Podle Grunta už nejsou uživatelé nuceni hledat požadovaný videoobsah skrze články nebo různé podstránky. Až zpětně chceme nabídnout doprovodný materiál, jako jsou třeba zmiňovaná bonusová videa nebo webové články k jednotlivým pořadům nebo epizodám, napojit na konkrétní díl nebo určitý pořad. Zatím se nám jednoznačně ukazuje, že je to správná cesta, protože meziročně nám zhlédnutí kompletních pořadů narostlo o zhruba osmnáct procent. Vzrostla nám i průměrná doba strávená u našich videí, a to přibližně o čtvrtinu,
libuje si Grunt.
Nedávno jste spustili novou verzi hlavního webu Primy. Jaké máte první ohlasy?
Web běží v nové podobě asi pět týdnů. Stále sbíráme názory uživatelů na jeho novou podobu.
Dotazníkové šetření jsem zaregistroval i na facebookovém profilu Primy. Testovali jste jeho prostřednictvím i betaverze nového webu?
Vyzkoušeli jsme více způsobů. Samozřejmě jsme nasadili různé typy A/B testování, do kterých jsme chtěli vtáhnout co nejvíc respondentů a primárně našich diváků. Proto jsme i s pomocí našich facebookových fanoušků testovali různé metody zobrazování reklamy a některých dalších prvků. Když jsme na začátku června spustili nový web, umístili jsme na titulní stránku jednoduché online hlasování, do kterého se během prvního měsíce zapojilo na dvacet tisíc respondentů. To rozhodně není malé číslo a dá se říct, že reakce byly veskrze pozitivní. Nejčastější výhrada podle mne spočívala v nepochopení principu oddělených webů iPrima.cz a videotéky Prima Play, protože několikrát nám diváci psali „platíme si premium účet na Prima Play, abychom ji mohli sledovat bez reklam, a na iPrimě nám stejně reklamy pouštíte“.
I když je uživatel přihlášený stejně jako na Prima Play?
Premium variantu účtu jsme ve videoarchivu Prima Play rozjeli v loňském roce kvůli nárůstu uživatelů se zapnutým AdBlockem. Proto dostali diváci možnost zaplatit 49 korun měsíčně za přístup k obsahu Primy Play bez vložených reklam. Aktivně tuto možnost využívá několik tisíc diváků a jejich počet neustále roste. Portál iPrima.cz tuto možnost nikdy nenabízel, ale protože je to pochopitelně web televize Prima, tak si uživatelé obě služby spojovali. To byla vlastně jediná negativní reakce, která zazněla na adresu inovovaného webu iPrima.cz. A my na jejím základě aktuálně připravujeme podobnou „premium“ možnost i pro tento web. Spustit bychom ho chtěli ještě před začátkem podzimní sezóny.
Za jedny peníze s přístupem do videotéky Prima Play, nebo půjde o další platbu?
Spojíme obě tyto platby dohromady, aby mohli předplatitelé sledovat obsah Prima PLAY i portálu iPrima.cz bez reklam.
Jestli to dobře chápu, tak právě videoobsah by měl být hlavním lákadlem nové podoby webu iPrima.cz.
Když jsme web iPrima.cz redesignovali naposled před téměř pěti lety, chtěli jsme hlavně ukázat celou šíři námi vytvářeného obsahu, jak vznikají jednotlivé lifestylové magazíny a co všechno dokážeme na našem webu nabídnout, abychom návštěvníky dokázali co nejdéle udržet v rámci ekosystému portálu iPrima.cz. Od té doby nám lifestylové weby výrazně narostly a už je vlastně nepotřebujeme tímto způsobem propagovat. Navíc nám neustále stoupá počet návštěvníků, kteří iPrima.cz navštěvují cíleně kvůli sledování dlouhých videí, ať už jde o zpožděné vysílání, catch-up pořady v rámci televize nebo bonusové materiály, které k jednotlivým pořadům vytváříme. Proto jsme se rozhodli naši webovou strategii otočit o 180 stupňů a jít maximálně napřed měnícím se potřebám našich návštěvníků.
V čem změna spočívá?
Už nenutíme uživatele hledat požadovaný videoobsah skrze články nebo různé podstránky, ale chceme jim ho nabídnout na první dobrou. A až zpětně pak doprovodný materiál, jako jsou třeba zmiňovaná bonusová videa nebo webové články k jednotlivým pořadům nebo epizodám, napojit na konkrétní díl nebo určitý pořad. Zatím se nám jednoznačně ukazuje, že je to správná cesta, protože meziročně nám zhlédnutí kompletních pořadů narostlo o zhruba osmnáct procent. Vzrostla nám i průměrná doba strávená u našich videí, a to přibližně o čtvrtinu. Naším cílem je maximálně podpořit sledování dlouhých videí a skrz ně pak nabízet divákům další obsah. Samozřejmě musíme ještě hodně věcí doladit, ale první ohlasy vyznívají velice dobře.
V rámci vašeho online archivu nabízíte nejen vlastní tvorbu, ale i docela dost akvizičních pořadů, což většina televizí nedělá. Jak drahé je zajištění práv pro internetové vysílání cizích pořadů?
Je to dost drahé.
A stojí to za to?
Snažíme se jít cestou nejmenšího odporu, takže primárně nasazujeme do naší online videotéky takový obsah, u kterého dokážeme s distributorem vyjednat co nejvýhodnější podmínky.
Takže ne všechno, co televizní stanice skupiny Prima odvysílají, se posléze objeví na Prima Play?
Určitě to není všechno, to by v českých podmínkách nedokázal nikdo zaplatit. Náklady na plnohodnotnou videotéku s akvizičními tituly se minimálně rovnají rozpočtu na TV kanál typu Prima Cool.
A o co je největší zájem ze strany diváků – o akvizice, nebo o vlastní tvorbu?
Uživatele převážně zajímala vlastní tvorba – primárně seriály, ale poslední dobou se začínají divácké preference diferencovat podle toho, jak se nám daří obsah distribuovat skrze různé platformy a přes více obrazovek. Každopádně aktuální jedničkou, co se týče online sledovanosti, je Ohnivý kuře. Dvojka je Prostřeno!, po něm následuje Modrý kód a Přístav. Primární je tedy určitě prémiová vlastní tvorba, kterou nasazujeme do prime time. Co je zajímavé, tak se nám hodně rozjíždí sledování skrze HbbTV, které už aktuálně tvoří přes dvacet procent z celkového počtu zhlédnutí videoobsahu, který Prima nabízí.
To je docela slušné číslo.
Taky bych řekl. Ale celkový výsledek je hodně odvislý od penetrace přijímačů vybavených hybridní technologií. HbbTV jsme spustili loni v lednu a během loňského července tvořil jeho podíl nějakých deset procent a letos už jsme na 22 procentech.
A jaký je podíl smart aplikací?
Cestu smart aplikací v televizorech jsme opustili před nějakými dvěma lety. Připravili jsme jednu testovací aplikaci ve spolupráci s Panasonicem, ale nakonec jsme se rozhodli, že naší hlavní platformou, skrze kterou budeme přítomni ve velkých televizorech v obývacích pokojích, bude HbbTV. Z našeho pohledu má hybridní platforma řadu výhod, protože nemusíme vyvíjet speciální varianty pro jednotlivé výrobce televizorů a celý vývoj máme plně ve své režii. Podíl HbbTV neustále roste a jak jsem říkal, z pohledu diváků sledujeme i trochu jiný způsob používání než u návštěvníků klasického webu. Nejsledovanějším pořadem je sice stále Ohnivý Kuře, po kterém následuje Modrý kód, ale za ním už se umisťují klasické celovečerní filmy. Ty jsou z hlediska sledovanosti na webu hodně pozadu, stejně jako televizní dokumenty, ale v rámci hybridní televize jsou naopak filmy i dokumenty mezi pěti nejsledovanějšími pořady.
Může mít na tento trend vliv způsob, jakým obsah divákům v rámci hybridní aplikace nabízíte, nebo je to opravdu o jejich preferencích?
Já si myslím, že hlavní vliv má rozpoložení daného diváka.
Když sedí u velké televize, tak si prostě spíš vybere delší video.
Přesně tak. Je u televize s velkou obrazovkou, sedí v pohodlné pohovce a logicky si pustí delší pořad. Hybridní vysílání nám třeba perfektně funguje u pořadů pro děti. Z naší zkušenosti mohu říct, že dětský obsah je přes hybridní televizi mnohem více sledovaný než na našem webu.
Jaký je poměr reklam u online verze a v rámci HbbTV? Je stejný?
Zatím více dominuje reklama na webu, ale rádi bychom ten poměr vyrovnali. Obecně si se způsoby zobrazování videoreklam poslední dobou hodně hrajeme, protože si uvědomujeme, že naši uživatelé nejsou úplně spokojení s množstvím reklamy, které na internetu doprovází náš videoobsah. Ale na výsledcích několika testů se nám ukázalo, že hlavním problémem není množství reklamy, ale spíš break pattern, tedy způsob, jakým reklamu servírujeme.
Tedy ve který moment je nasazena?
Ve který moment a jak často. Z testů nám vychází, že divákům více vyhovuje televizní break pattern. Aktuálně probíhá A/B testování, kdy proti sobě zkoušíme klasický model, který funguje na českém internetu, kdy nasadíte nějaké tři prerolly a po nějakých deseti až patnácti minutách nastoupí další blok dvou nebo tří midrollů. Proti tomu zkoušíme testovat klasický televizní způsob, kdy jsou reklamní breaky dál od sebe, ale v jejich rámci je pak více spotů. A zatím nám vychází, že tento televizní způsob akceptují diváci výrazně ochotněji. Samozřejmě se budeme snažit jít ještě do větší hloubky a testovat i jednotlivé druhy obsahu.
Takže u Ohnivého kuřete inzerovat výrobky spojené s vařením.
To už samozřejmě děláme, reklamu dokážeme servírovat podle toho, kdo se na daný pořad kouká, nebo podle typu pořadu.
V případě HbbTV vysílání byste teoreticky měli vědět, kdo před televizorem sedí, třeba podle nasazených cookies.
O tom začínáme uvažovat, ale není to zase až tak jednoduché, protože část televizorů cookies ztrácí, což se týká nějakých deseti až patnácti procent televizorů. Ale samozřejmě potřebujeme vědět, kdo u té televize sedí, a podle toho, co právě sleduje, mu předkládat nejenom reklamu, ale třeba i konkrétní pořady. Časem bychom chtěli vytvořit recommendation engine, který vám bude na základě vašich preferenci doporučovat zajímavé dokumenty z vysílání Prima Zoom, seriály na Prima Cool nebo třeba pořady z vlastní tvorby hlavní Primy.
Což by mělo určitě fungovat u těch uživatelů, kteří se přihlásí uživatelským profilem.
Přesně tak. A na tomto předpokladu je vystavěna i nová podoba webu iPrima.cz, která diváky směřuje tak, aby měli důvod se na webu zaregistrovat. Už teď jsou na webu simulcasty vysílání jednotlivých kanálů a pořady, které zrovna běží, si můžete po registraci spustit od začátku. Nebo je můžete sledovat v HD kvalitě a zároveň se nabízí celý archiv filmů a pořadů, které máte jako divák okamžitě k dispozici. Snažíme se návštěvníkům webu předvést jasné argumenty, proč by se měli na webu iPrima zaregistrovat a my pak následně mohli lépe cílit nabídku našich pořadů.
Jakých čísel dosahují nejsledovanější díly Ohnivého kuřete na jednotlivých platformách?
Když vezmu celkově počet přehrání u seriálu Ohnivý kuře, které je největší, tak generujeme výrazně přes milion video views měsíčně.
Jak jsou definována? Minimálně deset minut sledování v kuse, nebo úplně celý pořad?
Video views počítáme od začátku sledování, tedy jako započaté streamy. Ale sledujeme samozřejmě i sledování jednotlivých pořadů až do konce. Vzhledem k tomu, že naprostá většina našich dlouhých videí trvá kolem padesáti minut, dosahujeme zhruba poloviční „dokoukanosti“. To je podle mě celkem hodně, protože statistiku kazí situace, kdy si sledované video zapauzujete nebo úplně stopnete – pokračování je pak bráno jako nové zhlédnutí.
Jaké jsou tedy poměry přístupů z mobilních zařízení, desktopů, HbbTV atd.?
Když vezmu celkově Prima Play, tak nějakých 63 procent přístupů pochází z webu, konkrétně desktopy tvoří přes padesát procent. Nějakých deset procent pak generují mobilní weby a tablety s tím, že tablety mají hodně malý podíl. Zhruba dvacet procent přístupů vytváří HbbTV a podíl mobilní aplikace se pohybuje mezi nějakými dvanácti až šestnácti procenty. Přístupy z mobilní aplikace nám začaly na začátku letošního roku klesat právě ve prospěch hybridní televize, ale teď se situace zase otočila, protože přes prázdniny diváci více využívají mobilní zařízení, která si berou s sebou třeba na dovolenou.
Nedávno jsem se setkal s názorem, že penetrace televizory vybavenými technologií HbbTV je stále ještě tak nízká, že má cenu věnovat se primárně aplikacím pro smart televizory, jejichž penetrace je násobně vyšší, i když je potřeba vyvíjet je pro každou značku zvlášť.
S tím absolutně nemohu souhlasit. I když penetrace smart televizorů může být vyšší, je strašně těžké se pomocí ovladače dostat do nabídky aplikací a něco si pustit. Oproti tomu zmáčknout jedno červené tlačítko je strašně jednoduché. A vidíme to i na našich HbbTV kampaních, a to i těch komerčních. Když je dobře připravená kreativa, dosahujeme třeba čtyř- nebo pětiprocentní proklikovosti, což je z pohledu televizního sledování dost vysoké číslo. HbbTV bude do budoucna tím hlavním směrem, kterým se budeme ubírat. Plánujeme novou podobu webu iPrima.cz přetransformovat do hybridní aplikace, aby komfort, kteří uživatelé znají z webu, dokázala nabídnout i klasická televizní obrazovka. Už teď je iPrima.cz takto koncipovaná, když nabízí spoustu styčných ploch s aktuálním televizním vysíláním. A přes červené tlačítko se mohou diváci dostat k doplňujícím informacím a materiálům k obsahu právě vysílanému v televizi. Do budoucna chceme zprovoznit i nějakou formu transakční metody, a nabídnout tak divákům obsah, který třeba v televizi ani není.
Prostřednictvím jisté personalizace?
Taky.
Co možnosti technologie HbbTV 2.0, přemýšlíte nad nimi?
Samozřejmě to sledujeme, zrovna před třemi tři týdny jsem byl v Mnichově, kde sídlí hlavní institut HbbTV, který tento standard definuje. Verze 2.0 umí hezké věci, ale osobně si myslím, že z pohledu penetrace na ni dojde tak za dva až tři roky.
Zrovna mi odpovídal Panasonic, že implementaci HbbTV 2.0 plánují až na příští rok.
Předpokládám, že by k jeho rozšíření mohl výrazněji přispět přechod na DVB-T2. Když se budou obnovovat televizory v domácnostech, mohly by už podporovat HbbTV ve standardu 2.0. Už některé letošní modely televizorů standard 2.0 podporují. Primárně bychom rádi začali jednat se Samsungem, aby HbbTV defaultně nastavili i pro český trh.
Jak velký problém to bude?
Loni jsem byl na návštěvě ProSieben a její manažeři přiznávali, že když oni začínali s hybridní televizí, byl přístup výrobců televizorů úplně stejný. HbbTV nebylo podporované, v televizorech nebylo defaultně nastavené a diváci si ho museli sami vyhledat, aktivovat a nastavit. Ale prostřednictvím svých diváků dokázali nakonec vytvořit konkrétně na Samsung takový tlak, že teď už všechny televize, které v Německu Samsung prodává, mají HbbTV defaultně nastaven jako aktivní.
Je vidět, že Prima se HbbTV věnuje opravdu intenzivně. Teď ho ještě nezničit přemírou reklamy…
Já si myslím, že to je přesně to, co nesmíme udělat. Kdybychom začali do hybridního vysílání umísťovat příliš mnoho reklamy, diváci by si ho prostě deaktivovali, a celou platformu bychom tak zabili.
Proč se vlastně hlavní web jmenuje iPrima, a ne pouze Prima?
To bohužel netuším, protože v době jejího vzniku jsem ještě na Primě nepracoval. Ale několikrát už jsem zažil diskuse, jestli doménu Prima nekoupit, ale nakonec se pokaždé ukáže, že znalost značky iPrima je natolik vysoká, že by to bylo vlastně zbytečné. Proto se snažíme web iPrima.cz stavět jako další kanál z Prima rodiny s claimem Je na co se dívat a otevřeným portfoliem pořadů, ze kterých si můžete vybrat co, kdy, jak a kde budete chtít sledovat.
Aktuální redesign iPrimy probíhal čistě in-house?
Spolupracovali jsme s agenturou Supro-nivelo, což je nová a zatím celkem malá agentura, kterou tvoří někdejší významné osoby ze Seznamu, které se postavily na vlastní nohy.
A kolik dalších portálů, ať už lifestylových, nebo jiných, pod portál iPrima spadá?
Lifestylové portály jsme se zatím rozhodli držet spíše mimo iPrimu i z toho důvodu, že je taky čeká redesign. Pro nás bylo důležité primárně rozvíjet brand iPrima.cz, protože se s ním vlastně pořádně nepracovalo, vždy byl brán jen jako webová adresa. A my z něj chceme udělat něco víc, opravdový další kanál televize Prima, proto v rámci iPrimy teď sdružujeme všechny klasické televizní kanály, které v rámci skupiny Prima vysílají.
Takže jednotlivé programy nemají vlastní webové stránky?
Mají, ale jsou sdružené pod hlavní vstupní stránku iPrima.cz. Jednotlivé kanály mají v rámci iPrimy své nové vlastní stránky, ale jsou celkově orientované na video a propojování s TV obsahem. Jejich nové homepage nyní primárně zdůrazňují televizní vysílání. Informují, kdy se vysílají které pořady, nabízejí jejich spuštění od začátku a poskytují přehled těch nejaktuálnějších novinek, které si mohou diváci jednoduše vyhledat. Postupně jsme si ověřili, že na další obsah (především články) chodí uživatelé většinou až na základě zhlédnutí vybraného videa. Kromě seznamu epizod nabízíme samozřejmě i tematicky příbuzné články. Třeba u Ohnivýho kuřete pod každým dílem uvidíte upoutávky na další díly, co diváky čeká. Většinou chce uživatel primárně zhlédnout vybrané video, ale když už se dostane do našeho webového prostředí, je zároveň výrazně vyšší šance, že bude konzumovat i náš další obsah, třeba ve formě článků.
Osobně asi jako nejvýraznější webový magazín Primy vnímám bulvární Style.
Prima Style byl dlouhodobě naším nejnavštěvovanějším webem, i když poslední dobou mu začala konkurovat Prima Play a některé další magazíny, které dokázaly výrazně navýšit svoji návštěvnost. Jako web se Prima Style za poslední léta výrazně odklonil od orientace na pořad Top Star a české celebrity. Máme vyzkoušeno, že minimálně u čtenářů na webu obsah orientovaný čistě na celebrity až tak netáhne. Výborně funguje v televizi, ale na internetu už to takový tahák prostě nebyl – i když se podíváte na ostatní bulvární servery, tak většina z nich pracuje s českými celebritami méně a méně. Více sázejí na zajímavosti a třeba obsah, jaký nabízejí portály typu Buzzfeed.
Deset nejzajímavějších faktů o čemkoliv…
Přesně tak. My jsme začali v rámci webu Prima Style více pracovat s youtuberskou komunitou a v tom chceme určitě i pokračovat. Během následujících měsíců chceme podobu webu Style od základu předělat a budeme měnit i samotný jeho brand. Chceme se právě přiklonit k obsahu, který nám teď nejlépe funguje, tedy zajímavosti, YouTubeři a další. Tomu musí odpovídat i brand, protože název Style už je teď z pohledu jeho reálného obsahu tak trochu mimo. Co nám výborně funguje, je web o vaření Prima Fresh. Je jedním z nejnavštěvovanějších webů v našem portfoliu a neustále roste. Letos jsme se rozhodli maximálně využít bohatého archivu televizní Primy a rozsekali jsme všechny pořady o vaření na jednotlivé recepty a ty jsme podrobně popsali. Dnes tak mohou uživatelé vyhledávat podle jednotlivých pořadů, podle kuchařů, podle ingrediencí a dalších kritérií.
Kolik těch receptů nakonec bylo – tisíce nebo desetitisíce?
Nakonec kolem dvou tisíc. Zájemci zde najdou hlavně recepty od Zdeňka Pohlreicha, Emanuela Ridiho nebo od cukrářky Markéty. Třeba od Zdeňka Pohlreicha si můžete aktuálně vybrat z 538 receptů. Váš požadavek pak můžete dále upřesnit, že chcete vařit třeba z hovězího a nechcete, aby v receptu byl zahrnut česnek nebo špenát. Až do takových podrobností jsme jednotlivé recepty popsali.
Poslední dobou vidím odkazy na weby, jako je Fresh nebo Autosalon, přímo ve vysílání. Fresh už je v nové podobě?
Je to ještě původní web, zatím jsme pouze přidali sekci videoreceptů. Do konce letošního roku chceme podobu webového Prima Fresh také předělat.
Kolik webů patří celkem do iPrima rodiny?
Celou iPrimu můžeme ještě rozdělit na jednotlivé televizní weby, takže vedle iPrima.cz máte web Prima Zoom, Cool, Love a Max a pak další weby jako Prima Play, Prima Style, Prima Fresh, Prima Living, Ženy a Autosalon.tv. Zrovna Autosalon jsme spouštěli zhruba před měsícem.
Ten je tedy už v novém?
Ano. Spouštěli jsme také web Prima Nápady, což je úplná novinka. U něj se snažíme vytvořit jistou vertikálu mezi televizním, onlinovým a printovým obsahem. Jde o poměrně silný segment diváků, kteří rádi kutí a zajímají je různé vychytávky. A vlastně děláme něco podobného, co jsem popisoval u webu Prima Fresh. Rozsekali jsme všechny historické díly Receptáře nebo pořadů, jako je třeba Jak se staví sen, a patřičně otagovali obsah všech šest tisíc videí. Ten je často výrazně sezónní, a my se tak snažíme návštěvníkům webu nabízet obsah, který budou nejspíš aktuálně řešit. Primárně čerpáme ze zmiňovaného Receptáře a samozřejmě i z Vychytávek Ládi Hrušky. Video z pořadu pak musíme popsat, rozepsat jednotlivé ingredience a postupy, označit fotky a rozepsat jednotlivé návody tak, aby se v tom zájemci co nejsnáze zorientovali.
Takhle rozepsat třeba zmíněných šest tisíc receptů muselo být značně náročné.
Celý proces trval několik měsíců.
A zaměstnal několik lidí na plný úvazek.
Pracovalo na tom odhadem sedm lidí. Úplně nejtěžší bylo nastavit, jak vlastně správně postupovat.
Aby každý používal stejná kritéria…
Přesně tak. Když pak máte všechno pohromadě a popsané, tak teprve zjistíte, kde jste vlastně udělali chybu a začnete budovat novou strukturu dat. Práce na rozřazení receptů pro web Fresh trvala minimálně půl roku. Ale podařilo se nám vypracovat vhodný systém a u webu Nápady už jsme postupovali o něco rychleji. Navíc v případě webu Prima Nápady přidáváme každý den spoustu dalších návodů a snažíme se vytvářet nové tváře. Jednou z prvních je Pavel Zeman, kterému říkáme Prima kutil a který dělá návody jak pro web Prima Nápady, tak už se také několikrát objevil v Receptáři a chceme mu na webu vytvořit vlastní okno, které budeme postupně propojovat s televizními pořady. A Aleš Pýcha pak takto vzniklý obsah využije i v časopise Prima Vychytávky. Jde o segment, kterému hodně věříme.
Tak kutilské pořady se dají celkem snadno provázat s inzercí.
Proto pracujeme i s novými reklamními formáty. Třeba když kliknu na webovou kategorii Zahrada, využíváme obrandovaného pozadí u vyhledávání, kde má aktuálně relativně neotřelou formu sponzoringu Honda. Podobné možnosti chceme dále rozvíjet a ještě více zapojit naše diváky.
Aby posílali svoje vlastní nápady?
Nápady, tipy, recepty. Zpracujeme je pro web a ty nejlepší se dostanou i do televize.
Nebo vyhrají třeba sekačku.
Určitě. Web Prima Nápady je online pár týdnů a za první měsíc vygeneroval návštěvnost v řádu desítek tisíc, což je rozhodně dobrý výsledek.
V jeho rámci zatím žádná registrace nefunguje?
Na webu Prima Nápady zatím žádná registrace není potřeba.
A diskusi neumožňujete?
Zatím ne, ze začátku jsme se diskuse báli, ale když vidím, jaké nápady nám diváci posílají, předpokládám, že v průběhu podzimu možnost diskutovat zprovozníme. Zjišťujeme, že v tomto ohledu jde o úplně jiný segment, než je třeba zpravodajství, kde jsou diskutující mnohem podrážděnější. V případě webu Prima Nápady je to skoro až přátelský prostor, kde si uživatelé navzájem hodnotí a doplňují své nápady.
Dá se tedy říct, že do konce roku by měly být všechny weby skupiny Prima v novém?
Mělo by to tak být. Jedním z důvodů je i nutnost přechodu na novou verzi redakčního systému.
Máte nějaký vlastní, nebo využíváte třeba Drupal?
Je postavený na Drupalu. Potřebujeme opustit Drupal šestku, abychom se mohli posunout dál.
Vzniká nějaký videoobsah vyloženě pro web, nebo čerpáte primárně z toho, co natočí televize?
Samozřejmě, že vzniká, primárně ve dvou podobách. Ta první vzniká díky tomu, že jsme často přítomni natáčení našich pořadů a seriálů a vytváříme pak vlastní obsah mapující zákulisí a nabízející třeba dodatečné rozhovory s jejich tvůrci a aktéry. Kromě toho pak pracujeme s hrubými materiály z televizního natáčení, ze kterých můžeme vystřihnout věci, které se třeba do televize nedostaly, nebo připravit vlastní sestřih. Tento postup se nám osvědčil. Od loňského roku také testujeme přípravu vlastních pořadů, které se v televizi vůbec neobjeví a jsou primárně určeny pro využití na internetu. Ale musím upřímně přiznat, že co se týká výsledných čísel, zas tak úspěšné tyto formáty nebyly.
To se týká třeba zmiňovaného Prima kutila?
Prima kutil s Pavlem Zemanem je úplně nový formát, který běží teprve měsíc, a tak se teď ještě těžko hodnotí. Osobně si myslím, že zrovna ten fungovat bude, protože má specifickou cílovou skupinu, která podobné pořady miluje. Ale my jsme v rámci Prima Cool vytvářeli každý týden videa o novinkách v kinech, připravovali jsme recenze na nové filmy a mapovali jsme i další témata, která diváky Primy Cool baví. Tato videa nám výborně fungovala na Facebooku, ale na webu zase tolik pozornosti nepřitáhla. Co naopak spolehlivě zabírá a s čím chceme dále pracovat, je scéna YouTuberů. Ti jak na kanále Prima Cool, tak na webu Prima Style fungují extrémně dobře.
Zájem o YouTubery ještě stále kulminuje, nebo už začíná opadávat?
Stále kulminuje. Jen se trochu pročišťuje jejich trh. A další věc, která se chytla a začala fungovat de facto zespoda, to je svět e-sportu, kterému se věnujeme zhruba poslední rok a půl.
I v rámci HbbTV měly turnaje v počítačových hrách vlastní vysílání.
Ale primárně se zájem o tuto oblast začal projevovat v rámci online prostředí. Původně jsme si mysleli, že e-sport dostane prostor pouze na webu Prima Cool, ale pak se ukázalo, že naši diváci ho primárně očekávají na Twitchi. Vytvořili jsme si tedy vlastní Twitch kanál, na kterém vysíláme řadu turnajů a přímých přenosů z velkých eventů. Obecně se dá říci, že na Twitchi oslovujeme statisíce diváků, zatímco na našem webu jsou to tisíce.
Twitch se dá i relativně snadno zmonetizovat, ne?
Není to tak jednoduché, proto jsme museli změnit náš byznys model. Původně jsme si mysleli, že s e-sport obsahem budeme nakládat stejně jako se vším ostatním, tedy obklopíme záznam videoreklamou. Ale protože se diváci přesouvají z našeho webu na zmiňovaný Twitch, museli jsme náš obchodní model posunout více směrem ke sponzoringu, product placementu a podobným formám reklamy. Našim partnerům podobné postupy velice dobře fungují. Naším partnerem pro oblast e-sportu je třeba Republic of Gamers, což je sub-brand Asusu, který vytváří řady počítačů přímo pro hráče. Spolupracujeme i s HP, Alzou, AXE nebo třeba s Tipsportem. Nedávno se přidalo KFC, takže u posledních přenosů pojídali moderátoři smažená křidýlka.
A není to cesta, kterou by se měl obecně videoobsah ubírat?
Záleží na výsledném zásahu. Jestli dokážu v rámci e-sport pořadů zasáhnout desítky tisíc až statisíce lidí, tak má podobný přístup určitě smysl. Ale když zasáhnu jen jednotky tisíc, neseženu logicky žádného partnera, který by byl ochoten do podobných pořadů investovat. Ale zrovna oblast e-sportu je ilustrativním příkladem, kdy jsme začali na webu, posléze nasměrovali vše na Twitch a v současnosti se nám těžiště zájmu začíná přesouvat do hybridní televize. Během víkendu přijde na e-sport videa skrze HbbTV třeba čtyřicet nebo i osmdesát tisíc diváků, což rozhodně není málo. Proto také připravujeme hybridní aplikaci pro e-sport jako takový, která kromě přímých přenosů a záznamů nabídne i kompletní e-sport magazín. Jen nevím, jestli ji dokážeme spustit ještě letos. Máme vlastní komentátory, kteří dokážou jednotlivým formátům dodat potřebnou lokální vrstvu.
Vy pořádáte i vlastní turnaje?
Nazýváme je Cool Esport liga a loni jsme začali s hrou HearthStone. Celý projekt byl poměrně úspěšný a letos chceme rozjet další dvě kola ligy. Tu jarní už máme úspěšně za sebou a teď připravujeme další. Původně šlo o čistě webový obsah, který se postupně dokázal prosadit do televize, když ze záznamů, které připravujeme na webu, vytvoříme zhruba hodinový sestřih a odvysíláme ho kolem půlnoci na Primě Cool. Nemá také úplně špatnou sledovanost, ve svém segmentu dosahuje podílu kolem deseti až dvanácti procent. Proto chceme ještě letos na podzim připravit originální webový formát věnující se e-sportu.