Včera, tedy 20. listopadu 2008, bylo pražské Konferenční centrum City svědkem již třetího ročníku odborné konference Czech Internet Forum 2008. Co letošní ročník přinesl a co se za ten rok změnilo a událo na českém Internetu?
Hned po formálním úvodu stačil krev v žilách řady účastníků rozproudit svou značně nekompromisní analýzou návštěvnosti a smysluplností akvizic na českém Internetu Daniel Dočekal. Co jsme se v informačně hutném úvodu dozvěděli? Stream prý prochází něčím na způsob přechodové krize, 50 procent návštěvníků Toplistu generují přístupy ze zahraničí a v propady návštěvnosti nejsou jen doménou velkých akvizicí, mezi službami s nejvyššími propady soutěží o titul například bloguje.cz. Za zmínku stojí také fakt, že Daniel Dočekal na konferenci ke své přednášce Český Internet ve znamení koncentrace nakonec odprezentoval pouze extrémně zeštíhlenou (cca 20slidovou) prezentaci z původní stostránkové varianty. Chtě nechtě se zde nabízí otázka, je Daniel Dočekal skutečně nenapravitelný grafoman, nebo byl letošní rok na české internetové dění opravdu tak mimořádně štědrý? Odpověď vám možná dají zbývající prezentace.
V těsném závěsu za Dočekalovým rozstřelem následovala, v rámci dopoledního programu, panelová diskuze na téma Obejde se český Internet bez portálů? Moderování se s gustem ujal Patrick Zandl a jako hosty za diskusní stůl pozval Josefa Šímu ze Seznam.cz, Ondřeje Švihálka z Centrum Holdings, Jaroslava Kábele za MAFRu, Pavla Krbce z CET 21 a Davida Beška ze Sanomy. Šíma přišel s nápadem či spíše přáním měřit v rámci objektivity NetMonitorem i Google. Beška prozradil, že Sanoma plánuje v rámci internetových projektů divizi pro migraci projektů mezi zeměmi a první housle v diskuzi hrál možná trochu oproti všeobecnému očekávání Pavel Krbec, který nepodcenil přípravu a vedle kontroverzního výroku z úvodu upozorňoval bez servítek na Achillovy paty současných portálů, například že Seznam je silně závislý na Skliku. Internet bez Atlasu a Centra být může, bez Novy jen těžko,
uzavřel sebejistě Krbec diskuzi.
Jiří Peterka v následující přednášce tradičně věnované českému broadbandu stručně shrnul současnou situaci a dále se věnoval hlavně proslulé české anomálii – vedoucí úloze WiFi připojení koncových zákazníků a domácností. Podrobné a systematické statistiky penetrace WiFi za poslední dobu prakticky neexistovaly a do současných dat nejsou navíc zahrnuty přípojky vzniklé z iniciativy komunitních sdružení. Tak či tak, i ze současných hrubých dat je jasné, že i přes 16 MB ADSL WiFi, onen pověstný „za tři stovky net“ v domácnostech stále převažuje. Vedle WiFi se z nějakého trochu záhadného důvodu stále daří prodávat také „mobilní“ Internet českých mobilních operátorů.
V další přednášce slavil svůj triumf neúnavný popularizátor sociálních sítí David Antoš, a to kvůli ničemu menšímu, než jsou americké volby. Byl Barack Obama prvním prezidentem, kterého zvolily sociální sítě? Možná ano, Obama velmi aktivně používal ve své kampani Internet. Na Facebooku, MySpace i profesním LinkedInu bylo možné si Obamu přidat mezi kontakty a nechat se tak dobrovolně zahltit předvolební agitkou. Pod kampaní na YouTube bylo možno nalézt tlačítko pro přispění do kampaně pod každým jeho videem a opomenuty nezůstaly ani další sociální sítě. Padla i nějaká konkrétní čísla. Internetová kampaň Obamův tým vyšla na 8 milionů dolarů a 1,7 milionu lidí v den amerických voleb do svého statu na FaceBooku napsalo, že jsou volby a lidé mají jít Obamu zvolit. David Antoš však nezůstal jen na mezinárodní scéně, ale poodhalil i lokální situaci. Dozvěděli jsme se tak například, že profil Mirka Topolánka má na Facebooku asi 106 příznivců a o moc lépe si nevede ani Václav Klaus a další čeští politici. Evropský průměr je u předních lokálních politiků mnohonásobně vyšší, naše politiky zachraňuje snad jen malá velikost naší země.
Poslední přednášku s nazvanou Novinky na doménové scéně z pohledu firem dostal těsně před obědem na starosti Ondřej Filip ze sdružení CZ.NIC. Dozvěděli jsme se, že národní doména .CZ je s meziročním růstem okolo 36 procent jednou z nejrychleji rostoucích domén světa (před ní je například Čína). Tanzánie a Angola nasazují open source systém pro správu doménových jmen a implementace IDN se alespoň pro zatím opět odkládá, důvodem je nezájem uživatelů.
Po obědě se Patrick Zandl popral s Problémy a výzvami mobilního internetu v Česku. Patrickova přednáška přinesla vtipné shrnutí marketingového žonglování českých operátorů, kteří o datových sítích třetí a čtvrté generace rádi hovoří, ale o to méně rádi je budují. Současnou situaci na poli mobilního Internetu Zandl shrnul slovy: Pokud chcete rychle stahovat balík dat, tak je rychlejší se spolehnout na tradiční cesty a dojít si raději na poštu než to řešit přes EDGE.
Filip Hrubý se naopak pochlubil s tím, jak se Vodafonu, který neustále hledá nové cesty, jak oslovovat své zákazníky, osvědčil firemní blog. Uživateli generovaný obsah prý příliš nemoderují a zatím se jim otevřený přístup prý osvědčuje. Otázka k diskuzi prý je, zda skutečně otevřené (obousměrné) firemní blogy slouží také k něčemu jinému, než coby prostředek k vydírání firmy zákazníky. Inu i za otevřenost je evidentně potřeba zaplatit svou daň.
Z pozdějších přednášek jen stručný výtah. Jiří Hlavenka se v prezentaci Malí, velcí a světoví pokusil nastínit a patřičně okomentovat všechny významné vlastnické přesuny v uplynulém roce. Dozvěděli jsme se, že největšími internetovými hráči dneška jsou e-shopy, které drží 10× větší peníze než portály. Tržby portálů dělají za letošek něco kolem čtyř miliard, e-shopy ale drží 10× více, kdo tedy vlastně drží internetové peníze?
ptá se Hlavenka.
Centrum Holdings pod taktovkou svého majitele podle Hlavenky buduje středoevropské impérium s přesahem dále na východ, v Česku proto zatím očekává spíše klid. Strategie seznamu je prý v lecčems srovnatelná s Yahoo, tedy je plná mlhavosti, prodej prý stále není na pořadu dne. Jaké jsou vize portálů? Podívejte se na Seznam.cz, ten již svého vrcholu dosáhl. Co bude dál, bude udržovat současné služby a občas nějakou přidá? Úplně krásně je to vidět na jeho předobrazu, Yahoo. Je možné, že tu vůbec žádná vize není a jde jen o hromadění kapitálu. Někdy se tomu říká strategie trhání nízko rostoucích hroznů,
říká Hlavenka. Internetová média to nebudou mít jednoduché, situace zatím neumožňuje nikomu stát se na trhu monopolním hráčem. A globální pohled? Ekonomická krize navíc zbrzdí akvizice, a to možná až o dva roky. Pokud v příštím roce k nějakým větším akvizicím přece jenom dojde, budou spíše vynucené a šanci dostanou hlavně čeští privátní investoři, kteří byli zatím zastíněni velkými kapitálovými fondy.
Martin Kopta v další přednášce na téma Vyhledávače a kontextové systémy v roce 2008 přišel s odhadem, že dnes příjmy z kontextové reklamy trumfují příjem z display reklamy dokonce už i na Seznamu, který by se tomuto trendu měl přizpůsobit.
Následná panelová diskuze na téma Aktivní zákazník jako budoucnost e-shopů, které se zúčastnili Tomáš Hodboď (Heureka.cz), Štěpánka Kovaříková (Zboží.cz), Martin Kasa (KASA.cz) a Jiří Hlavenka (publicista a investor) pod moderátorskou taktovkou Petr Koubského potvrdila sice, že počet aktivních zákazníků (ti, kteří při nákupu srovnávají) stoupá, konkrétních jednotných závěrů se však příliš nedobrali.
Na úplném závěru připomněl Ondřej Malý z Lidových novin, letošní boom internetových platebních systémů. V letošním roce odstartoval např. PaySec, mj. využívaný jako platební systém v erotickém byznysu (ovšem v jaké míře nikdo oficiálně neuvádí), mPeníze a Mojeplatba (KB) a v brzké době se snad můžeme těšit dokonce na mobilní (makro?) platby od Vodafone. Trend je však přesto spíše úsměvný, zatímco nákupů přes Internet rapidně přibývá, u plateb pořád převládají spíše offline metody, zejména populární dobírka.