Hlavní navigace

Čtenáři si stěžují na spam od Schvalime.cz, vyřízení stížnosti ale potrvá několik měsíců

16. 7. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Obrátili se na nás čtenáři, kteří si stěžují, že je obtěžují e-maily propagující weby Schvalime.cz a Petrovapujcka.cz, na kterých firma Cresco Group nabízí hotovostní půjčky nebo kreditní karty. V e-mailech je uvedeno, že jsou zasílány na základě přihlášení k odběru newsletterů, ovšem čtenáři prý neví o tom, že by si někdy od Cresco Group zasílání nějakých newsletterů objednali.

Obrátili se na nás čtenáři, kteří si stěžují, že je obtěžují e-maily propagující weby Schvalime.cz a Petrovapujcka.cz, na kterých firma Cresco Group nabízí hotovostní půjčky nebo kreditní karty. V e-mailech je uvedeno, že jsou zasílány na základě přihlášení k odběru newsletterů, ovšem čtenáři prý neví o tom, že by si někdy od Cresco Group zasílání nějakých newsletterů objednali.

Cresco Group se přesto brání, že e-maily posílá jen lidem, kteří dobrovolně poskytli předem souhlas a to prý při odeslání žádosti o některou ze služeb společnosti. „Nejedná se tedy v žádném případě o nevyžádaný e-mail. Ze zasílání emailů je možné se odhlásit kdykoliv, tato možnost je i součástí všech emailů, které ze společnosti odchází. Odhlášení z e-mailové databáze vyžaduje technickou lhůtu na zpracování,“ uvedla společnost pro Lupu.

Čtenáři si však stěžují, že odhlášení je neúčinné. I přes opakovaná odhlášení prý totiž obchodní sdělení chodí dál. Jestli je to dáno lhůtou na zpracování, tak ta musí být nestandardně dlouhá. Také jsme na e-maily propagující uvedené weby narazili (našli jsme se mezi spamem).  Ani jedna z adres, na kterou byly doručené, přitom není v našem případě používána pro účely jakékoliv registrace. Odhlášení se neprojevilo ani po několika dnech. E-maily chodí dál.

Cresco Group navíc posílá e-maily z domén, které mohou vyvolávat dojem, že jde o nabídku renomované banky. Konkrétně rb-pujcka.cz a kbpucjka.cz, kde se adresát může vzhledem k zobrazené adrese odesílatele a všeobecně vžitým zkratkám domnívat, že jej kontaktuje Raiffeisenbank nebo Komerční banka. Obě banky zkratky RB a KB aktivně používají i pro adresy svých webových prezentací.

Je pravdou, že se čas od času objevují případy, kdy se některé společnosti neprávem zašťiťují jménem Raiffeisenbank (podobně jako se to stává i jiným bankám) nebo používají domény či emailové adresy, které mohou naznačovat souvislost s bankou,“ uvedl pro Lupu mluvčí Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank, podle něhož nelze proti podobným doménám v budoucnu vyloučit podniknutí právních kroků.

Komerční banka je o situaci informována, monitoruje ji a vyhodnocuje a v případě potřeby je připravena zvážit i právní kroky,“ uvedla pro Lupu mluvčí Monika Klucová z Komerční banky. Cresco Group se ale brání a vysvětluje, jak k názvu zaregistrovaných domén údajně dospěla: „Doména kbpujcka.cz byla registrována za účelem vytvoření prezentace pro ‚krátkodobé bankovní půjčky‘, doména rb-pujcka.cz byla registrována za účelem vytvoření prezentace pro ‚rychlé bankovní půjčky‘.

Cresco Group se představuje jako partner Citibank a banka nám potvrdila, že jím skutečně je. Zeptali jsme se tedy, co Citibank říká na zkušenosti našich čtenářů s jejím partnerem. Přímé odpovědi jsme se ale nedočkali ani po dvou pokusech: „Citibank Europe není vlastníkem domény Schvalime.cz, jak jsme vám již psali a od vlastníka domény, jsme vám předali písemné vyjádření. Nebudeme se tedy vyjadřovat, spekulovat či fabulovat nad možnými případy,“ napsala nám dnes Eva Chaloupková ze Citibank.

WT100

Dodala také, že „Citibank Europe dbá na dodržování veškeré platné legislativy a místních pravidel a toto požaduje smluvně od všech svých obchodních partnerů i zaměstnanců a provádí pravidelné kontroly nad dodržováním jejich obsahu.“ Uvidíme tedy, co při další pravidelné kontrole odhalí nebo neodhalí.

Na Cresco Group již byla podána stížnost u Úřadu na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). V automatickém potvrzení přijetí stížnosti však ÚOOÚ sděluje, „že počet došlých stížností se pohybuje v řádu stovek měsíčně, je tedy nereálné očekávat vyřízení stížnosti v kratším časovém úseku než několik měsíců.“ Stěžujícím si čtenářům tedy zřejmě nezbývá, než si vhodně upravit nastavení filtrace příchozí pošty.

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).