"A i uživatel a čtenář vašich služeb je váš zákazník."
To by platilo u platícího uživatele nebo čtenáře. Ostatní jsou zboží, kterému je potřeba podstrčit něco, co si koupí. Pak se stane zákazníkem obchodníka, u kterého něco koupil.
Kde se bere ten rozdíl 0,75 Kč (1 Kč - 0,25 Kč) za uživatele? Odkud se berou ty stovky milionů v reklamním trhu? Patrně je zaplatí inzerenti z toho, co si uživatel koupí. Bez cílené reklamy by si to nekoupil a inzerenti by neměli z čeho platit tuto reklamu. Co by tedy uživatel s těmi penězmi udělal? Nekoupil by si za ně věc, kterou potřebuje? Nebo by si za ně nekoupil věc, kterou nepotřebuje.
Kupování věcí, které nepotřebuji, roztáčí spotřební ekonomiku, ovšem to často vede k neefektivnímu využívání zdrojů a ty nejsou neomezené.
A bohužel nejde jen o nakupování. Sebrané údaje o uživatelích lze snadno zneužít k ovlivnění výsledku demokratických voleb. Nejlepší kampaň nebývá zárukou budoucího užitku voličů.
Podle mne bude potřeba najít symbiotičtější vztah mezi uživatelem a obchodníkem. Třeba takový vztah, kde je uživatel méně obtěžován agresivní reklamou a kdy mu není stále dokonalejším sledováním zasahováno do jeho intimní zóny. Nebude to apokalypsa, jen změna obchodního modelu.