Trochu mi uniká smyslu této snahy. Kategorizace vždy fungovala k tomu, aby se lidé v množství dat a informací lépe orientovali. Proto existují různé katalogy typu centrum, seznam, atlas apod. Od kterých se ale postupem času přechází k fulltextům. Čili od uspořádané struktury k jedné velké hromadě dat, ke které se přistupuje cílenými dotazy. Nedovedu si představit, že v dnešní chaotické době, kdy ani vlasní provozovatel serveru neví, do jaké kategorie by se zařadil, by k něčemu nějaké kategorie byly. A už vůbec ne pro čtenáře.
Nechci odvádět diskusi jinam, ale zároveň to tu nechci rozpitvávat, takže pokračování úvahy z pohledu zaměstnance provozovatele několika serverů, včetně tištěných periodik a tvůrce několika v podstatě nezařaditelných webů naleznete u mě na blogu.
Na tento fakt jsem už poukazoval v jiné diskusi. Závěr této diskuse byl mimo jiné i ten, že NetMonitor je určen především velkým serverům, které primárně prodávají reklamu. V podstatě to jsou weby, které si mohou dovolit zaplatit měsíčně 1 500 Kč a výše (cena roste podle pageviews). Pro malé weby typu Začínej.cz se NetMonitor nehodí.
Můžete mi prosím vysvětlit, co je špatného na tom, když jsem uvedl jeden odkaz na nekomerční a neziskový web? Chápete rozdíl mezi komentářovým spamem a odkazem, který je k tématu? A můžete mi také vysvětlit, proč tady tuto nepodstatnou maličkost už několik hodin zcela vážně řešíte?
Příště raději odkáži na web nějaké typické charitativní organizace. Věřte mi, že těch pár přístupů mi nestojí za to, abych se dohadoval s anonymními pisálky a lidmi, kteří se nedokáží pod svým názorem podepsat pravým jménem.
Jistě. Jde o hypertextový odkaz. Ukázka toho, jak hezky funguje internet ;-).
Myslím si, že odkaz na nekomerční a neziskový web by mohl být tolerován. Navíc se skutečně jednalo o příklad, takže mi nepřijde nutné o tom vést sáhodlouhé polemiky a diskuse.
Kdybych do diskuse napsal prosté "XY je super!" a bylo to mimo téma, chápal bych to jako komentářový spam. Nicméně v tomto případě to byl skutečně neškodný příspěvek do diskuse.
Věřím, že jsme si to vysvětlili a toto téma můžeme uzavřít (točili bychom se jinak v kruhu a to je docela nudná činnost).
Ono je možná na první pohled hezké, když třeba Živě.cz bude zařazeno do nějaké kategorie. Myslím si ale, že by českému internetu daleko více prospělo, kdyby NetMonitor uvolnil rozhraní pro vlastní kategorizaci.
Příklad:
Potřebuji si vytvořit seznam serverů, které navštěvuje cílová skupina muž do 30 let s vyšším příjmem. Kdybych se řídil na základě kategorií, vybírám si z několika málo serverů.
Pokud ovšem stejný dotaz budu řešit prostřednictvím nějakého rozhraní, mohou se jako doporučené servery zobrazit i další weby - nejen ty v kategoriích. Potom už je na posouzení, zda se na daném webu vyskytuje cílová skupina, kterou chci oslovit (a jak je velká).
NetMonitor tuto vlastnost umí. Jenže jí nabízí v rámci balíčku "agenturní data" za poměrně nekřesťanské peníze. Jestliže se firma prodejem reklamy primárně neživí, sotva si bude přístup k těmto datům platit.
Všechno jde, když se chce. Pro inzerenty by to bylo určtě přehlednější. Stačí jen nastavit rozumná pravidla. Vždyť papír a Internet jsou jen prostředek.
A vám se ta polská kategorizace zdá k něčemu užitečná? Mě se v ní hledá podstatně hůře než v čistě abecedním řazení. Mimochodem, pokud se nepletu, tak portály tam dělené na sekce nejsou.
No jde o to ze netmonitor a iaudit sleduji hodne zadavatele reklamy. A pro mensi server ktery ma rekneme 5tisic unikatnich navstevniku za den je neunosne platit 9tisic mesicne za monitoring kdyz neni znamo zda se to vyplati. 500,- CPT je sice hezka ale realna se pohybuje pod dvacetinou teto castky.
Kategorizace internetu ma vyznam predevsim pro maximalizaci reklamnich prijmu, z tohoto pohledu bude zajimat predevsim media - predevsim pak ta komercni ktere reklama zivi, medialni agentury a v neposledni rade klienty.
Z tohoto pohledu je potreba se na cleneni internetu divat, diky jednoduchemu cleneni muzeme byt svedky narustu reklamnich investic na cely cesky internet, bez ohledu na velikost konkretniho media.
Agenturam stejne tak jako klientum by pak kategorizace mela prinest daleko vetsi prehled o mediich.
Kategorizace je mozna pro nektere strasakem, protoze se o ni mluvilo historicky jiz nekolikrat a vzdy zustalo jen u slov, a mozna i proto, ze tu existuje jiste riziko nenalezeni obecneho koncensu napric trhem.
Nicmene stejne tak jako se kategorizuji ostatni mediatypy, potrebuje i internet sve cleneni - vezmeme si priklad ze zahranici napr. Polsko, kde toto cleneni existuje a funguje.
Uvedomme si, ze kategorizace je potrebna primarne z hlediska obchodu, jinymi slovy abychom dostali na internet vice penez nez je tomu v soucasnosti.
Myslim, ze Hlavenka by mel misto vymysleni kategorii fackovat svoje programatory, aby mu ta snuska zoufaleho kodu zacala alespon obcas ctenarum prezentovat nejake informace misto chybovych hlaseni. Zatim v me soukrome kategorizace: funkcni vs. nefunkcni rozhodne spadaji do te druhe.