???
Jaktože ne? Pokud mám spolupracovat s nějakou podnikající osobou (a je vcelku jedno, jestli právnickou, nebo fyzickou), tak přece potřebuji vědět, jak je na tom. Nerad bych šel do projektu s někým, kdo je těsně před krachem.
To je důvod, proč se tyto věci zveřejňují. Nějaký zaměstnanec mě nemá co zajímat. Ale jak si stojí firma (živnostník), kterému chci dát nějakou větší zakázku... Tak to už mě zajímá....
Má to být zdarma a má jít o otevřené data, když podnikáte, tak si neštěžujte, že si člověk o Vás něco může dohledat normální věc. Právnické osoby ještě zveřejňují mnohem víc než kategorii obratu.
Vidím, že s touto vládou spíš jdeme opravdu dozadu než kupředu, data mají být dostupná komukoliv
Ať ty data jsou a ať je k nim přístup. Ale neměli by je využívat takoví šmejdi typu ten Centrální registr dlužníků, kterej vykradl kompletní databázi živnostníků a všechny zveřejnil. Google to samozřejmě indexuje, takže při vyhledání živnostníka je to většinou jeden z prvních výsledků a to fakt ty lidi poškozuje, i když je někde dole na té dlouhé nesmyslné stránce uvedeno, že zveřejněnej člověk není dlužník.
Typickej podvod, krádež osobních údajů a nikdo s tím už roky nic nedělá.
Rozdíl je, že podnikatel nabízí služby dalším subjektům, které mají v tom případě právo si o Vás dohledat informace o Vás, kdežto zaměstnanec služby poskytuje jen zaměstavateli, jestli jediné co by mohlo být sporné, tak je ta kategorie obratu, která stejně není přesná a právnické osoby sdělují mnohem více údajů.
Celé postrádá logiku, pokud data jsou otevřená ministerstvo je dává volně k hledání na svém rejstříku a jiné subjekty je mohou stáhnout, tak to uzavírat. Spíš jde otázka, proč jiné vyhledávače existují, asi proto, že jsou lepší než jejich, který neumí hledat ani fulltextem
to ale ten problém neřeší, na internetu existují v ČR desítky (možná více) katalogů, které vykradly data z těhle rejstříků. Jsou tam moje osobní údaje, které jíž 10 let neplatí, kontakt na nikoho není a nikdo neodepisuje. Pak si vás někdo vyhledá na netu a má o vás nepravdivé údaje, což není dobré.
Ares a napojení je pro smích, po pár tisících požadavcích blokuje síť podle IP a je mu úplně jedno, že ty data chci oprávněně a nepřetěžuji to úmyslně, ale jen proto, že mám moc dodavatelů a musím je kontrolovat.
Dovedu si představit jakousi komplikovanou konstrukci, kdy by bylo možné podnikat neveřejně. Tj. jen v nějaké uzavřené skupině, pro kterou by byly osobní údaje přístupné. Reálné to ale asi není, takže nevím jak by měli ostatní s takovým utajeným podnikatelem podnikat. Nic o něm nevím, ale mám se na něj spolehnout? A když špatně vyplním např. údaje do daňového dokladu, kdo bude zodpovědný za chybu? Nebo jak si zkontroluju údaje ve smlouvě, aby se mi pak třeba soud nevysmál?
Argumentovat zde Googlem je trošku zcestné, v případě Google se jednalo o soudní proces s tím, že nějaký neplatič již nechtěl uvádět odkazy na své exekuce, které si Google indexoval, když byly informace volně dostupné.
I v tomto případě Google měl možnost data indexovat, ale jen v případě, že je někdo chtěl odstranit, tak má na to právo je odstranit, ale nikdo Google nezakázal indexovat volně dostupné informace.
Tento zákon by prakticky omezil praktickou práci s firmami v informačních systémech a formulářích. Neumožnil by Vám po zadání IČO automatizovaně doplnit data o živnostníkovi, protože by je provozovatel řešení nesměl mít u sebe, aby je poskytl uživatelům. Takže místo toho, abych byl schopný dohledat informace o firmách, data provazovat, aby se mi pracovalo prakticky, tak půjdeme cestou opět ručního zadávání všech dat.
Oproti trendům otevření informací o základních registračních údajích o firmě jdeme opačnou cestou, kterou jdou jiné státy, postupně se data uzavřou a pokud budete něco chtít, tak od státu to bude stát mnohem více, dostanete je pomaleji a za mnohem vyšší cenu než by bylo běžné.
Pokud někdo podniká, tak je to veřejná informace a zákazník má právo si ověřit jeho údaje. Jakým podnikatelům tak asi mohlo vadit, když stejnou informaci jako je v rejstříku najdou i někde jinde, nebo ji někdo může automatizovaně využívat. Spíš bych čekal, že podnikatel se chce prezentovat.
O neaktuálnosti jsem psal jako o vadě soukromých databází kopírovaných se zpožděním ze státních. Za to úřady nemohou, leda že tomu nezabránily.
U státních rejstříků neaktuálnost nepředpokládám, resp. předpokládám, že pro veřejnost platí právě to, co ukazují a že jsou on-line. I když i zde nejspíš nějaká zpoždění budou, ale zanedbatelná, oproti soukromým databázím, které se třeba už roky neaktualizují vůbec.
ARES vam znemozni komunikaci po cca 2000 requestech, pricemz zaroven plati, ze pro ziskani dat o jedinem subjektu potrebujete 5-10 requestu. Tzn muzete denne overit neco mezi 200 - 300 subjekty, coz je naprosto smesne. Pokud budete na zablokovani narazet pravidelne a opakovane, dostanete IP ban navzdy. Presne takto je to i popsano na jejich webu. A viz Lol Phirae, nerozpakuji se zablokovat ani rozsahy milionu siti.
Pricemz pokud by poskytli prosty export v rozumne podobe (csv, xml ...) a nejaky diff k tomu, nebude nikdo data vytahovat zaznam po zaznamu. Byt ani to nevnimam jako zasadni problem, ocekaval bych ze podobny system statu na ktery stat odkaze miliony svych obcanu, zvladne nejmene stovky milionu reqestu denne.
tak studuj dál :), pokud se nechceš bavit konstruktivně. Žádná česká směrnice nebude, takže jí na "evropská" nemůže být nadřazená. Naopak česká legislativa v tomhle ohledu se bude rušit, např. povinnost oznamovat nakládání s osobními údaji ÚOOÚ.
Pořád tady je ale řada zákonných povinnosti pro sběr osobních údajů, které vycházejí z české legislativy a ty se nebudou řídit GDPR, např. banky musejí evidovat informace o transakci nějakou dobu a nemusí se tě na to ptát.
Stejně tak dojde ke zvýšení pravomocí ÚOOÚ a bude na dodržovat dohlížet a pokutovat, takže by tě česká legislativa měla opravdu zajímat. Případné rozpory může řešit jen soud.
Možná je čas si přečíst ten článek, je to tam napsané. Smysl to má v okamžiku, kdy vás například začne někdo vydírat. Pro začátek už máte alespoň seznam možných podezřelých. Zveřejňovat nekontrolovaně soukromé majetkové poměry v zemi jako ČR je zkrátka rizikové. Nemůžete to srovnávat s Norskem a podobně.
Ostatně kdyby u nás nebyl zaměstnanecký poměr tak nepružný a socialistický, plno lidí by nemuselo být "z nouze" OSVČ.
S Aresem máte pravdu, že možná uživatele blokují
Ne možná. A metodika blokování je skutečně úžasná, to takhle zablokujou třeba rovnou 79,228,162,514,264,337,593,543,950,336 adres na stížnost odepíšou, že je všechno OK, ať si hledám jinde. Zdravíme Boženu.
Ono ani tak nejde o to kdo si ty údaje prohlídl a jestli je nějak zpracoval, ale jak je poté využil. Pokud ke spamu, nebo zveřejnění v nějaké podvodné databázi (viz. podvodnej "Centrální registr dlužníků" apod,...), tak to je problém a to by měl ten zákon řešit. Ať si každej zjistí, že jsem živnostník, ale ať tato moje data nekrade a nezveřejňuje.
Pravda, pokud bude úřad obsazen kapacitami typu křupan Bartoš, který si plete správní řízení s návštěvou kravína, tak asi líp nebude... :-/
Obavam se ze nikoli, pokud si vsimnete, tak ve vsech po siti dostupnych variantach vsech registru, rejstriku a databazi statu ... mate zaroven prohlaseni, ze negarantuji aktualnost ani spravnost dat. Coz je prave v souvislosti s tim, ze stat vam zaroven narizuje ta data overovat, obzvlaste vesele.
tak si s nimi dohodnete individualni podminky a ZAPLATTE.
Pán bude asi vtipálek. Na tohle platíme daně. Přičemž z nich jdou stamiliony až miliardy na každý jednotlivý podobně dojebaný projekt, který se hroutí při "masivním dotazování z desítek IP adres ". ROFL. Opravdu kvalita.
Mohu-li ze zeptati, copak (zjevne velmi hmotneho) vam spadlo na hlavu? Jaksi stat urcilt vsem firmam povinost a ty firmy ji mohou (naprosto vsechny) dodrzovat jedine tak, ze pouziji jediny existujici zdroj a tim je prave ARES.
Vy ovsem zjevne netusite, ze pokud odeslete do hlaseni o DPH udaje, ktere neodpovidaji zaznamu statu, tak si minimalne pridelavate dalsi praci navic, a ve vysledku, jediny zpusob jak zjistit ty ocekavane je prave ARES. Bezna firma obslouzi denne nekolik tisic obchodnich parneru, a v nasem kocourkove ji pak nezbyva nez doufat, ze se od minula nic nezmenilo. Napriklad ze dotycny partner jeste stale je platcem dph.
"Bezna firma obslouzi denne nekolik tisic obchodnich parneru"
Opravdu? Nevim, ale nejak se mi to nezda ... Denne dodavky od tisicu dodavatelu ... Docela dost bych pochyboval, ze takovych firem je vice nez 100, spis bych tipoval na nizsi desitky.
Aby bylo jasno: Doufam, ze ani jeden z nas nema na mysli bezne maloobchodni zakazniky. Protoze to by bylo ponekud ... jak to slusne ...
To ale není důvod zavírat data, ale odstínit konkrétní osobu. Nepoužívat pro identifikaci RČ, ale jiný číslo/kód, aby nebylo propojení s fyzickou osobou. Třeba v RČ nahradit lomítko pomlčkou a datum založení firmy + čtyřčíslí pole pořadí v tom dnu. Kdo che, může si to dobrovolně v nějaké lhůtě změnit, jinak se to překlopí při první změně na úřadě (stěhování formy, prodej firmy,...).
Fyzická osoba bude uvedena jako "majitel/jednatel" v částečně anonymizované formě "Lojza Beruška, Hmyzovice" a podobně.
Do kontaktů (mail, telefon, adresa) se pak dá hodit cokoliv.
Tohle je uplne minimum z toho co se na nejen tuhle zemi vali a za cca rok tu budeme vsichni koulet ocima. Az si poradne nastudujete tematiku schvalene Evropske smernice na GDPR, pochopite, ze "problem" se zaviranim dat bude vsude. Rejstriky jsou jen kapka v mori. Prijdou obecni a mestske urady, nemocnice, telefonni operatori, eshopy a stovky dalsich. Budete resit cookies, emaily, adresy lidi a tisice dalsich veci. Budete se pripravovat na udavani ze strany konkurence. S laskou pak budeme vsichni vzpominat na to, jak napriklad EET nebo Registr vozidel byly pidi projekty za par drobnych :) Verte mi.
na to, že česká legislativa k tomu je zatím v připomínkách o tom máš velice konkrétní představy :).
Myslím, že to tak horké nebude, pro většinu malých firem typu eshop bude stačit dodržet pár základních pravidel, však proto tam je kurátor, aby se mohl zohledňovat konkrétní případ.
Spíše to vypadá, že bys tu tématiku měl nastudovat sám a nepsát takovéhle odstrašující bludy.
Kopírování do soukromých databází a publikování s nějakou drobností navíc, bych také omezil. Může zde sice být nějaký drobný komfort navíc, ale hrozí, že údaje jsou neaktuální. Spíše je to jistota, každá aktualizace, která je v takové databázi provedena je toho důkazem.
Naopak by se mělo neustále pracovat na zlepšování státních rejstříků.
Ted se k tem datum dostane kdokoliv a nekontrolovane, oni ty data zverejnovat budou, ale jen proste je chteji omezit na sebe, takze spravne byste data pak nemohl mit zapracovane do informacniho systemu od nekoho jineho atd. Jedna se o verejne podnikani, tak na utajovani neni zadny zajem asi
Současná praxe je ta, že ČSÚ poskytuje za úplatu data o ekonomických subjektech , včetně živnostníku a VČETNĚ jejich obratu. Pokud takový živnostník nemá zaměstnance a podniká v oblasti služeb je velmi snadné zjistit jeho reálné přijmy. Dle ÚOOU zcela v pořádku, již jsem podával stížnost.
S uzavíráním těchto dat zcela souhlasím.
Konecne se uzavrou data. Jeste zrusit i ty webstranky, ktere si ty data nashromazdili.
Jako OSVC nemam zajem, aby soukrome udaje o me podotykam fyzicke osobe vesele kolovali na netu.
Vsechny ostatni argumenty jsou mene dulezite. A jestli to nekdo potrebuje pro kontrolu legitimity nebo co, at si ty data zverejni na dobrovolne bazi.