Připadám si jak v Jiříkově vidění.
Předně jsem si dosud neuvědomoval, že je technicky možné platit za skutečně nevyžádanou _příchozí_ "Premium SMS" bez jakékoli autentikace ze strany operátora, který je přisátý na mé peněžence. Jako kdybych dal bance paušální souhlas k inkasu z mého účtu pro každou třetí osobu, která si řekne. K této technické drobnosti by se měl jeden každý operátor za sebe veřejně vyjádřit jednoznačným prohlášením.
Pokud je tomu skutečně tak, což někteří údajní insideři na různých fórech tvrdí (a uvádějí poměrně podrobný popis), rozšířily se mi obzory.
V tom případě, odvolávat se na to, že provozovatel služby / dodavatel obsahu = odesilatel prémiové SMS si údajně odběr služby se mnou nějak autentikoval (asi přes internet, nebo mu to řekl poštovní holub, co zrovna letěl kolem, nebo z kávové ssedliny) a že se tedy mám soudit s ním, to je ze strany GSM operátorů OSTUDA A NEHORÁZNOST.
Další věc, za výše uvedených podmínek, tzn. že taková možnost technicky existuje, a že ji někdo podvodně využívá (bez autentikace dodavatele obsahu vůči GSM klientovi, nebo s uvedením klienta v omyl, nebo na základě krajně pochybné autentikace prostým sdělením telefonního čísla někde na internetu) a pokud zároveň GSM operátor vybírá marži ve výši mnoha desítek procent (možná přes 50%, někdo tvrdí až 70%) z částek fakturovaných GSM klientům, aniž by svého GSM klienta ještě sám požádal o autentikaci per-transakce nebo "jednorázově per číslo dodavatele obsahu", dopouští se SPOLUPACHATELSTVÍ přinejmenším neoprávněného obohacení.
Jsou nějak _příchozí_prémiové_SMS_ ošetřeny ve smluvních podmínkách GSM operátorů vůči drobným klientům? Jsou tam zmíněny explicitně, nebo jsou shrábnuty pod nějakou obecnou klauzuli ve stylu "podpisem smlouvy souhlasíte se vším, co si na vás ještě vymyslíme", nebo spadnou pod nějakou mlžnou položku v tarifu ? Jestli náhodou i toto nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu podvodu.
Kromě toho, i pokud by se nejednalo vyloženě o trestný čin, pořád je tu možnost občansko-právní soudní pře. I u nás se poslední dobou vyskytují soudci, kteří nehledí až tolik na právnické slovíčkaření, háčky v mikroskopickém písmu a mezery v zákoně, ale soudí podle "meritu věci". Třeba by nebyla od věci hromadná žaloba na některého GSM operátora - ze strany poškozených klientů, když se ČTÚ k ničemu nemá.
"Vážený GSM operátore, jsem *vaším* zákazníkem, s *Vámi* mám smlouvu na konkrétní služby, na to že vytočím číslo, že pošlu SMS, že přenáším data. Rozhodně si nejsem vědom, že bych *Vám* dal souhlas k vyplacení nějaké třetí osoby za službu, kterou jsem si *od Vás* neobjednal, ani jsem se k ní nepřipojil obvyklým způsobem Vaším prostřednictvím (vytočením čísla, odesláním SMS apod.) Co tvrdí tato třetí strana, není pro náš vzájemný vztah relevantní. Reklamuji tyto položky na Vaší faktuře číslo blabla."
Pokud tento problém technicky existuje, a pokud se GSM operátoři ohánějí tím, že slušná autentikace mezi GSM operátorem a jeho zákazníkem nejde zařídit... JAKPAK BY NEŠLA!?! Vždyť mají všichni operátoři callcentra a SMSkové roboty na kde co! Zřízení / zrušení různých dílčích službiček není problém. Vůbec nemusí být potřeba buď mít všechno povoleno, nebo si paušálně zakázat "platby třetím stranám" resp. "čísla začínající devítkou". Příklad: někdo mi pošle prémiovou SMS. Je to v mém případě první prémiová SMS od tohoto odesílatele. Operátor to zaznamená a pošle mi ze svého známého čísla (helpdesk) krátkou SMS cca tohoto znění: "telefonní číslo +4209xyz = firma ABCD, Vám poslalo prémiovou SMS v ceně 58 Kč. Přejete si tuto SMS přijmout? Odpovězte nám prosím na tuto zprávu "ANO" (= jednorázově), "VZDY" (= vždy od tohoto telefonního čísla) nebo "NE" (= souhlas neudělen) nebo "NIKDY" (= nikdy od tohoto telefonního čísla). Pokud neodpovíte, nebo odpovíte jinak, považujeme to za nesouhlas a tato Prémiová SMS Vám nebude doručena. Vaše případná odpověď na tuto zprávu kterou zrovna čtete stojí 1 kč."
Technicky žádný velký problém. Pokud někdo tvdí, že autentikace je problém, tak jenom maskuje skutečnost, že na stávajícím neblahém stavu rejžuje - ať už v souladu s právem nebo protiprávně - a že mu košer autentikace sníží vejvar, vedle vyložených podvodů také o lidi, kteří "si to rozmysleli". Pokud se týče "lidí, kteří si to rozmysleli", *tohle* ať si řeší dodavatelé obsahu přímo s klientem - do toho GSM operátorovi opravdu nic není.
...řekněte mi prosím někdo, že je to celé nesmysl, který šíří neznalí novináři, že jsem trouba, že si tady zas jednou cintám pentli úplně mimo...
Nemohl by se toho chytit nějaký bystřejší investigativec, a trochu to rozplést/dohledat? Zrovna na Lupě by se mohl někdo takový vyskytovat...
Z téhle zprávičky, vlastně ani z celé tiskovky ČTÚ jsem nepochopil, jak to vlastně je. Vlastně jsem z toho nabyl dojmu, že stačí, aby vám někdo poslal nějakou speciální SMSku a její příjem vás stojí prachy (cituji zprávu ČTÚ: „Na uvedenou firmu si stěžují desítky spotřebitelů, kteří od ní obdrželi nevyžádané Premium SMS zpoplatňované okamžikem přijetí“).
Na serveru Podnikatel je to naštěstí dobře popsáno, takže je zřejmé, že jde o další díl seriálu Za blbost se platí. Když někdo odpovídá na hloupé a nevyžádané SMSky, obzvlášť pak na zvláštní čísla … dobře mu tak.
Podle zkušenosti zákazníků vodafone se to platí "samo od sebe". http://www.tellows.cz/num/90966099
Ono to vážně takhle funguje?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Premium_SMS
Tady je to docela dobře popsané:
http://www.t-mobile.cz/web/cz/katalog-sluzeb/platby/platebni-a-premium-sms
Podle tohoto popisu by se zdálo, že MT SMS je třeba napřed definovaným způsobem objednat = poslat SMS ze svého mobilu na číslo (předčíslí), ze kterého pak budou placené SMSky chodit zpátky... To by vypadalo skoro jako autentikační mechanismus mezi GSM operátorem a jeho drobným zákazníkem. Ledaže by objednání tímto způsobem nebylo vyžadováno back-endem u GSM operátora...
Dobrý den,
tématu telefonních podvodů se budou věnovat dvě přednášky na dvoudenním odborném semináři Teorie a praxe IP telefonie konaném 5. a 6.12. v Kongresovém centru Hotelu Olšanka:
http://www.ip-telefon.cz/program.html
Ivo Fišer
Hmm, pak je to velmi mrzuté. Zrušení Premium SMS nepovažuji za úplně dobré řešení, dovedu si představit, že to člověk může chtít legitimně využívat (a aktivovat to jen před tím, než to chci použít, není moc user-friendly řešení). Nakonec ale v dnešní době, kdy operátor z vlastní i cizí vůle šmíruje cokoliv, by neměl být až takový problém platbu za neobjednanou premium sms rozporovat. Tuhle mi přišlo oznámení, že mi byl odečten kredit za nějakou Premium službu, tak mě to docela zajímalo, protože jsem si nebyl vědom, že bych to chtěl. Volal jsem operátorovi, co to bylo. A on to dohledal ;) Službu jsem skutečně využil, jen to nebylo na první pohled patrné, že jde o Premium SMS (v zásadě šlo o zaslání SMSky na pevnou, která se na cílové stanici přeříkává automatem, to je zpoplatněno jinou sazbou než klasická SMSka).