Jinak za mne ta povinnost podávat daňové přiznání elektronicky je hloupá a datovým schránkám to udělalo medvědí službu. Lidé to mají chtít podávat elektronicky, protože to pro ně bude výhodnější
Naprosto správný postřeh. IMHO je to jen jiný projev stejného základního problému jako teď u toho automatického zřizování datových schránek. V dobře fungující společnosti, kde smyslem státní správy je poskytovat občanům za jejich peníze servis, by si zodpovědní činovníci řekli, že když občané nejeví očekávaný zájem o elektronické podávání daňového přiznání (nebo zřízení datové schránky), tak je asi něco špatně a je potřeba se zamyslet, proč nemají zájem a jak tu věc zatraktivnit. U nás to ale spíš funguje tak, že občané jsou tady od toho, aby plnili rozmary státní správy (a ještě tu legraci platili). Takže když občané nepodávají přiznání elektronicky (nebo ne v takové míře, jak by si státní správa představovala), dá se jim to befehlem, když si nezřizují datové schránky, zřídí se jim zákonem. Oni přeci vědí, co je pro nás dobré, my jsme na to moc hloupí.
Třeba v případě těch daňových přiznání jsem toho názoru, že skutečně užitečným se stalo až s NIA (a zejména bankovní identitou), tedy až relativně nedávno. Do té doby se to totiž dalo plnohodnotně využít jen s kvalifikovaným certifikátem nebo datovou schránkou. Jinak jsem na podatelnu FÚ musel stejně, jen místo přiznání jsem tam nosil podepsaný papír s jeho hashem.
Přesně tak – to, že musí stát lidem datové schránky nutit, je jenom vizitka toho, jak málo považují lidé datové schránky za užitečné. Smutné je, když jeden z lidí, který za digitalizaci státní správy v ČR zodpovídá, to komentuje slovy "my, na rozdíl od firem, můžeme používání naší služby nařídit" – a chápe to jako výhodu.
Mně využití s kvalifikovaným certifikátem stačilo. Sice jsem ho nepoužíval o moc víc, než na to daňové přiznání, ale i to, že jsem nemusel chodit na poštu, mi stálo za to.
Vedle přizpůsobení fikce doručení v ISDS platné judikatuře by se i příslušný zákon měl přizpůsobit možné budoucí energetické situaci a prodlužovat lhůty v případě, že v oněch 10 dnech dojde k blackoutu nebo k výpadkům internetového připojení.
A namísto rozšířeného sezamu akceptovaných formátů příloh - zip ASiC,apod. by měl ISDS akceptovat jediný formát - prostý text, aby nemohlo docházet ke zlovolnému pozměňování přenesené zprávy.
To ,jestli podáváte daňové přiznání papírově nebo elektronicky, je úplně mimoběžné s tím, jestli ho vyplníte sám nebo jestli vám ho vyplní někdo jiný.
Povinnosti lze občanům ukládat jenom zákonem. A stejně, jako může zákon uložit povinnost těm, kteří mají datovou schránku, může ji uložit také těm, kteří ji nemají. Takže tohle není relevantní argument.
Jinak za mne ta povinnost podávat daňové přiznání elektronicky je hloupá a datovým schránkám to udělalo medvědí službu. Lidé to mají chtít podávat elektronicky, protože to pro ně bude výhodnější – což zrovna v případě daňového přiznání platí, a posunutím termínu pro elektronické podání o měsíc vůči papírovému to platí ještě víc. Takže v tomto případě by bylo daleko lepší, než to nařizovat, prostě lidem ty výhody ukázat. A také začít tím posunutím termínu, ne to nejdřív udělat povinné a teprve pak po několika letech schválit i to posunutí termínu.
Rekl bych ze "vypadky" ceske posty mely mnohem fatalnejsi nasledky. A tech uz jsem zazil. Blahe pameti napriklad exekutor 8 dni dopis obycejnym psanim. A posledni den uz melo dojit k platbe. Nebo jiny exekutor vymahajici alimenty na adrese provozovny. Mam bohuzel trochu bezne jmeno a tato psani nejdou ojedinela.
Na blackout se mate pripravit. Nyni jiz vite o tom dostatecne predem. Pokud bude nedostatek energie - budou tzv. rolling blackouty. tj. stridave odpojovani lokalit. Vetsinou vam elektrina nejakou dobu zase jede nez se odpoji.
Btw:Blackouty jsem zazil na vlastni kuzi ve dvou rozvojovych zemich a jedne vyspele. Dokonce byl i oficialni rozpis casu a lokalit v prubehu stavu energeticke nouze.
Metadata zprávy zůstávají v ISDS trvale. Navíc dokumenty, jejichž původcem je orgán veřejné moci, musí být podepsané kvalifikovaným podpisem.
Je jedno, zda vám je dokument doručen papírově nebo elektronicky, pořád platí § 24 odst. 2 správního řádu, který umožňuje z vážných důvodů doručení zneplatnit. Že vám týden doma nešel internet by ale asi za vážný důvod nebylo považováno, protože je dost jiných možností, jak se k internetu připojit.
Povinnost podávat daňové přiznání elektronicky se vztahuje pouze na aktivní datové schránky zřízené ze zákona. Na datové schránky fyzických osob se to tedy nevztahuje.
O žádném "a podobně" nevím.
Navíc teda elektronické podání daňového přiznání nepovažuju (v porovnání s papírovým daňovým přiznáním) za nepříjemnou povinnost. Nikdy jsem nechápal tu touhu vystát si frontu na podatelně FÚ, když se to dá poslat normálně poštou. Stejně tak nechápu, proč to někdo chce řešit na papíře, když má možnost poslat to elektronicky.
Lupa je odborný server o IT. Nevím, co je překvapivého na tom, že se v komentářích objeví názor týkající se správního práva (což není IT), který je uvozen „nemělo by se“. Ostatně i na odborném právním serveru by vám řekli, že je to jen jejich právní názor, ale závazný výklad vám dá až soud.
To, že nevidíte zákon, neznamená, že zákon neexistuje. Když nevíte, z jakého zákona plyne nějaká povinnost, bývá dobré se na to zeptat, ne kolem toho kroužit, že se vám něco nechce. Povinnost podávat daňové přiznání elektronicky je uvedena v § 72 odst. 6 zákona č. 280/2009 Sb.:
Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen formulářové podání učinit pouze elektronicky podle odstavce 2 písm. c), a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1.
Přičemž přiznání k dani z příjmu FO spadá pod formulářová podání.
To, že DAP nechcete podávat elektronicky, je klidně možné, ale pokud vám zákon ukládá povinnost podat to elektronicky, asi vám nic jiného nezbývá. Já bych třeba nechtěl DAP podávat vůbec, ale podávat ho musím.
No - zatím se o mé daňové záležitosti stará zaměstnavatel. Ale ve chvíli, kdy bych musel tuto povinnost plnit sám, nastal by pravděpodobně velký průšvih, protože ani nemám potřebné podklady, natož znalosti.
Takže: technicky asi jsem schopen poslat to přiznání, kam potřeba, ale jsem si na 100 % jistý, že to bude úplně blbě.
Ty "další povinnosti" očekávám spíše "mimochodem", než nějaké zákonem dané požadavky. Skutečnost, že zatím žádné nejsou mne vůbec neuklidňuje, protože tvořivost zákonodárců je bezmezná a jejich fantazie při vymýšlení povinností pro občany nekonečná - pochopitelně vše výhradně v rámci péče o mé blaho.
No dokud ten certifikát stál 200 Kč, tak ještě budiž. Pak jsem se taky stal plátcem DPH, takže to znamenalo ještě 4x ročně přiznání k DPH. Ok, poštovné by mě nestálo o tolik méně, ale budiž. Ale při zdražení certifikátů na asi 400 Kč jsme se na ně vykašlal...
Tedy samotné daňové přiznání jsme posílal elektronicky dál (je to podle mě i jednodušší na vyplnění, když vás to kontroluje a řekne si to co tomu ještě chybí) a na FÚ jednu dobu posílal to potvrzení. Pak jsem to ale vymyslel ještě lépe - FÚ nemám zase tak daleko - takže proč neušetřit za poštovné - ale jejich úřední hodiny jako pro pracujícího člověka pro mě byly dost na nic. I na podatelně. Ale zjistil jsem, že tam u vrátnici mají takovou krabici a vrátný je už tam snad od šesti a večer taky... Tak to bylo docela fajn zjištění - ale s tím jsem vydržel celkem krátce, protože pak jsem si pořídil čtečku na eObčanku a poslední asi dvě přiznání (plátce DPH už zase nejsem) jsem řešil pomocí té...
Tak z logiky věci vyplývá, že PFO má datovou schránku, ale PFO "spí", tudíž jediná povinnost může být vůči FO, která ale datovou schránku nemá.
Bavíme se o finanční správě, tam žádná "logika věci" - nefunguje (nebo spíš logika obecně). Příklad: už několik let mám ze živnosti příjmy nula, výdaje nula, žádnou aktivitu. Přesto FÚ trvá na tom, že přeplatek daně z příjmu, který z logiky věci pochází výhradně ze záloh odvedených v zaměstnání, nelze poslat jinam než na účet, který tam mám registrovaný jako OSVČ. Takže ten přeplatek každý rok musím vykázat v účetnictví, pardon, daňové evidenci, kde z logiky věci nemá co dělat a kde figuruje jako jediná položka (přesněji jedna ze dvou, druhá je, když ho přepošlu na ten správný účet). Ale každý rok si musím znovu "zvolit", kam chci ten přeplatek poslat.
Běda jim, jakmile se spletou.
Ne, to jste pochopil úplně špatně: běda vám, když se spletete. Přičemž "spletete" se definuje jako "uděláte to jinak, než si příslušný úředník myslí, že je správně".
Doplním, že datová schránka (nepodnikající) fyzické osobě se automaticky vytvoří při přihlášení přes NIA prostředkem s úrovní záruky značná nebo vysoká. Přihlášení prostředkem s úrovní záruky nízká nezpůsobí založení datové schránky.
Zároveň bude stále možné všechny datové schránky (nepodnikajících) fyzických osob deaktivovat. Tedy první přihlášení přes NIA (na úrovni značná nebo vysoká) spustí vytvoření datové schránky, ale až bude schránka vytvořena, můžete ji deaktivovat.
Když jsem vzal do úvahy dobu platnosti toho certifikátu, jeho cenu a průměrný počet daňových přiznání za tu dobu platnosti (zvlášť po zrušení registrace k DPH), tak jsem nedokázal přesvědčit sám sebe, že mi to za ten dobrý pocit, že podávám přiznání elektronicky, opravdu stojí. Koneckonců i tu registraci k DPH jsem rušil hlavně proto, že zavedli kontrolní hlášení, které se kromě toho, že by to byl strašný opruz, IIRC ani jinak než elektronicky podávat nesmělo. Úřednice mi ovšem vysvětlila, že tohle tam jako důvod žádosti o zrušení registrace napsat nemůžu. :-)
Přes NIA se vždy přihlašujete jako fyzická osoba, takže přihlášením do DS přes NIA si založíte datovou schránku FO. Tu pak ale můžete deaktivovat.
Přihlášení certifikátem funguje tak, že musíte mít komerční certifikát od některé ze tří českých kvalifikovaných autorit (I.CA, PostSignum, e-identity). Certifikát pak nahrajete do ISDS a pak se používá standardní přihlášení certifikátem v prohlížeči.
Ale osobně bych používal NIA, ostatní způsoby přihlašování do DS je nutné považovat za dočasné a je jen otázka času, kdy budou zrušeny. Přihlašování jednorázovým heslem (TOTP) se bude rušit už v blízké době.
Jak píšu v článku, pokud jste podnikající fyzická osoba se živností (uvedená v RŽP/ROS-u): i když si schránku podnikající fyzické osoby necháte ještě letos zřídit dobrovolně (na žádost), od příštího roku bude stejně brána jako zřízená ze zákona. Takže v tomto ohledu si nepomůžete. Výhodou může být snad jen delší doba na seznámení se s datovou schránkou.
Pokud jsem to dobre pochopil, tak je s tim spojena past, ze kdyz jako podnikajici fyzycka osoba vyuziji NIA pro prihlaseni do DS PFO, tak si tim zridim dalsi problem (DS FO).
Jestli jsem se dobre dival na stranky datovych schranek, tak se tam snad da prihlasovat pomoci kodu z sms nebo certifikatem (to se priznam, ze nevim jak funguje).
ano, s tím přihlášením přes NIA jste to pochopil správně. A to přihlašování "pomocí kódu z SMS nebo certifikátem" znamená přihlašování pomocí přístupových údajů (jména a hesla), s přidáním dalšího autentizačního faktoru (to je právě ten kód či certifikát), pro zvýšení bezpečnosti. A toto přihlašování nejde "přes NIA" a není to použití kvalifikovaného prostředku, takže by zřízení nové datové schránky způsobit nemělo.
Za mne to tedy bylo daňové přiznání a „přiznání“ pro OSSZ a zdravotní pojišťovnu, tedy minimálně tři dokumenty ročně. A do ceny jsem nepočítal jenom poštovné za doporučený dopis, ale hlavně čas, který bych musel trávit tím, že ten dopis ponesu na poštu a budu tam čekat ve frontě. Se započítáním toho času to vždycky vyšlo, že je certifikát levnější :-)
Ano, ISDS zaručuje, že zpráva nebyla pozměněna, ovšem jen první tři měsíce, kdy je uložena v systému. Proto by se mi více líbil takový princip, který by pomocí hashů garantoval její autenticitu natrvalo.
Nikde jsem se nedočetl, zda existuje procesní předpis pro případ, že můj poskytovatel připojení vyhoří nebo mu na týden překopnou kabel a já se proto ani nedozvím, že jsem dostal do schránky obsílku.
Achjo, uz jsem , ze jsem ten clanek zaregistroval me svym zpusobem hodne stve. Musim si ho znovu a dukladne nekolikrat precist.
Vytravit, pak si zopakovat co je NIA a jake existuji ty alternativy tech "identit", aby neslapl do ho...
Muj pripad je, ze mam "pozastavenou zivnost" vice jak dekadu. Nechci mit DS, nechci zatim ne dokud nemusim.
Podavam si presto danove priznani sam a nechci , aby se mi to nejak pletlo s tou pozastavenou zivnosti a od 2023 automaticky zalozenou DS.
Z clanku jsem v cuku letu pobral, ze mam do 15 dnu reagovat a nechat ji "zrusit", i kdyz ne definitivne.
Zitra to jdu cist znovu
Tak si u FÚ zaregistrujte i svůj soukromý účet. Tahle registrace neslouží k ničemu jinému, než aby FÚ věděl, že ty peníze vrací opravdu vám. Protože jinak daňové přiznání není prakticky nijak zabezpečené. Na papírovém přiznání sice je váš podpis, ale ten FÚ nezkoumá, ani ho nemá s čím porovnat. Takže by někdo mohl podat daňové přiznání za vás a váš přeplatek si nechat poslat na svůj účet. Neříkám, že to řešení s registrovaným účtem je kdovíjak úžasné, ale důvod má.
Aktuálně je to jedno, a i kdyby interně v ISDS někde existoval příznak, jestli jste si schránku původně založil dobrovolně, je velmi nepravděpodobné, že by se to v budoucnosti mohlo k něčemu využít – protože všechny nové PFO už budou mít schránku zřízenou nedobrovolně.
Řídil bych se tím, jestli považujete DS za výhodu – pokud ano, tak proč čekat; pokud ne, proč se do toho hrnout dřív. Pokud s DS ještě neumíte pracovat, asi bude výhodné založit si ji dřív a naučit se to teď, když budou relativně volné kapacity podpory (ne jen na straně ISDS, tam se bude podpora posilovat, ale všude jinde).
Zlomyslní lidé si mohu počkat na leden a žádost o zřízení PFO podat až pak a čekat, jak se ISDS vyrovná s tím, že je tam pro stejnou PFO žádost a zároveň běží automatické zřizování schránek. Nicméně schránky se budou zřizovat v dávkách a je dost nepravděpodobné, že byste se s žádostí trefil zajímavě blízko k té „vaší“ dávce (nevím, zda bude predikovatelné pořadí vytvoření schránek).
Když máte pozastavenou živnost, bude vám k ní v průběhu ledna-března 2023 automaticky vytvořena datová schránky pro podnikající fyzickou osobu (PFO). Zrušit ani deaktivovat takovou schránku nemůžete.
Když nejste odborník, nemá smysl číst odborný článek. Během podzimu se o tom určitě objeví dost informací v neodborných médiích a také od ministerstva vnitra.
Jak to bude ve vašem případě s povinností podávat daňové přiznání elektronicky, to netuším. Logika by říkala, že když máte pozastavenou živnost, nemělo by se brát v úvahu, že jako živnostník máte datovou schránku. Věřím, že k tomu tak bude i FÚ přistupovat. Nicméně daňové přiznání z příjmu fyzických osob podle mého názoru kombinuje do jednoho podání podání jak za podnikající fyzickou osobu tak za fyzickou osobu. Proto podle mne FÚ akceptuje podání daňového přiznání jak ze schránky PFO tak ze schránky FO. Zajímalo by mne, do které datové schránky FÚ reaguje – jestli si správně pamatuju komentáře z internetu, tak výhradně do schránky PFO. Pak by teoreticky mělo platit, že povinnost podávat daňové přiznání elektronicky máte, ať máte datovou schránku jako PFO (byť s pozastavenou živností) nebo jako FO. Každopádně výklad, který bude mít alespoň nějakou váhu, vám k tomu dá jedině Generální finanční ředitelství nebo Ministerstvo financí. Pokud takový výklad nedá, já bych raději neriskoval a daňové přiznání podal z té datové schránky PFO, když už jí stejně budete mít. Zároveň to může být odpověď na otázku z článku, kdy bude mít úřad důvod posílat něco do datové schránky PFO s pozastavenou živností.
Tak z logiky věci vyplývá, že PFO má datovou schránku, ale PFO "spí", tudíž jediná povinnost může být vůči FO, která ale datovou schránku nemá. Já jsem zvědav, jak to bude u mě, mám DS FO, nyní bych měl dostat ještě DS jako autorizovaná osoba, ale autorizovaná osoba vykonávám činnost jako zaměstnanec, čili rovněž nepodnikající FO.
Ad absurdum - plánuju sám sobě dělat projekt na barák, tak si se mnou bude stavební úřad dopisovat do jedné schránky jako s projektantem, do druhé jako stavebníkem? Běda jim, jakmile se spletou. :-D
1/ Lupu ctu od jejiho pocatku a zalozeni jen s nejakou mensi prestavkou, kdy tu nic poradneho nevychazelo (tot k odbornosti).
2/ K výroku "nemělo by se..." no a to je to.. Myslel jsem, že jste psal lupa je odborny platek :)
3/ Nicmene, jako FO s pozastavenou zivnosti NEMUSIM podavat DP at, uz elektronicky nebo papirove. Kdyz jsem dale jako FO v zamestanenckym pomeru, tak mohu podavat sam papirove. Tzn. nehlede na pozastavenou zivnost. Jestlize nove a nedobrovolne zrizena DS tyto pravidla hry bude menit, tak bude muset mit toto oporu v nejakem zakone. Ten nevidim