Od ledna by měli kurýři rozvážkové služby DámeJídlo patřit pod německý Valk Fleet. „Jde jen o organizační změnu, budou stále sedět v Praze ve stejné kanceláři,“ upřesňuje odcházející šéf firmy Lukáš Uhl.
Valk Fleet je logistickou divizí firmy Delivery Hero, která na jaře koupila tuzemské DámeJídlo a Jídlo Teď. „DámeJídlo dělá přibližně jedno procento objednávek celé skupiny, ale s námi získali logistiku, kterou se jim zatím nikdy nepovedlo rozjet,“ vysvětluje Uhl, který bude teď řídit aktivity Valk Fleetu.
„Naše logistika v Česku je vyladěná a už je i profitabilní,“ tvrdí Uhl s tím, že tuzemský trh byl specifický tím, že kurýry měly většinou jenom pizzerie.
To se teď mění. Logistickému týmu se uvolnily ruce a po novém roce začne naplno spolupracovat s restauracemi, které chtějí rozvoz i mimo DámeJídlo. „Naši kurýři dnes dělají čtvrtinu rozvozů – 10 až 15 procent jsou řidiči třetích stran a zbytek jsou restaurace,“ vypočítává Uhl.
Po restauracích by měly přijít e-shopy. „Teď už spolupracujeme s Rohlíkem, ale rádi bychom začali rozvážet i pro další e-shopy,“ popisuje plány Uhl. Za hlavní výhodu kurýrů Valk Fleetu považuje rychlost. „Dokážeme rozvézt objednávky do hodiny a v podstatě za stejnou cenu jako velké doručovací služby,“ dodává s tím, že posilování pokračuje a měsíčně nabírají průměrně desítku nových kurýrů.
Nový šéf jde z mobilního byznysu
Lukáše Uhla vystřídá na pozici šéfa DámeJídlo Jan Matějů. Manažer sbíral zkušenosti v rámci strategického marketingu Telefóniky v tuzemsku a v německém Mnichově a během letošního roku působil v pražském Staropramenu.
Matějů zatím nechce být se svými plány konkrétní, ale určitě se během příštího roku firma zaměří na mobilní aplikaci. „V Česku se přes mobily realizuje 12 procent objednávek – v Německu je to 50 procent, v Koreji je to přes 90 procent. Příležitost je velká – objednávky přes mobil jsou častější a často i vyšší,“ říká Uhl.
DámeJídlo má za sebou divoký rok. Na pozadí prodeje rozváželi kurýři ve 150 městech jídla z 2000 restaurací. Koncem roku už se dostávají k hranici 190 tisíc odbavených zakázek za měsíc.
Restaurace obležené startupy
Tradiční restauratérský byznys se poslední dobou stává cílem i dalších startupů, které chtějí vydělávat na tom, že přivedou nové zákazníky. „V katalogu máme přes 23 tisíc restaurací s tím, že ve víc než šesti tisících z nich je možné rezervovat stůl přes náš systém,“ vypočítává například Pavel Suchánek z Restu.cz.
Firma plánuje na příští rok doplnit nové služby, které mají přitáhnout hlavně nové uživatele jako je třeba gamifikace v aplikaci, uživatelské žebříčky nebo mobilní platby.
Konkurenční Zomato na to jde z druhé strany. Rok poté, co se oficiálně rozjelo v Česku, se začíná výrazněji soustředit na restaurace, kterých zatím ulovilo kolem 7500.
Během letošního roku začalo nabízet restauratérům mobilní aplikace a v prosinci přišlo se službou Zomato Book. „Systém pro správu a rezervaci stolů v sobě má i vlastní CRM systém. Rezervační systém funguje v modelu 24/7, což je pro restaurace důležité především proto, že podle našich statistik je zhruba čtvrtina rezervací zadána mezi 22h a 10h,“ tvrdí Martin Vyleťal ze Zomata. Novinku zatím využívá několik pražských restaurací.
Storyous jde do Polska
Své želízko v gastronomickém byznysu má i Rockaway, a to v podobě startupu Storyous. Pokladní systém vede od jara spoluzakladatel Lunchtime Igor Třeslín a nově se chystá do ciziny. „Jsme ve fázi navazování kontaktů a příprav produktu. Vstup na polský trh plánujeme na 1. kvartál roku 2016,“ říká Třeslín.
Systém dnes používá kolem sedmi stovek kaváren a restaurací a obslouží kolem 720 tisíc hostů ročně. "Polské podniky jsou na tom podobně, jako ty české. Hodně z nich má zastaralé pokladní systémy. Srovnatelné je Polsko i co se týče platů nebo cen nájmů,” upřesňuje Třeslín.