ČSÚ: Cloud a web mezi českými firmami roste, to ostatní už méně

15. 1. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Pouze 15 % českých podniků využívalo v roce 2014 služby cloud computingu. Další data ČSÚ jsou ale také zajímavá.

Cloud computing využívalo v roce 2014 pouze 15 % českých firem, uvedl ČSÚ ve výsledcích výzkumu „Podniky a informační technologie“. Nejčastěji mezi cloudovými službami ve firmách najdeme e-mail (12 %), souborová úložiště (6 %), kancelářský software (5,7 %), účetní aplikace (5,3 %), databáze (5,2 %) a CRM (3 %). Liší se i míra využití placených cloudových služeb na serverech poskytovatelů (11,8 %) a na vyhrazených serverech poskytovatelů služeb (6,1 %).

ČSÚ navíc upozorňuje, že nezaznamenal žádné rozdíly ve využití cloudových služeb napříč velikostními kategoriemi. A také to, že v rámci EU jsme pod průměrem, ten činí 19 %. Pokud budete hledat příklady nadprůměrné, tak musíte do Finska (51 %).

Když už výše byla zmínka o účetních aplikacích, je také zajímavé, že v roce 2014 celkem 50 % podniků zasílá faktury elektronickou cestou, pouze 11 % ve standardizovaném formátu. 77 % je takto přijímá, pouze 17 % ve standardizovaném formátu.

Nejčastějším důvodem nepoužívání cloudu (47 %) je obava z narušení bezpečnosti.

Webové stránky

Vlastní webové stránky má 83 % firem v ČR (průměr v EU28 je 74 %), pouze třetina je má i v jiném než českém jazyce (32 % angličtina na prvním místě, pak následuje němčina), pouze třetina je má uzpůsobené pro mobilní zařízení a 18 % umístilo na své webové stránky odkaz na profil na sociálních sítích.

Web v nejvíce případech slouží k prohlížení katalogů a ceníků (60 %), objednávky a rezervace zde najdete v 37 %, pouze 7 % webů umožňuje platit a 9 % sledovat stav zakázky. Novinkou v průzkumu bylo sledování, zda je možné na webu podat stížnost, ať už formulářem či e-mailem – něco takového najdete na 40 % firemních stránek.

Komunikace s veřejnou správou

Komunikace s veřejnou správou v roce 2013 našla místo u českých firem alespoň jednou ročně v 96 % z nich. ČSÚ uvádí, že došlo k růstu v oblasti úplného elektronického podání, z 59 % v roce 2011 na 79 % v roce 2013. Služby e-governmentu jsou používány pro přihlašování do výběrových řízení (hlavně velké a střední podniky, 30 % velkých, 28 % středních, 20 % malých) a méně pro podávání nabídek (30 %, 28 % a 20 %). Je ale dobré vědět, že 50 % se státní správou vůbec neobchoduje.

V komunikaci s veřejnou správou nejčastěji firmy získávají informace (94 %), stahují formuláře (92 %), odesílají vyplněné formuláře (86 %). Úplná podání, jak už bylo uvedeno, je na čtvrtím místě s 79 %.

Pokud by vás zajímal stav v EU: v roce 2012 byl počet firem, které pro komunikaci s veřejnou správou používaly internet, v průměru 89 %.

E-komerce aneb (nejenom) nákup a prodej

V roce 2013 elektronický nákup uskutečnilo 53 % podniků (představuje to 32 % z celkových nákupů) – nejčastěji přes web (51 % podniků, 10 % celkové hodnoty nákupů. V prodeji je situace ještě horší, pouze 27 % podniků takto prodává (28 % z celkových tržeb). Zajímavé ale je, že po Irsku jde o nejvyšší hodnotu v zemích EU, tady je průměr pouze 18 %. V roce 2013 přes webové stránky prodávalo cca 21 % podniků, přes elektronickou výměnu dat 14 %. Pouze 2,5 % zasílá faktury prostřednictvím datových schránek.

Zde je ještě zajímavé to, že výraznou roli v tržbách z prodeje přes webové stránky hraje téměř dvoutřetinový podíl obchodů s veřejnou správou. V elektronickém prodeji je zajímavé vědět, že 94 % umožňuje platby offline, pouze 27 % platby online.

Co ještě vědět o českých firmách a internetu

97 % podniků bylo v roce 2014 připojeno vysokorychlostně (což je bohužel u ČSÚ 2 Mbps), nejčastěji je to ADSL (64 % firem) a WiFi (57 %) a mobilní připojení (necelých 30 %). Připojení vyšší než 100 Mbps mělo pouze 8 % firem, v EU28 je průměr 9 %, ale pokud se podíváme na skandinávské státy, tak tam jde o čísla přesahující dvě desítky procent.

Nejvyužívanější službou na internetu mezi firmami jsou bankovní a finanční služby (93 %), následuje placená inzerce (45 %), telefonování (34 %) a školení a vzdělávání zaměstnanců (22 %). U internetové inzerce je zajímavé, že tam nejsou rozdíly mezi malými a velkými firmami, zatímco u školení a vzdělávání je míra využití tím větší, čím větší je firma.

Interní informační systémy, kterým ČSÚ říká „automatické sdílení informací o objednávkách uvnitř podniků“, jsou v 51 % tvořeny účetnictvím, 40 % řízení hlasových zásob, 33 % řízení distribuce výrobků/služeb a 33 % výroby/služeb. ERP používají v 28 %, CRM pouze 20 % firem.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).