Daňové úniky českých youtuberů se pohybují v desítkách milionů korun

31. 10. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Hvězdy sociálních sítí zapomínají, co všechno se považuje za příjem z podnikání. Finanční správa jim doměřila vysoké daňové nedoplatky.

Mít populární účet na sociálních sítích, dostávat příspěvky od fanoušků a propagovat komerční produkty se zdá jako snadná práce s vysokými výdělky. Zaujalo to také úředníky Finanční správy, kteří udělali daňovou kontrolu u známých youtuberů a streamerů. Stát je při kontrolách vázán mlčenlivostí, takže nesmí říct, komu se konkrétně podíval do účetnictví. Obecně se úředníci zaměřili na obchodní činnost na YouTube a na platformě Twitch.

Finanční správa na dotaz naší redakce uvedla, že možné úniky odhalili její analytici, kteří zkoumali obsah na internetových platformách. „Ve smyslu daňových předpisů se jedná o postup vyhledávací činnosti. Takto centrálně realizovaná analytická činnost umožní Finanční správě posoudit, zda se daná komodita spojuje s krácením daní a míru rizika zkrácení daní,“ vysvětlila Klára Křehlová z tiskového oddělení Generálního finančního ředitelství.

Akce proběhla v celé republice, přičemž u části subjektů ještě nejsou daňové kontroly dokončené. „Například jen v dosud ukončených případech řešených Finančním úřadem pro Moravskoslezský kraj šlo v souhrnu o desítky milionů korun, které nebyly odvedeny do veřejných rozpočtů,“ uvedl zástupce generálního ředitele Finanční správy Jan Ronovský.

„Celková předpokládaná částka pravděpodobně bude nadále v řádu desítek milionů Kč,“ doplnilo nyní na dotaz redakce tiskové oddělení. Finanční správa nemůže kvůli mlčenlivosti uvést detaily, například jestli se něčí daňový únik výrazně vymykal ve srovnání s ostatními zkoumanými případy.

Kontrola se netýkala jenom jednotlivců. Pozornosti úředníků neunikly také firmy napojené na různé účty internetových tvůrců a jejich merchandising. „Nicméně nepoměrně větší zastoupení v tomto segmentu daňových subjektů mají fyzické osoby,“ připomněla referentka tiskového oddělení.

Někteří internetoví tvůrci působící na YouTube nebo na Twitchi nikdy nepodali daňové přiznání, případně neodváděli daň z přidané hodnoty. Ale i pokud ho podali, byly v něm značné rozdíly mezi tím, jaké příjmy vykázali a zdanili, a jaké částky skutečně vydělali.

Stát má podle platných zákonů poměrně dost nástrojů, jak ověřit, kolik peněz skutečně dorazilo na bankovní účet (nebo účty). „Správce daně vyhledává důkazní prostředky i bez součinnosti s daňovým subjektem. Poskytování informací lze žádat i přímo od internetových platforem, které daňovým subjektům umožňují dosahovat zdanitelný příjem na základě jimi publikovaného obsahu,“ upozornila Klára Křehlová.

Jinými slovy, úředníci si mohou od YouTube nebo Twitche vyžádat přehled příjmů konkrétního tvůrce. YouTube na povinnost zdanit příjmy upozorňuje přímo v základních informacích pro autory: „Vydělávání peněz na YouTube nebo získávání bonusů z Shorts je skvělým způsobem, jak můžete být odměněni za vytváření kvalitního a poutavého obsahu na naší platformě. Mějte však na paměti, že se na vás podle zákonů země, ve které pobýváte, může vztahovat povinnost odvádět daň z příjmů ze zpeněžených videí na YouTube. Podrobné informace o této problematice získáte na příslušném finančním úřadě.“

Zdanění podléhá jakákoliv monetizace vlastního obsahu na streamovacích platformách. Nemusí to být jenom zobrazování reklam u videí nebo partnerské spolupráce při propagaci zboží a služeb. „Berňák“ zajímají i členské sekce přístupné jen za předplatné anebo příspěvky na bonusový obsah.

„Autoři obsahu si obvykle sami stanoví v limitu určeném platformou výši měsíčního poplatku, po jehož zaplacení se předplatitelům (fanouškům) otevře konkrétní profil. K vybudování fanouškovské základny slouží tvůrcům další nástroje v podobě anket, chatovacího kanálu, živých streamů, hlasových nahrávek apod. Tvůrci mohou v těchto případech dostávat platby od předplatitelů jak formou měsíčních poplatků, tak za jednotlivé zobrazení zpráv, jejichž obsah zpoplatní. Jedná se o příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, případně právnických osob a daně z přidané hodnoty,“ zdůrazňuje Generální finanční ředitelství.

A pozor, do daňového základu se počítají i drobné příspěvky, které diváci posílají při živých streamech. I když jsou na různých platformách pojmenované třeba jako dárky, z pohledu českých zákonů to žádné dary nejsou. „V naprosté většině nelze uvažovat o daru, neboť tato plnění mají vždy charakter zřejmé návaznosti k nějaké prezentační činnosti dotyčné osoby, což platí i v případě jednorázové malé částky,“ odpovídá Generální finanční ředitelství.

Úředníci samozřejmě posuzují konkrétní situaci. Finanční správa zbystří ve chvíli, kdy je možné aktivity na sociálních sítích označit za samostatnou, soustavnou ekonomickou činnost za účelem dosažení příjmů. Může ale také jít o nějaký druh příležitostného příjmu, který může být za splnění určitých podmínek osvobozen. To však není případ aktuálních kontrol, ty se zaměřily právě na tvůrce, pro které jsou videoplatformy zajímavým vytrvalým zdrojem příjmů.

Rovněž příjem na základě uzavřených reklamních spoluprací je z pohledu zákona podnikáním, proto se jako příjem z podnikání i zdaňuje. Platí ale totéž, co u jiných výdělků, za určitých okolností může jít jen o příležitostný příjem.

Pro kontext připomeňme, že roční příjmy nejvýdělečnějších českých youtuberů se pohybují v milionových sumách. Peníze získávají od YouTube, z reklamních partnerství s firmami anebo třeba z prodeje upomínkových předmětů ve vlastních e-shopech. Podle magazínu Forbes má nejvyšší příjmy v Česku youtuber a tiktoker Filip Zima (FIZIstyle), jehož roční výdělek údajně dosahuje 20 milionů korun. V závěsu je Štěpán Buchta (Baxtrix) s 19 miliony korun ročně, na třetím místě bychom našli Tarase Povoroznyka (Tary) se 14 miliony korun za rok.

Finanční správa nyní doporučuje youtuberům a streamerům, aby věnovali patřičnou pozornost správnému vykazování svých daňových povinností, a případně aby podali dodatečná daňová přiznání. Hříšníkům, které odhalila při aktuální kontrole, umožní při doplácení daní splátkový kalendář.

Pochybení na straně internetových tvůrců však bylo tolik, že se na ně chce Finanční správa zaměřit i v příštím roce. Během prvního pololetí zkontroluje podnikatele i na dalších sociálních sítích, nejenom na YouTube nebo Twitchi.

Chcete mít každé ráno v mailu přehled aktuálních článků z Lupy? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze i týdenní přehled nebo také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).