Bývalý ministr vnitra za ODS Ivan Langer sice po loňských parlamentních volbách odešel z Poslanecké sněmovny i vysoké politiky, nadále se ale snaží ovlivňovat politická rozhodování. Jeho společnost CI Consult & Research zveřejnila v úterý, tedy v den, kdy Poslanecká sněmovna projednávala v druhém čtení návrh novely zákona o České televizi, který řeší setrvání reklamy ve vysílání ČT, průzkum, podle něhož by většina Čechů byla pro zachování nebo zvýšení limitu reklamy ve veřejnoprávních médiích, pokud by byla zrušena povinnost platit koncesionářské poplatky České televizi a Českému rozhlasu.
K TÉMATU: Omezení reklamy v ČT prošlo do závěrečného čtení ve sněmovně
Langerova společnost CI Consult & Research si průzkum veřejného mínění objednala od agentury Ipsos Tambor. Z jeho výsledků vyplývá, že 81 procent Čechů by bylo pro úplné zrušení rozhlasového a televizního poplatku a 45 procent se k tomuto zrušení kloní velmi silně. Zrušení koncesionářských poplatků podle stejného průzkumu odmítají jen čtyři procenta populace. I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, konkrétně 56 procent obyvatel,
uvedla společnost CI Consult & Research v tiskové zprávě.
ČTĚTE TAKÉ: Podporujeme český film. A vy zrušte reklamu v ČT, nabádala Nova
Na výměnu koncesionářských poplatků za zachování nebo zvýšení podílu reklamy ve vysílání veřejnoprávní televize a rozhlasu by naopak nepřistoupilo 19 procent respondentů. Česká populace má jednoznačně odmítavý postoj ke koncesionářským poplatkům. Lidé si na druhou stranu uvědomují, že zrušení těchto poplatků je třeba vykompenzovat jinými příjmy veřejnoprávních médií,
uvedla firma Ivana Langera, která vznikla v prosinci loňského roku a exministr vnitra v ní drží podíl 60 procent. Zbývajících 40 procent patří Ladislavu Mrklasovi, programový ředitel CEVRO – Liberálně konzervativní akademie, kterou založili představitelé ODS a jejíž správní radě předsedá Ivan Langer.
NAPSALI JSME: Nova s Primou a TV Barrandov by mohly „filmovou daň“ obejít
Poslanci v úterý poslali do třetího čtení komplexní pozměňovací návrh senátního návrhu novely zákona o ČT, který počítá se zachováním reklamy ve vysílání programů ČT 2 a ČT 4 i po další dva roky po dokončení procesu televizní digitalizace, tedy do konce roku 2013. Naopak programy ČT 1 a ČT 24 by reklamu od letošního listopadu neměly vysílat vůbec. Návrh také počítá s úplným zrušením teleshoppingu ve vysílání všech programů ČT a konci reklamy na všech internetových stránkách ČT.
Novela naopak zavádí povinnost celoplošným komerčním plnoformátovým televizním Nova, Prima a Barrandov odvádět od ledna příštího roku každoročně dvě procenta z celkových příjmů t reklamy do Státního fondu na podporu kinematografie. Návrh prosadila televize Nova, která očekává, že u ní skončí většina nynějších reklamních výnosů z ČT.