práva (což není IT), který je uvozen „nemělo by se“. Ostatně i na odborném právním serveru by vám řekli, že je to jen jejich právní názor, ale závazný výklad vám dá až soud.
To, že nevidíte zákon, neznamená, že zákon neexistuje. Když nevíte, z jakého zákona plyne nějaká povinnost, bývá dobré se na to zeptat, ne kolem toho kroužit, že se vám něco nechce. Povinnost podávat daňové přiznání elektronicky je uvedena v § 72 odst. 6 zákona č. 280/2009 Sb.:
Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen formulářové podání učinit pouze elektronicky podle odstavce 2 písm. c), a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1.
Přičemž přiznání k dani z příjmu FO spadá pod formulářová podání.
To, že DAP nechcete podávat elektronicky, je klidně možné, ale pokud vám zákon ukládá povinnost podat to elektronicky, asi vám nic jiného nezbývá. Já bych třeba nechtěl DAP podávat vůbec, ale podávat ho musím.
Tak z logiky věci vyplývá, že PFO má datovou schránku, ale PFO "spí", tudíž jediná povinnost může být vůči FO, která ale datovou schránku nemá.
Bavíme se o finanční správě, tam žádná "logika věci" - nefunguje (nebo spíš logika obecně). Příklad: už několik let mám ze živnosti příjmy nula, výdaje nula, žádnou aktivitu. Přesto FÚ trvá na tom, že přeplatek daně z příjmu, který z logiky věci pochází výhradně ze záloh odvedených v zaměstnání, nelze poslat jinam než na účet, který tam mám registrovaný jako OSVČ. Takže ten přeplatek každý rok musím vykázat v účetnictví, pardon, daňové evidenci, kde z logiky věci nemá co dělat a kde figuruje jako jediná položka (přesněji jedna ze dvou, druhá je, když ho přepošlu na ten správný účet). Ale každý rok si musím znovu "zvolit", kam chci ten přeplatek poslat.
Běda jim, jakmile se spletou.
Ne, to jste pochopil úplně špatně: běda vám, když se spletete. Přičemž "spletete" se definuje jako "uděláte to jinak, než si příslušný úředník myslí, že je správně".
Achjo, uz jsem , ze jsem ten clanek zaregistroval me svym zpusobem hodne stve. Musim si ho znovu a dukladne nekolikrat precist.
Vytravit, pak si zopakovat co je NIA a jake existuji ty alternativy tech "identit", aby neslapl do ho...
Muj pripad je, ze mam "pozastavenou zivnost" vice jak dekadu. Nechci mit DS, nechci zatim ne dokud nemusim.
Podavam si presto danove priznani sam a nechci , aby se mi to nejak pletlo s tou pozastavenou zivnosti a od 2023 automaticky zalozenou DS.
Z clanku jsem v cuku letu pobral, ze mam do 15 dnu reagovat a nechat ji "zrusit", i kdyz ne definitivne.
Zitra to jdu cist znovu
Když máte pozastavenou živnost, bude vám k ní v průběhu ledna-března 2023 automaticky vytvořena datová schránky pro podnikající fyzickou osobu (PFO). Zrušit ani deaktivovat takovou schránku nemůžete.
Když nejste odborník, nemá smysl číst odborný článek. Během podzimu se o tom určitě objeví dost informací v neodborných médiích a také od ministerstva vnitra.
Jak to bude ve vašem případě s povinností podávat daňové přiznání elektronicky, to netuším. Logika by říkala, že když máte pozastavenou živnost, nemělo by se brát v úvahu, že jako živnostník máte datovou schránku. Věřím, že k tomu tak bude i FÚ přistupovat. Nicméně daňové přiznání z příjmu fyzických osob podle mého názoru kombinuje do jednoho podání podání jak za podnikající fyzickou osobu tak za fyzickou osobu. Proto podle mne FÚ akceptuje podání daňového přiznání jak ze schránky PFO tak ze schránky FO. Zajímalo by mne, do které datové schránky FÚ reaguje – jestli si správně pamatuju komentáře z internetu, tak výhradně do schránky PFO. Pak by teoreticky mělo platit, že povinnost podávat daňové přiznání elektronicky máte, ať máte datovou schránku jako PFO (byť s pozastavenou živností) nebo jako FO. Každopádně výklad, který bude mít alespoň nějakou váhu, vám k tomu dá jedině Generální finanční ředitelství nebo Ministerstvo financí. Pokud takový výklad nedá, já bych raději neriskoval a daňové přiznání podal z té datové schránky PFO, když už jí stejně budete mít. Zároveň to může být odpověď na otázku z článku, kdy bude mít úřad důvod posílat něco do datové schránky PFO s pozastavenou živností.
Tak z logiky věci vyplývá, že PFO má datovou schránku, ale PFO "spí", tudíž jediná povinnost může být vůči FO, která ale datovou schránku nemá. Já jsem zvědav, jak to bude u mě, mám DS FO, nyní bych měl dostat ještě DS jako autorizovaná osoba, ale autorizovaná osoba vykonávám činnost jako zaměstnanec, čili rovněž nepodnikající FO.
Ad absurdum - plánuju sám sobě dělat projekt na barák, tak si se mnou bude stavební úřad dopisovat do jedné schránky jako s projektantem, do druhé jako stavebníkem? Běda jim, jakmile se spletou. :-D
Tak si u FÚ zaregistrujte i svůj soukromý účet. Tahle registrace neslouží k ničemu jinému, než aby FÚ věděl, že ty peníze vrací opravdu vám. Protože jinak daňové přiznání není prakticky nijak zabezpečené. Na papírovém přiznání sice je váš podpis, ale ten FÚ nezkoumá, ani ho nemá s čím porovnat. Takže by někdo mohl podat daňové přiznání za vás a váš přeplatek si nechat poslat na svůj účet. Neříkám, že to řešení s registrovaným účtem je kdovíjak úžasné, ale důvod má.
1/ Lupu ctu od jejiho pocatku a zalozeni jen s nejakou mensi prestavkou, kdy tu nic poradneho nevychazelo (tot k odbornosti).
2/ K výroku "nemělo by se..." no a to je to.. Myslel jsem, že jste psal lupa je odborny platek :)
3/ Nicmene, jako FO s pozastavenou zivnosti NEMUSIM podavat DP at, uz elektronicky nebo papirove. Kdyz jsem dale jako FO v zamestanenckym pomeru, tak mohu podavat sam papirove. Tzn. nehlede na pozastavenou zivnost. Jestlize nove a nedobrovolne zrizena DS tyto pravidla hry bude menit, tak bude muset mit toto oporu v nejakem zakone. Ten nevidim