Nespokojení zákazníci CZ.NICu protestovali proti několika věcem. Většině z nich se především nelíbilo, že mají platit na základě jakési výzvy e-mailem, aniž by předem dostali oficiální doklad (a na papíře) – a sankcí za nezaplacení je zrušení jejich domény. Řada z nich si stěžovala i na problémy technického charakteru, ostatně na Lupě je k tomuto tématu myslím dost materiálu. Asi největší povstání však vzbudilo zjištění, že roční poplatek za udržování domény neplatí na rok, ale třeba jen na dva měsíce; podle toho, v jakém měsíci byla doména kdysi registrována. Tuto skutečnost navíc EUnet v zastoupení CZ.NICu majitelům vtipně rozesílal až po zaplacení poplatku.
CZ.NIC nicméně tuto praxi nepodpořil a oficiálním dopisem, o kterém se už na Lupě psalo, požádal EUnet, aby s tím přestal: rok má 12 měsíců a ani v doménách by tomu nemělo být jinak. EUnet na druhou stranu argumentoval, že pokud by se zachoval tímto způsobem, znamenalo by to, že už na věky věků bude mít, co se fakturace týče, naprosto nevyrovnaný průběh během roku: v listopadu bude vždy muset naráz vybrat poplatky za dobrých čtyřicet tisíc domén. Podobné špičky samozřejmě prodražují provoz, protože je třeba po celý rok držet dostatečné kapacity, proto EUnet chtěl větší rozložení. Majitelé domén a s nimi také CZ.NIC však správě argumentovali tím, že by bylo krajně nespravedlivé chtít po někom poplatek už v lednu a po jiném v listopadu za tutéž službu.
EUnet poté v rámci interních jednání s CZ.NICem navrhl jiné řešení, které vycházelo potřebám obou stran. Podle něj by sice byla původně oznámená data placení dalšího poplatků zachována, ale platila by se pouze poměrná část. Jinými slovy to znamená, že pokud by člověk měl platit už v lednu, neplatil by 800 korun, ale třeba jen 140 (a další poplatek, tentokrát už v plné výši, pak už opravdu za rok). Díky tomuto přechodnému období by tak došlo k rozložení zátěže a přitom by nikdo neplatil více, než by bylo správné.
Ani toto řešení však nakonec nezvítězilo, přestože bych ho osobně považoval za velmi elegantní. Důvodem byl zřejmě už zaběhnutý systém CZ.NICu, který nepočítá s tím, že by mohly chodit platby různé výše (v původním zadání by to nemělo smysl) a tím pádem by se řada věcí musela předělat, do čehož se patrně nikomu nechtělo.
Podle čistě neoficiálních informací, kterým však nelze nevěřit, nakonec CZ.NIC prosadil svou, tedy lépe řečeno to, co po něm žádala také většina vlastníků domén. Poplatky za všechny „staré“ domény bez rozdílu se budou skutečně platit právě za rok, ovšem nikoliv od dne fakturace, ale od 1.9.1999, kdy měl být systém spuštěn. Je sice trochu zarážející, že je čas počítán právě od tohoto data, když přitom CZ.NIC/EUnet ještě nejméně měsíc a půl poté nebyl poplatky za staré domény schopen vybírat, ale nešť.
Hloupé je na celé situaci to, že CZ.NIC do dnešního dne neoznámil, jak to vlastně bude: na jeho stránkách není ani zmínka a jediné datum, které mají vlastníci domén k dispozici, je právě ono původní na výpisech, které je nesprávné. Všechny dotazy v oficiální rovině jsou navíc odkazovány právě na tento WWW server CZ.NICu, kde se podle původních slibů kompletní informace měly objevit už před 10 dny: ale stále zde to podstatné není.
Je dobré si uvědomit, že v tomto případě nejde o malé peníze: jde o částky v řádu desítek milionů, a zákazníci mají podle mého názoru nezadatelné právo vědět, kdy je vlastně mají platit.
Starší, související články: