Na počátku minulého týdne totiž přineslo internetové vydání deníku Los Angeles Times (LAT) ohromující zprávu o údajném počítači od Googlu. Podle zdrojů LAT měl být právě na výstavě CES představen ultralevný počítač s operačním systémem vyvinutým Googlem. Tento Google Cube, jak se mu začalo říkat, měl stát maximálně 200 dolarů a prodáván měl být prostřednictvím hypermarketů Wal-mart a dalších velkých prodejců.
Článek vyvolal bouřlivé diskuse o tom, jak by takový počítač mohl vypadat, především se spekulovalo o operačním systému, kterým měl být upravený Linux. Skeptikové však argumentovali, že Google až dosud nebyl v oblasti Linuxu nijak zvlášť aktivní a žádný z jeho programů na Linuxu neběží. Tvrdili proto, že spíše než nový OS postavený na Linuxu by Google mohl zůstat u poupravených Windows, na které jsou navíc uživatelé zvyklí.
Bublina nakonec splaskla tak rychle, jak vznikla. Google i Wal-mart téměř okamžitě spekulace popřeli. Google naopak poukázal na to, že spolupracuje s mnoha předními výrobci hardwaru, a není proto v žádném případě v jeho zájmu jít s nimi na tomto poli do střetu. Zprávy o Google OS (GooOS) již tak rozhodně odmítnuty nebyly. Například InformationWeek cituje ředitele společnosti Wyse Johna Kishe, jež se zaměřuje na tzv. thin clienty – OS sloužící především k přístupu služeb přes Internet. Právě jako „thin client“ si komentátoři představují případný GooOS. John Kish pro New York Times řekl: Google je na cestě vyvinout hromadu softwaru konkurujícího desktopu od Microsoftu. Ten bude daleko více orientován na síť, více se bude podobat internetové službě.
InformationWeek předvídá, že se nakonec skutečně Google Cube nebo GooOS dočkáme, a to ve výhledu šesti až devíti měsíců, a novinky, které byly představeny dnes, jsou pouze prvním krokem.
Yahoo
Velká očekávání vkládaná do Google poněkud zastínila i prezentaci Yahoo. Média se většinou soustředí pouze na poutavý souboj Microsoft – Google, ale Yahoo v žádném případě nezůstává pozadu. Ostatně minimálně na americkém trhu si udržuje jasnou druhou pozici v pořadí vyhledávačů. Přitom od Googlu si udržuje nijak zásadní odstup a MSN překonává více než dvakrát.
Yahoo si také v posledních měsících získalo pozornost pro tiché akvizice hned několika sociálně-komunitních služeb, jakými jsou oblíbené online fotoalbum flickr a služba na sdílení záložek del.icio.us. Spoluzakladatel Googlu Larry Page se na páteční tiskové konferenci vyjádřil o směřování Yahoo s despektem a řekl, že získat data, která vás sociálně definují, není skutečně tak složité ani těžké
(Engadget). Přesto je jasné, že má Yahoo v integraci komunitních služeb a personalizaci velký náskok.
Na CES se představilo novou službou nazvanou Yahoo Go. Jedná se vlastně o balík softwaru Yahoo pro desktop, mobilní telefony a také televizi. Na desktopu se Yahoo vydává stejnou cestou, jakou již dříve vykročil Google, a přináší vlastní „sidebar“. Sidebar (někdy též „dashboard“, jak je pojmenován v OS X od Applu) je postranní lišta, do které si uživatel může nainstalovat řadu utilit, použít ji jako RSS čtečku a na řadu dalších věcí, bez nutnosti otevírání prohlížeče.
Flashová prezentace sidebaru Yahoo naznačuje, že by mohl v užitečnosti daleko překonat Google. Přestože stále pochybuji, že by uživatelé skutečně pro svůj život potřebovali právě nejrůznější „lištičky a hejblátka“, šance Yahoo na získání této oblasti jsou nejvyšší. Jeho široká škála vlastního obsahu a komunitních služeb přímo vybízí k integraci do sidebaru. Ve spojení s velkou databází widgetů bude pro Google i Microsoft těžké nabídnout lepší alternativu.
Zdá se však, že Yahoo Go pro desktop zatím nebyl dokončen a místo něho Yahoo nabízí ke stažení pouze Yahoo Winget Engine (YWE). Je to vlastně pouze přejmenovaný Konfabulator, taktéž sloužící ke stahování widgetů (jednoduchých utilitek) do desktopu. Bohužel se mi YWE nepodařilo na mém počítači zprovoznit.
Verze pro televize připojené k počítači také ještě není dostupná. Nová tak je pouze verze pro mobily. Zatím si ji je možné naistalovat jenom na Nokia 60 series, díky dohodě s Nokií dokonce na některých mobilech bude již předistalována. Konkurence v oblasti mobilního obsahu a softwaru se tak dále přiostřuje. Google koupil řadu společností zaměřených na vývoj mobilních aplikací a další akvizici ohlásil tento týden. Navíc oznámil spolupráci s Operou a Motorolou na propagaci svého vyhledávání v mobilních zařízeních. Je vidět, že všechny společnosti vidí v rychle rostoucím trhu mobilního Internetu velké možnosti a snaží se ukořistit co nejlepší pozici. Yahoo Go do tohoto souboje vrhá balík obsahující instant-messengera, e-mail, prohlížeč fotek, přehrávač videí a další užitečné funkce. Vše samozřejmě synchronizované přes Internet s účtem na Yahoo.
V centru pozornosti však nebylo Yahoo, ale Google. Ani popření zpráv o Google Cube nezastavilo proud spekulací. Překvapení se ovšem nakonec nekonalo, již den před páteční prezentací dostal exkluzivní informace Wall Street Journal. Ten tak jako první oznámil novinky Google – Google Pack a obchod s videem včetně některých podrobností.
Začnu video-obchodem, jelikož tato služba sice byla v pátek oznámena, ale stále na její spuštění čekáme. Není zcela jasné, proč to zpoždění. Skoro to vypadá, jako by původně bylo plánováno otevření obchodu v den prezentace, ale nakonec to z nějakého důvodu bylo nutné odložit. Dlouhou dobu dokonce nebyla na stránkách Google Video ani zmínka o připravovaném obchodu, přitom mnohá média zveřejnila zprávu o spuštění v pátek.
Obchod s videem také pro nás není tak zajímavý, protože zatím bude samozřejmě pouze pro Ameriku. Google představil několik svých hlavních partnerů, mezi nimi NBA a CBS, kteří obchodu dodají svůj obsah. Nejisté zůstává, kde a za jakých podmínek bude možné stažená videa přehrávat. Google zveřejnil vlastní videopřehrávač a není jisté, kde jinde půjde video přehrát. Ve Windows Media Playeru údajně rozhodně ne, naopak v iPodu a Playstation Portable snad ano.
Google však vyvinul i vlastní DRM ochranu a je údajně možné, že bude muset být uživatel při přehrávání online pro ověření svých práv. V takovém případě by však mohl Google těžko očekávat velký úspěch, musíme si tedy počkat, jak to bude vypadat ve skutečnosti. Ostatně Google ohlásil spolupráci s tvůrcem populárního kodeku DivX na zpřístupnění stažených videí v širokém okruhu přehrávačů. Larry Page svou prezentaci začínal povzdechem nad nekompatibilitou té spousty skvělé elektroniky, která dnes existuje, a nad nutností používání nejrůznějších typů drátů. Snahou Googlu jistě není přinést do oblasti videa další uzavřený systém.
Druhá novinka je již i pro nás o mnoho zajímavější. Zveřejnění balíku rozličného softwaru Google Pack sice zdaleka nenaplňuje veliká očekávání, ale jedná se o důležitý první krůček při pronikání Googlu do desktopu. O co tedy vůbec jde? Google dal dohromady poměrně nesourodý soubor softwaru, který více či méně konkuruje již existujícím programům Microsoftu. Můžete si navolit, o které programy máte zájem a o které ne, nicméně existuje jakýsi primární seznam programů, které jsou navoleny ke stažení již při samotné instalaci Google Packu. I ty sice lze vyloučit, ale je třeba říct, že je tato možnost poměrně nenápadná. Google se zkrátka snaží některé programy dostat na váš počítač, jak to jen jde. Jedná se o:
- Adobe Reader,
- Norton AntiVirus,
- Firefox s Google Toolbarem
- Ad-Aware anti-spyware,
- Google Desktop Search,
- Google Earth,
- Google Toolbar pro IE,
- Google Screensaver
- Picasa.
Programy, které nejsou automaticky zahrnuty:
Google Pack je jinak poměrně intuitivní a jednoduchá aplikace. Společná instalace celého balíku je velkým usnadněním pro každého, koho nebaví nekonečné odklikávání instalačních podmínek. Instalace i odinstalace programů je jednoduchá, rychlá a přehledná, alespoň ve srovnání s Ovládacími panely Windows, které možná ne každý uživatel umí používat. Pokud některý z programů již máte nainstalován, je samozřejmě detekován a není instalován znovu, neexistuje-li novější verze. Jestli jednou vznikne nějaký GooOS, doufám, že bude jeho ovládání přesně takto jednoduché.
Nejvíce rozporuplné reakce vyvolal výběr programů. Google Pack neobsahuje pouze programy od Googlu samotného, ale i od několika partnerů. Paradoxně tak nabízí ke stažení vedle vlastního IM Google Talku i IM Trillian. Objevil se i RealPlayer, jehož kvalita je pochybná. Stejně tak ani Norton anti-virus nemá pověst nejlepší možnosti, navíc bezplatně aktualizuje databázi virů jen prvních šest měsíců. Naopak chybí poštovní klient, zde asi Google nechce konkurovat svému webmailu – Gmailu. Ještě významnější je nepřítomnost kancelářského balíku – OpenOffice.org. O jeho zařazení se však údajně uvažuje, v první verzi Google Packu není především proto, aby bylo možné odladit bugy na méně náročných a objemných programech.
Tím se ostatně dostáváme k tomu, co dělá z Google Packu více než jen mix freeware programů. Spolu s nimi si totiž stáhnete i malou utilitku Google Updater. Ta automaticky kontroluje aktualizace naistalovaných programů a bude vás informovat, až bude do Google Packu zařazen další program. Právě pro tuto funkci, kterou ovšem lze vypnout, se pro Google Pack objevilo označení „trojský kůň“.
Skutečně, pokud by Google dokázal využít síly své značky k masovému rozšíření Google Packu, získal by neobyčejnou moc nad podobou desktopu. Nemusel by vyvíjet vlastní operační systém, ve skutečnosti by ani nemusel vyvíjet mnoho vlastního softwaru. Pro odstavení Microsoftu na jeho vlastním poli by mu stačilo dát dohromady dostatek dobrých programů od nejrůznějších výrobců. Instalací vlastních programů by mohl pojistit svou pozici vyhledávače číslo jedna a expandovat i do dalších oblastí. Navíc by výběrem zahrnutého softwaru získal silnou páku na jeho výrobce. Samozřejmě aby toto bylo možné, musí být alternativní software skutečně lepší než ten od Microsoftu a rozšíření Google Packu široké.
Zdá se, že slova o těsné spolupráci Googlu s výrobci hardwaru byla pravdivá. Prodejci počítačů představují možnost, jak obejít Microsoft a vnutit uživatelům svůj vlastní software. Google Pack si jistě své uživatele najde, z Internetu si jej stáhnou možná desetitisíce, statisíce lidí. Na to, aby měl význam, je však potřeba rozšíření v řádu desítek procent. Toho by Google možná mohl dosáhnout, pokud by jej intenzivně propagoval ve svém vyhledávání, zvláště pak titulní stránce. To však asi nelze očekávat, Google je v propagaci svých služeb mimořádně opatrný a udržuje své stránky co nejjednodušší a nepřecpané.
Zbývající možností distribuce Google Packu je tak dohoda se společnostmi, jako je Dell či HP. A s Dellem již skutečně Google spolupracovat začal. Na jeho počítačích bude přednastavena domovská stránka postavená na Google Personalized Homepage, oděná však do designu Dellu. Snaha o protlačení Google Packu touto cestou se dá jistě očekávat.
Ačkoliv Google Pack nevypadá jako nic úžasného, může mít časem velký význam. Otázka je, jak razantně Google tímto směrem půjde. Kupříkladu Gmail je naprosto bezkonkurenčně nejlepší webmail, ale již dva roky vězí v „beta“ verzi a žádné rychlé získávání tržního podílu se nekoná. Google disponuje velkou škálou zajímavých služeb a softwaru, ale většina lidí si jej i nadále spojuje výhradně s vyhledáváním. Jestli na tom letos něco změní právě Google Pack, se uvidí.